vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kreidlike
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2022, 09:01
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#1 Bericht door Kreidlike » 29 nov 2022, 15:12

hallo,
op een ander forum houdt iemand bij hoog en laag vol dat brommer- en scooterblokken van gietijzer zijn. (ik heb al gezegd, hang er dan eens een magneetje aan) en toen ik mijn Kreidler van vroeger aanhaalde, beweerde hij ook nog dat Kreidler vroeger Minarelli blokken gebruikte (waarvan hij nog stelliger beweerde dat die superieure motorblokken van gietijzer zijn) wie weet wat daarvan waar is? ik heb mijn Kreidler niet meer, maar zou toch zweren (met mijn materiaalkennis van de MTS) dat het gietaluminium was, maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.
over die geschiedenis met Minarelli kan ik ook niets terugvinden.
Laatst gewijzigd door Kreidlike op 29 nov 2022, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#2 Bericht door nvliet » 29 nov 2022, 15:43

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een gietijzeren Kreidlerblok gezien, alleen maar gietaluminium, ik heb eigenlijk nog nooit een gietijzeren blok gezien, wel cilinders van gietijzer.
Deze gebruikers waarderen nvliet voor dit bericht:
Kreidlike (29 nov 2022, 16:05)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2022, 15:50

Kreidlike schreef: 29 nov 2022, 15:12 hallo,
op een ander forum houdt iemand bij hoog en laag vol dat brommer- en scooterblokken van gietijzer zijn. (ik heb al gezegd, hang er dan eens een magneetje aan) en toen ik mijn Kreilder van vroeger aanhaalde, beweerde hij ook nog dat Kreidler vroeger Minarelli blokken gebruikte (waarvan hij nog stelliger beweerde dat die superieure motorblokken van gietijzer zijn) wie weet wat daarvan waar is? ik heb mijn Kreidler niet meer, maar zou toch zweren (met mijn materiaalkennis van de MTS) dat het gietaluminium was, maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.
over die geschiedenis met Minarelli kan ik ook niets terugvinden.
Zeg maar dat hij geen verstand van kreidler heeft.

Totaal niks

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 3):
Kreidlike (29 nov 2022, 16:05) • Flocke (29 nov 2022, 16:32) • Gps (29 nov 2022, 20:40)
Waardering: 27.27%

Kreidlike
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2022, 09:01
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#4 Bericht door Kreidlike » 29 nov 2022, 16:03

haha, bedankt Enzo, maar ik kom dáár ook net kijken..
enig idee van dat aluminium? ik weet wel van auto motorblokken van gietijzer (m'n eigen Yaris uit 1999)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2022, 16:21

Kreidlike schreef: 29 nov 2022, 16:03 haha, bedankt Enzo, maar ik kom dáár ook net kijken..
enig idee van dat aluminium? ik weet wel van auto motorblokken van gietijzer (m'n eigen Yaris uit 1999)
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Kreidlike (29 nov 2022, 18:39)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#6 Bericht door wimv8 » 29 nov 2022, 16:40

Enzo-tvdzijden schreef: 29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.

Enzo

Is toch GM :( die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2022, 16:44

wimv8 schreef: 29 nov 2022, 16:40
Enzo-tvdzijden schreef: 29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.

Enzo

Is toch GM :( die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?


Gr. Wim.
Niks GM. Busso V6. De Alfasud bv. had wel een gietijzeren onderblok met Alu koppen.

Enzo

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#8 Bericht door wimv8 » 29 nov 2022, 18:16

Ja leuk blokje, de boxer in de sud.
Beetje link naar de F1 en le mans series toen.
Alfa reed toen met boxer 12 cil in F1 en de tipo33 racewagens.
alfa boxer 12.jpg
alfa boxer 12.jpg (32.05 KiB) 713 keer bekeken
De boxer4 van de Sud heeft zelfs nog in een samenwerking met Datsun
in een Datsun koets gehangen, de Alfa Arna. :oops:
Datsun had liever hun eigen nissan blokje er in en zo geschiedde.

Alfa Arna (Datsun Cherry)
datsun cherry.jpg
datsun cherry.jpg (39.83 KiB) 713 keer bekeken

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#9 Bericht door Gps » 29 nov 2022, 20:39

wimv8 schreef: 29 nov 2022, 16:40
Enzo-tvdzijden schreef: 29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.

Enzo

Is toch GM :( die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?


Gr. Wim.
Ik weet niet meer welke Alpha, maar ik mocht een keer een stukje rijden in een alpha.
Eigenaar verzocht me vriendelijk geen vol gas te geven bij een koude motor, dat was volgens hem vanwege het aluminium blok en cilinders dodelijk.

Nou ben ik iemand die altijd wel een motor de kans geeft om warm te worden voordat ik echt gas geef, maar bij deze alpha waren dus het blok en de cilinders zeker van aluminium.

Of je ook echt voorzichtiger moet zijn met een aluminium motor ? Dat lijkt me sterk, maar met een koude motor volgas geven is nooit een goed idee.
Als het bij de alpha 's echt wat uitmaakt dan komt dat denk ik eerder door de tuning graad van de motor. Hoe meer vermogen er uit een motor gehaald word, hoe belangrijker opwarmen word.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2022, 20:46

Gps schreef: 29 nov 2022, 20:39
wimv8 schreef: 29 nov 2022, 16:40
Enzo-tvdzijden schreef: 29 nov 2022, 16:21
Ik rij Alfa 156 en mijn motor is volledig Alu, carter, koppen en klepdeksels.

Enzo

Is toch GM :( die (4cil) blokken, ook in Saab.
De kop niet.
Of had jij nog de busso?


Gr. Wim.
Ik weet niet meer welke Alpha, maar ik mocht een keer een stukje rijden in een alpha.
Eigenaar verzocht me vriendelijk geen vol gas te geven bij een koude motor, dat was volgens hem vanwege het aluminium blok en cilinders dodelijk.

Nou ben ik iemand die altijd wel een motor de kans geeft om warm te worden voordat ik echt gas geef, maar bij deze alpha waren dus het blok en de cilinders zeker van aluminium.

Of je ook echt voorzichtiger moet zijn met een aluminium motor ? Dat lijkt me sterk, maar met een koude motor volgas geven is nooit een goed idee.
Als het bij de alpha 's echt wat uitmaakt dan komt dat denk ik eerder door de tuning graad van de motor. Hoe meer vermogen er uit een motor gehaald word, hoe belangrijker opwarmen word.
Natte bussen maakt het kwetsbaar
Bijlagen
20ABF69C-14DA-418B-A40E-0781A8DFCDA4.jpeg
20ABF69C-14DA-418B-A40E-0781A8DFCDA4.jpeg (96.53 KiB) 651 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (29 nov 2022, 21:23)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#11 Bericht door Gps » 29 nov 2022, 21:30

Bedankt en dat klinkt al een stuk logischer. Best een mooi blok.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: vraagjes over de geschiedenis en materiaalsoorten

#12 Bericht door maloud » 30 nov 2022, 09:09

Het is niet helemaal onwaar :) Bij de allereerste modellen was de cilinder van gietijzer :)

Plaats reactie