Vragen over Motoplat ontstekingen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

onst.

#26 Bericht door Andy » 17 feb 2004, 17:36

Ja je moet je bobine wel aarden.Ik had em voor/boven de tantwiel op het blok vast,het past precies tussen.

Andy,

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#27 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 18 feb 2004, 15:03

Hallo mensen/geintereseerden,

ik heb gisteren een hoop bijgeleerd en een hoop info vergaard over ontstekingen (mede dankzij pa, ing. electrotechniek :wink: )

(voor geinteresseerden);
er zijn dus twee types motoplat;
:arrow: het oude type, met diode's en andere electronica in de ontsteking, en een eenvoudige bobine (met zwarte kabel), waar enkel een spoel inzit.
:arrow: het nieuwe type, met in de ontsteking enkel de ontstekings-tijdstip-gever-spoel, en het stukje electronica in de bobine (met rode kabel).

De nieuwe bobine's werken ook bij een oud type ontsteking (je hebt de electronica gewoon "dubbel", een nieuw type ontsteking met een oude bobine werkt dus NIET.

Mijn ontsteking (en bobine) zijn van het nieuwe type.

Ik heb deze ontsteking gisteren nagemeten, toen dacht ik dat 'ie ok was. maar vandaag heeft m'n pa 'm gemeten met 'n "echte" dure meter, en hij heeft geconstateerd dat dat ontsteking kaduuk is, bobine is OK.

Zie plaatje; het rode is de waardes die je moet meten. De blauwe waardes zijn gemeten; je ziet dus dat het contact met de generatorspoel en de kabel verbroken is. Meten we echter direct aan de spoel, doet 'ie het wel. Aangezien de kabel ok is, is de aansluiting (die ingegoten is) dus niet meer OK. Ik ga vanavond met me pa overleggen over mogelijkheden om een nieuwe aansluiting te creëren.

Ik hoop dat jullie het gevolgt hebben haha.
Bijlagen
meting_motoplat.jpg
meting_motoplat.jpg (7.58 KiB) 24654 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 feb 2004, 15:52

zo, mijn motoplat ontsteking was dus kapot, heb ik moeten constateren :evil:

gelukkig (ook dankzij me pa) heb ik deze gerepareerd :lol:
was nog niet eens zo heel veel werk. Conclusie; die dingen zijn beroerd qua techniek! Het probleem bij mijn ontsteking was een verbroken(koude) soldeerverbinding. Deze verbindingen zitten dus allemaal ingegoten in plastic, dus het was eerst een kwestie van er op los dremelen, en daarna weer fixen met twee-componenten vloeibare glasvezel-plastic (goed gelukt! foto's coming soon).

Enfin, hij doet het nu weer, prachtige vonk, alleen, ik krijg het tijdstip niet fatsoenlijk ingesteld. Ik moet er ver naast zitten, hij ploft niet eens oi.d... en ik heb momenteel geen strobo tot m'n beschikking.
Kan iemand met een Motoplat mij nadere info geven? Waar zit de kabeluitgang als de ontsteking goed gemoteerd zit? of het gaatje voor de afstelling, of het nokje van de tijdstipgever? Het is natuurlijk handig als ik een orientatiepunt heb voor de montage...

ten slotte, zo zie je maar weer, ALLES IS TE REPAREREN :lol:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

onst.

#29 Bericht door Andy » 25 feb 2004, 16:04

Tijdstipgever moet boven staan.

Mijn motoplat is ook stuk(loopt stationair onregelmatig)
Kun je dat voor mij repareren???

Andy,[/b]

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: onst.

#30 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 feb 2004, 16:14

Andy Martin Hidalgo schreef:Tijdstipgever moet boven staan.

Mijn motoplat is ook stuk(loopt stationair onregelmatig)
Kun je dat voor mij repareren???

Andy,[/b]
Bedankt voor de tip, ga ik meteen proberen die positie.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#31 Bericht door Burning Tyre » 25 feb 2004, 17:45

Bij mij zaten de kabels rechtsonderin, en moest ik ze onder de grondplaat door naar linksboven doen zodat ze daar het blok uit kwamen.

Ik heb dit niet met strobo gemeten, maar dit is de enigste plek waarop hij het bij mij deed.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 feb 2004, 18:40

hij doet 't!!

't zit nu zoals bij plaatje >> misschien handig voor andere mensen ook>> de afwijkende montage komt omdat 'ie van een Hercules komt (draait andere kant op).
M'n pa is er dus ik kan het zometeen nog "fijnstellen" met de strobo.
Bijlagen
montage_motoplat.JPG
montage_motoplat.JPG (18.8 KiB) 24585 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#33 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 feb 2004, 22:20

allen bedankt voor de hulp, mijn doel is bereikt, ik weet hoe de M'plat aangesloten moet en het defect is ook verholpen!
Mocht er nog niemand info willen over reparatie van deze ontstekingen, neem maar contact op [het is wel een pittig klusje, enige specifike materialen/kennis/gereedschap vereist]

>>>TOPIC KAN DICHT<<<

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#34 Bericht door Joris » 26 feb 2004, 00:36

chris de onsteking man!!! :clap :clap
daar ben je bekent om inmiddels
perfect!!

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#35 Bericht door Kreidler4Life » 26 feb 2004, 08:15

zo das *** , mijn bobine zit zo 1 blauwe draad)brede stekker' en 1 zwarte draad)dunne stekker' en die blauwe draad splitst zich weer op in een dunnere draad

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#36 Bericht door Burning Tyre » 26 feb 2004, 12:32

ja die blauwe moet je naar je aan/uit knopje doen. (dunne draad) Daarmee kan je hem uit doen.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 26 feb 2004, 22:00

:arrow: als die topic toch nie dicht gaat, heb ik nog een vraagje :wink:

hoe zien de ori vliegwielblokkeerstukken voor motoplat's eruit? er zitten nl. géén gaten met schroefdraad in het wiel..
dan kan ik er in het weekend eentje in mekaar lassen..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

originele RS uitlaat

#38 Bericht door Andy » 26 feb 2004, 22:11

Je kan ook een oude auto bougie stuk slaan,gat vergroten,bout er doorheen doen vast zetten,in je bougiegat draaien,dan raakt je zuiger geblokkeerd en kun je makkelijk je vliegwiel losdraaien.
Wel ff een brilletje opzetten bij het stuk slaan van het porselein.

Dit heb ik nagemaakt van een origineel stuk gereedschap.

Andy,

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: originele RS uitlaat

#39 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 26 feb 2004, 22:14

Andy Martin Hidalgo schreef:Je kan ook een oude auto bougie stuk slaan,gat vergroten,bout er doorheen doen vast zetten,in je bougiegat draaien,dan raakt je zuiger geblokkeerd en kun je makkelijk je vliegwiel losdraaien.
Wel ff een brilletje opzetten bij het stuk slaan van het porselein.

Dit heb ik nagemaakt van een origineel stuk gereedschap.

Andy,
inderdaad geen gek idee, nog niet aan gedacht. 's kijken wat die dingen in de winkel komen (heb ze al 's gezien bij sc**terzaak), anders effe zelf maken.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#40 Bericht door LVS » 26 feb 2004, 22:44

Chris - RMC Black Flamed schreef::arrow: als die topic toch nie dicht gaat, heb ik nog een vraagje :wink:

hoe zien de ori vliegwielblokkeerstukken voor motoplat's eruit? er zitten nl. géén gaten met schroefdraad in het wiel..
dan kan ik er in het weekend eentje in mekaar lassen..
er zitten 2 gaten in in je vliegwiel. :oops:

en met een vork stuk met 2 m8 imbus bouten past het perfekt.


nooit een zuiger stop gebruiken :!: :!:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#41 Bericht door Ries » 26 feb 2004, 22:50

deze heb ik zelf gemaakt, eenvoudig doch functioneel...

benodigd:
2x m8 imbusboutjes
1x m10 draadstang
1x m8 draadstang
las apparaat
slijptol/handzaag
Bijlagen
DSC00153.JPG
DSC00153.JPG (30.43 KiB) 24477 keer bekeken

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#42 Bericht door Burning Tyre » 27 feb 2004, 00:07

Ik zet altijd een schroevendraaier langs me motoplat, aan de linkerkant zitten 2 inkepingen voor schroevendraaiers, zet de schroevendraaier daarin en je kan je vliegwiel zo losdraaien.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 27 feb 2004, 00:10

Burning Tyre schreef:Ik zet altijd een schroevendraaier langs me motoplat, aan de linkerkant zitten 2 inkepingen voor schroevendraaiers, zet de schroevendraaier daarin en je kan je vliegwiel zo losdraaien.
ik las morgen wel ff die beugel in mekaar :lol:
ben bang dat ik me spoelen mol met schroevendraaier
heb dat ding net gerepareerd :lol:

SUPER lichtopbrengst trouwens in vergelijking met puntjes! en dan heb ik er nog wel eentje van een hercules met "maar" 50 watt...

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#44 Bericht door Burning Tyre » 27 feb 2004, 12:30

Bij die van mij brande de lampen gelijk door... Had ik een RS bolletje gehaald van 35 watt, na 10 meter pats.

Nee ik zet er volgende keer wel een spanningsbegrenzer op.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 27 feb 2004, 15:44

Burning Tyre schreef:Bij die van mij brande de lampen gelijk door... Had ik een RS bolletje gehaald van 35 watt, na 10 meter pats.

Nee ik zet er volgende keer wel een spanningsbegrenzer op.
een 35 watt lampie zal je inderdaad niet redden, het lampje brand door ivm te hoog voltage, en een 35watt lampie kan alleen een hoger amperage hebben..

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#46 Bericht door Dimage » 27 feb 2004, 16:26

Volgens mij zijn we aardig aan het afwijken van het oorspronkelijke onderwerp hier :roll:

Maar om even op je laatste opmerking te reageren.

Een lamp brand niet door door een te hoog voltage, maar doordat het max aantal watts wordt overschreden, het is namelijk niet meer als een gloeidraad die op een bepaalde weerstand werkt.
De meeste zekeringen werken ook zo en door het overschrijden van een te hoog aan totaal aantal watts brand de gloeilamp of zekering door.
Vergelijk het maar met een bolletje van een laag wattage in een instalatie met een hoger wattage, deze brand dan door doordat de gloeidraad een te lage weerstand heeft en niet door een teveel aan voltage.

Edit: Amperage heeft overigens te maken met het vermogen wat je van de instalatie vraagt en heeft niets te maken met de afgegeven stroom.
De hoeveelheid amperage welke je van een instalatie kan vragen heeft te maken met de gebruikte bedrading en uiteraard de generator.
Zo zijn de meeste thuisinstalaties met 16 ampere beveiligd, dit betekent dat zodra je boven de 3520 Watt komt (V x A = W) de stop eruit slaat.


Zal gelijk eens met Jan overleggen wat we met deze topic doen, wellicht de titel veranderen want er staat iig wel nuttige info in :)
Laatst gewijzigd door Dimage op 27 feb 2004, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#47 Bericht door Jdt » 27 feb 2004, 16:45

Zal gelijk eens met Jan overleggen wat we met deze topic doen, wellicht de titel veranderen want er staat iig wel nuttige info in
Ik heb de topictitel veranderd en hem sticky gemaakt :idea:

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#48 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 27 feb 2004, 19:00

:arrow: :arrow: mooi, txs 4 info, frans.
ik dacht dat een lamp doorbrande door te hoge spanning. had beter moeten weten, me papa heeft electrotechniek gedaan :wink:

:arrow: :arrow: ik ben bezig met een FAQ die wat dieper ingaat op ontstekingen en electra, daar zal ik dit alles in verwerken!

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#49 Bericht door Dimage » 27 feb 2004, 19:02

Chris - RMC Black Flamed schreef: :arrow: :arrow: ik ben bezig met een FAQ die wat dieper ingaat op ontstekingen en electra, daar zal ik dit alles in verwerken!
FAQ zijn ik en Joost al mee bezig :wink:

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 02 mar 2004, 22:29

zo, voor de geïnteresseerden: ik heb toch maar een beugeltje gelast om het vliegwiel tegen te houden [schroevendraaier vond ik iets te tricky..]
hierdoor heb ik wel wat vertraging opgelopen en is m'n snelle set nog niet gemonteerd :wink:

enfin, check plaatje, ik heb de vork zo kort mogelijk langs het vliegwiel laten lopen, zodat ie het stevigste zit ivm speling.
moh.. niet slecht gelast toch voor beginner he [zelf gedaan]

bedankt voor de tips he LVS en ries!
Bijlagen
beugel1.jpg
beugel1.jpg (59.55 KiB) 24350 keer bekeken
beugel2.jpg
beugel2.jpg (58.8 KiB) 24353 keer bekeken
beugel_op_vliegwiel.jpg
beugel_op_vliegwiel.jpg (59.64 KiB) 24354 keer bekeken

Plaats reactie