Toerenteller op HPI 2Ten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 feb 2005, 13:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Toerenteller op HPI 2Ten

#1 Bericht door Len » 24 dec 2021, 16:08

Hallo,

Wie weet hoe ik mijn standaard 24.000 toerenteller op de HPI 2TEN moet aansluiten?
Ik heb nu de oranje pick up draad naar de bobine gepakt voor signaal, maar helaas zonder resultaat.

Op het forum kon geen ik topic hierover vinden.

Thanks.
Bijlagen
IMG_6486.jpeg
IMG_6486.jpeg (140.41 KiB) 1872 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 dec 2021, 17:15

Len schreef: 24 dec 2021, 16:08 Hallo,

Wie weet hoe ik mijn standaard 24.000 toerenteller op de HPI 2TEN moet aansluiten?
Ik heb nu de oranje pick up draad naar de bobine gepakt voor signaal, maar helaas zonder resultaat.

Op het forum kon geen ik topic hierover vinden.

Thanks.
Omdat het ook niet werkt. Zo’n ding geeft twee vonken.

Enzo

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#3 Bericht door HansKarel » 25 dec 2021, 09:37

Waarom zou dat niet werken? Met 2 vonken geeft ie veel te veel aan maar daar kan toch een pulse reducer tussen?
Ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#4 Bericht door Eifelyeti » 25 dec 2021, 11:04

niet noodig, de HPI is toch weer snel kapot :(

ik mis ook de boorgplaat van het tandwieltje .....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 dec 2021, 11:17

HansKarel schreef: 25 dec 2021, 09:37 Waarom zou dat niet werken? Met 2 vonken geeft ie veel te veel aan maar daar kan toch een pulse reducer tussen?
Ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Dus jij heb het wel werkend en kan het forum precies vertellen hoe dat gaat.

Enzo

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#6 Bericht door Leopold Hogenhuis » 25 dec 2021, 16:21

Ik zou het eens met de rode draad proberen .
Groeten , Leopold .

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#7 Bericht door HansKarel » 26 dec 2021, 09:31

Enzo-tvdzijden schreef: 25 dec 2021, 11:17
HansKarel schreef: 25 dec 2021, 09:37 Waarom zou dat niet werken? Met 2 vonken geeft ie veel te veel aan maar daar kan toch een pulse reducer tussen?
Ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Dus jij heb het wel werkend en kan het forum precies vertellen hoe dat gaat.

Enzo
Ìk zeg alleen dat ik niet snap waarom het niet zou kunnen werken.
Welke ontsteking je ook pakt, er zal een puls uitkomen, of desnoods 2.
Die puls moet op een oscilloscoop prima zichtbaar te maken zijn maar die heeft niet iedereen, dat snap ik.
Mijn stelling is: als een toerenteller met pulse reducer werkt op een goedkope chinese ontsteking die 2 pulsen geeft per slag i.p.v. 1,
waarom zou het dan niet werken met een HPI? Daar zit toch niks geen spannende elektronica in vergeleken met elke andere elektronische ontsteking.
Maar goed, ik zal mijn mond houden.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2021, 09:59

HansKarel schreef: 26 dec 2021, 09:31
Enzo-tvdzijden schreef: 25 dec 2021, 11:17
HansKarel schreef: 25 dec 2021, 09:37 Waarom zou dat niet werken? Met 2 vonken geeft ie veel te veel aan maar daar kan toch een pulse reducer tussen?
Ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Dus jij heb het wel werkend en kan het forum precies vertellen hoe dat gaat.

Enzo
Ìk zeg alleen dat ik niet snap waarom het niet zou kunnen werken.
Welke ontsteking je ook pakt, er zal een puls uitkomen, of desnoods 2.
Die puls moet op een oscilloscoop prima zichtbaar te maken zijn maar die heeft niet iedereen, dat snap ik.
Mijn stelling is: als een toerenteller met pulse reducer werkt op een goedkope chinese ontsteking die 2 pulsen geeft per slag i.p.v. 1,
waarom zou het dan niet werken met een HPI? Daar zit toch niks geen spannende elektronica in vergeleken met elke andere elektronische ontsteking.
Maar goed, ik zal mijn mond houden.
Ik had gehoopt dat je een oplossing had. Een veronderstelling heb je niks aan.

Enzo

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#9 Bericht door Theove » 26 dec 2021, 16:27

Probleem is dat de HPI in de arbeidsslag 2 pulsen snel achter elkaar geeft, dat is er niet zomaar met een reducer te filteren cq. converteren.
Van mensen met testbanken ook gehoord dat ze het toerental niet goed krijgen.
Geldt overigens niet voor de binnenrotor versies.
Deze gebruikers waarderen Theove voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (26 dec 2021, 16:31)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#10 Bericht door Caspar » 26 dec 2021, 21:07

Als je een 36.000per toerenteller op de lichtspoel van een HPI210 aansluit , dan werkt het.
Maar : dan gaan alle lampen kapot door de veel te hoge piekspanning. Dus heb je een spanningsregelaar nodig.
En dan gaat je toerenteller niet meer verder dan 6000tpm...
Ik heb het even losgelaten

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#11 Bericht door jeroensprint » 26 dec 2021, 23:17

Het grote misverstand is hier dat niet het aantal ontstekingspulsen van invloed is op de weergave van toerenteller. De VDO toerentellers zitten origineel aangesloten op de lichtspoel. Die lichtspoel wekt een wisselspanning op die bestaat uit een aantal sinussen en aan de hand daarvan word de toerental weergave ‘bepaald’. Een bepaald aantal sinussen per omwenteling word herbekeken naar een weergave op de toerenteller. Het aantal stroomspoelen (soms zitten er twee afzonderlijke spoelen gewonden per één eenheid) en het aantal magneten in het vliegwiel bepalen de hoeveelheid wisselingen dus de wisselspanningsinus en daarmee de toerenteller de toerentalweergave.

In het kort, toerenteller moet matchen met de dynamo. Ster ontstekingen van Bosch hebben meer lichtspoelen en dus meer sinussen per omwenteling. Die toerentellers berekenen dan meer sinussen terug naar de juiste toerental weergave. Dat is het verschil tussen de 12000, 24000 en 36000 toerentellers.
Ik heb hiermee nog nooit geëxperimenteerd maar als ik zo een HPI 2ten bekijk heeft deze drie stroomspoelen en een ontstekingspoel. Als een 36.000 toerenteller werkt dan kan men aannemen dat deze drie spoelen in combinatie met het vliegwiel hetzelfde aantal sinussen per omwenteling heeft als de Bosch ster. Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat als er dan één spoel ‘losgeknipt’ word dat het aantal sinussen klopt met de standaard 24.000 toerenteller en deze dan de juiste waardes aangeeft. Dit gaat dan wel ten koste van de maximum opbrengst van de dynamo.

Bij een CDI ontsteking is de pickup spoel ook een wisselspanning spoel. Het kan zijn dat zo’n sinus overeenkomt met het juiste aantal benodigd voor een standaard toerenteller en daarom bij sommige CDI ontstekingen een originele toerenteller probleemloos aangesloten kan worden dan wel via een extra converter/isolator/versterker die het CDI spoel gedeelte ‘splitst’ naar twee signalen. Geïsoleerd of versterkt maar met een ongewijzigde kant en klare sinus frequentie.

Als de HPI 2ten twee korte vonkpulsen geeft en zo te zien maar één CDI spoel heeft dan word deze dubbele puls waarschijnlijk veroorzaakt door het aantal magneten in het vliegwiel. Dat zou te reduceren moeten zijn maar dat gaat dan niet met een normale puls converter omdat het geen puls is die gereduceerd moet worden maar een sinus die 2/3 gereduceerd moet worden van de CDI spoel.

Zou het signaal van de bobine afgetapt moeten worden, dus toerental aflezen van ontstekingspulsen dan zou er een puls naar sinus converter moeten worden gebruikt.

Als zoals eerder vermeld werkt een 36000 toerenteller maar was de spanning te hoog. Dat zou dan opgelost kunnen worden door de juiste spanningsregelaar te gebruiken. De stroomspoelen wisselspanning dan alleen op de 36000 toerenteller en op de ingang van de spanningsregelaar aansluiten. De sinusfrequentie veranderd hierdoor niet. De verlichting zou dan op de afgeregelde gelijkstroomkant aangesloten moeten worden om zo een vaste 6V of 12V spanning te behouden.

Het zou dus niet onmogelijk zijn om met een sinusfrequentie reducer een een geschikte frequentie te genereren om een standaard 24000 toerenteller te laten werken op zo'n HPI 2ten.

Jeroen
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht:
jamojamo (27 dec 2021, 10:41)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Len
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 feb 2005, 13:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#12 Bericht door Len » 27 dec 2021, 14:47

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn. Maar ik krijg het niet voor elkaar helaas. Mij is wel verteld dat het zou moeten kunnen met 'n 24.000 toerenteller.
De elektrische installatie is volledig op 6 volt gelijkspanning via omvormer. De toerenteller op de wisselspanning uitgang aangesloten (met en zonder pulse reductor), maar geen teken van leven bij de toerenteller.

Beetje balen, want ik heb mede voor de HPI gekozen omdat daar de VDO 24.000 toerenteller op zou werken...

Gr.

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#13 Bericht door GerritjanS » 27 dec 2021, 14:52

je zou eens een serie wikkelingen om de bougie kabel kunnen doen, heb ikzelf nog niet geprobeerd
maar met de koso teller werkt dit wel goed

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#14 Bericht door jeroensprint » 27 dec 2021, 15:35

GerritjanS schreef: 27 dec 2021, 14:52 je zou eens een serie wikkelingen om de bougie kabel kunnen doen, heb ikzelf nog niet geprobeerd
maar met de koso teller werkt dit wel goed
Dat werkt dus niet bij een origineel omdat deze op de dynamo wisselspanning werkt.

Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#15 Bericht door jeroensprint » 27 dec 2021, 15:42

Len schreef: 27 dec 2021, 14:47 Bedankt voor het meedenken allemaal!

Zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn. Maar ik krijg het niet voor elkaar helaas. Mij is wel verteld dat het zou moeten kunnen met 'n 24.000 toerenteller.
De elektrische installatie is volledig op 6 volt gelijkspanning via omvormer. De toerenteller op de wisselspanning uitgang aangesloten (met en zonder pulse reductor), maar geen teken van leven bij de toerenteller.

Beetje balen, want ik heb mede voor de HPI gekozen omdat daar de VDO 24.000 toerenteller op zou werken...

Gr.
Dat kan dan aan de spanningsregelaar liggen. Er zijn regelaars die ook gelijk de dynamo wisselspanning begrenzen. De toerenteller wisselspanning word dan dus ook begrensd en afgevlakt. Er zijn ook regelaars die hebben wisselspanning in en een aansluiting wisselspanning uit. De in kant word dan niet afgeregeld en blijft ongewijzigd zoals het de dynamo uit komt en dan krijgt de toerenteller het volledige signaal. Op de afgeregelde kant sluit je dan de verlichting aan.

Jeroen

Gebruikersavatar
Len
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 feb 2005, 13:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#16 Bericht door Len » 11 jan 2022, 20:25

Klinkt niet al te onlogisch Jeroen. Ik zal er van het voorjaar eens naar kijken als ie uit z'n winterslaap komt. Misschien dat er op FB ook nog wat mensen zitten met een praktijkvoorbeeld.

Gr. Len

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#17 Bericht door Caspar » 11 jan 2022, 22:10

De ouderwetse spanningsregelaar van de Tomos A35 werkt old-school.
Dat gaat beter.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Toerenteller op HPI 2Ten

#18 Bericht door Eifelyeti » 12 jan 2022, 08:52

ens de handelaar BMP fragen wie het te doen is.... met mijn HPI was het geen probleem met de Tourenteller.... ma over 9000 was er nieks meer bij de groene teller

Had wel een Kokusan regelaar gebruikt... en een extra kabel van Teller naar de geele voor de regelaar....


IMG_1539.JPG
IMG_1539.JPG (105.24 KiB) 1265 keer bekeken

4 keer de HPS spoel gegrillt, dan MVT :thumbleft

Plaats reactie