Geforceerde koeling op 4 bak

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Geforceerde koeling op 4 bak

#1 Bericht door Jan » 08 mei 2022, 19:53

Heren,
Ik wil een geforceerde koeling cilinder op een directe 4 bak met trappers monteren.
Weet iemand of de carters van een 3 bak en 4 bak gelijk zijn qua spoeling, zodat het spul straks goed presteert?.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 mei 2022, 20:18

Jan schreef: 08 mei 2022, 19:53 Heren,
Ik wil een geforceerde koeling cilinder op een directe 4 bak met trappers monteren.
Weet iemand of de carters van een 3 bak en 4 bak gelijk zijn qua spoeling, zodat het spul straks goed presteert?.
kleine cilinders van geforceerd zitten op 3,4 en 5-bakken.

Enzo

Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#3 Bericht door Jan » 08 mei 2022, 21:13

Ja klopt Tjerry, maar dan gaat het meestal over indirecte 4 en 5 bakken onder een TM of Eitank.
Ik weet niet of de carter spoeling van de modernere directe blokken anders is, dat is eigenlijk mijn kernvraag.
Gewoon proberen en ik weet het.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 mei 2022, 06:48

Jan schreef: 08 mei 2022, 21:13 Ja klopt Tjerry, maar dan gaat het meestal over indirecte 4 en 5 bakken onder een TM of Eitank.
Ik weet niet of de carter spoeling van de modernere directe blokken anders is, dat is eigenlijk mijn kernvraag.
Gewoon proberen en ik weet het.
TM cilinder ook onder directe 5-bak !

Rechter carter van direct en indirect is gelijk.

Enzo

Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#5 Bericht door Jan » 09 mei 2022, 11:09

Oke, dank je Tjerry.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#6 Bericht door Gps » 09 mei 2022, 14:40

Enzo-tvdzijden schreef: 09 mei 2022, 06:48
Jan schreef: 08 mei 2022, 21:13 Ja klopt Tjerry, maar dan gaat het meestal over indirecte 4 en 5 bakken onder een TM of Eitank.
Ik weet niet of de carter spoeling van de modernere directe blokken anders is, dat is eigenlijk mijn kernvraag.
Gewoon proberen en ik weet het.
TM cilinder ook onder directe 5-bak !

Rechter carter van direct en indirect is gelijk.

Enzo
Niet dat je mijn hulp nodig hebt, maar ik wil dit toch even bevestigen.
Ik heb een indirecte 4 bak, op het koppelings deksel (binnen kant) staat 3,4,5 gang.
Op die ene carterhelft, 4,5 gang.

Mijn 4 bak heeft ook de gaten, voor de bredere tap afstand al. (nog geen schroefdraad).
Die brede tap cilinder past niet op een 3 bak. (Althans niet zonder veel laswerk en of aluminium platen) Of zoals jij zei het zei, de smalle cilinder past op alle 3.

Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#7 Bericht door Jan » 10 mei 2022, 13:37

Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.

Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur. :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 56252
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 553 keren
Ontvangen waarderingen: 980 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mei 2022, 14:40

Jan schreef: 10 mei 2022, 13:37 Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.

Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur. :D
De slag is bij alle 50 cc blokjes gelijk Jan
Jullie zien beren die er niet zijn.

Enzo

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#9 Bericht door Gps » 10 mei 2022, 16:30

Alles kan, ik heb een keer een filmpje gezien van ik geloof een duitser, die een 5 bak brede tap cilinder onder een Flory gehangen had.
Hij liever dan ik.

https://www.youtube.com/watch?v=l5QYKuCw2PY

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4967
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 105 keren
Contacteer:

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#10 Bericht door kreidler844 » 10 mei 2022, 16:42

Jan schreef: 10 mei 2022, 13:37 Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.

Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur. :D
Dat verhaal gaat niet altijd op Jan en is zeker niet aan te raden zonder timingen te meten.
De drijfstang is niet bepalend in de slag...

Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#11 Bericht door Jan » 10 mei 2022, 17:13

Ik check bij een andere setup altijd de timingen voordat de cilinderkop erop gaat, kleine moeite.

kabouter
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#12 Bericht door kabouter » 10 mei 2022, 21:43

Gps schreef: 10 mei 2022, 16:30 Alles kan, ik heb een keer een filmpje gezien van ik geloof een duitser, die een 5 bak brede tap cilinder onder een Flory gehangen had.
Hij liever dan ik.

https://www.youtube.com/watch?v=l5QYKuCw2PY
Het frame en de voorvork is wel aangepast .

gr Paul

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2442
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 368 keren
Ontvangen waarderingen: 520 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#13 Bericht door Flocke » 12 mei 2022, 14:39

Jan schreef: 08 mei 2022, 19:53 Heren,
Ik wil een geforceerde koeling cilinder op een directe 4 bak met trappers monteren.
Weet iemand of de carters van een 3 bak en 4 bak gelijk zijn qua spoeling, zodat het spul straks goed presteert?.
Kommt drauf an, welche Zylinder und Blöcke Du miteinander vergleichst.

Die Form der Übergänge vom Block in den Zylinder war in den 1960er Jahren anders, runder.

Ich hatte mal diesen Zylinder einer Super5 (Bild 1) auf einem direkten 5-Gang gehabt, wo die Kanäle ja schon eckig sind.
Optimal ist es sicher nicht, wenn die Übergänge vom Block zum Zylinder nicht gleich sind, aber laufen tat der natürlich auch.

Ob der Übergang zwischen Zylinder und Block bei Deiner Kombination gleich ist, kannst Du ja sehen.
Also Dein Zylinder müßte dann auch schon die eckigen Kanäle haben (sh. Bild 2), für einen direkten Block.

Gruß

Carsten



DSC_6566.jpg
DSC_6566.jpg (207.53 KiB) 121 keer bekeken
DSC_7707b.jpg
DSC_7707b.jpg (210.42 KiB) 120 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
Gps (15 mei 2022, 23:45)
Waardering: 9.09%

Jan
Berichten: 2781
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Geforceerde koeling op 4 bak

#14 Bericht door Jan » 15 mei 2022, 21:38

Carsten, richtig :D dat bedoel ik, of de spoelpoorten in de cilinder mooi in lijn liggen met de uitsparing in het blok.
Ik weet dat nog niet, want ik moet het klusje nog doen, maar heb eerst ander werk.

Plaats reactie