Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Tank inmiddels perfect ontroest. citroenzuur niet makkelijk te vinden dus heb azijn gebruikt met een zeer bevredigend resultaat. Is weer als nieuw van binnen. Vervolgens achtereenvolgend grondig gespoeld met water, spiritus en wasbenzine. Ligt nu binnen te drogen. Ondertussen snijplaat geprobeerd op de benzinekraan aansluiting. Ging er moeiteloos over maar zo'n ding gaat pas snijden na een paar gangen. Tegen de tijd dat ie bij de beschadigde draad iets gaat doen is ie al op het eind. Ik heb een betere benzinekraan in bestelling dus op hoop van zegen maar.
Ik heb ook nog het nummer van de cilinder gevonden. Het is een 15.53.92. Kom ik niet direct tegen in de gekende lijsten...
Ik heb ook nog het nummer van de cilinder gevonden. Het is een 15.53.92. Kom ik niet direct tegen in de gekende lijsten...
- Bijlagen
-
- 20200628_205321.jpg (101.07 KiB) 1512 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
viewtopic.php?t=29952Stephan1978 schreef: ↑08 jul 2020, 19:16 Tank inmiddels perfect ontroest. citroenzuur niet makkelijk te vinden dus heb azijn gebruikt met een zeer bevredigend resultaat. Is weer als nieuw van binnen. Vervolgens achtereenvolgend grondig gespoeld met water, spiritus en wasbenzine. Ligt nu binnen te drogen. Ondertussen snijplaat geprobeerd op de benzinekraan aansluiting. Ging er moeiteloos over maar zo'n ding gaat pas snijden na een paar gangen. Tegen de tijd dat ie bij de beschadigde draad iets gaat doen is ie al op het eind. Ik heb een betere benzinekraan in bestelling dus op hoop van zegen maar.
Ik heb ook nog het nummer van de cilinder gevonden. Het is een 15.53.92. Kom ik niet direct tegen in de gekende lijsten...
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
So einen Zylinder hatte ich auch mal.
Der hat schon die neuen, eckigen Überströmer und hat original nichts mit einer Eitank zu tun.
Original haben die Eitank-Modelle ja alle noch die alten Blöcke mit den etwas runderen Überströmern im Block verbaut.
Der Zylinder ist etwas seltener und die Leistung scheint vom verbauten Vergaser abhängig zu sein (2,9 bzw. 3,6PS).
Weiterhin scheint der Zylinder dem neueren Baujahr entsprechend nikasilbeschichet zu sein und hat keine Randrierung (Schmierpunkte in der Lauffläche im oberen Bereich).
Du kannst auch mal hier schauen, aber dort ist der Zylinder ebenfalls nicht aufgelistet, trotzdem eine schöne Übersicht und insgesamt eine empfehlenswerte Site.
Übersicht Gebläsezylinder
Gruß
Carsten
Der hat schon die neuen, eckigen Überströmer und hat original nichts mit einer Eitank zu tun.
Original haben die Eitank-Modelle ja alle noch die alten Blöcke mit den etwas runderen Überströmern im Block verbaut.
Der Zylinder ist etwas seltener und die Leistung scheint vom verbauten Vergaser abhängig zu sein (2,9 bzw. 3,6PS).
Weiterhin scheint der Zylinder dem neueren Baujahr entsprechend nikasilbeschichet zu sein und hat keine Randrierung (Schmierpunkte in der Lauffläche im oberen Bereich).
Du kannst auch mal hier schauen, aber dort ist der Zylinder ebenfalls nicht aufgelistet, trotzdem eine schöne Übersicht und insgesamt eine empfehlenswerte Site.
Übersicht Gebläsezylinder
Gruß
Carsten
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Flocke schreef: ↑08 jul 2020, 22:53 So einen Zylinder hatte ich auch mal.
Der hat schon die neuen, eckigen Überströmer und hat original nichts mit einer Eitank zu tun.
Original haben die Eitank-Modelle ja alle noch die alten Blöcke mit den etwas runderen Überströmern im Block verbaut.
Der Zylinder ist etwas seltener und die Leistung scheint vom verbauten Vergaser abhängig zu sein (2,9 bzw. 3,6PS).
Weiterhin scheint der Zylinder dem neueren Baujahr entsprechend nikasilbeschichet zu sein und hat keine Randrierung (Schmierpunkte in der Lauffläche im oberen Bereich).
Du kannst auch mal hier schauen, aber dort ist der Zylinder ebenfalls nicht aufgelistet, trotzdem eine schöne Übersicht und insgesamt eine empfehlenswerte Site.
Übersicht Gebläsezylinder
Gruß
Carsten
Gute information!
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Vanmorgen heb ik het achterwiel en kettingkast gedemonteerd om de ketting en tandwielen schoon te maken en smeren en om het voorste tandwiel te wisselen voor 13 tanden ipv 15.
Het e.e.a zit wel wat complexer in elkaar dan een RMC. Kan iemand mij vertellen wat de juiste volgorde is van monteren i.c.m het wiel richten etc. Waar kan ik het beste afstand meten als de kettingkast er op zit?
Alvast bedankt.
Het e.e.a zit wel wat complexer in elkaar dan een RMC. Kan iemand mij vertellen wat de juiste volgorde is van monteren i.c.m het wiel richten etc. Waar kan ik het beste afstand meten als de kettingkast er op zit?
Alvast bedankt.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Ich habe die Ausrichtung des Rades mal folgendermaßen kontrolliert:Stephan1978 schreef: ↑11 jul 2020, 14:00 Het e.e.a zit wel wat complexer in elkaar dan een RMC. Kan iemand mij vertellen wat de juiste volgorde is van monteren i.c.m het wiel richten etc. Waar kan ik het beste afstand meten als de kettingkast er op zit?
Alvast bedankt.
Vorne, auf Höhe der Felge die Breite der Schwinge messen (Innenmaß), außerdem Breite der Felge messen.
Dafür hatte ich einfach eine andere Schwinge genommen, um das zu messen.
Innenbreite Schwinge minus Breite Felge geteilt durch 2 ( x = (Bs - Bf) / 2 ).
Maß "x" kannst Du dann an der rechten Seite der Schwinge messen, dort sitzt ja nicht der Kettenkasten im Weg.
Also wenn das Rad mittig in der Schwinge sitzt, dann sollte zwischen der Felge und der Schwinge innen auf beiden Seiten das Maß "x" an Luft sein.
Wenn Du das Maß "x" rechts kontrollierst und es paßt, reicht es aus.
Deine Felge sollte dann aber möglichst wenig Seitenschlag haben oder an mehreren Stellen der Felge kontrollieren.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Ik heb 2 meter waterpas van Gamma
- Bijlagen
-
- 6E581F37-BF43-48BD-B8FF-299B4BCEF54D.jpeg (503.83 KiB) 1373 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Das ist natürlich die richtige und beste Lösung.
Vom Handling her vielleicht manchmal nicht ganz so einfach, muß man wenigstens zu zweit sein und das Vorderrad muß auch exakt gerade stehen.
Optimieren könnte man das vom Handling her vielleicht mit einem kurzen Rechteckrohr, welches man an das Hinterrad spannt, an dem ein Laser angebracht ist.
Ähnlich einem Kettenflucht-Prüfgerät.
Ich bezog mich auf die Minimal-Lösung, erstmal das Rad garantiert mittig in der Schwinge zu haben.
Dafür könnte man sich auch eine kleine Lehre bauen, die man auf einer Seite zwischen Schwinge und Felge steckt.
Gruß
Carsten
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Juist, de rest is onzin.Ich bezog mich auf die Minimal-Lösung, erstmal das Rad garantiert mittig in der Schwinge zu haben.
De basis is een 100% rechte achter brug, de stand van je tandwieldrager bepaald immers of je wiel er recht in zit.
- Deze gebruikers waarderen Henk 3bakvoet voor dit bericht:
- Kleijn.w (19 jul 2020, 20:19)
- Waardering: 9.09%
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Klinkt logisch allemaal. Zet je de ketting voor of na het monteren van het achterwiel op spanning?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Zo nauwkeurig is de passing van de holle as niet in de achterbrug. Zeer smal randje in een groot ovaal gat !Henk 3bakvoet schreef: ↑12 jul 2020, 09:56Juist, de rest is onzin.Ich bezog mich auf die Minimal-Lösung, erstmal das Rad garantiert mittig in der Schwinge zu haben.
De basis is een 100% rechte achter brug, de stand van je tandwieldrager bepaald immers of je wiel er recht in zit.
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Wie gesagt:Enzo-tvdzijden schreef: ↑12 jul 2020, 17:52Zo nauwkeurig is de passing van de holle as niet in de achterbrug. Zeer smal randje in een groot ovaal gat !Henk 3bakvoet schreef: ↑12 jul 2020, 09:56Juist, de rest is onzin.Ich bezog mich auf die Minimal-Lösung, erstmal das Rad garantiert mittig in der Schwinge zu haben.
De basis is een 100% rechte achter brug, de stand van je tandwieldrager bepaald immers of je wiel er recht in zit.
Enzo
Ich würde als erstes mal schauen, dass die Felge wie beschrieben mittig in der Schwinge sitzt.
Dann sollte auch der Kettenradträger im rechten Winkel zur Schwinge stehen.
Wenn das soweit paßt, kannst Du noch die Flucht der Kette zum Ritzel prüfen, mit verbautem Kettenkasten aber nicht möglich.
Weiterhin kannst Du wie beschrieben Vorder- und Hinterrad zueinander kontrollieren.
Welchem Punkt sollte man aber hier Priorität einräumen, wenn nicht alles zusammen paßt ?
Ist es wichtiger, dass Kettenrad und Ritzel fluchten oder Vorder- zu Hinterrad ... ?
Die Kettenspannung stelle ich zum Schluß mit verbautem Hinterrad ein, wie in der Bedienungsanleitung unten beschrieben.
Wichtig ist, das Rad zu drehen und an mehreren Stellen zu prüfen.
Zum Schluß setze ich mich noch auf das Moped drauf und federe durch, prüfe dabei mit einem Schraubenzieher durch das Loch im Kettenkasten,
ob die Kette auch im voll durchgefederten Zustand noch Spiel hat.
Gruß
Carsten
- Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
- Stephan1978 (13 jul 2020, 17:31)
- Waardering: 9.09%
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Op kleine details weer iets kunnen verbeteren...
- Bijlagen
-
- 83E7343B-CD88-4049-88EA-86B4EF72414C.jpeg (135.7 KiB) 1170 keer bekeken
-
- 9DFED91C-C632-4B93-B62A-4CBCACC5023E.jpeg (141.42 KiB) 1170 keer bekeken
-
- 3521BA76-C906-4628-BE22-4C4D8336C560.jpeg (127.2 KiB) 1170 keer bekeken
-
- 9DD48C87-DFE2-46AC-8C66-B45ACD6C929F.jpeg (74.65 KiB) 1170 keer bekeken
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Ik heb vanavond alle kabels gewisseld en kwam er achter dat er geen stelbout geplaatst is bij de voorrem kabel aan de hendelzijde. Is dit een M5 of M6 stelbout? De M6 stelbout is verkrijgbaar met gleuf en de M5 niet.
- Bijlagen
-
- 20200714_213956.jpg (75.57 KiB) 1003 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
hangt toch van de draad in de hendel af
Enzo
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Stephan1978 (14 jul 2020, 21:47)
- Waardering: 9.09%
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Daar zit geen stelbout, alleen op het voorwiel.Stephan1978 schreef: ↑14 jul 2020, 21:40 Ik heb vanavond alle kabels gewisseld en kwam er achter dat er geen stelbout geplaatst is bij de voorrem kabel aan de hendelzijde. Is dit een M5 of M6 stelbout? De M6 stelbout is verkrijgbaar met gleuf en de M5 niet.
- Bijlagen
-
- stelbout.JPG (53.73 KiB) 994 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Henk 3bakvoet voor dit bericht (totaal 2):
- Enzo-tvdzijden (14 jul 2020, 21:48) • Stephan1978 (14 jul 2020, 21:54)
- Waardering: 18.18%
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Goedenavond Enzo,
Zit er verschil in de ene en andere eitank?
Goedenavond Henk,Henk 3bakvoet schreef: ↑14 jul 2020, 21:48Daar zit geen stelbout, alleen op het voorwiel.Stephan1978 schreef: ↑14 jul 2020, 21:40 Ik heb vanavond alle kabels gewisseld en kwam er achter dat er geen stelbout geplaatst is bij de voorrem kabel aan de hendelzijde. Is dit een M5 of M6 stelbout? De M6 stelbout is verkrijgbaar met gleuf en de M5 niet.
Op de oude kabel zat die er wel aan de hendelzijde...
Maar het plaatje liegt niet. Ik zal dit morgen nog eens nader bezien.
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Stephan1978 op 14 jul 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Ik refereer maar aan de eerdere subtiele opmerking van Tjerry.Henk 3bakvoet schreef: ↑04 jul 2020, 10:32Dat is een understandment, bij de vorige eigenaar.pisvingers
- Deze gebruikers waarderen Henk 3bakvoet voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (14 jul 2020, 21:59)
- Waardering: 9.09%
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Het valt allemaal wel mee hoor Henk. Mijn benzinekraan probleem is opgelost met een betere kwaliteit kraan. Schroefdraad is minder slecht dan ik dacht. Het probleem zat meer in de moer van de budget kraan. Verder is het tiptop wat ik tot nu toe uit elkaar gehad heb.Henk 3bakvoet schreef: ↑14 jul 2020, 21:55Ik refereer maar aan de eerdere subtiele opmerking van Tjerry.Henk 3bakvoet schreef: ↑04 jul 2020, 10:32Dat is een understandment, bij de vorige eigenaar.pisvingers
De voorrem hendel is mischien niet de juiste. Er zit wel degelijk schroefdraad in voor een stelbout en zonder zit het niet lekker.
- Bijlagen
-
- 20200714_220703.jpg (51.7 KiB) 985 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Kraan gemonteerd.
- Bijlagen
-
- 8AF6BC8D-06F9-43CB-8ECE-C68133554F43.jpeg (263.08 KiB) 981 keer bekeken
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Ja, es ist richtig, was gesagt wurde, oben am Griff hat der Gasgriff von der Eitank keine Einstellschraube für den Bremszug, wie in der ET-Liste dargestellt.Stephan1978 schreef: ↑14 jul 2020, 22:07De voorrem hendel is mischien niet de juiste. Er zit wel degelijk schroefdraad in voor een stelbout en zonder zit het niet lekker.Henk 3bakvoet schreef: ↑14 jul 2020, 21:55Ik refereer maar aan de eerdere subtiele opmerking van Tjerry.
Der originale Bremszug hat dem entsprechend dort auch keine Einstellschraube.
Ist auch nicht erforderlich, die Verstellung unten am Rad ist ausreichend.
Der Gasgriff wird nicht von einer Eitank sein. Es gibt Gasgriffe, die ähnlich aussehen.
Ich habe selbst noch so einen Gasgriff, wo der Streifen am Rand etwas breiter ist als beim Eitank-Griff.
So steht dieser silberne Streifen unter der Lenkerabdeckung an der Seite hervor, der Griff ist insgesamt etwas breiter als bei der Eitank.
Vielleicht hast Du ja auch so einen Griff und er steht auch etwas unter Deiner Verkleidung hervor.
Typisch für den Eitank-Griff ist die Formgebung in dem Bereich der Schraube, wo man die Drehgriff-Bremse mit einstellen kann.
Vergleiche den Bereich mal mit Deinem Griff.
Ansonsten kann man auch mal die Griffbreite insgesamt vergleichen.
Gruß
Carsten
- Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
- Stephan1978 (14 jul 2020, 22:51)
- Waardering: 9.09%
- Stephan1978
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
- Locatie: Huijbergen
- Gegeven waarderingen: 42 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen
Bei einem Moped, das älter als 50 Jahre ist, macht mir diese Abweichung nichts aus, solange sie passt und funktioniert.