Aanzuigtule

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#26 Bericht door buell killer » 27 mei 2021, 18:06

Lijkt hier het Zundapp forum wel, de enige dienst die de aanzuig tulletjes doen is aanzuig geluid onderdrukken niet meer en niet minder. Het kan inderdaad kloppen als je deze tulletjes verwijder dat je brommer slechter kan gaan lopen je carburateur is afgesteld met de tulletjes, en bij verwijderen zou de carburateur ineens te schraal kunnen staan. Maar na opnieuw afstellen moet hij zeker zo goedlopen misschien iet beter hij krijgt namelijk beter lucht. Weet trouwens niet wat de doorlaat is van deze tulletjes, maar laten we even een rekensommetje doen bromfiets fictief 6000 rpm x 0.05 = 300 l/min. Dus voor motorfiets getuned fictief 12000 x 0.05 = 600 l/min. Iedereen zal toch wel in kunnen zien als dat door 2 gaatjes heen moet van laten we zeggen a 10 mm dat dit een behoorlijke restrictie geeft. De aanzuig buis of tulletjes kunnen nooit te groot zijn wel te klein. Met andere woorden het aanzuigfilter of aanzuigbuis zo groot mogelijk maken om je brommer zo goed mogelijk te laten lopen. Op het Zundapp forum zijn ook grappenmakers die de aanzuigbuis dicht plakken om de brommer beter te laten lopen, dan snap je dus de werking niet. Bij vergroting van de aanzuig zal het geluid toe nemen. Uiteraard niet vergeten de brommer opnieuw af te stellen.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3689
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 519 keren

Re: Aanzuigtule

#27 Bericht door b.bonk » 27 mei 2021, 18:20

heb ik verdorie net 40 tuitjes bestelt, lees ik dit weer. :oops:
zo raakt me kliko vol en me knip leeg #-o

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1396
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 294 keren
Ontvangen waarderingen: 207 keren

Re: Aanzuigtule

#28 Bericht door adriline » 27 mei 2021, 18:29

b.bonk schreef: 27 mei 2021, 18:20 heb ik verdorie net 40 tuitjes bestelt, lees ik dit weer. :oops:
zo raakt me kliko vol en me knip leeg #-o
Ik heb ze vandaag ook binnen gekregen. Hij loopt nu geruisloos. :mrgreen: Of zou het aan het bokje liggen? :oops:

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#29 Bericht door buell killer » 27 mei 2021, 19:03

adriline schreef: 27 mei 2021, 18:29
b.bonk schreef: 27 mei 2021, 18:20 heb ik verdorie net 40 tuitjes bestelt, lees ik dit weer. :oops:
zo raakt me kliko vol en me knip leeg #-o
Ik heb ze vandaag ook binnen gekregen. Hij loopt nu geruisloos. :mrgreen: Of zou het aan het bokje liggen? :oops:
Je moet hem wel starten :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter :scooter

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Aanzuigtule

#30 Bericht door hermanp » 27 mei 2021, 21:12

Passen die tules ook in je oor? :-)

In ieder geval, als je een bromfiets hebt, zijn het kleine doorlaten die te klein zijn voor een 20mm Bing.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#31 Bericht door Flocke » 27 mei 2021, 22:27

buell killer schreef: 27 mei 2021, 18:06 Lijkt hier het Zundapp forum wel, de enige dienst die de aanzuig tulletjes doen is aanzuig geluid onderdrukken niet meer en niet minder. Het kan inderdaad kloppen als je deze tulletjes verwijder dat je brommer slechter kan gaan lopen je carburateur is afgesteld met de tulletjes, en bij verwijderen zou de carburateur ineens te schraal kunnen staan. Maar na opnieuw afstellen moet hij zeker zo goedlopen misschien iet beter hij krijgt namelijk beter lucht. Weet trouwens niet wat de doorlaat is van deze tulletjes, maar laten we even een rekensommetje doen bromfiets fictief 6000 rpm x 0.05 = 300 l/min. Dus voor motorfiets getuned fictief 12000 x 0.05 = 600 l/min. Iedereen zal toch wel in kunnen zien als dat door 2 gaatjes heen moet van laten we zeggen a 10 mm dat dit een behoorlijke restrictie geeft. De aanzuig buis of tulletjes kunnen nooit te groot zijn wel te klein. Met andere woorden het aanzuigfilter of aanzuigbuis zo groot mogelijk maken om je brommer zo goed mogelijk te laten lopen. Op het Zundapp forum zijn ook grappenmakers die de aanzuigbuis dicht plakken om de brommer beter te laten lopen, dan snap je dus de werking niet. Bij vergroting van de aanzuig zal het geluid toe nemen. Uiteraard niet vergeten de brommer opnieuw af te stellen.
Aha, sehr interessant ... :D

Die Lochgrößen im Rahmen oben und das Durchgangsloch vom Rahmen in den Luftfilter sind erstmal so vorgegeben und für ein Bromfiets (RMC 40km/h) und sicher auch für eine RS ausreichend.

Was Du offensichtlich nicht verstanden oder ignoriert hast, ist das Bild unten, das heißt, dass durch die beiden kleinen Löcher oben noch weniger Luft einströmt, wenn man nur die Düsen entfernt, da der wirksame Durchmesser durch die Stör-Strömungen kleiner wird als das Loch selbst.

Wenn man einen getunten Motor hat, also mit mehr Leistung als serienmäßig ab Werk vorgesehen (6,25PS), dann gebe ich Dir Recht, dann sind die beiden Löcher oben und das Langloch unten im Rahmen ein begrenzender Faktor.
Aber das ist auch nun wirklich nichts neues ... :whistle

Wenn man deutlich mehr Leistung als 6,25PS haben will, dann muß man in der Tat für mehr Luft sorgen, und dann wird es bekanntermaßen laut.
Zu dem Thema und den möglichen Lösungen gibt es hier mehr als genug zu lesen.

Aber fährt zum Beispiel eine serienmäßige RS besser, wenn man die Ansaugdüsen oben im Rahmen entfernt und den Vergaser entsprechend neu abstimmt ?
Das ist doch Deine Behauptung. :-k
Und das glaube ich nicht !
So wie es auch von Leuten hier bestätigt wird, denen ich zutraue, es beurteilen zu können.

Gruß

Carsten



Bildquelle: https://www.maschinenbau-wissen.de/skri ... 200-blende
Bildschirmfoto 2021-05-25 um 19.56.59.png
Bildschirmfoto 2021-05-25 um 19.56.59.png (148.82 KiB) 934 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
nozems (27 mei 2021, 23:33)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Aanzuigtule

#32 Bericht door nozems » 28 mei 2021, 10:00

Hetzelfde heb ik jaren geleden al ontdekt met de bekende extra gaatjes in de luchtkoker!

Gewoon een rond gat van 10mm of daarin een tule/pijpje heeft merkbaar effect op de afstelling en dus de luchthuishouding.
Gelukkig weerlegt Carsten zijn verhaal dat, al behoor ik tot de bigbore wappies hier op het forum.


Maar ook bij mijn standaard rs bemerkte ik positief verschil in geluid en lopen met die tules... was ik toch niet gek.

Carsten ik vindt jouw bijdragen altijd heel erg waardevol en leerzaam
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
Flocke (28 mei 2021, 12:37)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1396
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 294 keren
Ontvangen waarderingen: 207 keren

Re: Aanzuigtule

#33 Bericht door adriline » 28 mei 2021, 10:16

nozems schreef: 28 mei 2021, 10:00 Hetzelfde heb ik jaren geleden al ontdekt met de bekende extra gaatjes in de luchtkoker!

Gewoon een rond gat van 10mm of daarin een tule/pijpje heeft merkbaar effect op de afstelling en dus de luchthuishouding.
Gelukkig weerlegt Carsten zijn verhaal dat, al behoor ik tot de bigbore wappies hier op het forum.


Maar ook bij mijn standaard rs bemerkte ik positief verschil in geluid en lopen met die tules... was ik toch niet gek.

Carsten ik vindt jouw bijdragen altijd heel erg waardevol en leerzaam
Plus 1

Loe
Berichten: 333
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Aanzuigtule

#34 Bericht door Loe » 28 mei 2021, 10:24

Ik heb de tules nog niet binnen. Het mooie weer komt er al aan. Grrrrr.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#35 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 10:33

De gatmaten in het frame hierboven en het doorgangsgat van het frame in het luchtfilter worden eerst ingesteld en voldoende voor een broom (RMC 40km/h) en zeker ook voor een RS.


Wat je duidelijk niet begreep of negeerde, is de afbeelding hieronder, wat betekent dat er nog minder lucht door de twee kleine gaten aan de bovenkant stroomt als je alleen de sproeiers verwijdert, omdat de effectieve diameter kleiner is dan het gat zelf vanwege de interferentiestromen.

Als je een getunede motor hebt, d.w.z. met meer vermogen dan standaard uit de fabriek (6,25pk), dan ben ik het met je eens, dan zijn de twee gaten aan de bovenkant en het lange gat aan de onderkant een beperkende factor.
Maar dit is echt niets nieuws.

Als je aanzienlijk meer vermogen wilt hebben dan 6,25 pk, dan moet je echt meer lucht leveren, en dan staat het bekend als luid.
Er is meer dan genoeg te lezen over het onderwerp en de mogelijke oplossingen hier.


Maar rijdt een standaard RS bijvoorbeeld beter als je de inlaatmondstukken aan de bovenkant van het frame verwijdert en de carburateur dienovereenkomstig afstelt?
Dat is jouw bewering. :-k
En ik denk het niet!
Net zoals het wordt bevestigd door mensen hier die ik vertrouw om het te kunnen beoordelen.

Casten daar mijn Duits niet 100% is heb ik het eerst vertaald.

Het mag duidelijk zijn dat een verandering aan het inlaat traject dat de afstelling van de carburateur na gekeken moet worden dat verklaart het veranderen van loop van de motor. Ben het geheel met je eens dat een aanzuig tulle met flow laten we zeggen doorlaat 10 mm meer lucht doorlaat door de vorm van de kelk dan een geboord gat van 10 mm. Maar als je deze verwijder hou je een groter gat over 12 of 13 mm dit gaat toch meer lucht door laten dan de kelk met 10 mm doorlaat. Zou zeggen trek de stoute schoenen aan en boor er een paar gaten bij en je hebt nog meer lucht, ook geluid. Het is heel simpel meer lucht meer vermogen. Denk inderdaad ook dat het bij een standaard brommer niet echt merkbaar zal zijn misschien 0,1 ps. Maar gaat men de brommer opvoeren zal er toch meer lucht moeten komen links of rechts om. Neem aan dat een RS motorfiets ook meer lucht inlaat heeft als een brommer dat is bij Zundapp ook zo. Ga je de RS opvoeren zal er ook weer meer lucht moeten komen. Simpel meer gaten boren met of zonder kelk je kunt ook gewoon de gaten wat groter maken. Carsten ik begrijp ook dat een fabriekant aan geluideisen moet voldoen waar een tuner niet aan hoeft te voldoen (alhoewel)

Wat betreft de luchtinlaat zet deze op een flowbank en je zult zien des te minder weerstand des te meer lucht.

Die tekening begrijp ik echt wel en dat klopt ook, maar ik ben een boer zeggen we hier in Nederland het is heel makkelijk maak het gat groter en je hebt nog meer lucht.

Groeten,

Marcel

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#36 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 13:01

buell killer schreef: 28 mei 2021, 10:33 Ben het geheel met je eens dat een aanzuig tulle met flow laten we zeggen doorlaat 10 mm meer lucht doorlaat door de vorm van de kelk dan een geboord gat van 10 mm. Maar als je deze verwijder hou je een groter gat over 12 of 13 mm dit gaat toch meer lucht door laten dan de kelk met 10 mm doorlaat.

Die tekening begrijp ik echt wel en dat klopt ook, maar ik ben een boer zeggen we hier in Nederland het is heel makkelijk maak het gat groter en je hebt nog meer lucht.

Groeten,

Marcel
Hallo Marcel,

ich finde es gut, dass Du nicht so schnell aufgibst, wir können das gerne weiter diskutieren. :D

Ich sehe es anders, und das wird auch von den Leuten hier mit einer Standard-RS bestätigt, dass eine RS nicht besser läuft, sondern eher schlechter, wenn die Tüllen entfernt werden.
Und das liegt mit Sicherheit nicht daran, weil die RS dann ohne die Düsen mehr Luft bekommt und die Kollegen nicht daran gedacht haben, den Vergaser entsprechend anzupassen.

Du kannst die Zeichnung auch so lesen:

Wenn die Tüllen einen Durchgang von 10mm haben, dann ist das auch der wirksame Einström-Durchmesser für die Luft.

Nimmst Du die Tüllen heraus, hast Du vielleicht ein 12mm Loch, aber der wirksame Einström-Durchmesser beträgt vielleicht keine 10mm (10mm wäre keine Verbesserung), sondern nur 8mm (wäre eine Verschlechterung).
Ist das für Dich unvorstellbar ?

Du kannst doch auch das sehr ungünstige Verhältnis von Lochgröße (DBL) zu tatsächlichem Durchflussquerschnitt (D2) in der Zeichnung unten erkennen.
Das wird bei 12 oder 13mm Loch nicht größer sein als das Tüllenloch von angenommen 10mm.

Unter dem Strich also nicht mehr Luft und Leistung, sondern nur mehr "Sound" ... was "gefühlt" mehr Leistung entsprechen kann. :D

Gruß

Carsten




Bildquelle: https://www.maschinenbau-wissen.de/skri ... 200-blende
Bildschirmfoto 2021-05-25 um 19.56.59.png
Bildschirmfoto 2021-05-25 um 19.56.59.png (148.87 KiB) 877 keer bekeken

Bildquelle: https://tu-freiberg.de/sites/default/fi ... essung.pdf
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 12.55.40.png
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 12.55.40.png (241.59 KiB) 877 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
buell killer (28 mei 2021, 20:47)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Aanzuigtule

#37 Bericht door nozems » 28 mei 2021, 13:11

Kan me erin vinden Carsten. De gaten die ik in de koker had gemaakt waren ook groter dan de doorlaat vd tules. En het scheelt ook nog geluid
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
Flocke (28 mei 2021, 13:15)
Waardering: 9.09%

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#38 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 13:28

Flocke schreef: 28 mei 2021, 13:01
buell killer schreef: 28 mei 2021, 10:33 Ben het geheel met je eens dat een aanzuig tulle met flow laten we zeggen doorlaat 10 mm meer lucht doorlaat door de vorm van de kelk dan een geboord gat van 10 mm. Maar als je deze verwijder hou je een groter gat over 12 of 13 mm dit gaat toch meer lucht door laten dan de kelk met 10 mm doorlaat.

Die tekening begrijp ik echt wel en dat klopt ook, maar ik ben een boer zeggen we hier in Nederland het is heel makkelijk maak het gat groter en je hebt nog meer lucht.

Groeten,

Marcel
Hallo Marcel,

ich finde es gut, dass Du nicht so schnell aufgibst, wir können das gerne weiter diskutieren. :D

Ich sehe es anders, und das wird auch von den Leuten hier mit einer Standard-RS bestätigt, dass eine RS nicht besser läuft, sondern eher schlechter, wenn die Tüllen entfernt werden.
Und das liegt mit Sicherheit nicht daran, weil die RS dann ohne die Düsen mehr Luft bekommt und die Kollegen nicht daran gedacht haben, den Vergaser entsprechend anzupassen.

Du kannst die Zeichnung auch so lesen:

Wenn die Tüllen einen Durchgang von 10mm haben, dann ist das auch der wirksame Einström-Durchmesser für die Luft.

Nimmst Du die Tüllen heraus, hast Du vielleicht ein 12mm Loch, aber der wirksame Einström-Durchmesser beträgt vielleicht keine 10mm (10mm wäre keine Verbesserung), sondern nur 8mm (wäre eine Verschlechterung).
Ist das für Dich unvorstellbar ?

Carsten, ben bang dat je iets te veel verwacht van de inlaat kelk. Wat de meting betreft die je laat zien moet in beide gevallen P2 gemeten worden er moet in deze 3 metingen gedaan worden. Het is uiteraard allemaal fictief. Meting 1 gat 10mm., meting 2 kelk 10 mm. deze zal beter werken, meting 2 het gat van 12 mm. Wanneer de laagste onderdruk gemeten word op P2 heb je de beste werking. En wat let je om het gat groter te boren daar kan geen een engineer tegen op.

Groeten,

Marcel

Du kannst doch auch das sehr ungünstige Verhältnis von Lochgröße (DBL) zu tatsächlichem Durchflussquerschnitt (D2) in der Zeichnung unten erkennen.
Das wird bei 12 oder 13mm Loch nicht größer sein als das Tüllenloch von angenommen 10mm.

Unter dem Strich also nicht mehr Luft und Leistung, sondern nur mehr "Sound" ... was "gefühlt" mehr Leistung entsprechen kann. :D

Gruß

Carsten




Bildquelle: https://www.maschinenbau-wissen.de/skri ... 200-blende
Bildschirmfoto 2021-05-25 um 19.56.59.png


Bildquelle: https://tu-freiberg.de/sites/default/fi ... essung.pdf
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 12.55.40.png

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#39 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 14:08

buell killer schreef: 28 mei 2021, 13:28 Carsten, ben bang dat je iets te veel verwacht van de inlaat kelk. Wat de meting betreft die je laat zien moet in beide gevallen P2 gemeten worden er moet in deze 3 metingen gedaan worden. Het is uiteraard allemaal fictief. Meting 1 gat 10mm., meting 2 kelk 10 mm. deze zal beter werken, meting 2 het gat van 12 mm. Wanneer de laagste onderdruk gemeten word op P2 heb je de beste werking. En wat let je om het gat groter te boren daar kan geen een engineer tegen op.

Groeten,

Marcel

Hallo Marcel,

da mußt Du nicht bang sein. :D

Die Zeichnungen sollten nur das Prinzip verdeutlichen ... :wink:
Warum der Luftdurchsatz schlechter sein kann, wenn man die Düsen herausnimmt.

Wie groß der Verlust genau in Prozent ist, wenn Du ein Loch ohne Tülle hast, kann ich Dir auch nicht sagen.
Müßte man berechnen oder noch besser messen, den Aufwand wird niemand treiben.
Wer meint, einen Vorteil ohne Düsen zu haben, soll so durch die Gegend fahren.

Gehst Du auf den Link, wird dort von Verlusten von 0,7 - 0,9 gesprochen, in dem Beispiel geht es aber um ein Fluid und nicht um Luft.
Aber schon mal eine Größenordnung, wie es aussehen könnte:
0,7 x 12mm = 8,4mm < 10mm
0,8 x 12mm = 9,6mm < 10mm
0,9 x 12mm = 10,8mm > 10mm

Ich gehe jedenfalls davon aus, dass der Luftdurchsatz schlechter und nicht besser wird, wenn Du die Tüllen heraus nimmst.

Ob es tatsächlich so ist, kann und will ich nicht beweisen, aber meine Annahme wird hier von Leuten bestätigt, die es ausprobiert haben.

Gruß

Carsten



Bildquelle: https://www.maschinenbau-wissen.de/skri ... 200-blende
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 14.03.59.png
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 14.03.59.png (80.15 KiB) 850 keer bekeken

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#40 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 14:57

Carsten, Ben niet zo gauw bang, vergeet niet dat de inlaatkelk ook weerstand heeft het moet tenslotte toch door een gat heen van 10 mm. En de meting moet wel gedaan worden met 300 l/min bij 600 l/min laat jou opstelling misschien iets meer voordeel zien Het gat 12 mm en de kelk 10 mm.

Zo heb ik het bij mijn Zundapp opgelost, groter is echt beter

Groeten,

Marcel
Bijlagen
DSC02176.JPG
DSC02176.JPG (55.31 KiB) 841 keer bekeken
DSC02127.JPG
DSC02127.JPG (70.72 KiB) 841 keer bekeken

Loe
Berichten: 333
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Aanzuigtule

#41 Bericht door Loe » 28 mei 2021, 15:41

Iedereen kan kletsen wattie wil.
Maar ze hebben de tules er niet voor niks in gedaan by de kreidler fabriek.
Het is ook niet een bescherm rubbertje /doorvoertule, voor het plaatwerk maar echt een specifiek onderdeel waar over na gedacht is.
Ze lieten het anders wel weg in het kader van kosten besparing.
Dit is uiteraard wel voor een niet opgevoerde standaard brommer.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#42 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 16:09

Loe schreef: 28 mei 2021, 15:41 Iedereen kan kletsen wattie wil.
Maar ze hebben de tules er niet voor niks in gedaan by de kreidler fabriek.
Het is ook niet een bescherm rubbertje /doorvoertule, voor het plaatwerk maar echt een specifiek onderdeel waar over na gedacht is.
Ze lieten het anders wel weg in het kader van kosten besparing.
Dit is uiteraard wel voor een niet opgevoerde standaard brommer.
Heb toch ook verteld dat een fabriek aan geluid reductie moet/moest doen ook Kreidler, maar de gemiddelde brommer rijder stoort zich niet daaraan. Ik zeg ook wel eens tegen de Zundapp rijders dat niet alles wat Zundapp gemaakt heeft geweldig is :oops:

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#43 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 16:22

buell killer schreef: 28 mei 2021, 16:09 Ik zeg ook wel eens tegen de Zundapp rijders dat niet alles wat Zundapp gemaakt heeft geweldig is :oops:
Das ist sicher richtig, man sollte nicht blind annehmen, dass alles gut ist, was ab Werk gemacht wurde.

Zunächst sollte man aber erstmal davon ausgehen und wenn man davon abweicht, sich genau überlegen, was man tut.

In der Regel haben die Sachen immer 2 Seiten, eine Veränderung mag auf einer Seite Vorteile bringen, aber auf der anderen Seite auch Nachteile.
Das ist den meisten sicher auch bewußt.

Meiner Meinung nach ist ein original belassenes Moped in allen Aspekten am ausgewogensten und zuverlässigsten, wer gerne ändert und bastelt, kann das tun.
Kann am Ende aber schnell zu einer Bastelbude führen ...

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#44 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 16:26

Loe schreef: 28 mei 2021, 10:24 Ik heb de tules nog niet binnen. Het mooie weer komt er al aan. Grrrrr.
Wenn Du bei einem Bromfiets in 1 von 2 Löchern wieder eine Tülle reinsteckst, wird es sicher kein Unterschied wie Tag und Nacht sein ... :D
Ich würde es aber trotzdem wieder wie original machen, und wenn Du etwas Tuning hast, dann RS-Luftfilterkasten verwenden.
Aber bei 10mm-Vergaser natürlich nicht notwendig.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3689
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 519 keren

Re: Aanzuigtule

#45 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 17:33

me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Aanzuigtule

#46 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 18:45

b.bonk schreef: 28 mei 2021, 17:33 me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.
Doe je met beide ook even naar de kleur van de bougie kijken dan kom je er misschien achter waarom hij met en zonder tullens beter of slechter loopt

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#47 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 19:21

b.bonk schreef: 28 mei 2021, 17:33 me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.
Mach doch mal die Tüllen in den Rahmen, vielleicht bekommt das Moped dann etwas mehr Luft und läuft dann auch mit dichtem Koker 65 ... :shock: :D

Ist doch auch seltsam, wenn eine RS oder TM mit Tüllen im Rahmen und originalem Luftfilter genug Luft für 6,25PS bekommt, warum reicht das dann nicht für 2,9PS aus, warum benötigt man dann für 65km/h zusätzliche Löcher und keine Tüllen im Rahmen, leuchtet mir nicht so ganz ein.
Hast Du einen RS-Koker verbaut ?


Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3689
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 519 keren

Re: Aanzuigtule

#48 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 19:28

Flocke schreef: 28 mei 2021, 19:21
b.bonk schreef: 28 mei 2021, 17:33 me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.
Mach doch mal die Tüllen in den Rahmen, vielleicht bekommt das Moped dann etwas mehr Luft und läuft dann auch mit dichtem Koker 65 ... :shock: :D

Gruß

Carsten
dat ga ik zeker proberen.
zou mooi wezen als het zo is.
ga er niet om liegen, maar als het werkt, dan wrijf ik dat het zund..p mannetje
wel even in :lol:

Loe
Berichten: 333
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Aanzuigtule

#49 Bericht door Loe » 28 mei 2021, 19:35

Flocke schreef: 28 mei 2021, 16:26
Loe schreef: 28 mei 2021, 10:24 Ik heb de tules nog niet binnen. Het mooie weer komt er al aan. Grrrrr.
Wenn Du bei einem Bromfiets in 1 von 2 Löchern wieder eine Tülle reinsteckst, wird es sicher kein Unterschied wie Tag und Nacht sein ... :D
Ich würde es aber trotzdem wieder wie original machen, und wenn Du etwas Tuning hast, dann RS-Luftfilterkasten verwenden.
Aber bei 10mm-Vergaser natürlich nicht notwendig.

Gruß

Carsten
Est ist eine 10 mm carb und standaard cilinder. Lauft 55/60.hy loopt snel zat. ik hoop dat hy wat meer trekkracht onderin zou krijgen.
Door het principe van langere aanzuig buis.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Aanzuigtule

#50 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 19:48

Loe schreef: 28 mei 2021, 19:35 Est ist eine 10 mm carb und standaard cilinder. Lauft 55/60.hy loopt snel zat. ik hoop dat hy wat meer trekkracht onderin zou krijgen.
Door het principe van langere aanzuig buis.
Ja, das ist ja auch in Ordnung.
Es ist ja so, dass es nicht die Masse macht, sondern die Klasse !
Will sagen, es muß alles gut aufeinander abgestimmt sein, einfach nur mehr Luft oder einfach mehr Gemisch mit größerem Vergaser, was soll der kleine Zylinder damit ... ?

Der Gedanke mit dem längeren Ansaugweg ist gut, aber ich denke, die Tüllen da oben verlängern Dir den Ansaugweg effektiv nicht, zu weit weg und an sich wird der Weg ja nicht länger.
Ein längerer Ansaugstutzen wäre da schon was anderes, oder die Ansaugung direkt hinter dem Vergaser.

Hatte in diesem Zusammenhang die Tage, als ich nach einem Bild vom Ansaugtrichter gesucht hatte, gelesen, dass die Länge der Ansaugtrichter dafür entscheidend ist.
Hängt mit einer Art Resonanzaufladung zusammen (wie beim Auspuff), kurze Trichter sind besser für Leistung bei hohen Drehzahlen und lange für mehr Durchzugskraft bzw. Leistung bei niedrigeren Drehzahlen.

Gruß

Carsten

Plaats reactie