airfilter
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: airfilter
Het is wijs om een zo groot mogelijk filter oppervlak te creëren.
Als je de 2 luchtinlaat gaten onder het zadel gaat afdekken met filtermateriaal , dan krijgt hij te weinig lucht
Als je de 2 luchtinlaat gaten onder het zadel gaat afdekken met filtermateriaal , dan krijgt hij te weinig lucht
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: airfilter
Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.Sjors007 schreef: ↑14 mei 2021, 20:20Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Denk ineens aan die kegel filters van twin air. Be zo en model gaasje maken wat nog past met de trompet.nozems schreef:Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.Sjors007 schreef: ↑14 mei 2021, 20:20Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: airfilter
Nozems heeft een tijd met een theezeef gereden.
Maar bij mijn 60cc set was iedere vorm van filteren een teruggang in vermogen.
Met open Twinair ging het prima , alleen die herrie...
Blijft een compromis
Maar bij mijn 60cc set was iedere vorm van filteren een teruggang in vermogen.
Met open Twinair ging het prima , alleen die herrie...
Blijft een compromis
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: airfilter
Als je zoiets kunt maken is dat wel het ‘beste’ omdat je op die manier het filteroppervlak maar daarmee dus ook het doorlaat oppervlak vergroot .Sjors007 schreef: ↑14 mei 2021, 20:26Denk ineens aan die kegel filters van twin air. Be zo en model gaasje maken wat nog past met de trompet.nozems schreef:Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Maar het blijft een compromis zoals Caspar al aangeeft
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Ff een kegel knutselen van messing gaas met openingen van 0,25 mm. Morgen is testen is nog nodig is om een sproeier aan te passen.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Testrit klaar voor vandaag.
Het werkt wel aardig. Lagere toeren is zelf wat beter geworden. Mijn Twin air had denk met die extra sok er nog in een vergelijkbare weerstand als deze creatie.
Hogere toeren is nog wat twijfelender. Ik haal de 90 nog wel maar een paar keer leek ie zich te verslikken een zakte ik terug naar de 60 op N 206. Was niet handig.
Moet nog bougie test goed doen. Kan haast niet te klein zijn maat van 125, zelfde als bij twin air.
Maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog in de groep gaan rijden en horen of ie echt minder herrie maakt. Ik denk het wel, ik hoor namelijk meer gegier van de cilinder!
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Het werkt wel aardig. Lagere toeren is zelf wat beter geworden. Mijn Twin air had denk met die extra sok er nog in een vergelijkbare weerstand als deze creatie.
Hogere toeren is nog wat twijfelender. Ik haal de 90 nog wel maar een paar keer leek ie zich te verslikken een zakte ik terug naar de 60 op N 206. Was niet handig.
Moet nog bougie test goed doen. Kan haast niet te klein zijn maat van 125, zelfde als bij twin air.
Maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog in de groep gaan rijden en horen of ie echt minder herrie maakt. Ik denk het wel, ik hoor namelijk meer gegier van de cilinder!
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: airfilter
Sjors007 schreef: ↑15 mei 2021, 11:54 Testrit klaar voor vandaag.
Het werkt wel aardig. Lagere toeren is zelf wat beter geworden. Mijn Twin air had denk met die extra sok er nog in een vergelijkbare weerstand als deze creatie.
Hogere toeren is nog wat twijfelender. Ik haal de 90 nog wel maar een paar keer leek ie zich te verslikken een zakte ik terug naar de 60 op N 206. Was niet handig.
Moet nog bougie test goed doen. Kan haast niet te klein zijn maat van 125, zelfde als bij twin air.
Maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog in de groep gaan rijden en horen of ie echt minder herrie maakt. Ik denk het wel, ik hoor namelijk meer gegier van de cilinder!
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
- Bijlagen
-
- A1B71C2A-4029-46C4-A2B4-771D680282E4.jpeg (381.3 KiB) 734 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 777 keren
Re: airfilter
Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Zo heb je een groter gaas oppervlakte bedoel je. De moeilijkheid wordt dan van een cilindrische vorm naar de kegel.Eifelyeti schreef:Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....
Maar misschien ga ik dat nog wel proberen.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Is denk ook een groot deel psychisch bij mij...b.bonk schreef:voor het aanzuiggeluid zal het zeker helpen.
voor het filteren heb ik mijn bedenkingen.
0,25 mazen. zand begint bij 0,063 en straalgrit 0,1
mvg bertus
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: airfilter
Dat heb ik ook Sjorrs.
Maar bij de oranje rijdt ik al heel wat jaren met een fijnmazige theezeefje, bolvormig.
Natuurlijk houdt dat ook alleen maar het grofvuil tegen.
Toch ziet de zuiger er naar 10.000km er niet gezandstraald uit, en valt het mij echt mee met de krasjes in de zuiger.
Heb ook wel es een zuiger met veel minder kilometers gezien, met het kokertje ala pvdg. Dus gaten in het kokertje gemaakt en geen zeef erin. Nou die zag er toch behoorlijk bekrast uit.
Heb met de oranje ook weleens een kilometer of 10 over een bijzonder stoffig landweggetje achter een groep motorrijders gereden. Had toen wel verwacht dat ie vol met zand/troep zou liggen. Niets was minder waar.
Voor gewoon straat gebruik heb ik dus alle vertrouwen in het theezeefje, als ik in de woestijn zou wonen of zou crossen in de zandduinen van Noord-Holland zou ik wel een twinair gaan gebruiken.
En toch rijdt ie van mij marginaal beter zonder zeefje, toch laat ik het zo.
Het standaard zeefje laat nog veel meer rommel door dan het theezeefje, maar in het geval van standaard begin je niet aan de ‘onzin’ van extra gaten in de koker.
En hoeveel kilometers maak je op jaarbasis? Velen rijden sowieso zonder zeefje in de koker, en dat gaat toch ook altijd wel goed... hij zal denk ik eerder sneller slijten vd hoge toeren dan van een paar zandkorrels.
Toch wel link om aan te nemen dat je veilig zit kwa afstelling, je luchthuishouding is nu anders. Wellicht dat hij juist makkelijker lucht pakt en meer onderdruk creëert, en dus harder aan de sproeier zuigt.
Niet aannemelijk hoor, zou ook eerder verwachten dat hij nu wat rijker loopt.
Maar nooit zomaar volgas beuken voordat je zeker weet dat je goed zit
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
10.000 km. Dat gaat bij mij heel lang duren. Tegen die tijd hoop ik dat er nog reviseurs zijn die weten wat een Kreidler is.nozems schreef:Dat heb ik ook Sjorrs.
Maar bij de oranje rijdt ik al heel wat jaren met een fijnmazige theezeefje, bolvormig.
Natuurlijk houdt dat ook alleen maar het grofvuil tegen.
Toch ziet de zuiger er naar 10.000km er niet gezandstraald uit, en valt het mij echt mee met de krasjes in de zuiger.
Heb ook wel es een zuiger met veel minder kilometers gezien, met het kokertje ala pvdg. Dus gaten in het kokertje gemaakt en geen zeef erin. Nou die zag er toch behoorlijk bekrast uit.
Heb met de oranje ook weleens een kilometer of 10 over een bijzonder stoffig landweggetje achter een groep motorrijders gereden. Had toen wel verwacht dat ie vol met zand/troep zou liggen. Niets was minder waar.
Voor gewoon straat gebruik heb ik dus alle vertrouwen in het theezeefje, als ik in de woestijn zou wonen of zou crossen in de zandduinen van Noord-Holland zou ik wel een twinair gaan gebruiken.
En toch rijdt ie van mij marginaal beter zonder zeefje, toch laat ik het zo.
Het standaard zeefje laat nog veel meer rommel door dan het theezeefje, maar in het geval van standaard begin je niet aan de ‘onzin’ van extra gaten in de koker.
En hoeveel kilometers maak je op jaarbasis? Velen rijden sowieso zonder zeefje in de koker, en dat gaat toch ook altijd wel goed... hij zal denk ik eerder sneller slijten vd hoge toeren dan van een paar zandkorrels.
Toch wel link om aan te nemen dat je veilig zit kwa afstelling, je luchthuishouding is nu anders. Wellicht dat hij juist makkelijker lucht pakt en meer onderdruk creëert, en dus harder aan de sproeier zuigt.
Niet aannemelijk hoor, zou ook eerder verwachten dat hij nu wat rijker loopt.
Maar nooit zomaar volgas beuken voordat je zeker weet dat je goed zit
Het standaard zeefje kijk je dus ook zo doorheen.
Ik moet zeker nog ff volgas testen met het grotere hoofdsproeiers. Het is alleen niet waarschijnlijk dat dit minder weerstand heeft dan een twin air.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Roman,Eifelyeti schreef:Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....
Waarom zou je het gaas niet zo groot maken als dat er ruimte is?
55 mm voor de grootste diameter van de kegel bedoel je.
De kleine 30 of 40 mm denk ik. Er moet wel wat ruimte tussen het gaas en de koker zitten. Anders hou je alleen het frontale oppervlak over.
Je andere aanwijzing over de bus snap ik niet. Kan je dat anders uitleggen?
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Sjors007 op 15 mei 2021, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: airfilter
Je zou nog een extra aanzuiggat naast het orginele erbij kunnen maken , en onder het budyseat de twee gaten
groter maken om meer lucht aan te kunnen zuigen is wel wat werk .
grPaul
groter maken om meer lucht aan te kunnen zuigen is wel wat werk .
grPaul
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: airfilter
Denk niet dat ik nog een gat in het frame maak. Is dan ook nodig om het in het filter huis ook te doen die dan weer aan moet sluiten op nog een gat in het frame.
Nog een gat met een kleinere trompet in de koker haaks op de stroomrichting zoals Nozems eerder meldde kan ook.
Ben net een kegel tekenen gegaan. Met een overgang naar de aansluiting.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Nog een gat met een kleinere trompet in de koker haaks op de stroomrichting zoals Nozems eerder meldde kan ook.
Ben net een kegel tekenen gegaan. Met een overgang naar de aansluiting.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk