help

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

help

#1 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 15:51

hoi mede kreilder rijders

ik heb een probleem woensdag avond reed ik naar de stad en mijn kreidler stopte er op eens mee. na 600 km aanlopen nogsteeds niks
(er zit wel benzine in)
uiteindelijk naar huis gelopen en de bougi eruit gedraaid pikzwart van de olie (normaal bij mij koffie bruin)
ik de bougi schoon gemaakt en ja hoor daar ging hij weer
maar nu slaat hjij soms spontaan af en is weer die bougi pik zwart (schoonmaken en lopen weer)
maar heeft iemand enig idee waar die olie vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen

mijn setup 5,3 pk smalle tap 14 mm bing met 76 sproeier en een standaart uit laat

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Steven » 06 feb 2004, 15:59

komt het uitslaan door de olie of de ontsteking??

ik had namelijk net zoiets, mijn condensator deed het elke keer 200m en stopte er dan mee (bougie word dan nat omdat ie niks verbrand). wat het ook KAN zijn is dat je rechter krukas keerring wat olie doorlaat (uit je versnellingsbak), maar ik ga voor de ontsteking...

hoe kun je dit checken: als die uitvalt direct kijken of hij vinkt (bougie er uit draaien en tegen de cilinder houden, dan flink op de kickstarter trappen, vonkt hij mooi fel blauw dan is het niet je ontsteking maar kan het je krukaskeerring zijn.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#3 Bericht door Melvin » 06 feb 2004, 15:59

Heb je niet iets vervangen en dat ie het sinds dat moment doet ofzo?

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 16:04

nee

alleen heb ik eerst extra scooter 2 takt olie gebruikt en daarna motul (voor extra smeering) en die zijn een klein beetje door elkaar gegaan maar toen heb ik de hele tank leeg gehaald en er gewone mengsmeering in gedaan zonder olie en het is nog steeds niet veholpen

misschien een rare vraag maar kan dit te maken hebben met de zuigerveren dat die versleten zijn en hierdoor olie uit het blok komt

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Steven » 06 feb 2004, 16:41

marc verhoeven schreef:misschien een rare vraag maar kan dit te maken hebben met de zuigerveren dat die versleten zijn en hierdoor olie uit het blok komt
nee, dat is alleen bij een 4-takt...

in principe kan de olie uit je blok NIET bij de krukas of de cilinder komen... tenzij je rechter keerring lek is.

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#6 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 16:46

Nee dat kan niet, want al zijn de veren nog zo versleten , er zit onder in het gedeelte waar je krukas draaid geen olie, of er moet dan een carter pakking lek zijn, dan kan er wel olie komen, of een keering die kapot is.

Hayabusa
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2003, 18:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Hayabusa » 06 feb 2004, 16:46

Rookt ie HEEL erg, want ik had een keer dat een kering was losgetrilt ofzo :| , maare toen verbrandde die gewoon transmissie olie :? keringkje teruggetikt en hij deed het gelukkig weer :)

Echt ziek man reed je over onze weg helemaal blauw van de rook :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 16:52

nee het roken valt juist wel mee daarom
ik snap er echt geen zak van
als hij afslaat krijg ik hem zonder die bougi eruit te halen ook met geen mogenlijkheid aan de praat

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#9 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 16:57

Nog een controle Als je rechter keering er uit ligt dan heb je ook minder vermogen

Hayabusa
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2003, 18:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Hayabusa » 06 feb 2004, 16:58

misschien dat ie een heel klein beetje doorlekt, maar genoeg om de bougie zn werk te laten blokkeren, maar bij mij lekte die heel erg en reed nog wel dus ik weet niet of jij hetzelfde probleem hebt.

misschien ontsteking verkeerd??

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#11 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 17:00

Stinkt de uitlaatgassen verbrande olie of stinkt hij naar benzine.

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 17:01

nee ontsteking staat goed

maar bij hoge toren loopt hij gewoon normaal
maar stationair is hij ineens weg en ook als je in de versnelling aan komt rijden en het gas loslaat wil hij welleens ermee kappen
en vermogen verlies volgens mij niet

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 17:02

naar benzine

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#14 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 17:10

Stopt de vlotter wel de toevoer, of dat hij blijft hangen, je moet bij het begin beginnen, als carb. goed is dan pas naar het volgende punt, anders ga je van hot naar her, en zie je door de bomen het bos niet meer, en wordt je er stapelg.....k van.

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 17:13

ja maar volgens mij is de carburateur goed
want het is ook ineens en die boegi is echt pik zwart hij verzuipt hem niet ofzo echt heel maf

kan het misschien toch liggen aan die 2 soorten olie ik heb wel de tank leeg laten lopen maar er bleef onderin toch een restje achter en dat heb ik gemengd met 9 liter mengsmering

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#16 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 17:17

Om daar achter te komen moet je de tank leeg maken en uitspoelen en dan nieuwe benzine er in doen. Alle mogelijke oorzaken uitsluiten ander kom je er niet uit.

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 17:19

okee dankje specialist
maar als je dit nu allemaal gelezen hebt waar denk je dan dat ik het beste mee kan gaan beginnen

Hayabusa
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2003, 18:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Hayabusa » 06 feb 2004, 17:22

Toch maar de carburateur nakijken nadat je de tank hebt uitgespoeld

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 17:25

he hayabusa ook jij bedankt hier kan ik wat mee
word dit weekend dus weer sleutelen en ik laat nog wel horen hoe het afloopt

Hayabusa
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2003, 18:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Hayabusa » 06 feb 2004, 17:26

ik hoop dat je het oplost, succes

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#21 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 17:34

Wat hayabusa voorstel dat is waar ik ook mee zou beginnen.
SUCCES, en hou ons op de hoogte

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#22 Bericht door Joris » 06 feb 2004, 18:04

controleer dat je zuigerveren niet vastgekoekt zitten!
dat kan het wel zijn denk ik!
ontkool de boel
en controleer alles (het lijstje van mij)
onsteking
carb en zo

Succes!!

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#23 Bericht door de specialist » 06 feb 2004, 18:17

Hij had geschreven dat er geen vermogens verlies was, dus zuigerveren vast, kan maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Sorry Joris

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#24 Bericht door nozems » 06 feb 2004, 18:52

ff wat anders , waarom mengen met twee soorten olie .
ik bedoel je gebruikt dus een goede tweetakt olie en voegt daar ook nog wat extra's olie aan toe , waarom.
meestal wordt het toch afgeraden om toevoegingen te gebruiken .
dit kan overgins niet de oorzaak zijn denk ik ....maar lijkt me toch goed plan tank leegspoelen en carburateur nakijken.
succes

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door marc verhoeven » 06 feb 2004, 19:00

mou die 2 soorten olie was niet de bedoeling er zat nog wat van die scooter olie in de tank maar ik ben overgestapt op motul van daar
en opgevoerde cilinder is beter om die extra te olieen vandaar

Plaats reactie