het niet op temperatuur komen van een geforc. cilinder ...

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

het niet op temperatuur komen van een geforc. cilinder ...

#1 Bericht door Mario TT » 11 dec 2002, 19:29

heeft er iemand hier ervaring met het in koud weer rijden met een geforceerde koelings cilinder? ik heb namelijk het probleem dat mijn motor totaal niet op temperatuur komt , en niet echt veel vermogen heeft.. ook bevroor mijn carburateur vandeweek ..

nu heb ik het opgelost door het koelingaanzuiggat gedeeltelijk dicht te plakken , nu stroom er warmere lucht uit de koeling (dus ook langs de carb) en bevriest deze niet meer, en hij rijdt hij weer als een speer.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#2 Bericht door Michiel » 12 dec 2002, 22:13

Het zal best goed werken denk ik.
Bij een eend (ook geforceerde koeling)zit standaard een kap bij die je in de winter voor de grill moet doen.

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bougie

#3 Bericht door RMC1977 » 13 dec 2002, 10:44


Je kunt ook proberen om er een 'hetere' bougie in te draaien.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Mario TT » 13 dec 2002, 13:06

dat heeft te maken met de zelfreinigingstemperatuur van de bougie..de cilinder zelf word er niet warmer of kouder door. Het probleem zat hem in de hoeveelheid koude lucht die langs de cilinder stroomt ... er komt zoveel koude lucht langs de cilinder dat de cilinder gewoon niet goed op temperatuur komt.. maja het afplakken is dus de beste methode.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#5 Bericht door hermanp » 13 dec 2002, 23:57

De mijne, een sl uit 1969, doet het altijd prima, zowel nu in de winter, met -10, als ook in de zomer.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Mario TT » 14 dec 2002, 01:08

maar dan heb jij een standaart brommer cilinder?

misschien dat het ook aan de setup ligt..

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#7 Bericht door Caspar » 16 dec 2002, 17:20

Vroeger kreeg je voor de geforceerde koelingen van Kreidler en Zündapp een soort flap als accesoire.
Die flap moest je dan met de bovenste schroef voor het aanzuigroosterje hangen. Je kon die flap dan onder het rijden een beetje verder open- of dicht- schuiven voor het gewenste effect.
Kun je natuurlijk ook zelf maken.......

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Mario TT » 16 dec 2002, 19:59

zijn daar foto`s van? of kan je een tekening maken van het hoe en wat ongeveer?? ik denk dat ik maar eens een temperatuurssensor ga plaatsen in de koeling .. 8)

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door udo » 16 dec 2002, 20:11

jah want alsw dat flappie er te veel voor zit wordt ie strax weer te warm.. dan hebj e een nog groter probleem....

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Mario TT » 16 dec 2002, 20:15

ja , maar dan kan je ook zien of je luchtstroom warm genoeg is of om te zien hoe warm de cilinder word ... ongeveer.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Steven » 16 dec 2002, 20:15

tja als je merkt dat ie weer goed rijd (warme cilinder) dan haal je die flap toch weer gewoon aan de kant. dan koelt het weer gewoon goed :)

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Mario TT » 16 dec 2002, 20:17

ik heb wel gemerkt dat als je je inlaat dichthoud en je draait stationair , dat ie wel sneller warm is .. maja ik zal me binnenkort ermee bezighouden.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Steven » 16 dec 2002, 20:19

klopt!

ik ging gister even een stukkie rijden met een vriend van me, en ik markte dat als je het gaasje dicht houd je cilinder snel warm word (net als rijden zonder zijkap).

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door udo » 16 dec 2002, 20:22

jah want dan zuigt ie natuurlijk geen frisse (koude)lucht aan .......

Plaats reactie