veerring
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: veerring
Klopt tijdens het in elkaar zetten van het blok las ik op het tandwiel [primaire]eerst de afstandring en de linkse veerring
plaatsen waarna de krukasmoer [ linkse draad ]gemonteerd kan worden , nooit geweten.
- adriline
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
- Locatie: zuid limburg
- Gegeven waarderingen: 295 keren
- Ontvangen waarderingen: 208 keren
Re: veerring
Je bent nooit te oud om te lerenkabouter schreef: ↑30 nov 2021, 19:56Klopt tijdens het in elkaar zetten van het blok las ik op het tandwiel [primaire]eerst de afstandring en de linkse veerring
plaatsen waarna de krukasmoer [ linkse draad ]gemonteerd kan worden , nooit geweten.
A3
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: veerring
Ja voor een linkse of een rechtse moet heb je verschillende veerringen nodig anders loopt de boel los. Zelf een keer mee gemaakt met Italiaanse compressoren hebben alle moeren moeten borgen met loctite kon zo snel niet aan linkse ringen komen
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: veerring
Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.
Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.
In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."
Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch.
Gruß
Carsten
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: veerring
Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
Gr. Wim.
Kartelring ook.
Gr. Wim.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: veerring
Ga dat maar eens uitproberen......
Ma da werk nie....
- Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
- adriline (01 dec 2021, 12:09)
- Waardering: 9.09%
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: veerring
Niemals probleme mit gehabt, ich fasse mir immer ein neue und es functioniert sicher.Flocke schreef: ↑01 dec 2021, 10:49Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.
Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.
In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."
Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch.
Gruß
Carsten
Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: veerring
Warum auch, das Ding ist doch symmetrisch, also ändert ein Umdrehen nix ...
Ich hatte mir damals auch die nach DIN 128 für Linksgewinde bestellt, sehen etwas anders aus (Bild 3).
Gruß
Carsten
Laatst gewijzigd door Flocke op 01 dec 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: veerring
dat word een terug roep aktie wietseFlocke schreef: ↑01 dec 2021, 10:49Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.
Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.
In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."
Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch.
Gruß
Carsten
Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
ff pak hem beet 350 ringen vervangen
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: veerring
Es sollte ja auch keine Probleme machen, aber bringen tun die Teile auch nichts.kreidler844 schreef: ↑01 dec 2021, 12:07Niemals probleme mit gehabt, ich fasse mir immer ein neue und es functioniert sicher.Flocke schreef: ↑01 dec 2021, 10:49Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.
Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.
In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."
Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch.
Gruß
Carsten
Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
Wenn man wirklich einen Sicherungseffekt haben wollte, müßte man Scheiben oder Muttern mit Sperrverzahnung verwenden, sh. auch zuvor gezeigte Tabelle bzw. Bilder.
Ich verdiene unter anderem mit diesen Themen meine Brötchen ...
Gruß
Carsten
Bildquelle: https://www.nord-lock.com/de-de/shop/ke ... gJ7V_D_BwE
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jun 2008, 10:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: veerring
Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: veerring
Ja, das sieht richtig blöd aus ...kreidler49 schreef: ↑01 dec 2021, 12:29 Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien
Um es nochmal eindeutig zu sagen:
Mit federnde Elemente ist gemeint: Federringe für Rechts- oder Linksgewinde, Wellscheiben und alles was eine Federwirkung hat, ist alles egal, was man da einsetzt, haben alle keinen Effekt bzgl. Schraubensicherung, aus technischer Sicht kann man da besser eine gewöhnliche Unterlegscheibe verwenden.
Nichts anderes besagt oben gezeigte Tabelle.
Also nix mit Rückrufaktion wegen Wellscheibe statt Federring für Linksgewinde ...
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: veerring
dat klopt, dit is een veerring voor rechtse moer, gaat zelfs open staan bij links aandraaienkreidler49 schreef: ↑01 dec 2021, 12:29 Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien
20211028-WA0001.jpg
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: veerring
Ik gebruik op het werk uitsluitend Nordlock borgringen in de koelcompressoren , enigste goede oplossing.
Nadeel : éénmalig gebruik.
Nadeel : éénmalig gebruik.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: veerring
Overigens kan een prmair tandwiel nooit loslopen bij Kreidler omdat hij zichzelf door de linkse draad altijd vast trekt..
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: veerring
Wichtig ist, dass der Konus beidseitig (Welle/Nabe) in Ordnung und bei der Montage sauber und fettfrei ist, auch auf der Primärseite.kreidler844 schreef: ↑01 dec 2021, 13:57 Overigens kan een prmair tandwiel nooit loslopen bij Kreidler omdat hij zichzelf door de linkse draad altijd vast trekt..
Dann wird die Mutter eigentlich gar nicht mehr benötigt, denn dann hält die Verkeilung schon von sich her.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: veerring
Dat kan ook dan heb je geen last van links of rechts
- vlatro
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: veerring
De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).
DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring
Je zou dus in principe al je DIN127 ringen kunnen vervangen door DIN128.
Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.
Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.
Code: Selecteer alles
DIN 128 B Waved Spring Lock Washers can be used with right- and left-hand threaded fasteners because they are non-helical in design.
Code: Selecteer alles
Split washer is a left-hand helix and allows the thread to be tightened in a right-hand direction only, i.e. a clockwise direction. When a left-hand turning motion is applied, the raised edge bites into the underside of the bolt or nut and the part that it is bolted to, thus resisting turning. Therefore, spring washers are ineffective on left-hand threads and hardened surfaces. Also, they are not to be used in conjunction with a flat washer under the spring washer, as this isolates the spring washer from biting into the component that will resist turning. Where a flat washer is required to span a large hole in a component, a nyloc nut (nylon insert) must be used.
Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.
Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.
Code: Selecteer alles
DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher.
Laatst gewijzigd door vlatro op 01 dec 2021, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: veerring
Maar in feite wordt het vliegwiel en primare tand toch op het conische gedeelte vast getrokken .