carburateur

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
KreidlerFan
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2003, 15:54
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

carburateur

#1 Bericht door KreidlerFan » 25 mei 2004, 16:02

Beste Kreidlerliefhebbers,

Aindelijk na al die tijd mn onderdelen bij elkaar, dan krijg ik een probleem.

Als ik mijn brommer aanloop maakt ie slagen, maar je hoort em niet de benzine laten ontploffen. Nu zou dit heel goed de ontsteking kunnen zijn(ben trucje vergeten om bougie te testen, weet iemand t nog?) maar ik denk dat het de carburateur is. Reden hiervoor is dat alles het nog deed( nu kan er bij een kreidler snel iets kapot gaan) de dag ervoor. Ik weet iig wel dat de paking van mn vlotterbak pleite is, kan dat het zijn? De gasnaald staat op de laagste stand, en de stelschroef er helemaal in. de gaskabel is lang genoeg en pakt m goed mee. de setup is 50 cc Zeta 16 mm bing en 32 mm uitlaat.

antwoorden zijn welkom :d

groet,

Sam

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#2 Bericht door pimvandongen » 25 mei 2004, 16:06

bougi op pet leggen
trappen
en kijken of ie vonkt

Bennie
Berichten: 481
Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: carburateur

#3 Bericht door Bennie » 25 mei 2004, 16:06

KreidlerFan schreef:Beste Kreidlerliefhebbers,

Aindelijk na al die tijd mn onderdelen bij elkaar, dan krijg ik een probleem.

Als ik mijn brommer aanloop maakt ie slagen, maar je hoort em niet de benzine laten ontploffen. Nu zou dit heel goed de ontsteking kunnen zijn(ben trucje vergeten om bougie te testen, weet iemand t nog?) maar ik denk dat het de carburateur is. Reden hiervoor is dat alles het nog deed( nu kan er bij een kreidler snel iets kapot gaan) de dag ervoor. Ik weet iig wel dat de paking van mn vlotterbak pleite is, kan dat het zijn? De gasnaald staat op de laagste stand, en de stelschroef er helemaal in. de gaskabel is lang genoeg en pakt m goed mee. de setup is 50 cc Zeta 16 mm bing en 32 mm uitlaat.

antwoorden zijn welkom :d

groet,

Sam
ik zou de naald op de 2e groef van boven zetten en toch een pakking tussen je vlotterbak. Is de stand van je vlotter wel oke? Oftewel loopt de benzine wel goed door?

KreidlerFan
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2003, 15:54
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door KreidlerFan » 25 mei 2004, 16:19

vlottertje was goed, alle filters zijn schoon, maar kan het zomaar dat me ontsteking het van het ene op het andere moment begeeft?

Jasper
Berichten: 2401
Lid geworden op: 03 apr 2003, 22:18
Locatie: Ede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#5 Bericht door Jasper » 25 mei 2004, 16:26

Kan best.
Check puntjes, condensator, bobine.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mei 2004, 16:31

Weet iemand soms hoe je een ontstekingsspoel en een condensator buiten het blok kan testen of doormeten.

Ik weet dat ik vroeger naar de plaatselijke fietsenmaker ging en die had een soort Willy Wortel apparaat waar hij de betreffende onderdelen kon testen.


Enzo

KreidlerFan
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2003, 15:54
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door KreidlerFan » 25 mei 2004, 16:34

mr t i'm not done yet. Heb ik speciaal gereedschap nodig om dat te checken?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#8 Bericht door Melvin » 25 mei 2004, 16:47

tvdzijden schreef:Weet iemand soms hoe je een ontstekingsspoel en een condensator buiten het blok kan testen of doormeten.

Ik weet dat ik vroeger naar de plaatselijke fietsenmaker ging en die had een soort Willy Wortel apparaat waar hij de betreffende onderdelen kon testen.


Enzo
daar heb je inderdaad een apparaat voor. Die zet stroom op de ontsteking en dan moet ie de stroom voor een bepalde tijd vast houden. Doet ie dat niet is ie kapot. Zoiets was het geloof ik.
je kan daar ook de condensator mee doormeten

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#9 Bericht door Caspar » 25 mei 2004, 20:10

Condensator kun je gewoon controleren met de capaciteitsstand op een betere multimeter, gemeten in uF.

Ontstekingsspeol doormeten is een ander verhaal, als de ohmse waarde overeenkomt met een nieuwe, dan kan hij nog kapot zij.
Onder hoogspanning kan namelijk de spoel dooslaan.
De Bosch testkast simuleert dit en geeft een betrouwbaar oordeel.
Oudere fietsenmakers hebben soms nog zo'n kast.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mei 2004, 20:33

Bedankt voor de reacties. Vanavond de LF van de Wilde 13 proberen te repareren door wat oude zwarte spoelen uit te wisselen i.c.m. een nieuwe condensator. Resultaat géén vonk. Dus nu maar nieuwe punten, spoel en condensator kopen morgen.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#11 Bericht door Caspar » 26 mei 2004, 16:51

Zag de spoelen staan op www.mopshop.de voor €19,95
Kijk ook effe bougiekabel en bougiekap na, en maak voor de zekerheid ook effe het zwarte draadje los bij het kroonsteentje op het blok.
Het kan n.l. ook zijn dat het probleem ergens anders zit.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#12 Bericht door Ries » 26 mei 2004, 19:28

hallo Caspar, zijn dit de originele ontstekingsspoelen???

19,95 is niet duur voor de originele... ene JB vraagt er 40 euro voor

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 mei 2004, 22:26

Spullen bij Bolman motoren in de Binkhorst Den Haag gehaald
prijs:
Spoel 18,00 (geen Bosch, italiaanse immi wel zwart met kleinere vleugeltjes)
kabel 1,66
punten 11,12
condensator 7,51 (geen Bosch)

Na de Storing (uitval en niet meer lopen): Onderbreker was al afgekoppeld en vonk was zeer zeer matig. Punten hadden een klein pitje
Beru kap en bougie was al nieuw.

Na montage
Loopt weer als een nieuwe. Moest zelfs de carburateur terug stellen. En reageerd veel beter op het gas.
punten en bougie op 0,35 mm en voorontsteking bepaald met micrometer, wiitte merkstreep (punt) op vliegwiel gezet bij de keping in het blok. Stroboscoop erbij en punt was exact in de keping.

Klaar! Enzo

Plaats reactie