Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
MeesvanRas
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2024, 10:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#1 Bericht door MeesvanRas » 01 mei 2024, 15:22

Beste,

We hebben een volledig originele ongerestaureerdere Kreilder Florett K53/1 Buffeltank met grote wielen. Dit is een 3 bak handgeschakeld met geforceerde koeling. Nu is dit niet echt een sportieve of snelle brommer dus daar willen we graag iets aan doen met behoud van origineel. Het plan is om een originele 50cc 5.3PK of een 70cc cilinder te plaatsen met een andere carburateur en (expansie) uitlaat om af en toe een rondje te rijden over de dijk.

Mijn concrete vraag is wat volgens de kenners en ervaringsdeskundigen de beste set-up is zonder verdere aanpassingen aan de motor en waar ik het beste de spullen kan kopen, aftermarket nieuw of gebruikt origineel?

Ik hoor het heel graag!

Mvg,
Mees van Ras

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1419
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 303 keren
Ontvangen waarderingen: 208 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#2 Bericht door adriline » 01 mei 2024, 15:37

Welkom

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2024, 15:50

Welkom Mees

Origineel, ongerestaureerd. Interessant

En dan snelle set er op. :?

Ben benieuwd naar het plaatje van je brommer

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13687
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 829 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#4 Bericht door Caspar » 01 mei 2024, 15:58

Welkom Mees,

Klinkt goed.
Effe een disclaimer vooraf: een 3 bak heeft een groot gat tussen de verhoudingen van de 2e en 3e versnelling.
Dat vraagt om een cilinder met een brede powerband.
Echter de meeste tuning cilinders hebben helaas een vrij smalle powerband.
Tip : zoek een 4,2pk Mahle setje , dat loopt het mooiste op een 3bak.

Als je huidige cilinder nog goed is , zou je hem ook kunnen laten optimaliseren naar 4,2pk.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10850
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 194 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 01 mei 2024, 16:29

upgraden naar 50cc of 70cc
Welkom Mees,

TIP! Een eenvoudige elektrische accuschroef/boormachine is aanbevolen voor het vastdraaien van de bodemschroeven en de handgrepen.
Dan ben je in ieder geval goed voorbereid.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2024, 16:53

Henk 3bakvoet schreef: 01 mei 2024, 16:29
upgraden naar 50cc of 70cc
Welkom Mees,

TIP! Een eenvoudige elektrische accuschroef/boormachine is aanbevolen voor het vastdraaien van de bodemschroeven en de handgrepen.
Dan ben je in ieder geval goed voorbereid.
Vetgedempte voorvork. Dat word spannend.

Alle 3-bakjes die ik tot nu toe gereviseerd heb lag het bronzen smal-end lager er al bijna uit.

Enzo
Bijlagen
IMG_4712.jpeg
IMG_4712.jpeg (67.8 KiB) 1207 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
KJ (01 mei 2024, 22:57)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13687
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 829 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#7 Bericht door Caspar » 01 mei 2024, 16:58

ja, die bronzen bus voor de piston-pen is een zwak punt , en als je gaat opvoeren al helemaal !
Er zijn mooie drijfstangen te koop met een naaldlager voor het small-end.
Maar ik weet niet of dat de bedoeling is , ik lees : "zonder verdere aanpassingen van de motor".

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10850
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 194 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#8 Bericht door Henk 3bakvoet » 01 mei 2024, 17:07

die bronzen bus voor de piston-pen is een zwak punt
Daar zijn ze wereld beroemt mee geworden, 100.000 km probleemloos.

Hamburg Munchen vol gas en Nonstop.

viewtopic.php?t=7840&start=250

Hoezo zwak? :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2024, 18:17

MeesvanRas schreef: 01 mei 2024, 15:22 Beste,
Het plan is om een originele 50cc 5.3PK of een 70cc cilinder te plaatsen met een andere carburateur en (expansie) uitlaat om af en toe een rondje te rijden over de dijk.
Ik hoor het heel graag!

Mvg,
Mees van Ras
Mees nog even voor de goede orde

zuiger 40 mm is 50 cc
zuiger 44 mm is 60 cc
zuiger 45 mm is 63 cc

de term 70 cc was en is grote kul. kroegtaal

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (01 mei 2024, 19:56)
Waardering: 9.09%

MeesvanRas
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2024, 10:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#10 Bericht door MeesvanRas » 01 mei 2024, 18:31

Hoi allemaal,

Wat een snelle reacties, dankjewel. Ik heb niet nagedacht over het aanpassen van de huidige cilinder, waar kan ik daarvoor terecht? De cilinder is nog in hele goede staat. Of heeft iemand een 4.2 setje? Ik zou graag 75-85 km/u rijden, is dat realistisch?

Groet,
Mees
Kreidler type plaatje
Kreidler type plaatje
Kreidler 1968-2.jpg (63.93 KiB) 1156 keer bekeken
Kreidler
Kreidler
Kreidler 1968-1.jpg (131.73 KiB) 1156 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2024, 18:36

Niks teveel gezegd. Originele staat.

Alleen achterlichtkapje een keer gesneuveld en er een Zündapp model op gezet

75-85 km/h rij ik met mijn 5-bak RS met 6,3 pk en 20 mm carburateur

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13687
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 829 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#12 Bericht door Caspar » 01 mei 2024, 19:01

Mooi Mees.

Denk ook dat jouw gewenste snelheid wat te optimistisch is.
Daar komt wat meer bij kijken...
Dan moet je eens naar de projecten van Wilhelmus kijken.

hermanp
Berichten: 6994
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#13 Bericht door hermanp » 01 mei 2024, 19:46

Welkom Mees.
Het 4,2 setje is denk ik het leukste, best berijdbare, voor deze bromfiets. Upgraden naar 4-bak is misschien een optie? Vroegâh ging men met minimale aanpassingen en soms zelfs standaard af fabriek, al meer dan 100km/u, bergop, met twee man erop. *zoekt naar dubieuze smilie*

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1363
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 1055 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#14 Bericht door Gps » 01 mei 2024, 20:05

hermanp schreef: 01 mei 2024, 19:46 Welkom Mees.
Het 4,2 setje is denk ik het leukste, best berijdbare, voor deze bromfiets. Upgraden naar 4-bak is misschien een optie? Vroegâh ging men met minimale aanpassingen en soms zelfs standaard af fabriek, al meer dan 100km/u, bergop, met twee man erop. *zoekt naar dubieuze smilie*
Precies, ik heb hier al wat mensen gehad, die toen ze me Kreidler zagen, begonnen met dat ze vroeger ook een Kreidler hadden die 120 liep. :lol:

Ik ga er niet eens meer op in, en moet dan vaak denken aan de mts.
Een klasgenoot had een motor, en zei dat hij wel hoorde dat Kreidlers 120 haalde, maar niet op zijn teller. Dan liepen ze ineens 80-90....

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4903
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 727 keren
Ontvangen waarderingen: 317 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#15 Bericht door Monsma » 01 mei 2024, 22:02

Enzo-tvdzijden schreef: 01 mei 2024, 18:36 Niks teveel gezegd. Originele staat.

Alleen achterlichtkapje een keer gesneuveld en er een Zündapp model op gezet

Enzo
Welkom op het forum, voor het achterlicht heb je 2 keuzes, mits je dit wilt veranderen.

Hella

https://link.marktplaats.nl/m2110017982 ... nt=app_ios
IMG_9990.jpeg
IMG_9990.jpeg (167.04 KiB) 1078 keer bekeken

Ulo

Gerade bei #Kleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
IMG_9991.jpeg
IMG_9991.jpeg (148.66 KiB) 1078 keer bekeken

https://link.marktplaats.nl/m2107711947 ... nt=app_ios
Bijlagen
IMG_9995.jpeg
IMG_9995.jpeg (144.83 KiB) 1028 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Monsma op 02 mei 2024, 06:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MLV555
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 nov 2021, 13:11
Locatie: Zeewolde
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#16 Bericht door MLV555 » 01 mei 2024, 22:58

viewtopic.php?p=809650#p809650

Forumlid Andre54 heeft ook een driebak. Die loopt heel mooi en met veel trekkracht (cilinder bewerkt) door Claus. Top rond de 75. André is niet te zwaar dat scheelt. Maar het bronzen lager kon het niet aan. Zie bovenstaand topic.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10478
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#17 Bericht door nozems » 02 mei 2024, 12:16

Franse 4.2 pk cilinder erop, of zo getund dat die daar gelijk aan is. Heerlijk koppelrijk cilindertje heb je dan die prima uit de voeten kan met een 3bak. Topsnelheid? 70/75km/h maar dit is toch een brommer?

Vroeger reden alle 3bakjes na een simpele vijlbeurt met gemak over de 120km/h

Maar dat was vroeger. Tegenwoordig is daar een 110cc membraan kanon voor nadig
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht (totaal 3):
adriline (02 mei 2024, 12:27) • Gps (02 mei 2024, 14:19) • Henk 3bakvoet (04 mei 2024, 06:06)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1363
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 1055 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#18 Bericht door Gps » 02 mei 2024, 14:30

nozems schreef: 02 mei 2024, 12:16 Franse 4.2 pk cilinder erop, of zo getund dat die daar gelijk aan is. Heerlijk koppelrijk cilindertje heb je dan die prima uit de voeten kan met een 3bak. Topsnelheid? 70/75km/h maar dit is toch een brommer?

Vroeger reden alle 3bakjes na een simpele vijlbeurt met gemak over de 120km/h

Maar dat was vroeger. Tegenwoordig is daar een 110cc membraan kanon voor nadig
Ik liet mij een keer express uit de klas zetten. (mavo)
Toen gooide een klasgenoot zijn sleutels, naar mij toe.
Dat was een 3 bak met een smalle tap rs cilinder. (5,2pk)

Dit leverde een opgestoken duimpje op van een automobilist, op de Amstelveense weg.

Die Kreidler reed een 70 - 75 km/u. 3 bak met smalle tap rs. Ik woog toen zeker een 30 kilo minder als nu....

Maar wat ik hier lees, is een 4,2 pk cilinder dus een betere optie.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10478
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#19 Bericht door nozems » 03 mei 2024, 11:49

Gps schreef: 02 mei 2024, 14:30
nozems schreef: 02 mei 2024, 12:16 Franse 4.2 pk cilinder erop, of zo getund dat die daar gelijk aan is. Heerlijk koppelrijk cilindertje heb je dan die prima uit de voeten kan met een 3bak. Topsnelheid? 70/75km/h maar dit is toch een brommer?

Vroeger reden alle 3bakjes na een simpele vijlbeurt met gemak over de 120km/h

Maar dat was vroeger. Tegenwoordig is daar een 110cc membraan kanon voor nadig
Ik liet mij een keer express uit de klas zetten. (mavo)
Toen gooide een klasgenoot zijn sleutels, naar mij toe.
Dat was een 3 bak met een smalle tap rs cilinder. (5,2pk)
Nou als je natuurlijk zo plat als n dubbeltje op dat ding ligt en elk toertje eruit probeert te persen zal een 6.3 pk ook nog wat kunnen.

Wil je echter normaal rijden en niet al teveel moeten hengsten met je gas/koppeling is zo’n franse 4.2pk een verademing!

Had hem indertijd ook eens op mn rmc gehad, dat liep gewoon fijn en krachtig! Maar ik haalde daar echt max 70km/h mee(prima natuurlijk)
Dit leverde een opgestoken duimpje op van een automobilist, op de Amstelveense weg.

Die Kreidler reed een 70 - 75 km/u. 3 bak met smalle tap rs. Ik woog toen zeker een 30 kilo minder als nu....

Maar wat ik hier lees, is een 4,2 pk cilinder dus een betere optie.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 510
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#20 Bericht door nvliet » 03 mei 2024, 12:03

Ik heb een door Wietze aangepaste Parmakit 60 cc erop zitten, is aangepast voor koppel, omdat ik nogal zwaar ben, voor de wind uit 75 tegen wind 65, ben ik zeer tevreden mee, Duitse driebak met kickstarter, hij trekt sneller als de jongens met TM's met een 15 mm Carburateur, top is met mij erop natuurlijk minder.

wilhelmus
Berichten: 568
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 50 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#21 Bericht door wilhelmus » 03 mei 2024, 19:17

Mees wil graag 75 / 85km/ uur rijden.
Hij wil gewoon wat sneller.

kabouter
Berichten: 811
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#22 Bericht door kabouter » 03 mei 2024, 22:00

Mees welkom op kreidlerforum
gr Paul

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10850
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 194 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#23 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 mei 2024, 06:31

We hebben een volledig originele ongerestaureerdere Kreilder Florett
Dag Mees,
Wie is we, of wij?

En een frisse 4.2 cilinder als er al zijn? En met de juiste in de regel geen goedkope aanverwante onderdelen die daar nog even bij komen weet ik niet wat je daar mee opschiet.
Snelheid? Daar waar ik woon is het vrijwel onmogelijk om met mijn 2.0 pk (50 km/u) langer als 1 minuut vol gas te rijden.

Nogmaals de de vraag wie is! We

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#24 Bericht door bud » 04 mei 2024, 09:30

Een cilinder er zomaar op zetten is zonde van de brommer en zonde van de tijd. Het karakter van gewoon standaard koppel en vanzelfsprekende souplesse, maar dan sneller, is weg. zwalkend stationair, onrustige loop, gat in versnelling/koppel twee en drie, amper te gearen, bronzen bigend lager, minder belastbaar dan naaldlager voor pistonpen, ontsteking die naar 50 jaar winterslaap moet racen, zeker de NL uitvoeringen met trappers, Duitse kick 3 bakken zijn meer in de buurt voor opvoeren. Vroegere imicilinders werden aangeboden toen in betere timingen en kwaliteit onderling door de concurrentie onderling van de merken, fabrikanten, die dit toen nog een serieuze business vonden, 2-takt. tegenwoordige imitatiecilinders (Kr, Zu, enz) zijn replica's van de (betere ?) imitatiecilinders uit de seventies en eighties.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Kreidler K53/1 1968 upgraden naar 50cc of 70cc

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 mei 2024, 10:01

bud schreef: 04 mei 2024, 09:30 Een cilinder er zomaar op zetten is zonde van de brommer en zonde van de tijd. Het karakter van gewoon standaard koppel en vanzelfsprekende souplesse, maar dan sneller, is weg. zwalkend stationair, onrustige loop, gat in versnelling/koppel twee en drie, amper te gearen, bronzen bigend lager, minder belastbaar dan naaldlager voor pistonpen, ontsteking die naar 50 jaar winterslaap moet racen, zeker de NL uitvoeringen met trappers, Duitse kick 3 bakken zijn meer in de buurt voor opvoeren. Vroegere imicilinders werden aangeboden toen in betere timingen en kwaliteit onderling door de concurrentie onderling van de merken, fabrikanten, die dit toen nog een serieuze business vonden, 2-takt. tegenwoordige imitatiecilinders (Kr, Zu, enz) zijn replica's van de (betere ?) imitatiecilinders uit de seventies en eighties.
Cilinder ??

Kop
zuiger
bougie
Carburateur
pakkingen
uitlaatbocht
uitlaatklemmen
Ontsteking
Kettingtandwiel(en)
uitlaat
spruitstuk
gaskabel
luchtfilter
luchtfilterhuis
……..

( :idea: koop en RMC er bij en ga lekker experimenteren)
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Henk 3bakvoet (04 mei 2024, 12:57)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie