Blokje blijft 4 takten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#51 Bericht door Gps » 05 mar 2023, 20:14

Enzo-tvdzijden schreef: 05 mar 2023, 18:45
Jan schreef: 05 mar 2023, 18:41 Nou heerlijk Tjerry?? :D
Jan jou probleem heb ik nooit gehad met standaard Kreidlers [-X

Volgas lopen ze gewoon door
Dat is nou precies waarom ik nerveus word van iemand die zegt draai je cilinder even af.
Dat kan best helpen, maar ik zou dan toch eerst eens gaan meten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#52 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 mar 2023, 20:15

Jan schreef: 05 mar 2023, 19:58 Jij zegt het Tjerry.
Nooit geweten en verwacht dat het Kreidler virus zo nijdig aanwezig zou blijven.
Ik dacht het is maar tijdelijk, niet dus.
Als je alles van te voren weet, tja dan…….
Dat is waar.

Enzo

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#53 Bericht door Jan » 05 mar 2023, 20:51

Klopt GPS, eerst meten en vooral hoe en waar.

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#54 Bericht door Jan » 06 mar 2023, 16:38

Heren,
Ik heb het betreffende 3 bakje voet compleet gekocht en het was plug & play volgens de verkoper.
Het blokje op zich is prima, eerlijk is eerlijk en het lekt zelfs geen olie!
Na een hoop gekloot met carb en ontsteking heb ik vandaag de cilinder er maar eens afgehaald en bekeken, want dat had ik nog niet gedaan.
Wat kom je dan tegen.
Een standaard Mahle 151390 cilinder met letter K.
Daarin een Meteor zuiger met letter A.
Ondanks deze 2 verschillende letters klonk en liep het spul best wel mooi, maar 4takten.
Uitlaatpoort is iets bewerkt, niet overdreven veel, maar toch!
Hij is voor zover ik het kan zien ‘n heel klein stukje naar onderen en naar boven uitgevijld .
Naar onderen is sowieso verkeerd, want de uitlaatpoort mag alleen aan de bovenzijde iets (1 mm ) bewerkt worden.
Ik heb er ‘n ander cilinder setje opgezet en het is in 1x helemaal top.
Ik had al eerder twijfels over de uitlaat, want naast het 4takten vond ik het blok ook wat razen, alsof er te weinig tegendruk vanuit de uitlaat kwam.
Ik heb nog een meer geknepen uitlaatje geprobeerd, maar ook dat hielp niet.
Mijn conclusie is dat de uitlaatpoort timing de boosdoeners is.
Ik denk dat je met een dikke voetpakking misschien weer goede resultaten boekt, want het luistert allemaal vrij nauwkeurig.
Ik ben nu tevreden en klaar ermee, goed is goed, niet meer aankomen.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht (totaal 2):
Caspar (06 mar 2023, 17:07) • Gps (06 mar 2023, 17:15)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#55 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 mar 2023, 17:15

Jan schreef: 06 mar 2023, 16:38 Heren,
Ik heb het betreffende 3 bakje voet compleet gekocht en het was plug & play volgens de verkoper.
Het blokje op zich is prima, eerlijk is eerlijk en het lekt zelfs geen olie!
Na een hoop gekloot met carb en ontsteking heb ik vandaag de cilinder er maar eens afgehaald en bekeken, want dat had ik nog niet gedaan.
Wat kom je dan tegen.
Een standaard Mahle 151390 cilinder met letter K.
Daarin een Meteor zuiger met letter A.
Ondanks deze 2 verschillende letters klonk en liep het spul best wel mooi, maar 4takten.
Uitlaatpoort is iets bewerkt, niet overdreven veel, maar toch!
Hij is voor zover ik het kan zien ‘n heel klein stukje naar onderen en naar boven uitgevijld .
Naar onderen is sowieso verkeerd, want de uitlaatpoort mag alleen aan de bovenzijde iets (1 mm ) bewerkt worden.
Ik heb er ‘n ander cilinder setje opgezet en het is in 1x helemaal top.
Ik had al eerder twijfels over de uitlaat, want naast het 4takten vond ik het blok ook wat razen, alsof er te weinig tegendruk vanuit de uitlaat kwam.
Ik heb nog een meer geknepen uitlaatje geprobeerd, maar ook dat hielp niet.
Mijn conclusie is dat de uitlaatpoort timing de boosdoeners is.
Ik denk dat je met een dikke voetpakking misschien weer goede resultaten boekt, want het luistert allemaal vrij nauwkeurig.
Ik ben nu tevreden en klaar ermee, goed is goed, niet meer aankomen.
0,060 mm ipv 0,025 mm Dat valt wel
mee hoor die inbouwspeling jan. Maar ben jij ook zo’n eerst roeptoeteren en dan pas goed kijken. #-o

Foei

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
rs-r (06 mar 2023, 19:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#56 Bericht door Gps » 06 mar 2023, 17:22

Uitlaat poort omlaag :shock:

Maar gefeliciteerd dat je het probleem gevonden hebt. :)

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#57 Bericht door Jan » 06 mar 2023, 17:39

Ik ben geen roeptoeteraar Tjerry, daar heb ik teveel levens ervaring voor.
Don’t jump to conclusions zeggen ze dan.
Ik heb altijd vertrouwen in de medemens en zeker als de medemens ook nog een medehobbyist is.
Waarom alles nalopen als de verkoper zegt alles is in orde, het is plug & play.
Ik ben tevreden over het blokje, helaas is de setup minder, jammer.
Laatst gewijzigd door Jan op 06 mar 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#58 Bericht door Jan » 06 mar 2023, 17:40

Gps schreef: 06 mar 2023, 17:22 Uitlaat poort omlaag :shock:

Maar gefeliciteerd dat je het probleem gevonden hebt. :)
Dank je.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#59 Bericht door Melvin » 06 mar 2023, 18:00

Mooi dat het opgelost is. Das uiteindelijk het voornaamste

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#60 Bericht door kreidler844 » 06 mar 2023, 19:01

Jan schreef: 06 mar 2023, 16:38 Heren,
Ik heb het betreffende 3 bakje voet compleet gekocht en het was plug & play volgens de verkoper.
Het blokje op zich is prima, eerlijk is eerlijk en het lekt zelfs geen olie!
Na een hoop gekloot met carb en ontsteking heb ik vandaag de cilinder er maar eens afgehaald en bekeken, want dat had ik nog niet gedaan.
Wat kom je dan tegen.
Een standaard Mahle 151390 cilinder met letter K.
Daarin een Meteor zuiger met letter A.
Ondanks deze 2 verschillende letters klonk en liep het spul best wel mooi, maar 4takten.
Uitlaatpoort is iets bewerkt, niet overdreven veel, maar toch!
Hij is voor zover ik het kan zien ‘n heel klein stukje naar onderen en naar boven uitgevijld .
Naar onderen is sowieso verkeerd, want de uitlaatpoort mag alleen aan de bovenzijde iets (1 mm ) bewerkt worden.
Ik heb er ‘n ander cilinder setje opgezet en het is in 1x helemaal top.
Ik had al eerder twijfels over de uitlaat, want naast het 4takten vond ik het blok ook wat razen, alsof er te weinig tegendruk vanuit de uitlaat kwam.
Ik heb nog een meer geknepen uitlaatje geprobeerd, maar ook dat hielp niet.
Mijn conclusie is dat de uitlaatpoort timing de boosdoeners is.
Ik denk dat je met een dikke voetpakking misschien weer goede resultaten boekt, want het luistert allemaal vrij nauwkeurig.
Ik ben nu tevreden en klaar ermee, goed is goed, niet meer aankomen.
Als de uitlaatpoort naar onderen wordt gevijld verandert de uitlaattiming niks van, als het niet meer dan 2 mm is dan loopt hij daar ook niet minder door.
0.065 inbouwspeling is geen reden tot zorg, tenzij er een fikse stootrand in zit.
By de way: de letters op een Mahle cilinder zegt niet veel....
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Gps (08 mar 2023, 20:27)
Waardering: 9.09%

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#61 Bericht door Jan » 06 mar 2023, 19:16

Klopt, de uitlaattiming begint aan de bovenzijde van de uitlaatpoort en dat heeft weinig met de onderzijde te maken.
Hoe dan ook, hij is kennelijk net even iets teveel of verkeerd bewerkt en dan krijg je problemen.
Het andere onbewerkte cilindertje loopt prachtig en ook geen 4 takten meer.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht:
kreidler844 (06 mar 2023, 19:22)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#62 Bericht door kreidler844 » 06 mar 2023, 19:22

mooi dat het opgelost is Jan.
Inlaattiming heeft vaak meer invloed...

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#63 Bericht door kreidler844 » 06 mar 2023, 19:25

Gps schreef: 05 mar 2023, 20:14
Enzo-tvdzijden schreef: 05 mar 2023, 18:45
Jan schreef: 05 mar 2023, 18:41 Nou heerlijk Tjerry?? :D
Jan jou probleem heb ik nooit gehad met standaard Kreidlers [-X

Volgas lopen ze gewoon door
Dat is nou precies waarom ik nerveus word van iemand die zegt draai je cilinder even af.
Dat kan best helpen, maar ik zou dan toch eerst eens gaan meten.
een originele blokcilinder is 2mm te lang.... die kun je echt zo afdraaien hoewel meten natuurlijk altijd moet maar dat weet iemand met een draaibank ook wel.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#64 Bericht door Gps » 07 mar 2023, 05:18

kreidler844 schreef: 06 mar 2023, 19:25
Gps schreef: 05 mar 2023, 20:14
Enzo-tvdzijden schreef: 05 mar 2023, 18:45

Jan jou probleem heb ik nooit gehad met standaard Kreidlers [-X

Volgas lopen ze gewoon door
Dat is nou precies waarom ik nerveus word van iemand die zegt draai je cilinder even af.
Dat kan best helpen, maar ik zou dan toch eerst eens gaan meten.
een originele blokcilinder is 2mm te lang.... die kun je echt zo afdraaien hoewel meten natuurlijk altijd moet maar dat weet iemand met een draaibank ook wel.
Het 4 takten kwam van een bewerkte uitlaat. Daar kom je achter door te meten en te kijken.

Ik snap absoluut niet wat je probeert te zeggen. Ik had ooit een draaibankje en zie het verband niet.

Hoe weet hij zonder te meten of hij een onbewerkte originele blokcilinder heeft ? :?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#65 Bericht door kreidler844 » 07 mar 2023, 07:34

De opmerking is een reactie op jouw eerdere opmerking dat je nerveus wordt van iemand die zegt ik draai je cilinder wel even af.
Ik zeg dat nog wel eens dus voel mij aangesproken.

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#66 Bericht door Jan » 07 mar 2023, 10:23

Mannen,
We hebben het in mijn geval niet over een RMC blokcilinder, maar over een standaard Eitank cilinder de 151390.
Het principe blijft natuurlijk gelijk.
Normaal is de uitlaatpoort vrijwel recht aan de bovenzijde en rond aan de onderzijde.
Bij mijn cilinder is de bovenzijde bewerkt, loopt ook meer rond.
Helaas ‘n fractie teveel bewerkt, jammer want hij loopt verder best pittig voor een standaard cilindertje.
Dat ik vooraf het reeds gemonteerde cilindertje niet heb bekeken, komt door de woorden van de verkoper, het is plug & play
Poorten bewerken is ‘n kwestie van hele kleine marges en vooral ook weten hoe je dat doet.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht:
Gps (07 mar 2023, 17:18)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#67 Bericht door Caspar » 07 mar 2023, 10:58

Een waarheid als een koe , vijlen kan iedereen. Tunen is echter iets moeilijker.
Zou de cilinder eens voorleggen aan een tuner , misschien is hij nog te redden.
Misschien kan hij aan de onderkant iets worden afgedraaid , de uitlaatpoort gaat dan later open.
Als je dan de andere poorten daarop aanpast , kan het misschien nog goed komen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#68 Bericht door kreidler844 » 07 mar 2023, 11:08

Caspar schreef: 07 mar 2023, 10:58 Een waarheid als een koe , vijlen kan iedereen. Tunen is echter iets moeilijker.
Zou de cilinder eens voorleggen aan een tuner , misschien is hij nog te redden.
Misschien kan hij aan de onderkant iets worden afgedraaid , de uitlaatpoort gaat dan later open.
Als je dan de andere poorten daarop aanpast , kan het misschien nog goed komen.
deze cilinder is standaard al vrij kort, die zou ik niet meteen afdraaien.. :mrgreen:
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Gps (07 mar 2023, 17:06)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#69 Bericht door Caspar » 07 mar 2023, 11:56

Meten is weten , gissen is missen.
Tot 67,8mm cilinderhoogte zou je m.i. Veilig kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#70 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 mar 2023, 12:04

Caspar schreef: 07 mar 2023, 11:56 Meten is weten , gissen is missen.
Tot 67,8mm cilinderhoogte zou je m.i. Veilig kunnen gaan.
Heb ori cilinders met 67,35 en 67,40 mm

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Blokje blijft 4 takten

#71 Bericht door kreidler844 » 07 mar 2023, 12:23

Geforceerd zitten ze allen rond 67.5 mm
Tot 67mm zou kunnen, hangt weer af van de zuiger die je wil gaan gebruiken.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (07 mar 2023, 16:00)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#72 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 mar 2023, 16:01

kreidler844 schreef: 07 mar 2023, 12:23 Geforceerd zitten ze allen rond 67.5 mm
Tot 67mm zou kunnen, hangt weer af van de zuiger die je wil gaan gebruiken.
waren 97 cilinders

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#73 Bericht door Gps » 07 mar 2023, 17:16

kreidler844 schreef: 07 mar 2023, 07:34 De opmerking is een reactie op jouw eerdere opmerking dat je nerveus wordt van iemand die zegt ik draai je cilinder wel even af.
Ik zeg dat nog wel eens dus voel mij aangesproken.
Zo bedoelde ik dat absoluut niet. Ik geloof je ook gewoon als je zegt dat bepaalde cilinders te hoog zijn.

Mij ging het er meer om dat je altijd begint met meten, maar daar zijn we het dus ook over eens.

Communicatie, het blijft zeker via internet een uitdaging. :)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#74 Bericht door Henk 3bakvoet » 08 mar 2023, 07:20

Fijn Jan,
Gelukkig dat je blaffer nu goed rijdt.

Zo zie je maar het moet allemaal kloppen, van bougiedop tot uitlaatdemper en alles wat daar tussen zit.
Bij de geringste afwijking of verstoring van de totale standaard setup krijg je problemen.

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Blokje blijft 4 takten

#75 Bericht door Jan » 08 mar 2023, 16:12

Dit is de boesdoener, duidelijk met ‘n rattenstaart vijl lopen kloten.
MP.nl
Bijlagen
80BA4785-3456-402D-8FD1-CF5923D943E4.jpeg
80BA4785-3456-402D-8FD1-CF5923D943E4.jpeg (55.86 KiB) 323 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht:
Gps (08 mar 2023, 20:03)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie