hoeveelheid olie in achterschokbrekers?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 sep 2002, 11:11
Locatie: Leidschendam/Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

hoeveelheid olie in achterschokbrekers?

#1 Bericht door Evan » 28 sep 2004, 14:13

Kan iemand me vertellen hoeveel ml dempingsolie er per achterveer in de originele kreidler schokdemper moet? evt ook de viscositeit vermelden svp

alvast dank

Gebruikersavatar
Mjpzwart
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Mjpzwart » 28 sep 2004, 18:19

bij een orginele kreidler achterschokdemer kan je de olie niet vervangen, tenminste bij die van mij niet.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#3 Bericht door Ries » 28 sep 2004, 18:38

ahum maarten,

het kan wel, maar dan moet je volgens mij de schokbreker afsteken met een draaibank, nieuwe keerringen en olie erin, en dan op de een of andere manier het geheel dmv schroefdraad aan elkaar bevestigen, paul hendriks doet dit, vraag het hem eens, ik weet niet of hij het prijs wil geven, maar de hoeveelheid olie zal ie wel zeggen

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 129 keren

#4 Bericht door Melvin » 28 sep 2004, 22:28

bij bepaalde oude types zit al een bovenkant op met draad, die ken je dus zelf reviseren. de nieuwe types moet je echter door paul laten doen. ken je niet zelf.

Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 sep 2002, 11:11
Locatie: Leidschendam/Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Evan » 29 sep 2004, 13:03

ik heb dan dus (blijkbaar) meerdere van die "oude" types achterschokbrekers liggen. met een zelf gemaakt hulpstuk krijg ik ze ook wel open das t probleem allemaal niet,

t gaat alleen maar om de hoeveelheid olie en welke viscositeit t best zou zijn...

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Joris » 29 sep 2004, 13:26

dan is het het expirimenteren waard!!
maak er maar een FAQ van
dan kunnen we het voortaan zelf en hoeven we niet te wachten op wachtlijsten!!

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Dimage » 29 sep 2004, 16:05

Het openen kan je ook heel simpel door de schokbreker in een bankschroef te zetten en de bus al draaiende lostikken met een grote botte schroevendraaier.

Inhoud weet ik niet, want ik heb een oude verrotte schokbreker geopend omdat ik benieuwd was hoe de binnenkant eruit zag.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Flacko » 26 jan 2007, 10:46

Even een kleine schop:

Is er nu al bekend hoeveel olie er in een achterschokbreker van een Ned. Eitank moet ?

Groetjes Ad

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door PRO TUNING » 26 jan 2007, 11:12

Flacko schreef:Even een kleine schop:

Is er nu al bekend hoeveel olie er in een achterschokbreker van een Ned. Eitank moet ?

Groetjes Ad
De hoeveelheid kan ik je niet vertellen wel de aanbevolen olie

Denicol H.V.I Suspension Fluid

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Flacko » 26 jan 2007, 11:16

Ik zal iig die Denicol olie gaan halen.
Misschien weten andere forumkleden wel het aantal cc. dat er in moet.

bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#11 Bericht door Dimage » 26 jan 2007, 12:38

Hallo Ad,

Ik zou Paul eens een belletje geven, want die reviceerd deze schokbrekers en behoort dan ook de inhoud te weten.

mvg Frans

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60407
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2284 keren

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jan 2007, 17:52

Dimage schreef:Hallo Ad,

Ik zou Paul eens een belletje geven, want die reviceerd deze schokbrekers en behoort dan ook de inhoud te weten.

mvg Frans
Ik heb het ook al eens gevraagd voor een RS 68-72 achterschokbreker en toen wilde hij het niet zeggen. :cry:

Enzo

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#13 Bericht door joost » 26 jan 2007, 18:44

Ik ben ooit begonnen om een artikeltje hier over te maken:


Het reviseren van de schokbrekers achter:

Vaak zijn de schokbrekers achter defect, of de spiralen of de verchroomde kapjes zijn gewoon lelijk en je wilt ze graag opknappen. De schokbrekers zijn van het merk Betor. Inwendig zijn het zeer sterke/goede schokbrekers. Het enige punt wat na +/- 30 jaar slecht wordt, zijn de zuigerstang-afdichtingen.
De schokbrekers zijn prima uit elkaar te halen, zodat je gemakkelijk de onderdelen één voor één kunt inspecteren en eventueel op kunt knappen/vervangen.

Om te beginnen moeten de 2 halve maantjes verwijderd worden, die de spiraalveer op z'n plaats houdt. Deze is te bereiken door het einde van de veerpoot in te spannen en vervolgnes de veer + het kapje naar achteren te trekken. Vervolgens kun je de halve maantjes d.m.v. een klein schroevendraaiertje er af halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kun je de ring, sierkap, spiraalveer en het kunststofgedeelte van de schokbreker af schuiven.

Afbeelding

Daarna kun je het bovenste "oog-gedeelte" van de zuigerstang afdraaien door hem in te klemmen en de zuigerstang d.m.v. de uitsparing (SW8) uit het aluminiumgedeelte te draaien. Let op: Dit kan aardig vast zitten, omdat het standaard gemonteerd is met een schroefdraad-borgmiddel.

Afbeelding

Nu kun je de rest van de onderdelen er af halen. VLNR: oog-gedeelte, sierkapje, Ringetje 8mm., klein demperrubbertje, groot demperrubbertje, kunststof kapje.

Afbeelding

Het hydraulische dempergedeelte kan worden gedmonteerd (indien nodig) door de sluitkap er uit te draaien. Hiervoor moet een stuk hulpgereedschap worden vervaardigd. Dit kan zeer eenvoudig door van een hol pijpje bepaalde delen weg te vijlen (zie voorbeeld op het 2e & 3e plaatje hieronder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Span het dempergedeelte in en draai d.m.v. de hulptool de sluitkap er af.

Afbeelding

Afbeelding

De sluitkap kan nu verder uit de demper gedraaid worden. Let op voor je kleren: De olie kan er nu uit lopen. Vang de olie op.

Afbeelding

Je kunt vervolgens de dempersamenstelling met daaraan ze zuigerstang uit de schokdemper trekken. In de schokdemper zit ook nog een binnenbus, deze kan er ook uitgehaald worden.

Afbeelding

Afbeelding

Maak de zuigerstang schoon, zodat de keerring in de sluitkap niet beschadigd.

Afbeelding

Nadat alle onderdelen weer proper gemaakt zijn, kan de hele boel weer in elkaar worden gezet. De hoeveelheid olie die per schokbreker gebruikt dient te worden is als volgt:

Gooi het pijpje waar het zuigertje in beweegt vol tot aan de rand (+/-70cc). Plaats het pijpje in de schokbreker/buitenkant en houdt hem iets boven de bovenkant en druk met je vingers het zuigerveertje naar binnen en schuif hem in het pijpje. Je kunt nu de hele boel in de schokbreker laten zakken. Zorg ervoor dat alles recht/mooi/centrisch naar beneden gaat.

Draai vervolgens de bovenkant weer vast d.m.v. de speciale hulptool en zet de rest van de schokbreker in omgekeerde volgorde van de demontage in elkaar.


TO BE CONTINUED!

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#14 Bericht door joost » 26 jan 2007, 18:47

Over de keerringen/afdichtingen aan de bovenkant:
+/- een half jaar geleden was ik bij Homoet en die vertelde dat ze bezig waren met alternatieve/nieuwe afdichtingen. Misschien hebben ze deze ondertussen al weer binnen en kun je die monteren. Zo ja: Informeer ons even! :thumbleft

Paul Hendriks verkoopt de halve maantjes en kapjes (RVS) + nieuwe veren (verchroomd) nieuw. Het kost echter wel wat.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Flacko » 26 jan 2007, 19:13

Mooie uitleg voor het reviseren van de ''moderene''schokbrekers

Joost en de andere forumleden bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

#16 Bericht door Leopold Hogenhuis » 26 jan 2007, 19:41

Hallo , allemaal.

Veren 2 maal 17,50 , 35 euro.

Onderschaal 2 maal 9,50 , 19 euro.

Bovenschaal 2 maal 9,50 , 19 euro.

Vandaag nog een setje gekregen van Paul, let wel verchroomde
schalen.

Groeten Leopold. Hogenhuis.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#17 Bericht door lampie » 26 jan 2007, 19:41

het komt allemaal weer op het goede momen want ben net bezig om ze een beetje op te knappe want ze zagen er niet meer uit.. :thumbleft THANKS!!
lttr lampie

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#18 Bericht door Kreidler » 26 jan 2007, 21:07

idd mooie uitleg, super :clap :clap

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#19 Bericht door Andy » 27 jan 2007, 00:01

Heb vanmiddag P.H. gebeld, had geen revisie setjes.

Andy,

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#20 Bericht door LVS » 27 jan 2007, 00:14

Flacko schreef:Even een kleine schop:

Is er nu al bekend hoeveel olie er in een achterschokbreker van een Ned. Eitank moet ?

Groetjes Ad
-------------------

de demperstang ,heeft een aantal centimeters ingaande slag lengte[ tot het stoot rubber ]

dus als die weer naar buiten getrokken wordt , moet het dempergedeelte altyd in de olie blijven ..[ anders heb je geen demping meer ]


als er te veel olie in zit , dan kan de demperstang niet genoeg naar beneden .. [ de stang heeft ook een bepaalde inhoud ]

en er moet ook nog iets luchtkamer overblijven ..

dus het is een beetje probeeren ,wat de goede hoeveelheid is :idea:

#

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door danahi » 27 jan 2007, 00:33

Mooie uitleg, kan zo in de faq :clap

En volgens mij zitten er in de sluitkap gewoon 2 of 3 keringen die je kunt vervangen.

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door lutje » 21 jan 2009, 19:38

joost schreef:Ik ben ooit begonnen om een artikeltje hier over te maken:

Het reviseren van de schokbrekers achter:

TO BE CONTINUED!
Het is alweer een tijd geleden dat dit topic actueel was, maar ik was benieuwd of er ook foto's zijn van de afdichtingsringen/rubbers van dit soort schokbrekers, ofwel het einde van deze mooie en handige reportage :wink:
Ik ben nu 4 van deze schokbrekers aan het reviseren en sta op het punt te beginnen om de binnenkant te reviseren, dus het zou een mooie aanvulling zijn voor dit topic :!:

Weet ook iemand toevallig welke kleur deze schokbrekers van orgine zijn gespoten :?: (ik denk rally matzwart??)

Lutje

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#23 Bericht door vlatro » 24 apr 2009, 11:10

En hoe kan je zien/voelen dat de schokbrekers de binnenkant revisie nodig hebben? Kan je de veerkracht testen?

Gr

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Carre » 24 apr 2009, 11:16

de demper moet 'makkelijk' in te duwen zijn en ' moeilijk' uit te trekken zijn, en dan zonder geborrel ed :wink:

Ik weet niet hoe sterk hij moet dempen.. :roll:

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#25 Bericht door vlatro » 24 apr 2009, 11:19

Dus als hij dat doet, en niet lekt, kan ik ze misschien beter dicht laten?

Plaats reactie