te koude bougie

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

te koude bougie

#1 Bericht door kabouter » 05 mei 2022, 18:28

Is het mogelijk door een te koude bougie [ 9 ] dat de ontstekingsspoel het begeeft van een kokusan ontsteking .

gr Paul

Thomas_Kreidler
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: te koude bougie

#2 Bericht door Thomas_Kreidler » 05 mei 2022, 18:47

kabouter schreef: 05 mei 2022, 18:28 Is het mogelijk door een te koude bougie [ 9 ] dat de ontstekingsspoel het begeeft van een kokusan ontsteking .

gr Paul
Lijkt mij stug, bougie moet vonken. Of die nou te koud of te warm is maakt in principe voor de vonk niks uit.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 12116
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 401 keren
Ontvangen waarderingen: 406 keren

Re: te koude bougie

#3 Bericht door Caspar » 05 mei 2022, 19:00

Alleen als je slechte massa hebt wil de cdi wel eens sneuvelen.
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: te koude bougie

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 mei 2022, 21:58

kabouter schreef: 05 mei 2022, 18:28 Is het mogelijk door een te koude bougie [ 9 ] dat de ontstekingsspoel het begeeft van een kokusan ontsteking .

gr Paul
Nee dat maakt niet dit probleem.

Enzo

jeroensprint
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: te koude bougie

#5 Bericht door jeroensprint » 05 mei 2022, 22:41

Ik had me voorgenomen om cdi discussies te vermijden maar in theorie zou het misschien wel kunnen. Ik weet niet hoe degelijk deze CDI bobines zijn vanbinnen.

De motor moet dan wel af en toe overgeslagen hebben. Een te koude bougie vervuilt redelijk snel en in het geval van een tweetakt met de olie die mee verbrand zal dit nog sneller gaan vermoed ik.
Bij een bougie die vervuild is kan de isolator aan de buitenkant geleidend worden door het vuil. De vonk slaat dan niet over naar de elektrode maar glijd langs de isolator naar massa. De stroom rechtstreeks van + naar - is kortsluiting = hoge stroom.

Deze symptomen kom ik geregeld tegen bij klassieke auto's maar daar nog nooit daardoor een bobine kapot gehad. Daar vonken meestal ook meerdere bougies op één bobine maar bij een kleine bromfiets CDI bobine met maar één bougie die dan 'kortsluiting' heeft kan het misschien wel kapot gaan.

Onderstaande foto is een bougietje uit één van mijn Triumphs die het niet meer deed. Het spoor van de 'vonk' over de isolator naar de massa is duidelijk te zien. Geen overslag naar de elektrode maar kortsluiting via het porselein naar de massa. Dit was tijdelijk een drie cilinder. Als dit bij een ééncilinder Kreidler het geval is of af en toe dan moet je duidelijk een overslaande bougie constateren.

Jeroen
20211110_135049.jpg
20211110_135049.jpg (108.72 KiB) 441 keer bekeken

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#6 Bericht door kabouter » 05 mei 2022, 23:11

Caspar schreef: 05 mei 2022, 19:00 Alleen als je slechte massa hebt wil de cdi wel eens sneuvelen.
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS
caspar ik bedoel de ontstekingsspoel waar de groene draad aan zit , niet de cdi

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#7 Bericht door kabouter » 14 mei 2022, 22:03

jeroensprint schreef: 05 mei 2022, 22:41 Ik had me voorgenomen om cdi discussies te vermijden maar in theorie zou het misschien wel kunnen. Ik weet niet hoe degelijk deze CDI bobines zijn vanbinnen.

De motor moet dan wel af en toe overgeslagen hebben. Een te koude bougie vervuilt redelijk snel en in het geval van een tweetakt met de olie die mee verbrand zal dit nog sneller gaan vermoed ik.
Bij een bougie die vervuild is kan de isolator aan de buitenkant geleidend worden door het vuil. De vonk slaat dan niet over naar de elektrode maar glijd langs de isolator naar massa. De stroom rechtstreeks van + naar - is kortsluiting = hoge stroom.

Deze symptomen kom ik geregeld tegen bij klassieke auto's maar daar nog nooit daardoor een bobine kapot gehad. Daar vonken meestal ook meerdere bougies op één bobine maar bij een kleine bromfiets CDI bobine met maar één bougie die dan 'kortsluiting' heeft kan het misschien wel kapot gaan.

Onderstaande foto is een bougietje uit één van mijn Triumphs die het niet meer deed. Het spoor van de 'vonk' over de isolator naar de massa is duidelijk te zien. Geen overslag naar de elektrode maar kortsluiting via het porselein naar de massa. Dit was tijdelijk een drie cilinder. Als dit bij een ééncilinder Kreidler het geval is of af en toe dan moet je duidelijk een overslaande bougie constateren.

Jeroen

20211110_135049.jpg
De bougie van een 4 takt Triumph kun je niet vergelijken met een 2takt

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#8 Bericht door kabouter » 14 mei 2022, 22:16

Enzo-tvdzijden schreef: 05 mei 2022, 21:58
kabouter schreef: 05 mei 2022, 18:28 Is het mogelijk door een te koude bougie [ 9 ] dat de ontstekingsspoel het begeeft van een kokusan ontsteking .

gr Paul
Nee dat maakt niet dit probleem.

Enzo

grote schade ontstekings spoel kapot en cdi bobine gedeeltelijk gesmolten .
Ooit zit het mee maar nu een beetje tegen
maar we komen er wel weer boven op het vakantiegeld is op tijd binnen .

grPaul

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 2919
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 137 keren
Ontvangen waarderingen: 291 keren

Re: te koude bougie

#9 Bericht door b.bonk » 14 mei 2022, 23:05

kabouter schreef: 14 mei 2022, 22:16
Enzo-tvdzijden schreef: 05 mei 2022, 21:58
kabouter schreef: 05 mei 2022, 18:28 Is het mogelijk door een te koude bougie [ 9 ] dat de ontstekingsspoel het begeeft van een kokusan ontsteking .

gr Paul
Nee dat maakt niet dit probleem.

Enzo

grote schade ontstekings spoel kapot en cdi bobine gedeeltelijk gesmolten .
Ooit zit het mee maar nu een beetje tegen
maar we komen er wel weer boven op het vakantiegeld is op tijd binnen .

grPaul
Pff volgens mij heeft u meerdere parels.
Dus geld verhaal neem ik niet serieus
U wëet dus niet welke bougie er in moet en daarom is de hele boel kapot gegaan.
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (14 mei 2022, 23:24)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 747
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: te koude bougie

#10 Bericht door wimv8 » 15 mei 2022, 09:45

b.bonk schreef: 14 mei 2022, 23:05
Pff volgens mij heeft u meerdere parels.

Parels, met loodvrije benzine 8)


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 12116
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 401 keren
Ontvangen waarderingen: 406 keren

Re: te koude bougie

#11 Bericht door Caspar » 15 mei 2022, 09:57

:lol: Ik denk dat Bertus andere parels bedoeld Wim

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3675
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 128 keren
Ontvangen waarderingen: 117 keren

Re: te koude bougie

#12 Bericht door hermanngas » 15 mei 2022, 10:00

Caspar schreef: 15 mei 2022, 09:57 :lol: Ik denk dat Bertus andere parels bedoeld Wim
juist, pegels zal hij bedoelen ;-)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 12116
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 401 keren
Ontvangen waarderingen: 406 keren

Re: te koude bougie

#13 Bericht door Caspar » 15 mei 2022, 10:02

Denk pareltjes van een bromfiets.
In de zin van : mooi

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3675
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 128 keren
Ontvangen waarderingen: 117 keren

Re: te koude bougie

#14 Bericht door hermanngas » 15 mei 2022, 10:09

Dat had ik niet door, maar komt een beetje op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 747
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: te koude bougie

#15 Bericht door wimv8 » 15 mei 2022, 10:11

kabouter schreef: 05 mei 2022, 23:11
Caspar schreef: 05 mei 2022, 19:00 Alleen als je slechte massa hebt wil de cdi wel eens sneuvelen.
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS
caspar ik bedoel de ontstekingsspoel waar de groene draad aan zit , niet de cdi

Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.

Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 12116
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 401 keren
Ontvangen waarderingen: 406 keren

Re: te koude bougie

#16 Bericht door Caspar » 15 mei 2022, 11:52

Dat was de Sanyi ontsteking , ik heb hem nog steeds. Wel gemodificeerd met een koperen plaatje door Benny van Züntrade.

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#17 Bericht door kabouter » 15 mei 2022, 18:30

b.bonk schreef: 14 mei 2022, 23:05
kabouter schreef: 14 mei 2022, 22:16
Enzo-tvdzijden schreef: 05 mei 2022, 21:58 Nee dat maakt niet dit probleem.

Enzo

grote schade ontstekings spoel kapot en cdi bobine gedeeltelijk gesmolten .
Ooit zit het mee maar nu een beetje tegen
maar we komen er wel weer boven op het vakantiegeld is op tijd binnen .

grPaul
Pff volgens mij heeft u meerdere parels.
Dus geld verhaal neem ik niet serieus
U wëet dus niet welke bougie er in moet en daarom is de hele boel kapot gegaan.
Tjerrie ik had eerst een denso W31ES-ZU instaan maar werd de lip waar hij tegenaan vonkt finaal eraf gebrand
en daarom had ik erop advies van mijn tuner een koudere bougie ingezet .

gr Paul

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#18 Bericht door kabouter » 15 mei 2022, 18:45

wimv8 schreef: 15 mei 2022, 10:11
kabouter schreef: 05 mei 2022, 23:11
Caspar schreef: 05 mei 2022, 19:00 Alleen als je slechte massa hebt wil de cdi wel eens sneuvelen.
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS
caspar ik bedoel de ontstekingsspoel waar de groene draad aan zit , niet de cdi
Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .

Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.

Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: te koude bougie

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2022, 18:56

kabouter schreef: 15 mei 2022, 18:45
wimv8 schreef: 15 mei 2022, 10:11
kabouter schreef: 05 mei 2022, 23:11

caspar ik bedoel de ontstekingsspoel waar de groene draad aan zit , niet de cdi
Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .

Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.

Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.


Gr. Wim.
Toch gek met 1 puntje kouder dan een te hete die weg brand dat de boel stuk gaat.

Enzo

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#20 Bericht door kabouter » 15 mei 2022, 19:08

Enzo-tvdzijden schreef: 15 mei 2022, 18:56
kabouter schreef: 15 mei 2022, 18:45
wimv8 schreef: 15 mei 2022, 10:11
Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .

Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.

Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.


Gr. Wim.
Toch gek met 1 puntje kouder dan een te hete die weg brand dat de boel stuk gaat.

Enzo
heb bij de nieuwe kokusan voor alle zekerheid maar een roodkoperen koelingsplaatje aan gebracht van de ontstekingsspoel naar de grondplaat en in de zijde linkerzijkap vier acht millimeter gaatjes voor extrakoeling als ik aan het toeren ben

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: te koude bougie

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2022, 19:11

Blij dat ik Bosch rij. Niks geen fratsen en koelgaten.
Gewoon Duitse betrouwbaarheid.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 12116
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 401 keren
Ontvangen waarderingen: 406 keren

Re: te koude bougie

#22 Bericht door Caspar » 15 mei 2022, 19:19

Mwahh , heb met Bosch ontstekingen ook al genoeg kapot gehad...
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: te koude bougie

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2022, 19:21

Caspar schreef: 15 mei 2022, 19:19 Mwahh , heb met Bosch ontstekingen ook al genoeg kapot gehad...
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.
Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.

Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.

Enzo

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: te koude bougie

#24 Bericht door kabouter » 15 mei 2022, 19:41

Enzo-tvdzijden schreef: 15 mei 2022, 19:21
Caspar schreef: 15 mei 2022, 19:19 Mwahh , heb met Bosch ontstekingen ook al genoeg kapot gehad...
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.
Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.

Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.

Enzo

[/qu

Bij ons gaat het nooit hard zat en daar zal het misschien wel aan liggen .

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: te koude bougie

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2022, 19:53

kabouter schreef: 15 mei 2022, 19:41
Enzo-tvdzijden schreef: 15 mei 2022, 19:21
Caspar schreef: 15 mei 2022, 19:19 Mwahh , heb met Bosch ontstekingen ook al genoeg kapot gehad...
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.
Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.

Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.

Enzo
Bij ons gaat het nooit hard zat en daar zal het misschien wel aan liggen .
Zou je denken? Ik denk van niet. :D

Enzo

Plaats reactie