airfilter

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13599
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: airfilter

#126 Bericht door Caspar » 14 mei 2021, 19:58

Het is wijs om een zo groot mogelijk filter oppervlak te creëren.
Als je de 2 luchtinlaat gaten onder het zadel gaat afdekken met filtermateriaal , dan krijgt hij te weinig lucht

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#127 Bericht door Sjors007 » 14 mei 2021, 20:13

Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#128 Bericht door Sjors007 » 14 mei 2021, 20:20

Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: airfilter

#129 Bericht door nozems » 14 mei 2021, 20:23

Sjors007 schreef: 14 mei 2021, 20:20
Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#130 Bericht door Sjors007 » 14 mei 2021, 20:26

nozems schreef:
Sjors007 schreef: 14 mei 2021, 20:20
Sjors007 schreef:Misschien is een ori filterhuis met twin air material erin wel het beste? Dat is het grootste oppervlak dat je kan maken. Voor de trompet is al kleiner.
De originele plaats is toch waar die streepjes op het huis staan?

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.
Denk ineens aan die kegel filters van twin air. Be zo en model gaasje maken wat nog past met de trompet.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13599
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: airfilter

#131 Bericht door Caspar » 14 mei 2021, 20:26

Nozems heeft een tijd met een theezeef gereden.
Maar bij mijn 60cc set was iedere vorm van filteren een teruggang in vermogen.
Met open Twinair ging het prima , alleen die herrie...
Blijft een compromis

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: airfilter

#132 Bericht door nozems » 14 mei 2021, 20:32

Sjors007 schreef: 14 mei 2021, 20:26
nozems schreef:
Sjors007 schreef: 14 mei 2021, 20:20 Of als ik voor fijn gaas ga dan met een bolling voor een groter oppervlak.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Dat zou nog kunnen werken, dat andere gaat je meer weerstand kosten. Kun je oplossen met kleinere hoofdsproeier, gasnaald lager... maar dat gaat je geheid vermogen kosten en als je teveel weerstand hebt in het inlaat gedeelte is de carburateur ook slecht tot niet af te stellen.
Denk ineens aan die kegel filters van twin air. Be zo en model gaasje maken wat nog past met de trompet.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Als je zoiets kunt maken is dat wel het ‘beste’ omdat je op die manier het filteroppervlak maar daarmee dus ook het doorlaat oppervlak vergroot .

Maar het blijft een compromis zoals Caspar al aangeeft

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#133 Bericht door Sjors007 » 14 mei 2021, 22:08

Ff een kegel knutselen van messing gaas met openingen van 0,25 mm. Morgen is testen is nog nodig is om een sproeier aan te passen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk



Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Sjors007 voor dit bericht:
KJ (16 mei 2021, 22:01)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: airfilter

#134 Bericht door nozems » 15 mei 2021, 10:41

Het zou kunnen werken 👍 ben benieuwd

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9268
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 927 keren
Ontvangen waarderingen: 767 keren

Re: airfilter

#135 Bericht door Eifelyeti » 15 mei 2021, 11:46

nozems schreef: 15 mei 2021, 10:41 Het zou kunnen werken 👍 ben benieuwd
ik ook :thumbleft

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#136 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 11:54

Testrit klaar voor vandaag.
Het werkt wel aardig. Lagere toeren is zelf wat beter geworden. Mijn Twin air had denk met die extra sok er nog in een vergelijkbare weerstand als deze creatie.
Hogere toeren is nog wat twijfelender. Ik haal de 90 nog wel maar een paar keer leek ie zich te verslikken een zakte ik terug naar de 60 op N 206. Was niet handig.
Moet nog bougie test goed doen. Kan haast niet te klein zijn maat van 125, zelfde als bij twin air.
Maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog in de groep gaan rijden en horen of ie echt minder herrie maakt. Ik denk het wel, ik hoor namelijk meer gegier van de cilinder!

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk



Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60295
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 953 keren
Ontvangen waarderingen: 2255 keren

Re: airfilter

#137 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2021, 12:09

Sjors007 schreef: 15 mei 2021, 11:54 Testrit klaar voor vandaag.
Het werkt wel aardig. Lagere toeren is zelf wat beter geworden. Mijn Twin air had denk met die extra sok er nog in een vergelijkbare weerstand als deze creatie.
Hogere toeren is nog wat twijfelender. Ik haal de 90 nog wel maar een paar keer leek ie zich te verslikken een zakte ik terug naar de 60 op N 206. Was niet handig.
Moet nog bougie test goed doen. Kan haast niet te klein zijn maat van 125, zelfde als bij twin air.
Maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog in de groep gaan rijden en horen of ie echt minder herrie maakt. Ik denk het wel, ik hoor namelijk meer gegier van de cilinder!

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
👍
Bijlagen
A1B71C2A-4029-46C4-A2B4-771D680282E4.jpeg
A1B71C2A-4029-46C4-A2B4-771D680282E4.jpeg (381.3 KiB) 719 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9268
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 927 keren
Ontvangen waarderingen: 767 keren

Re: airfilter

#138 Bericht door Eifelyeti » 15 mei 2021, 12:18

Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....

k-IMG_1673.JPG
k-IMG_1673.JPG (32.05 KiB) 718 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Sjors007 (15 mei 2021, 12:35)
Waardering: 9.09%

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#139 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 12:36

Eifelyeti schreef:Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....

k-IMG_1673.JPG
Zo heb je een groter gaas oppervlakte bedoel je. De moeilijkheid wordt dan van een cilindrische vorm naar de kegel.
Maar misschien ga ik dat nog wel proberen.

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3684
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 515 keren

Re: airfilter

#140 Bericht door b.bonk » 15 mei 2021, 14:18

voor het aanzuiggeluid zal het zeker helpen.
voor het filteren heb ik mijn bedenkingen.
0,25 mazen. zand begint bij 0,063 en straalgrit 0,1
mvg bertus

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#141 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 14:26

b.bonk schreef:voor het aanzuiggeluid zal het zeker helpen.
voor het filteren heb ik mijn bedenkingen.
0,25 mazen. zand begint bij 0,063 en straalgrit 0,1
mvg bertus
Is denk ook een groot deel psychisch bij mij...

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: airfilter

#142 Bericht door nozems » 15 mei 2021, 15:42

Sjors007 schreef: 15 mei 2021, 14:26
b.bonk schreef:voor het aanzuiggeluid zal het zeker helpen.
voor het filteren heb ik mijn bedenkingen.
0,25 mazen. zand begint bij 0,063 en straalgrit 0,1
mvg bertus
Is denk ook een groot deel psychisch bij mij...

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Dat heb ik ook Sjorrs.

Maar bij de oranje rijdt ik al heel wat jaren met een fijnmazige theezeefje, bolvormig.
Natuurlijk houdt dat ook alleen maar het grofvuil tegen.

Toch ziet de zuiger er naar 10.000km er niet gezandstraald uit, en valt het mij echt mee met de krasjes in de zuiger.
Heb ook wel es een zuiger met veel minder kilometers gezien, met het kokertje ala pvdg. Dus gaten in het kokertje gemaakt en geen zeef erin. Nou die zag er toch behoorlijk bekrast uit.

Heb met de oranje ook weleens een kilometer of 10 over een bijzonder stoffig landweggetje achter een groep motorrijders gereden. Had toen wel verwacht dat ie vol met zand/troep zou liggen. Niets was minder waar.

Voor gewoon straat gebruik heb ik dus alle vertrouwen in het theezeefje, als ik in de woestijn zou wonen of zou crossen in de zandduinen van Noord-Holland zou ik wel een twinair gaan gebruiken.

En toch rijdt ie van mij marginaal beter zonder zeefje, toch laat ik het zo.

Het standaard zeefje laat nog veel meer rommel door dan het theezeefje, maar in het geval van standaard begin je niet aan de ‘onzin’ van extra gaten in de koker.

En hoeveel kilometers maak je op jaarbasis? Velen rijden sowieso zonder zeefje in de koker, en dat gaat toch ook altijd wel goed... hij zal denk ik eerder sneller slijten vd hoge toeren dan van een paar zandkorrels.

Toch wel link om aan te nemen dat je veilig zit kwa afstelling, je luchthuishouding is nu anders. Wellicht dat hij juist makkelijker lucht pakt en meer onderdruk creëert, en dus harder aan de sproeier zuigt.

Niet aannemelijk hoor, zou ook eerder verwachten dat hij nu wat rijker loopt.

Maar nooit zomaar volgas beuken voordat je zeker weet dat je goed zit

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3684
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 515 keren

Re: airfilter

#143 Bericht door b.bonk » 15 mei 2021, 16:47

zit te denken 0,25, de zuigerspeling is minimum 0,3 toch ?
dan zou het geen kwaad kunnen , in mijn gedachte.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#144 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 19:28


nozems schreef:
Sjors007 schreef: 15 mei 2021, 14:26
b.bonk schreef:voor het aanzuiggeluid zal het zeker helpen.
voor het filteren heb ik mijn bedenkingen.
0,25 mazen. zand begint bij 0,063 en straalgrit 0,1
mvg bertus
Is denk ook een groot deel psychisch bij mij...

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
Dat heb ik ook Sjorrs.

Maar bij de oranje rijdt ik al heel wat jaren met een fijnmazige theezeefje, bolvormig.
Natuurlijk houdt dat ook alleen maar het grofvuil tegen.

Toch ziet de zuiger er naar 10.000km er niet gezandstraald uit, en valt het mij echt mee met de krasjes in de zuiger.
Heb ook wel es een zuiger met veel minder kilometers gezien, met het kokertje ala pvdg. Dus gaten in het kokertje gemaakt en geen zeef erin. Nou die zag er toch behoorlijk bekrast uit.

Heb met de oranje ook weleens een kilometer of 10 over een bijzonder stoffig landweggetje achter een groep motorrijders gereden. Had toen wel verwacht dat ie vol met zand/troep zou liggen. Niets was minder waar.

Voor gewoon straat gebruik heb ik dus alle vertrouwen in het theezeefje, als ik in de woestijn zou wonen of zou crossen in de zandduinen van Noord-Holland zou ik wel een twinair gaan gebruiken.

En toch rijdt ie van mij marginaal beter zonder zeefje, toch laat ik het zo.

Het standaard zeefje laat nog veel meer rommel door dan het theezeefje, maar in het geval van standaard begin je niet aan de ‘onzin’ van extra gaten in de koker.

En hoeveel kilometers maak je op jaarbasis? Velen rijden sowieso zonder zeefje in de koker, en dat gaat toch ook altijd wel goed... hij zal denk ik eerder sneller slijten vd hoge toeren dan van een paar zandkorrels.

Toch wel link om aan te nemen dat je veilig zit kwa afstelling, je luchthuishouding is nu anders. Wellicht dat hij juist makkelijker lucht pakt en meer onderdruk creëert, en dus harder aan de sproeier zuigt.

Niet aannemelijk hoor, zou ook eerder verwachten dat hij nu wat rijker loopt.

Maar nooit zomaar volgas beuken voordat je zeker weet dat je goed zit
10.000 km. Dat gaat bij mij heel lang duren. Tegen die tijd hoop ik dat er nog reviseurs zijn die weten wat een Kreidler is.

Het standaard zeefje kijk je dus ook zo doorheen.

Ik moet zeker nog ff volgas testen met het grotere hoofdsproeiers. Het is alleen niet waarschijnlijk dat dit minder weerstand heeft dan een twin air.



Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#145 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 19:44

Eifelyeti schreef:Ik denk dat je die diameter so op 55 moet doen en dan de bus 2cm inkorten.... en dan de achterkand recht.... so heft je meer om lucht te trekken....

k-IMG_1673.JPG
Roman,

Waarom zou je het gaas niet zo groot maken als dat er ruimte is?

55 mm voor de grootste diameter van de kegel bedoel je.
De kleine 30 of 40 mm denk ik. Er moet wel wat ruimte tussen het gaas en de koker zitten. Anders hou je alleen het frontale oppervlak over.
Je andere aanwijzing over de bus snap ik niet. Kan je dat anders uitleggen?Afbeelding

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


Laatst gewijzigd door Sjors007 op 15 mei 2021, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: airfilter

#146 Bericht door kabouter » 15 mei 2021, 20:53

Je zou nog een extra aanzuiggat naast het orginele erbij kunnen maken , en onder het budyseat de twee gaten
groter maken om meer lucht aan te kunnen zuigen is wel wat werk .

grPaul

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: airfilter

#147 Bericht door Sjors007 » 15 mei 2021, 21:48

Denk niet dat ik nog een gat in het frame maak. Is dan ook nodig om het in het filter huis ook te doen die dan weer aan moet sluiten op nog een gat in het frame.
Nog een gat met een kleinere trompet in de koker haaks op de stroomrichting zoals Nozems eerder meldde kan ook.
Ben net een kegel tekenen gegaan. Met een overgang naar de aansluiting.Afbeelding

Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk


AfbeeldingAfbeelding
Deze gebruikers waarderen Sjors007 voor dit bericht:
nozems (16 mei 2021, 11:07)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: airfilter

#148 Bericht door nozems » 16 mei 2021, 11:08

Goed bezig Sjors👍 Mag hier graag naar kijken

wilhelmus
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: airfilter

#149 Bericht door wilhelmus » 16 mei 2021, 15:50

[youtube] https://youtu.be/4agYHKltT6o [/youtube]

Zo blijf je bezig met de hobby
Laatst gewijzigd door wilhelmus op 16 mei 2021, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9268
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 927 keren
Ontvangen waarderingen: 767 keren

Re: airfilter

#150 Bericht door Eifelyeti » 16 mei 2021, 16:58

de link werkt niet :(

ma ik snap dat ook niet met so een Youtube link instellen #-o

Plaats reactie