hoeveelheid olie in achterschokbrekers?
- Evan
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 12 sep 2002, 11:11
- Locatie: Leidschendam/Leiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
hoeveelheid olie in achterschokbrekers?
Kan iemand me vertellen hoeveel ml dempingsolie er per achterveer in de originele kreidler schokdemper moet? evt ook de viscositeit vermelden svp
alvast dank
alvast dank
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
ahum maarten,
het kan wel, maar dan moet je volgens mij de schokbreker afsteken met een draaibank, nieuwe keerringen en olie erin, en dan op de een of andere manier het geheel dmv schroefdraad aan elkaar bevestigen, paul hendriks doet dit, vraag het hem eens, ik weet niet of hij het prijs wil geven, maar de hoeveelheid olie zal ie wel zeggen
het kan wel, maar dan moet je volgens mij de schokbreker afsteken met een draaibank, nieuwe keerringen en olie erin, en dan op de een of andere manier het geheel dmv schroefdraad aan elkaar bevestigen, paul hendriks doet dit, vraag het hem eens, ik weet niet of hij het prijs wil geven, maar de hoeveelheid olie zal ie wel zeggen
-
- Gebanned
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Ik ben ooit begonnen om een artikeltje hier over te maken:
Het reviseren van de schokbrekers achter:
Vaak zijn de schokbrekers achter defect, of de spiralen of de verchroomde kapjes zijn gewoon lelijk en je wilt ze graag opknappen. De schokbrekers zijn van het merk Betor. Inwendig zijn het zeer sterke/goede schokbrekers. Het enige punt wat na +/- 30 jaar slecht wordt, zijn de zuigerstang-afdichtingen.
De schokbrekers zijn prima uit elkaar te halen, zodat je gemakkelijk de onderdelen één voor één kunt inspecteren en eventueel op kunt knappen/vervangen.
Om te beginnen moeten de 2 halve maantjes verwijderd worden, die de spiraalveer op z'n plaats houdt. Deze is te bereiken door het einde van de veerpoot in te spannen en vervolgnes de veer + het kapje naar achteren te trekken. Vervolgens kun je de halve maantjes d.m.v. een klein schroevendraaiertje er af halen.
Vervolgens kun je de ring, sierkap, spiraalveer en het kunststofgedeelte van de schokbreker af schuiven.
Daarna kun je het bovenste "oog-gedeelte" van de zuigerstang afdraaien door hem in te klemmen en de zuigerstang d.m.v. de uitsparing (SW8) uit het aluminiumgedeelte te draaien. Let op: Dit kan aardig vast zitten, omdat het standaard gemonteerd is met een schroefdraad-borgmiddel.
Nu kun je de rest van de onderdelen er af halen. VLNR: oog-gedeelte, sierkapje, Ringetje 8mm., klein demperrubbertje, groot demperrubbertje, kunststof kapje.
Het hydraulische dempergedeelte kan worden gedmonteerd (indien nodig) door de sluitkap er uit te draaien. Hiervoor moet een stuk hulpgereedschap worden vervaardigd. Dit kan zeer eenvoudig door van een hol pijpje bepaalde delen weg te vijlen (zie voorbeeld op het 2e & 3e plaatje hieronder)
Span het dempergedeelte in en draai d.m.v. de hulptool de sluitkap er af.
De sluitkap kan nu verder uit de demper gedraaid worden. Let op voor je kleren: De olie kan er nu uit lopen. Vang de olie op.
Je kunt vervolgens de dempersamenstelling met daaraan ze zuigerstang uit de schokdemper trekken. In de schokdemper zit ook nog een binnenbus, deze kan er ook uitgehaald worden.
Maak de zuigerstang schoon, zodat de keerring in de sluitkap niet beschadigd.
Nadat alle onderdelen weer proper gemaakt zijn, kan de hele boel weer in elkaar worden gezet. De hoeveelheid olie die per schokbreker gebruikt dient te worden is als volgt:
Gooi het pijpje waar het zuigertje in beweegt vol tot aan de rand (+/-70cc). Plaats het pijpje in de schokbreker/buitenkant en houdt hem iets boven de bovenkant en druk met je vingers het zuigerveertje naar binnen en schuif hem in het pijpje. Je kunt nu de hele boel in de schokbreker laten zakken. Zorg ervoor dat alles recht/mooi/centrisch naar beneden gaat.
Draai vervolgens de bovenkant weer vast d.m.v. de speciale hulptool en zet de rest van de schokbreker in omgekeerde volgorde van de demontage in elkaar.
TO BE CONTINUED!
Het reviseren van de schokbrekers achter:
Vaak zijn de schokbrekers achter defect, of de spiralen of de verchroomde kapjes zijn gewoon lelijk en je wilt ze graag opknappen. De schokbrekers zijn van het merk Betor. Inwendig zijn het zeer sterke/goede schokbrekers. Het enige punt wat na +/- 30 jaar slecht wordt, zijn de zuigerstang-afdichtingen.
De schokbrekers zijn prima uit elkaar te halen, zodat je gemakkelijk de onderdelen één voor één kunt inspecteren en eventueel op kunt knappen/vervangen.
Om te beginnen moeten de 2 halve maantjes verwijderd worden, die de spiraalveer op z'n plaats houdt. Deze is te bereiken door het einde van de veerpoot in te spannen en vervolgnes de veer + het kapje naar achteren te trekken. Vervolgens kun je de halve maantjes d.m.v. een klein schroevendraaiertje er af halen.
Vervolgens kun je de ring, sierkap, spiraalveer en het kunststofgedeelte van de schokbreker af schuiven.
Daarna kun je het bovenste "oog-gedeelte" van de zuigerstang afdraaien door hem in te klemmen en de zuigerstang d.m.v. de uitsparing (SW8) uit het aluminiumgedeelte te draaien. Let op: Dit kan aardig vast zitten, omdat het standaard gemonteerd is met een schroefdraad-borgmiddel.
Nu kun je de rest van de onderdelen er af halen. VLNR: oog-gedeelte, sierkapje, Ringetje 8mm., klein demperrubbertje, groot demperrubbertje, kunststof kapje.
Het hydraulische dempergedeelte kan worden gedmonteerd (indien nodig) door de sluitkap er uit te draaien. Hiervoor moet een stuk hulpgereedschap worden vervaardigd. Dit kan zeer eenvoudig door van een hol pijpje bepaalde delen weg te vijlen (zie voorbeeld op het 2e & 3e plaatje hieronder)
Span het dempergedeelte in en draai d.m.v. de hulptool de sluitkap er af.
De sluitkap kan nu verder uit de demper gedraaid worden. Let op voor je kleren: De olie kan er nu uit lopen. Vang de olie op.
Je kunt vervolgens de dempersamenstelling met daaraan ze zuigerstang uit de schokdemper trekken. In de schokdemper zit ook nog een binnenbus, deze kan er ook uitgehaald worden.
Maak de zuigerstang schoon, zodat de keerring in de sluitkap niet beschadigd.
Nadat alle onderdelen weer proper gemaakt zijn, kan de hele boel weer in elkaar worden gezet. De hoeveelheid olie die per schokbreker gebruikt dient te worden is als volgt:
Gooi het pijpje waar het zuigertje in beweegt vol tot aan de rand (+/-70cc). Plaats het pijpje in de schokbreker/buitenkant en houdt hem iets boven de bovenkant en druk met je vingers het zuigerveertje naar binnen en schuif hem in het pijpje. Je kunt nu de hele boel in de schokbreker laten zakken. Zorg ervoor dat alles recht/mooi/centrisch naar beneden gaat.
Draai vervolgens de bovenkant weer vast d.m.v. de speciale hulptool en zet de rest van de schokbreker in omgekeerde volgorde van de demontage in elkaar.
TO BE CONTINUED!
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Over de keerringen/afdichtingen aan de bovenkant:
+/- een half jaar geleden was ik bij Homoet en die vertelde dat ze bezig waren met alternatieve/nieuwe afdichtingen. Misschien hebben ze deze ondertussen al weer binnen en kun je die monteren. Zo ja: Informeer ons even!
Paul Hendriks verkoopt de halve maantjes en kapjes (RVS) + nieuwe veren (verchroomd) nieuw. Het kost echter wel wat.
+/- een half jaar geleden was ik bij Homoet en die vertelde dat ze bezig waren met alternatieve/nieuwe afdichtingen. Misschien hebben ze deze ondertussen al weer binnen en kun je die monteren. Zo ja: Informeer ons even!
Paul Hendriks verkoopt de halve maantjes en kapjes (RVS) + nieuwe veren (verchroomd) nieuw. Het kost echter wel wat.
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
-------------------Flacko schreef:Even een kleine schop:
Is er nu al bekend hoeveel olie er in een achterschokbreker van een Ned. Eitank moet ?
Groetjes Ad
de demperstang ,heeft een aantal centimeters ingaande slag lengte[ tot het stoot rubber ]
dus als die weer naar buiten getrokken wordt , moet het dempergedeelte altyd in de olie blijven ..[ anders heb je geen demping meer ]
als er te veel olie in zit , dan kan de demperstang niet genoeg naar beneden .. [ de stang heeft ook een bepaalde inhoud ]
en er moet ook nog iets luchtkamer overblijven ..
dus het is een beetje probeeren ,wat de goede hoeveelheid is
#
- lutje
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
- Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Het is alweer een tijd geleden dat dit topic actueel was, maar ik was benieuwd of er ook foto's zijn van de afdichtingsringen/rubbers van dit soort schokbrekers, ofwel het einde van deze mooie en handige reportagejoost schreef:Ik ben ooit begonnen om een artikeltje hier over te maken:
Het reviseren van de schokbrekers achter:
TO BE CONTINUED!
Ik ben nu 4 van deze schokbrekers aan het reviseren en sta op het punt te beginnen om de binnenkant te reviseren, dus het zou een mooie aanvulling zijn voor dit topic
Weet ook iemand toevallig welke kleur deze schokbrekers van orgine zijn gespoten (ik denk rally matzwart??)
Lutje