vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 nov 2022, 09:01
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
hallo,
op een ander forum houdt iemand bij hoog en laag vol dat brommer- en scooterblokken van gietijzer zijn. (ik heb al gezegd, hang er dan eens een magneetje aan) en toen ik mijn Kreidler van vroeger aanhaalde, beweerde hij ook nog dat Kreidler vroeger Minarelli blokken gebruikte (waarvan hij nog stelliger beweerde dat die superieure motorblokken van gietijzer zijn) wie weet wat daarvan waar is? ik heb mijn Kreidler niet meer, maar zou toch zweren (met mijn materiaalkennis van de MTS) dat het gietaluminium was, maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.
over die geschiedenis met Minarelli kan ik ook niets terugvinden.
op een ander forum houdt iemand bij hoog en laag vol dat brommer- en scooterblokken van gietijzer zijn. (ik heb al gezegd, hang er dan eens een magneetje aan) en toen ik mijn Kreidler van vroeger aanhaalde, beweerde hij ook nog dat Kreidler vroeger Minarelli blokken gebruikte (waarvan hij nog stelliger beweerde dat die superieure motorblokken van gietijzer zijn) wie weet wat daarvan waar is? ik heb mijn Kreidler niet meer, maar zou toch zweren (met mijn materiaalkennis van de MTS) dat het gietaluminium was, maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.
over die geschiedenis met Minarelli kan ik ook niets terugvinden.
Laatst gewijzigd door Kreidlike op 29 nov 2022, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- nvliet
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een gietijzeren Kreidlerblok gezien, alleen maar gietaluminium, ik heb eigenlijk nog nooit een gietijzeren blok gezien, wel cilinders van gietijzer.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Zeg maar dat hij geen verstand van kreidler heeft.Kreidlike schreef: ↑29 nov 2022, 15:12 hallo,
op een ander forum houdt iemand bij hoog en laag vol dat brommer- en scooterblokken van gietijzer zijn. (ik heb al gezegd, hang er dan eens een magneetje aan) en toen ik mijn Kreilder van vroeger aanhaalde, beweerde hij ook nog dat Kreidler vroeger Minarelli blokken gebruikte (waarvan hij nog stelliger beweerde dat die superieure motorblokken van gietijzer zijn) wie weet wat daarvan waar is? ik heb mijn Kreidler niet meer, maar zou toch zweren (met mijn materiaalkennis van de MTS) dat het gietaluminium was, maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.
over die geschiedenis met Minarelli kan ik ook niets terugvinden.
Totaal niks
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 3):
- Kreidlike (29 nov 2022, 16:05) • Flocke (29 nov 2022, 16:32) • Gps (29 nov 2022, 20:40)
- Waardering: 27.27%
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 nov 2022, 09:01
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
haha, bedankt Enzo, maar ik kom dáár ook net kijken..
enig idee van dat aluminium? ik weet wel van auto motorblokken van gietijzer (m'n eigen Yaris uit 1999)
enig idee van dat aluminium? ik weet wel van auto motorblokken van gietijzer (m'n eigen Yaris uit 1999)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Kreidlike (29 nov 2022, 18:39)
- Waardering: 9.09%
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Enzo-tvdzijden schreef: ↑29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.
Enzo
Is toch GM die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Niks GM. Busso V6. De Alfasud bv. had wel een gietijzeren onderblok met Alu koppen.wimv8 schreef: ↑29 nov 2022, 16:40Enzo-tvdzijden schreef: ↑29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.
Enzo
Is toch GM die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?
Gr. Wim.
Enzo
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Ja leuk blokje, de boxer in de sud.
Beetje link naar de F1 en le mans series toen.
Alfa reed toen met boxer 12 cil in F1 en de tipo33 racewagens.
De boxer4 van de Sud heeft zelfs nog in een samenwerking met Datsun
in een Datsun koets gehangen, de Alfa Arna.
Datsun had liever hun eigen nissan blokje er in en zo geschiedde.
Alfa Arna (Datsun Cherry)
Gr. Wim.
Beetje link naar de F1 en le mans series toen.
Alfa reed toen met boxer 12 cil in F1 en de tipo33 racewagens.
De boxer4 van de Sud heeft zelfs nog in een samenwerking met Datsun
in een Datsun koets gehangen, de Alfa Arna.
Datsun had liever hun eigen nissan blokje er in en zo geschiedde.
Alfa Arna (Datsun Cherry)
Gr. Wim.
- Gps
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 985 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Ik weet niet meer welke Alpha, maar ik mocht een keer een stukje rijden in een alpha.wimv8 schreef: ↑29 nov 2022, 16:40Enzo-tvdzijden schreef: ↑29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.
Enzo
Is toch GM die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?
Gr. Wim.
Eigenaar verzocht me vriendelijk geen vol gas te geven bij een koude motor, dat was volgens hem vanwege het aluminium blok en cilinders dodelijk.
Nou ben ik iemand die altijd wel een motor de kans geeft om warm te worden voordat ik echt gas geef, maar bij deze alpha waren dus het blok en de cilinders zeker van aluminium.
Of je ook echt voorzichtiger moet zijn met een aluminium motor ? Dat lijkt me sterk, maar met een koude motor volgas geven is nooit een goed idee.
Als het bij de alpha 's echt wat uitmaakt dan komt dat denk ik eerder door de tuning graad van de motor. Hoe meer vermogen er uit een motor gehaald word, hoe belangrijker opwarmen word.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Natte bussen maakt het kwetsbaarGps schreef: ↑29 nov 2022, 20:39Ik weet niet meer welke Alpha, maar ik mocht een keer een stukje rijden in een alpha.wimv8 schreef: ↑29 nov 2022, 16:40Enzo-tvdzijden schreef: ↑29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.
Enzo
Is toch GM die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?
Gr. Wim.
Eigenaar verzocht me vriendelijk geen vol gas te geven bij een koude motor, dat was volgens hem vanwege het aluminium blok en cilinders dodelijk.
Nou ben ik iemand die altijd wel een motor de kans geeft om warm te worden voordat ik echt gas geef, maar bij deze alpha waren dus het blok en de cilinders zeker van aluminium.
Of je ook echt voorzichtiger moet zijn met een aluminium motor ? Dat lijkt me sterk, maar met een koude motor volgas geven is nooit een goed idee.
Als het bij de alpha 's echt wat uitmaakt dan komt dat denk ik eerder door de tuning graad van de motor. Hoe meer vermogen er uit een motor gehaald word, hoe belangrijker opwarmen word.
- Bijlagen
-
- 20ABF69C-14DA-418B-A40E-0781A8DFCDA4.jpeg (96.53 KiB) 651 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Gps (29 nov 2022, 21:23)
- Waardering: 9.09%
- maloud
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Contacteer:
Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten
Het is niet helemaal onwaar Bij de allereerste modellen was de cilinder van gietijzer