Versnellingsbakolie
- Mjpzwart
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
- Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Versnellingsbakolie
Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.
Groet, Maarten Zwart
Groet, Maarten Zwart
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
80W90 GL5 is cardanolie.
Dit is multigrade olie
Zoals Steven zegt geeft de fabriek SAE 80 olie op.
De gele busjes is Kroon-olie.
Daar staat op dat het voor KREIDLER en Z.....pp is.
Denk niet dat je blok in elkaar zal lopen, maar waarom andere olie dan de fabriek voorschrijft
Merk je dat je koppeling anders is gaan werken (aangeijppunt)
De koppeling en de diafragmaveer zijn ontworpen, gebaseerd op SAE 80. Dus je koppeling zou meer kunnen gaan slippen door deze olie.
HansJ
Dit is multigrade olie
Zoals Steven zegt geeft de fabriek SAE 80 olie op.
De gele busjes is Kroon-olie.
Daar staat op dat het voor KREIDLER en Z.....pp is.
Denk niet dat je blok in elkaar zal lopen, maar waarom andere olie dan de fabriek voorschrijft
Merk je dat je koppeling anders is gaan werken (aangeijppunt)
De koppeling en de diafragmaveer zijn ontworpen, gebaseerd op SAE 80. Dus je koppeling zou meer kunnen gaan slippen door deze olie.
HansJ
-
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Versnellingsbakolie
das veel te zwaar. Deze olie is voor zwaardere toepassingen. (cardan etc)Mjpzwart schreef:Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.
Groet, Maarten Zwart
Je blok zal er denk ik niet van kapotgaan. Maar die dikke derrie tussen je platen enzo lijkt me toch niet echt fijn
ik doe er zelf 10w40 in op advies.
Toevallig heb ik mezelf gister nog laten adviseren door een oudgediende bij een grote en al lang bestaande bromfiets/motorzaak. Deze man heeft ook veel ervaring met Kreidlers.
Hij vertelde mij dat de aanduiding van Kreidler van sae 80 van vroeger is.
Die is nog wel in de handel, maar de aanduiding komt niet meer overeen met de moderne olie
Tegenwoordig hebben we multigrade olie en de 10w40 zou daar mee overeenkomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Gelijk er uit halen en zorgen dat er niets meer van die olie achterblijft.
Een hypoid olie is namelijk voor schuine vertandingen zoals in een cardan, het grootste gevaar schuilt er echter in dat hij in de GL-5 klasse valt.
Oliën in die klasse bevatten diverse zwaveltoevoegingen die messingbussen enz. aan tasten, deze zitten o.a. bij je trapas.
Dus mocht je in de toekomst lekkage krijgen, dan weet je waardoor het komt
Ik hoop het echter niet voor je.
Een hypoid olie is namelijk voor schuine vertandingen zoals in een cardan, het grootste gevaar schuilt er echter in dat hij in de GL-5 klasse valt.
Oliën in die klasse bevatten diverse zwaveltoevoegingen die messingbussen enz. aan tasten, deze zitten o.a. bij je trapas.
Dus mocht je in de toekomst lekkage krijgen, dan weet je waardoor het komt
Ik hoop het echter niet voor je.
-
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Laat hem nog maar 1x een beetje warm draaien (het zit er nu toch al in), dan is je olie het dunst. Dan gelijk aftappen.. ja.. een beetje blijft wel zitten. Maar dat vermengt zich wel met je nieuwe olie. En je kan evt deze ook nog een keer aftappen bij warme motor en vernieuwen.Mjpzwart schreef:Als ik de olie vanmiddag aftap, dan blijft er toch altijd wat zitten ??
succes
- Kreidler4Life
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- greenwikinger
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
- Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
GL-5 of gelijkwaardig tast zoals Frans al zegt koper of koper legeringen aan. Dus die niet gebruiken!
80w90 is opzich wel goed maar niet de GL-5 klasse.
Daarom is er in het andere olie topic al zoveel gezegt en geschreven dat je niet zomaar andere olie kan gebruiken. Tis trouwens grote onzin dat je zomaar 10w40 kan gebruiken, mensen laat je niet informeren door andere maar pak eens een boek over olie erbij en gebruik dan je gezond verstand.
80w90 is opzich wel goed maar niet de GL-5 klasse.
Daarom is er in het andere olie topic al zoveel gezegt en geschreven dat je niet zomaar andere olie kan gebruiken. Tis trouwens grote onzin dat je zomaar 10w40 kan gebruiken, mensen laat je niet informeren door andere maar pak eens een boek over olie erbij en gebruik dan je gezond verstand.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Gewoon op de aanbevolen (speciaal voor 2-takt) SAE 80 houden, lijkt mij het slimst.
Heb me tussendoor nog wat verdiept in de genoemde vervangers, maar deze worden in hoofdzaak aanbevolen voor andere merken/toepassingen.
Ook zitten er in de hogere GL klasses en EP klasses, zeer aggressieve dopes die koperlegeringen en diverse andere kunnen aantasten.
Er zijn weliswaar een aantal maatschappijen die hun olie zodanig hebben samengesteld (zoals Miller) dat deze niet meer aggresief zijn, maar om dan uit te zoeken welke olie je dan wel of niet mag gebruiken, moet je bijna eerst een hele studie volgen.
M.b.t de 10w40 als vervanger krijg ik het idee dat deze viscositeit uit een heel andere klasse olie gehaald wordt.
Afhankelijk van het feit of het een motorolie, versnellingsbakolie, enz. is, verschillen de waardes van elkaar.
Zo blijkt dat wanneer je het over de viscositeit hebt van een motorolie 10w40 hebt, deze aan viscositeit gelijk is aan een 80w90 in de versnellingsbakolie-catagorie.
Ik weet wel dat het een heel ingewikkeld verhaal is en dat je je het beste gewoon bij de oude vertrouwde SAE 80 kan houden voor 2-takt.
Bij iedere andere olie die je gebruikt, bestaat er een grote kans dat je de verkeerde pakt, dat zie je maar weer bij Maarten en dat geldt net zo hard (mss nog wel harder) voor het 10w40 verhaal.
Heb me tussendoor nog wat verdiept in de genoemde vervangers, maar deze worden in hoofdzaak aanbevolen voor andere merken/toepassingen.
Ook zitten er in de hogere GL klasses en EP klasses, zeer aggressieve dopes die koperlegeringen en diverse andere kunnen aantasten.
Er zijn weliswaar een aantal maatschappijen die hun olie zodanig hebben samengesteld (zoals Miller) dat deze niet meer aggresief zijn, maar om dan uit te zoeken welke olie je dan wel of niet mag gebruiken, moet je bijna eerst een hele studie volgen.
M.b.t de 10w40 als vervanger krijg ik het idee dat deze viscositeit uit een heel andere klasse olie gehaald wordt.
Afhankelijk van het feit of het een motorolie, versnellingsbakolie, enz. is, verschillen de waardes van elkaar.
Zo blijkt dat wanneer je het over de viscositeit hebt van een motorolie 10w40 hebt, deze aan viscositeit gelijk is aan een 80w90 in de versnellingsbakolie-catagorie.
Ik weet wel dat het een heel ingewikkeld verhaal is en dat je je het beste gewoon bij de oude vertrouwde SAE 80 kan houden voor 2-takt.
Bij iedere andere olie die je gebruikt, bestaat er een grote kans dat je de verkeerde pakt, dat zie je maar weer bij Maarten en dat geldt net zo hard (mss nog wel harder) voor het 10w40 verhaal.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Inderdaad, maar dat neemt niet weg, dat ik zeer geïnteresseerd ben in het feit dat sommige maatschappijen, het vergelijk trekken met SAE 80 en 10w40 en dat er ook in de trent van die waardes wordt aangeduid op http://www.denicol.com/versnellingsbak.htm m.b.t. 2-takt motoren.
Aangezien er nog geen antwoord is op dit verhaal, ben ik er zelf nog maar wat verder in gedoken en heb de vorige conclusie getrokken.
Blijkbaar zijn er sommige fabrikanten, die andere aanduidingen aanhouden en dan in de motorolie aanduiding spreken.
Wellicht is dit ook zo met dat gele flesje met 10w40 als aanduiding, waarop Kreidler en Zündap stond en waardoor deze discussie (in een andere topic) op gang is gekomen.
Zal iig ook eens een mailtje sturen naar denicol of zijn misschien hier wat meer over weten, zij duiden tenslotte hun versnellingsbakoliën voor 2-takt met natte platen ook in de motorolie klasse aan.
edit, mailtje verstuurd;
Aangezien er nog geen antwoord is op dit verhaal, ben ik er zelf nog maar wat verder in gedoken en heb de vorige conclusie getrokken.
Blijkbaar zijn er sommige fabrikanten, die andere aanduidingen aanhouden en dan in de motorolie aanduiding spreken.
Wellicht is dit ook zo met dat gele flesje met 10w40 als aanduiding, waarop Kreidler en Zündap stond en waardoor deze discussie (in een andere topic) op gang is gekomen.
Zal iig ook eens een mailtje sturen naar denicol of zijn misschien hier wat meer over weten, zij duiden tenslotte hun versnellingsbakoliën voor 2-takt met natte platen ook in de motorolie klasse aan.
edit, mailtje verstuurd;
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een vraag voor u m.b.t. de viscositeits-aanduiding van uw versnellingsbakoliën voor 2-taktmotoren met een natte-plaat-koppeling;
Ik ben zelf Kreidlerrijder en daar wordt een SAE 80 versnellingsbakolie aangeraden.
Als ik echter bij u op de site kijk, dan kom ik in een 10w30 t/m 10w40 serie terecht.
In vergelijking met andere merken zou dit een zeer dunne olie moeten zijn.
Gebruikt u wellicht een andere aanduiding in deze klasse?
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
een waarom werden er in enkele motorbladen (vraag me even niet welke ook alweer) gezegd dat 10w40 motorfietsolie UITSTEKEND geschikt zou zijn voor TWEETAKTMOTOREN??????
zou dit dan zomaar uit de lucht gegrepen zijn?
lijkt me toch van niet ,of deze motorbladen moeten wel een enorme hekel aan tweetakten hebben,als ik zo de vehalen lees dan MOET binnenkort m,n motor wel uit elkaar vallen door de olie die ik nu gebruik(10w40 dus).
erg vaag allemaal.
zou dit dan zomaar uit de lucht gegrepen zijn?
lijkt me toch van niet ,of deze motorbladen moeten wel een enorme hekel aan tweetakten hebben,als ik zo de vehalen lees dan MOET binnenkort m,n motor wel uit elkaar vallen door de olie die ik nu gebruik(10w40 dus).
erg vaag allemaal.
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mario TT,
Frans bedoeld dit soort overbrengingen (plaatje).links-boven
Er is sprake van een klein rondsel vaak met gekromde tanden (plaatje)
Hier heb je een hele hoge vlaktedruk op de tandflanken. Heel zwaar belast. Vandaar dat je vaak toevoegingen als EP (Extreme Pressure).
De schuinevertanding in het KREIDLER-blok kunnen als gewone tandwielen gezien worden.
Dus, zoals de fabriek voorschrijft SAE 80.
HansJ
Frans bedoeld dit soort overbrengingen (plaatje).links-boven
Er is sprake van een klein rondsel vaak met gekromde tanden (plaatje)
Hier heb je een hele hoge vlaktedruk op de tandflanken. Heel zwaar belast. Vandaar dat je vaak toevoegingen als EP (Extreme Pressure).
De schuinevertanding in het KREIDLER-blok kunnen als gewone tandwielen gezien worden.
Dus, zoals de fabriek voorschrijft SAE 80.
HansJ
- Bijlagen
-
- Image3.jpg (28.84 KiB) 60540 keer bekeken
- Michiel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.
Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.
In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.
Het gaat om versnellingsbakolie.
Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.
In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Dat weten we allemaal al. Hier gaat de discussie niet over. We zijn gezamelijk opzoek naar een goed en verantwoordt alternatief voor de SAE80 die Kreidler 20 jaar geleden adviseerde. Ieder heeft daar zijn eigen idee over.Michiel schreef:hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.
Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.
In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.
Enzo
- Mjpzwart
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
- Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Ik heb vanmiddag ff goeie olie gekocht bij een autozaak ga ik vanmiddag vervangen
Ik heb even in mijn theorieboek opgezocht wat een hypoÃde verdanding is de plaatjes zijn niet zo duidelijk want die heb ik met mijn webcam gemaakt
Ik heb even in mijn theorieboek opgezocht wat een hypoÃde verdanding is de plaatjes zijn niet zo duidelijk want die heb ik met mijn webcam gemaakt
- Bijlagen
-
- Dit is hypoïde vertanding, hierbij ligt de hartlijn van de pignonas lager dan de hartlijn van het kroonwiel
- naamloos2.JPG (2.63 KiB) 60482 keer bekeken
-
- Dit is gewone spiraalvertanding, hierbij liggen de hartlijnen van de pignonas en het kroonwiel in elkaars verlengde
- naamloos.JPG (3.34 KiB) 60493 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mjpzwart op 13 mei 2004, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.