valt terug in z'n 4

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

valt terug in z'n 4

#1 Bericht door Zuid » 15 mei 2004, 18:58

Beste mensen
Ik heb de laatste tijd een probleem als ik met het gas volledig open rij in z'n 4. Dan valt hij steeds terug en ik iets hoor iets trillen ofzo. Dan hoor ik prrttt en dan heeft hij even minder vermogen dus. Is echt irritant rijden, het probleem is er niet als ik het gas net niet helemaal open draai. Ik heb de ontsteking iets anders (vroeger) gezet maar dat maakte niks uit. Een grotere en een kleinere sproeier geprobeerd maar daar ging hij alleen slechter van rijden.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

oja en misschien heeft 't ermee te maken, hij start nog steeds alleen als ik de choke indruk en dat zou toch niet moeten met dit weer??

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#2 Bericht door Melvin » 15 mei 2004, 19:21

trek je benzine slangetje er even af en kijk of die goed doorloopt :wink:

maar als ie alleen start met choke dan krijgt die te weinig lucht maar controleer eerst dat bovenste maar is :wink:

TnT Nelis
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 apr 2004, 22:00
Locatie: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door TnT Nelis » 15 mei 2004, 20:32

Volgens mij wordt hier gewoon overtoeren beschreven en dit los je op door een ander tandwiel verhouding(kleiner achter/groter voor) kan die zijn kracht beter kwijt en rijd weer harder.

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Zuid » 15 mei 2004, 21:35

Melvin als je choket sluit je toch juist de luchtoevoer een beetje af. Dus als die niet wil starten zonder choke krijgt hij toch te weinig benzine of zit ik nou fout?
Benzineslangetje zal ik nakijken. Wat betreft de tandwielverh. eerder had ik dit probleem niet, dus hij zou het met deze tandw.verh. moeten doen.

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door nick bakker » 15 mei 2004, 21:38

mijn pa heeft precies hetzelfde met zijn rs, echt raar :? We gaan het opzoeken bij een nieuwe zuiger. ik snap precies wat je bedoelt, niet het mengsel niet ontsteking niet carburateur. dat trrrr kan het trillen dan van de zuiger zijn. Toevallig zie ik dit nu ik vandaag 100 km op de rs heb gereden :) 8)

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Zuid » 15 mei 2004, 22:30

Ik had ook al aan de zuiger gedacht. Het probleem is namelijk begonnen toen ik een nieuwe L-veer erop gezet heb. Is opzich wel logisch dat hij dan meer kans heeft om te trillen.
Maargoed, als dat het is is het niet zo erg want ik krijg over een paar weken een nieuwe cilinder plus zuiger dus dat lost dat probleem dan ook op 8)
Net ffies gekeken of de benzine goed doorliep, leek mij in orde. Ik denk dat ik voor de zekerheid maandag een nieuw slangetje haal, zal toch nix kosten.

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door nick bakker » 15 mei 2004, 22:33

die van me pa heeft ook L en blokveer. Komt mooi een KS zuiger met 2 brede blokveren.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#8 Bericht door nozems » 15 mei 2004, 22:38

hoe loopt je motor stationair? als ie mooi loopt zonder rare mechanische geluiden lijkt mij het niet dat het in je zuiger zit.
hoe ziet je bougie eruit ?
lijkt ook een beetje op viertakken zoals jij het omschrijft ,ik kan het natuurlijk mis hebben .
heb je je kreidler toevallig met koud weer afgesteld? als dat zo is kan het daarom zijn dat ie met dit warmere weer iets teveel krijgt (hoe kouder hoe rijker ,hoe warmer hoe armer).
laat wel even horen als je het euvel heb gevonden. :)

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door nick bakker » 15 mei 2004, 22:50

het blok loopt echt zeer netjes, super zuiver. bougie is goed. ik zeg trrrr maar het klinkt alsof de motor 2x zo veel geluid maakt. best eng als het gebeurt.

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Zuid » 15 mei 2004, 23:06

Bij mij loopt hij stationair ook prima. Bougi is bruinig. Ik had hem met koud weer afgesteld maar laatst dus andere sproeiers geprobeerd. Ik heb de stelschroef wat verder uit gedraaid en ook geprobeerd met meer naar binnen draaien, maar dat hielp niet.
Lawaai bij mij is niet zoals bij Nick, ´t is echt gewoon zachtjes trr, ik dacht dat het uit de carb. kwam maar dat is echt gissen, kan net zo goed iets anders zijn :|

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#11 Bericht door Joris » 16 mei 2004, 18:41

dat trrr als je het gas een beetje open doet is de GASNAALD

en de mijne rammelt en ratteld en het lijkt wel ofdat er grint in zit
BOEIEN het ding is helemaal op en top gereviseerd nieuwe zuiger goede set alles 100%

kreidler = rammelen

snap dat nu eens

een zundapp loopt teminste netjes en stil en is niet piekerig
kreilder heeft een grote cilinder 1 klein geluidje in de zcilinder zelf is een enorm kabaal daarbuiten (groot oppervlak(

maakt je niet dik is slecht voor de lijn

Bennie
Berichten: 481
Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Bennie » 17 mei 2004, 08:36

Joris schreef:dat trrr als je het gas een beetje open doet is de GASNAALD

en de mijne rammelt en ratteld en het lijkt wel ofdat er grint in zit
BOEIEN het ding is helemaal op en top gereviseerd nieuwe zuiger goede set alles 100%

kreidler = rammelen

snap dat nu eens

een zundapp loopt teminste netjes en stil en is niet piekerig
kreilder heeft een grote cilinder 1 klein geluidje in de zcilinder zelf is een enorm kabaal daarbuiten (groot oppervlak(

maakt je niet dik is slecht voor de lijn
Inderdaad!!! Bij mij precies hetzelfde... alles is gereviseerd...
Gewoon karren met dat ding! :D :D :D :D

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Zuid » 17 mei 2004, 23:47

tis dus niet alleen rammelen, hij verliest vermogen ofzo, hij valt echt terug das bestwel irritant. Dat rammelen is maar bijzaak, van mij mag ie rammelen, maar snelheid verliezen dus niet. En het is alleen als ik in z'n 4 rij met het gas helemaal open. Ik denk dat het in de carb. zit, maar ik weet niet goed wat ik moet, naald lager? nieuwe naald, gasschuif te klein, iets anders??
Maargoed, ik heb nog geen ander benzineslangetje gekocht of andere twv gepr. of andere carb. afst. geprobeerd behalve sproeier, dus eigenlijk moet ik eerst aan de slag. :wink:

enne joris kijk hier ff: http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=18231

Bennie
Berichten: 481
Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Bennie » 18 mei 2004, 08:36

Zuid schreef:tis dus niet alleen rammelen, hij verliest vermogen ofzo, hij valt echt terug das bestwel irritant. Dat rammelen is maar bijzaak, van mij mag ie rammelen, maar snelheid verliezen dus niet. En het is alleen als ik in z'n 4 rij met het gas helemaal open. Ik denk dat het in de carb. zit, maar ik weet niet goed wat ik moet, naald lager? nieuwe naald, gasschuif te klein, iets anders??
Maargoed, ik heb nog geen ander benzineslangetje gekocht of andere twv gepr. of andere carb. afst. geprobeerd behalve sproeier, dus eigenlijk moet ik eerst aan de slag. :wink:

enne joris kijk hier ff: http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=18231
owkee.. er is dus meer aan de hand... ik heb dat probleem ook gehad. Bij mij zat dat in de afstelling van de ontsteking. Ik heb er nu een elektronische Bosch nieuwe type op en het is over.
Misschien kan je wat meer over je setup vertellen om te constateren waardoor het komt.. vergeet dan ook niet je tandwielverhoudingen

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Zuid » 19 mei 2004, 19:26

Omdat Bennie zei bij mij zat het in de ontsteking heb ik vandaag eens de tijd genomen de ontsteking echt goed af te stellen. Nou dat scheelde alles, hij reed bijna weer perfect en terwijl ik dacht nou misschien nog even de carb beetje afstellen en alles is weer goed: TTGGGKGKGK dikke vette vastloper :( :(
Naar huis gelopen net de cilinder eraf gehaald en er zit een flinke haal in. Maargoed probleem van dit topic was zo goed als opgelost en goede nieuws is dat ik al een nieuwe cilinder heb, maar toch niet leuk (en ik snap ook niet waarom ie vastliep maarja).

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door HansJ » 19 mei 2004, 22:22

Beste Zuid,

Dan moet je even precies vertellen wat je aan je ontsteking gedaan hebt.
Staat de onsteking te vroeg dan wordt je zuiger, cilinder en kop heel erg heet.............vastloper.

Dus op hoeveel mm staat je ontsteking :?:

Pas nou op dat je nieuwe cilinder niet dezelfde kant op gaat.

Heb je foto's van de zuiger en cilinder :?:

HansJ

HansJ

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Zuid » 20 mei 2004, 11:27

Toen ik ging kijken hoever de punten uit elkaar stonden kwam ik erachter dat een voelermaatje van 0.4 er ook wel tussen paste. Ik heb toen eerst de punten precies op 0.35mm gezet. Daarna het dunste voelermaatje ertussen (0.05mm) geklemd en gekeken wanneer die losging. Toen de grondplaat zo verzet dat die voelermaat van 0.05 precies losging als de stip op het vliegwiel bij de stip op het carter was. Ik zit nu te denken misschien was die 0.05 voelermaatje wel te dik en gingen de punten eigenlijk al eerder open en heb ik hem dus teveel op voorontsteking gezet. Grondplaat had ik i.i.g. aardig ver naar rechts gedraaid.
Dig. fototoestel heb ik niet zal kijken of ik er 1 kan lenen van iemand.

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door Rick Hahn » 20 mei 2004, 11:52

Je kunt het t beste doen met een vloeitje ipv een 0,05 voelermaat, die is idd te dik. Je kunt het vloeitje wel gewoon op dezelfde maniet gebruiken als je al deed, dus kijken wanneer hij loskomt (tip van mn pa ;))

Rick

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door HansJ » 20 mei 2004, 11:58

Hallo Zuid,

Nou denk dat jezelf al het antwoord gegeven hebt.
0,05 mm op je conyactpunten is heel veel meer op je zuigerslag.
Dussssss die heeft veel te vroeg gestaan.

De foto's waren alleen nodig om te bepalen waardoor de vastloper is gekomen.
Immers dan kun je cilinders blijven 'proberen' :evil:

HansJ

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door HansJ » 20 mei 2004, 12:03

Ja met een vloeitje kan.
Nog nauwkeuriger (wel wat knutselen) is een lampje met een batterij aansluiten (krok-klemmetjes) op je contactpunten.
Of met een multimeter de weerstand meten over je contactpunten.
Zijn ze gemaakt dan meet je oneindig, verbreken ze, dan meet je nul Ohm.

HansJ

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Zuid » 20 mei 2004, 19:59

hier de foto's van cilinder en zuiger na de vastloper :evil:
Bijlagen
cilindertje.JPG
cilindertje.JPG (83 KiB) 7543 keer bekeken
zuiger
zuiger
zuiger.JPG (89.5 KiB) 7546 keer bekeken

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door HansJ » 20 mei 2004, 20:13

Ziet er wel uit of het heel erg heet is geweest,

Die halen boven je spoelpoort,
Heb je gekeken of je naaldlager van de pistonpen nog heel is :?: Want er is wat door heen gegaan en zie het pistonpenborging zitten.

Als er een stukje uit de kooi breekt.....En bij hele hoge tempertauren en belastingen ga je dat krijgen.

PS, welke mengverhouding gebruik je :?:

Ja dat is :evil: :evil: :evil: :evil:

HansJ

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door Bolle Aad » 20 mei 2004, 20:26

Rij/reed je zonders luchtfilter ??
Dat zou het e.e.a. verklaren ,er komt iets uit je karter :-k

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 mei 2004, 20:31

HansJ schreef: PS, welke mengverhouding gebruik je :?:
HansJ
Dat was ook mijn vraag na het aanzien van de foto's. Ik lees vaker op het forum dat Kreidler rijders meer smeren dan 1 op 45-50.
Volgens mij onnodig. Wat een zwarte vette kool bende.

Enzo

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door HansJ » 20 mei 2004, 20:45

Het is idd een vette bende .
Maar als je ontsteking niet goed staat heb je ook geen goede verbranding.

Ik denk dat het smeren afhangt wat voor cilinderwand je hebt.
Een Nikasilwand kan met veel minder olie goed functioneren.
Hardchroom en gietijzer hebben meer olie nodig.
Dus ik denk dat de oudere modellen meer smering nodig hebben.

Ik denk dat de Specialist hier wel wat aan kan toevoegen.
Gaarne jouw mening Arnold

HansJ

Plaats reactie