Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#1 Bericht door p.peters » 10 jun 2021, 17:27

Heren,

Thuiswerken heeft zo ook zijn voordelen, tussendoor maar eens de kast op kantoor opgeruimd, tot mijn grote verbazing vind ik daar een 4,2 pk cilinder 15.53.90 met kop 15.63.06 / 1703 1RW3 Vele jaren terug een keer gekocht zo goed opgeborgen dat ik er nooit meer aangedacht heb #-o Dat maakt je dag in 1x keer goed ;)

Op mijn buffel zit een 3,6 pk cilinder 15.43.90 met hetzelfde type kop als hierboven beschreven ( dit geeft volgens mij ook 4,2 pk), betreft een 3 hand bak tandwielverhouding 13-36 28 mm ingekorte bocht met 28 mm demper.

Nu heb ik de volgende vraag;

Wat is het verschil nu tussen de 15.53.90 4,2 en 15.43.90 3,6 pk dat weet ik maar waar zitten nu de verschillen????

Ik lees hier op het forum met regelmaat dat een 4,2pk 70 km haalt, wat er nu op zit 3,6 met hd kop gaat max 65 km.

de gevonden 4,2 is compleet met ori mahle zuiger en heeft een gespikkelde wand, dat had de 3,6 ook voor ik er een nieuwe wand in heb laten zetten. Verkopen doe ik hem niet want een mooi originele die worden schaars.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#2 Bericht door Benzlerfahrer » 10 jun 2021, 18:06

Ben gelijk naar mijn kast gelopen, maar helaas... 😅

Mooie vondst, qua snelheid lijkt me 0.6 niet heel veel verschil. Heeft misschien wat meer in de koppel zitten? Zelf rij ik 4.2 ook ori mahle. Helaas geen ori zuiger, is wel leuke extra!

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#3 Bericht door Nicolaas » 10 jun 2021, 20:07

Ik rij al jaren met de setup die jij beschrijft.
Prima trekkracht en met de wind mee inderdaad 70 + km.
Uiteraard speelt het gewicht en tegenwind een rol.
Met 4,2 pk 13x36 tandwielen 17 mm Carb 28/32 mm sigaar en ingekorte bocht heb je de beste setup voor een 3 hand of voet. Maar een iets kleiner achter tandwiel kan een voordeel zijn als men wat aan de zware kant is, met veel tegenwind en berg op.
Zoals je zegt, nooit verkopen want ze zijn nauwelijks te vinden. Zelf één van de laatste gekocht (nieuw) die Jacco Witte nog op de plank had liggen
Veel plezier ermee.
Groet Nicolaas

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#4 Bericht door wimv8 » 11 jun 2021, 10:17

Nicolaas schreef: 10 jun 2021, 20:07

Prima trekkracht en met de wind mee inderdaad 70 + km.
Uiteraard speelt het gewicht en tegenwind een rol.
Met 4,2 pk 13x36 tandwielen.

Maar een iets kleiner achter tandwiel kan een voordeel zijn als men wat aan de zware kant is, met veel tegenwind en berg op.


Groet Nicolaas

Groter.

Of voortandwiel.

Gr. Wim.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#5 Bericht door Eifelyeti » 11 jun 2021, 12:34

Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk


0,6 pk ;)
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (11 jun 2021, 13:08)
Waardering: 9.09%

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#6 Bericht door p.peters » 11 jun 2021, 12:43

:clap dat is een hele scherpe opmerking :lol: ook dat wist ik al, maakt die 0,6pk meer 5 tot 8 km per uur uit?

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#7 Bericht door Flocke » 11 jun 2021, 13:01


Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#8 Bericht door Eifelyeti » 11 jun 2021, 13:09

p.peters schreef: 11 jun 2021, 12:43 :clap dat is een hele scherpe opmerking :lol: ook dat wist ik al, maakt die 0,6pk meer 5 tot 8 km per uur uit?
it was a joke :wink:

met een 4,2 pk kan je so 70km/h halen....meer niet

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#9 Bericht door p.peters » 11 jun 2021, 13:17

Bedankt voor de info, als ik de poort map vergelijk zie je hele kleine verschillen daar zal dat snelheid verschil inzetten, met name de uitlaat poort is wat wijder.
Mijn huidige set loopt max 65 km dat vind ik een mooie snelheid.

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#10 Bericht door p.peters » 11 jun 2021, 13:18

Oja er zit een 14 mm Bing op. Betreft hier een k54/32 Zwitserse uitvoering, de vorige eigenaar heeft er een lange buddy opgezet en de originele onderdelen goed verkocht.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#11 Bericht door Eifelyeti » 11 jun 2021, 17:27

die 2 bekennende van mij met de 4,2 pk hebben ook een 14er Bing montiert.... die hebben vertellt dat die sneller de topspeed hebben met de 4,2 dan met de 3,6....

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#12 Bericht door p.peters » 11 jun 2021, 22:21

Oké dan is het de moeite om de 4,2 een keer te testen. Een 3,6 met HD kop is toch ook 4,2 pk? Ik moet zeggen hij loopt vlot naar zijn top.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#13 Bericht door Flocke » 12 jun 2021, 02:03

p.peters schreef: 11 jun 2021, 22:21 Oké dan is het de moeite om de 4,2 een keer te testen. Een 3,6 met HD kop is toch ook 4,2 pk? Ik moet zeggen hij loopt vlot naar zijn top.
Ein 3,6er mit HD-Kopf hat auch 4,2PS ?

Und wieviel PS hat dann ein 4,2er mit HD-Kopf ?
Auch 4,2 PS ?

Aber warum hat der 4,2er dann laut den Skizzen beim Kreidler-Treff Gießen einen größeren Auslass ?
Wenn der 3,6er und der 4,2er mit dem HD-Kopf doch beide 4,2PS haben ?

Ich denke, die Unterschiede zwischen den Zylindern sind relativ gering, so wenn Du es genau wissen willst, mußt Du es wohl ausprobieren.
Vielleicht ist der Unterschied zwischen den beiden Zylindern geringer als mögliche Unterschiede in Deinem Setup (Auspuff gut/schlecht passend, Vergasereinstellung, Zündung, übriger Zustand von Motor und Zylinder/Kolben).

Oder es gibt hier Leute, die beide Zylinder gefahren sind, beide Zylinder in gutem Zustand und der Motor passend darauf eingestellt und abgestimmt.

Oder ein paar alte Hasen, die früher so ein Moped mit 3,6- und 4,2PS ab Werk neu gekauft bzw. im Vergleich gefahren hatten.

Wenn Du jetzt mit dem Moped zufrieden bist und wie es läuft, lohnt die Umbauerei und das Kopfzerbrechen wahrscheinlich nicht ...

Gruß

Carsten

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#14 Bericht door Helmantel » 14 jun 2021, 07:25

p.peters schreef: 11 jun 2021, 22:21 Oké dan is het de moeite om de 4,2 een keer te testen. Een 3,6 met HD kop is toch ook 4,2 pk? Ik moet zeggen hij loopt vlot naar zijn top.
4,2 pk is 16% meer dan 3,6 pk. Dat is een erg groot verschil om alleen met een hogere kompressieverhouding te bereiken. Tenzij die voor de 3,6 pk cilinder veel te laag is.

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#15 Bericht door Helmantel » 14 jun 2021, 07:31

Helmantel schreef: 14 jun 2021, 07:25
p.peters schreef: 11 jun 2021, 22:21 Oké dan is het de moeite om de 4,2 een keer te testen. Een 3,6 met HD kop is toch ook 4,2 pk? Ik moet zeggen hij loopt vlot naar zijn top.
4,2 pk is 16% meer dan 3,6 pk. Dat is een erg groot verschil om alleen met een hogere compressieverhouding te bereiken. Tenzij die voor de 3,6 pk cilinder veel te laag is.

Het gaat trouwens uiteindelijk om de effectieve compressieverhouding, dwz de compressie vanaf het moment dat alle poorten dicht zijn. Daarom hebben "snelle" cilinders ook een hogere compressieverhouding, om het late sluiten van de uitlaatpoort te compenseren. De effectieve compressieverhouding zal ongeveer rond de 7-7,5 liggen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk

#16 Bericht door Caspar » 14 jun 2021, 10:02

Ik heb een geforceerd gekoelde 4,2pk cilinder op mijn 3 bak.
Weet uit mijn hoofd effe niet welk E.T. nummer.
Volgens de cilinder lijst heeft deze 3,6pk met een lagedruk kop.
In combinatie met een hoge druk kop en 16mm carburateur staat hij voor 4,2pk in de lijst.

Kop maakte inderdaad een groot verschil !

Plaats reactie