Alternatief voor 15.13.91 cilinder

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jonasv
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#1 Bericht door jonasv » 13 sep 2021, 21:08

Beste mede techneuten,

Laat me mezelf even voorstellen, ik ben Jonas, een 46 jarige autotechnieker van opleiding woonachtig in het kleine landje België.
Al 30jaar is mijn grootste hobby aan brommertjes sleutelen, onlangs kocht ik uit jeugdsentiment een oranje RMC van 1974.
De brommer heeft een 4bak direct mockick blok dat aan revisie toe is, bij het openmaken bleek enkel de rechtse vork en een 31t tandwiel te ontbreken, al de rest is aanwezig om er een 5 bak van te maken.
Blok wordt door mij met orginele onderdelen volgens specs van nieuwe lagers, keerringen en krukas voorzien (uitshimmen met meetklok is ook geen probleem).
Er was een 15.13.91 cilinder met 15.43.16 gemonteerd met een 14mm carburateur, 28mm fluister.
Deze setup is mede door mijn atletisch lichaam niet vooruit te branden, mijn zelfgetunde Puch MV50 trekt hem héél vrolijk voorbij.
De cilinder zelf is niet in al te beste staat, stootrand is aanwezig maar is compleet origineel zonder freeswerk, liefst wil ik de onverprutste cilinder houden en een alternatief aanschaffen.
Wat ik zou willen: een lichtgetunde setup die max 70kmh hoeft te halen, liefst met genoeg power onderin om vlot door de versnellingen te gaan (5).
Na alles dat ik kan vinden over dit topic begrijp ik dat de meeste namaak cilinders wel goed zijn mits ze nabehandeld worden.
Welke setup stellen jullie voor, cilinder, carb, uitlaat, tandwielverhouding ?
Liefst wil ik het uiterlijk en geluid zo origineel mogelijk te houden.
Van smalle naar brede tap is mogelijk maar liefst niet
Wie kan een getunde namaak cilinder leveren?
Of ben ik niet realistisch...


20210324_133400.jpg
20210324_133400.jpg (167.18 KiB) 495 keer bekeken
Ik hoor het graag!

Groeten,

Jonas

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54702
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 426 keren
Ontvangen waarderingen: 707 keren

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 sep 2021, 21:13

cilinder die je noemt is een 2pk

op de 3-bak zit er een 10 mm Bing op
op de 4-bak zit er een 12 mm Bing op

En jij zet er een 14 van 2,9 pk op :shock:

Een fluisterpijp werkt ook niet mee. Een blokfluit loopt hij feller op.

jonasv
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#3 Bericht door jonasv » 13 sep 2021, 21:21

Hallo Enzo,

Ik weet dat het een 2pk is, ik heb deze zo gekocht met die carburator en voorlopig nog niets gewijzigd.
Vandaar mijn vele vragen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11430
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 300 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#4 Bericht door Caspar » 13 sep 2021, 21:21

Welkom Jonas,

Feit : je cilinder is te langzaam (2pk bromfiets cilinder) en versleten. Waarschijnlijk ga je hem zo nooit meer gebruiken.
Tip: stuur hem met de kop naar Claus of Wietse hier op het forum .
Dan krijg je hem terug met een nieuwe wand , ingemeten zuiger én de gewenste prestaties ! Denk dat 4 pk genoeg is.
De rest van je setup voldoet al voor deze aangepaste cilinder. Volgens mij is dit geen fluisterpijp , maar een 2 delige 28mm Jamarcol.

De andere namaak cilinders zijn inderdaad wel wat te verbeteren , maar optimaal is anders..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8898
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 58 keren

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#5 Bericht door Andy » 13 sep 2021, 22:03

Als je geen haast hebt zou ik deze cilinder nieuwe wand (doe je je rest van je leven mee) en laten tunen naar 4/5pk.

Heb je veel meer lol aan dan een imi cilinder die nooit goed rijdt en evengoed veel geld kost.

Andy,
Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht (totaal 2):
Caspar (13 sep 2021, 22:07) • Enzo-tvdzijden (13 sep 2021, 22:21)
Waardering: 18.18%

jonasv
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2021, 12:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#6 Bericht door jonasv » 13 sep 2021, 22:51

Bedankt heren,

Lijkt me duidelijk, niet klooien met namaak spul maar nieuwe wand in de Mahle zetten en laten tunen.
Hoe kan ik Claus of Witse bereiken?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54702
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 426 keren
Ontvangen waarderingen: 707 keren

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 sep 2021, 23:16

jonasv schreef: 13 sep 2021, 22:51 Bedankt heren,

Lijkt me duidelijk, niet klooien met namaak spul maar nieuwe wand in de Mahle zetten en laten tunen.
Hoe kan ik Claus of Witse bereiken?

alvast bedankt!
memberlist.php?mode=viewprofile&u=4

en

memberlist.php?mode=viewprofile&u=3704

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3118
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 39 keren

Re: Alternatief voor 15.13.91 cilinder

#8 Bericht door jamojamo » 14 sep 2021, 04:31

viewtopic.php?f=8&t=38942
Dit is een goede cilinder om jouw doelstelling te behalen met jouw 14 Bing i.c.m. jouw uitlaat.
O.a. hier te koop: https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cili ... e-tap.html
Niet te zwaar vertanden en 70 km/h is met een hoop ttrekkracht te behalen.
Gr.,
Eric

Plaats reactie