Alternatief voor 15.13.91 cilinder
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Beste mede techneuten,
Laat me mezelf even voorstellen, ik ben Jonas, een 46 jarige autotechnieker van opleiding woonachtig in het kleine landje België.
Al 30jaar is mijn grootste hobby aan brommertjes sleutelen, onlangs kocht ik uit jeugdsentiment een oranje RMC van 1974.
De brommer heeft een 4bak direct mockick blok dat aan revisie toe is, bij het openmaken bleek enkel de rechtse vork en een 31t tandwiel te ontbreken, al de rest is aanwezig om er een 5 bak van te maken.
Blok wordt door mij met orginele onderdelen volgens specs van nieuwe lagers, keerringen en krukas voorzien (uitshimmen met meetklok is ook geen probleem).
Er was een 15.13.91 cilinder met 15.43.16 gemonteerd met een 14mm carburateur, 28mm fluister.
Deze setup is mede door mijn atletisch lichaam niet vooruit te branden, mijn zelfgetunde Puch MV50 trekt hem héél vrolijk voorbij.
De cilinder zelf is niet in al te beste staat, stootrand is aanwezig maar is compleet origineel zonder freeswerk, liefst wil ik de onverprutste cilinder houden en een alternatief aanschaffen.
Wat ik zou willen: een lichtgetunde setup die max 70kmh hoeft te halen, liefst met genoeg power onderin om vlot door de versnellingen te gaan (5).
Na alles dat ik kan vinden over dit topic begrijp ik dat de meeste namaak cilinders wel goed zijn mits ze nabehandeld worden.
Welke setup stellen jullie voor, cilinder, carb, uitlaat, tandwielverhouding ?
Liefst wil ik het uiterlijk en geluid zo origineel mogelijk te houden.
Van smalle naar brede tap is mogelijk maar liefst niet
Wie kan een getunde namaak cilinder leveren?
Of ben ik niet realistisch...
Ik hoor het graag!
Groeten,
Jonas
Laat me mezelf even voorstellen, ik ben Jonas, een 46 jarige autotechnieker van opleiding woonachtig in het kleine landje België.
Al 30jaar is mijn grootste hobby aan brommertjes sleutelen, onlangs kocht ik uit jeugdsentiment een oranje RMC van 1974.
De brommer heeft een 4bak direct mockick blok dat aan revisie toe is, bij het openmaken bleek enkel de rechtse vork en een 31t tandwiel te ontbreken, al de rest is aanwezig om er een 5 bak van te maken.
Blok wordt door mij met orginele onderdelen volgens specs van nieuwe lagers, keerringen en krukas voorzien (uitshimmen met meetklok is ook geen probleem).
Er was een 15.13.91 cilinder met 15.43.16 gemonteerd met een 14mm carburateur, 28mm fluister.
Deze setup is mede door mijn atletisch lichaam niet vooruit te branden, mijn zelfgetunde Puch MV50 trekt hem héél vrolijk voorbij.
De cilinder zelf is niet in al te beste staat, stootrand is aanwezig maar is compleet origineel zonder freeswerk, liefst wil ik de onverprutste cilinder houden en een alternatief aanschaffen.
Wat ik zou willen: een lichtgetunde setup die max 70kmh hoeft te halen, liefst met genoeg power onderin om vlot door de versnellingen te gaan (5).
Na alles dat ik kan vinden over dit topic begrijp ik dat de meeste namaak cilinders wel goed zijn mits ze nabehandeld worden.
Welke setup stellen jullie voor, cilinder, carb, uitlaat, tandwielverhouding ?
Liefst wil ik het uiterlijk en geluid zo origineel mogelijk te houden.
Van smalle naar brede tap is mogelijk maar liefst niet
Wie kan een getunde namaak cilinder leveren?
Of ben ik niet realistisch...
Ik hoor het graag!
Groeten,
Jonas
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
cilinder die je noemt is een 2pk
op de 3-bak zit er een 10 mm Bing op
op de 4-bak zit er een 12 mm Bing op
En jij zet er een 14 van 2,9 pk op
Een fluisterpijp werkt ook niet mee. Een blokfluit loopt hij feller op.
op de 3-bak zit er een 10 mm Bing op
op de 4-bak zit er een 12 mm Bing op
En jij zet er een 14 van 2,9 pk op
Een fluisterpijp werkt ook niet mee. Een blokfluit loopt hij feller op.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Hallo Enzo,
Ik weet dat het een 2pk is, ik heb deze zo gekocht met die carburator en voorlopig nog niets gewijzigd.
Vandaar mijn vele vragen.
Ik weet dat het een 2pk is, ik heb deze zo gekocht met die carburator en voorlopig nog niets gewijzigd.
Vandaar mijn vele vragen.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Welkom Jonas,
Feit : je cilinder is te langzaam (2pk bromfiets cilinder) en versleten. Waarschijnlijk ga je hem zo nooit meer gebruiken.
Tip: stuur hem met de kop naar Claus of Wietse hier op het forum .
Dan krijg je hem terug met een nieuwe wand , ingemeten zuiger én de gewenste prestaties ! Denk dat 4 pk genoeg is.
De rest van je setup voldoet al voor deze aangepaste cilinder. Volgens mij is dit geen fluisterpijp , maar een 2 delige 28mm Jamarcol.
De andere namaak cilinders zijn inderdaad wel wat te verbeteren , maar optimaal is anders..
Feit : je cilinder is te langzaam (2pk bromfiets cilinder) en versleten. Waarschijnlijk ga je hem zo nooit meer gebruiken.
Tip: stuur hem met de kop naar Claus of Wietse hier op het forum .
Dan krijg je hem terug met een nieuwe wand , ingemeten zuiger én de gewenste prestaties ! Denk dat 4 pk genoeg is.
De rest van je setup voldoet al voor deze aangepaste cilinder. Volgens mij is dit geen fluisterpijp , maar een 2 delige 28mm Jamarcol.
De andere namaak cilinders zijn inderdaad wel wat te verbeteren , maar optimaal is anders..
- Andy
- Berichten: 10339
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Als je geen haast hebt zou ik deze cilinder nieuwe wand (doe je je rest van je leven mee) en laten tunen naar 4/5pk.
Heb je veel meer lol aan dan een imi cilinder die nooit goed rijdt en evengoed veel geld kost.
Andy,
Heb je veel meer lol aan dan een imi cilinder die nooit goed rijdt en evengoed veel geld kost.
Andy,
- Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht (totaal 2):
- Caspar (13 sep 2021, 22:07) • Enzo-tvdzijden (13 sep 2021, 22:21)
- Waardering: 18.18%
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Bedankt heren,
Lijkt me duidelijk, niet klooien met namaak spul maar nieuwe wand in de Mahle zetten en laten tunen.
Hoe kan ik Claus of Witse bereiken?
alvast bedankt!
Lijkt me duidelijk, niet klooien met namaak spul maar nieuwe wand in de Mahle zetten en laten tunen.
Hoe kan ik Claus of Witse bereiken?
alvast bedankt!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 357 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
viewtopic.php?f=8&t=38942
Dit is een goede cilinder om jouw doelstelling te behalen met jouw 14 Bing i.c.m. jouw uitlaat.
O.a. hier te koop: https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cili ... e-tap.html
Niet te zwaar vertanden en 70 km/h is met een hoop ttrekkracht te behalen.
Gr.,
Eric
Dit is een goede cilinder om jouw doelstelling te behalen met jouw 14 Bing i.c.m. jouw uitlaat.
O.a. hier te koop: https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cili ... e-tap.html
Niet te zwaar vertanden en 70 km/h is met een hoop ttrekkracht te behalen.
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Dag jongens,
Vorige week een mooi stukje vakwerk van Claus terug gekregen!
Cilinder is door hem getuned naar een 4pk, cilinder afgedraaid, lichtjes gehoond (cilinder was nog redelijk)nieuw ingemeten zuigertje, dichtingen en alu onderplaatje om de cilinder op te hogen en dit alles voor een mals prijsje
Meetklok houder gemaakt, koppelingshouder wordt ook nog gemaakt.
Het blok binnen bevatte 6***-2rs lagers waarvan de lippen verwijderd zijn, kortom wat geknoei in de bak.
De krukas heb ik vervangen door een topracing(rij niet zwaar getuned) die eerst nog eens op slag gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd wordt.
Carter gereinigd en op 150° in de oven verwarmd, krukas lagerschalen uit de vriezen vielen er mooi in, de andere lagers vervangen door de juiste SKF C3 lagers.
Kortom klaar om het blok te shimmen, aangezien ik de revisie van mijn voorganger voor geen meter vertrouw, volgt nu mijn vraag.
Uit de handleidingen en het forum heb ik begrepen dat alles vanuit het rechter deel wordt opgebouwd, wordt ook aan de rechterzijde van de versnellingsbakassen een shim geplaatst of rechstreeks op de circlips?
In het werkplaatshandboek noch op de exploded views vind ik hier een shim terug, maar toch liever zekerheid van de ervaren rotten die hier talrijk aanwezig zijn.
Alvast bedankt
Jonas
Vorige week een mooi stukje vakwerk van Claus terug gekregen!
Cilinder is door hem getuned naar een 4pk, cilinder afgedraaid, lichtjes gehoond (cilinder was nog redelijk)nieuw ingemeten zuigertje, dichtingen en alu onderplaatje om de cilinder op te hogen en dit alles voor een mals prijsje
Meetklok houder gemaakt, koppelingshouder wordt ook nog gemaakt.
Het blok binnen bevatte 6***-2rs lagers waarvan de lippen verwijderd zijn, kortom wat geknoei in de bak.
De krukas heb ik vervangen door een topracing(rij niet zwaar getuned) die eerst nog eens op slag gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd wordt.
Carter gereinigd en op 150° in de oven verwarmd, krukas lagerschalen uit de vriezen vielen er mooi in, de andere lagers vervangen door de juiste SKF C3 lagers.
Kortom klaar om het blok te shimmen, aangezien ik de revisie van mijn voorganger voor geen meter vertrouw, volgt nu mijn vraag.
Uit de handleidingen en het forum heb ik begrepen dat alles vanuit het rechter deel wordt opgebouwd, wordt ook aan de rechterzijde van de versnellingsbakassen een shim geplaatst of rechstreeks op de circlips?
In het werkplaatshandboek noch op de exploded views vind ik hier een shim terug, maar toch liever zekerheid van de ervaren rotten die hier talrijk aanwezig zijn.
Alvast bedankt
Jonas
- Bijlagen
-
- PXL_20211010_135154968 (2).jpg (308.83 KiB) 1530 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Goed om te horen dat je de tips ter harte genomen hebt.
Alle assen plaats je inderdaad in de rechter carterhelft.
Shims in principe links op de assen leggen.
Als de speling wat groter is , bijvoorbeeld 0,2mm teveel , dan kies ik er voor om 1 shim van 0,1mm rechts te leggen en de andere links.
Alle assen plaats je inderdaad in de rechter carterhelft.
Shims in principe links op de assen leggen.
Als de speling wat groter is , bijvoorbeeld 0,2mm teveel , dan kies ik er voor om 1 shim van 0,1mm rechts te leggen en de andere links.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Als je snapt waar ze voor dienen weet je ook waar je ze moet plaatsen.
Enzo
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Sorry, ik dacht dat een forum diende om vragen te stellen en te leren, niet iedereen heeft tientallen jaren ervaring met Kreidler. Bedankt voor de informatie.
- Deze gebruikers waarderen jonasv voor dit bericht:
- 69erflorett (12 okt 2021, 14:35)
- Waardering: 9.09%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Caspar heeft toch al het antwoord gegeven. Daarom de reactie Jonas. Niet onaardig bedoeld. Soms bij trapasssen of kickstarteras moet je wel eens corrigeren en komen ze rechts.
Er is dus geen vaste regel.
Enzo
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Bedankt om te verduidelijken!
Maar geen nood, ik heb in een Kreidler bak nog niets tegengekomen dat ik niet begrijp. Al was het openen van het mokick blok met alle assen aanwezig voor een 5e versnelling wel een huh momentje.
Maar geen nood, ik heb in een Kreidler bak nog niets tegengekomen dat ik niet begrijp. Al was het openen van het mokick blok met alle assen aanwezig voor een 5e versnelling wel een huh momentje.
- Bijlagen
-
- 20210614_230141.jpg (77.26 KiB) 1424 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
ja , je hebt gelijk.
Mogelijk nog een pinnetje bijsteken op de schakel arretering .
Mogelijk nog een pinnetje bijsteken op de schakel arretering .
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 20:10
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Ik heb t ook gedaan bij mij moest de middelste schakelvork afgedraaid worden die was te breed.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Bericht van een ombouw 4 naar 5 bak
https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... twalze.htm
sorry voor het duits...
https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... twalze.htm
sorry voor het duits...
- Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht (totaal 2):
- 69erflorett (13 okt 2021, 14:43) • jonasv (13 okt 2021, 14:46)
- Waardering: 18.18%
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
ja, en hier naar kijken, hebben ca. 80% van de oude 4 bak met deze wals , die moet eruit dan voor de 5e... anders kan die schaakelwas niet genoeg draien voor in de 5e
da moet je dan de linke schaakelvork voor eruit maaken
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
bij mij zit inderdaad het hulsje gemonteerd, schakelvorken zijn geborgd met een pen van 5x14.
De middelste vork is maar 13,8mm breed, is dus niet de brede...weeral geluk.
De middelste vork is maar 13,8mm breed, is dus niet de brede...weeral geluk.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2021-10-13 155550.jpg (56.88 KiB) 1270 keer bekeken
- vlatro
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Mijn standaard cilinder is ook aangepast door Claus. Ook ik een 4 bak direct, getunede cilinder, RS uitlaat en een 18mm bing.
Kracht geen probleem, en snelheid achteraan de 70.
Kracht geen probleem, en snelheid achteraan de 70.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder
Is een 18mm bing niet een beetje overkill voor een 4pk cilinder?
Was eerder richting 15mm ah denken.
topracing uitgeklokt en nagemeten met de
Ik denk dat mijn ombouw naar vijfbak de prijs wel rechtvaardigt, ik ga er vanuit dat bij verkoop is een vijfbak wel meer gewild.
Als het kreidlerrijden me niet bevalt natuurlijk,daar ik al zeker 25j niet meer op een Kreidler heb gereden, hoogtijd dus...
Ondertussen veel leren van de tonnen informatie die overal te vinden is.
Vooral niet haastig een blok "reviseren" lijkt me van héél groot belang.
Was eerder richting 15mm ah denken.
topracing uitgeklokt en nagemeten met de
Ik denk dat mijn ombouw naar vijfbak de prijs wel rechtvaardigt, ik ga er vanuit dat bij verkoop is een vijfbak wel meer gewild.
Als het kreidlerrijden me niet bevalt natuurlijk,daar ik al zeker 25j niet meer op een Kreidler heb gereden, hoogtijd dus...
Ondertussen veel leren van de tonnen informatie die overal te vinden is.
Vooral niet haastig een blok "reviseren" lijkt me van héél groot belang.