vertanding koppeling -ronsel

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kabouter
Berichten: 807
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

vertanding koppeling -ronsel

#1 Bericht door kabouter » 24 jan 2021, 21:12

Enzo wat maakt het verschil met : van indirect koppelingshuis - ronsel met schuine vertanding .
van direct koppelingshuis - ronsel ,, ,, ,,



Er zijn koppelinghuizen met 79 t en met 77 tanden .
En ronsels met 20 t en met 21 tanden .
wel te verstaan met schuine vertanding .
Wat hoort op welk blok thuis het zijn allebei 5bak breed op pen.

Paul

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jan 2021, 21:51

Bij deze,
tot 1972 ( kleine steek RS )
21/77
vanaf 1972 ( brede steek indirect )
20/79
In 1975 kwam pas direct met ook 20/79

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#3 Bericht door Flocke » 25 jan 2021, 00:49

Enzo-tvdzijden schreef: 24 jan 2021, 21:51 Bij deze,
tot 1972 ( kleine steek RS )
21/77
vanaf 1972 ( brede steek indirect )
20/79
In 1975 kwam pas direct met ook 20/79

Enzo
Das ist so nicht ganz richtig.
Die Umstellung fand schon im Laufe des Jahres 1971 statt.

Das kann man anhand der Motornummern in der ET-Liste erkennen.
Demnach hatten die meisten RS-Motoren mit 6,25PS (15.43.97 "+") schon die 20/79.

Das bestätigt sich auch in der Praxis.
Meine 1971er RS hat die Motornummer (51037...) und laut Liste die 20/79.
Zu der Zeit hat man offensichtlich noch so ein bisschen ein Mix-Verbau gehabt, aber ab Motornummer 510 47 12 wurde konsequent 20/79 eingesetzt.

Und ich habe 2x RS 1971 Motoren (510 86 ... und 511 00 ...) mit dem kleinen Zylinder, die die 20/79-Übersetzung haben.
Die Motoren haben auch die entsprechenden Motornummern, wie in der ET-Liste für die kurze Übersetzung angegeben.

Das sind alles noch die alten Gehäuse ohne Möglichkeit für den breiten Stehbolzenabstand.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-01-25 um 00.29.23 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-01-25 um 00.29.23 Kopie.jpg (71.27 KiB) 734 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-01-25 um 00.36.14 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-01-25 um 00.36.14 Kopie.jpg (83.44 KiB) 734 keer bekeken

kabouter
Berichten: 807
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#4 Bericht door kabouter » 25 jan 2021, 12:43

Ik heb een direct geschakeld blok dat bij 5000 toeren begint te werken, terwijl het andere direct geschakeld pas bij
7500 toeren begint.
Er zit bij allebei de blokken 79 T - 20 T verhouding op.
Zou dan misschien bij de 7500 toeren blok een ander verhouding van 77 T - 21 T op kunnen zodat het toerental naar beneden
gaat en eerder begint te werken.

Paul

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#5 Bericht door Flocke » 25 jan 2021, 13:05

kabouter schreef: 25 jan 2021, 12:43 Ik heb een direct geschakeld blok dat bij 5000 toeren begint te werken, terwijl het andere direct geschakeld pas bij
7500 toeren begint.
Er zit bij allebei de blokken 79 T - 20 T verhouding op.
Zou dan misschien bij de 7500 toeren blok een ander verhouding van 77 T - 21 T op kunnen zodat het toerental naar beneden
gaat en eerder begint te werken.

Paul
Genau anders herum müßtest Du es machen.

79/20 ist eine kürzere Übersetzung als 77/21.
Das heißt, wenn Du auf 77/21 umbaust, wird die Drehzahl bei gleicher Geschwindigkeit abnehmen.

Bau doch hinten ein größeres Kettenrad drauf, oder vorn ein kleineres Ritzel.

Gruß

Carsten

kabouter
Berichten: 807
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#6 Bericht door kabouter » 25 jan 2021, 18:53

Flocke schreef: 25 jan 2021, 13:05
kabouter schreef: 25 jan 2021, 12:43 Ik heb een direct geschakeld blok dat bij 5000 toeren begint te werken, terwijl het andere direct geschakeld pas bij
7500 toeren begint.
Er zit bij allebei de blokken 79 T - 20 T verhouding op.
Zou dan misschien bij de 7500 toeren blok een ander verhouding van 77 T - 21 T op kunnen zodat het toerental naar beneden
gaat en eerder begint te werken.

Paul
Genau anders herum müßtest Du es machen.

79/20 ist eine kürzere Übersetzung als 77/21.
Das heißt, wenn Du auf 77/21 umbaust, wird die Drehzahl bei gleicher Geschwindigkeit abnehmen.

Bau doch hinten ein größeres Kettenrad drauf, oder vorn ein kleineres Ritzel.

Gruß

Carsten
Carsten bedankt voor de informatie. gr Paul

kabouter
Berichten: 807
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: vertanding koppeling -ronsel

#7 Bericht door kabouter » 25 jan 2021, 18:57

Enzo-tvdzijden schreef: 24 jan 2021, 21:51 Bij deze,
tot 1972 ( kleine steek RS )
21/77
vanaf 1972 ( brede steek indirect )
20/79
In 1975 kwam pas direct met ook 20/79

Enzo
Enzo ook bedankt voor de informatie .

gr Paul

Plaats reactie