sleuteldag blokrevisie

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
atala
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 sep 2002, 21:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

sleuteldag blokrevisie

#1 Bericht door atala » 21 dec 2002, 22:44

Een idee?


Welke 'kreidlerprofessor' is er te porren voor het organiseren van een kreidlersleutelmiddag? Ik lees vaak vragen over het zelf reviseren van motorblokjes en ik wil zelf ook mijn eigen blokje revisren. Kan natuurlijk mijn blokje weg brengen en het laten doen maar ik beleef hieraan natuurlijk totaal geen lol. Liefst onder kundige begeleiding wil ik het zelf doen. Ik heb het vermoeden dat hier best animo voor te vinden is en dat zoiets nog gezellig kan worden ook.

Heeft iemand interesse zoiets te organiseren? Wie heeft er animo om mee te doen? Iemand aanvullende ideen?
Groeten Jo

Gebruikersavatar
flip
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:27
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door flip » 03 jan 2003, 13:52

Volgens mij heb je zoiets in duitsland. Mij lijkt het ook best wel leuk. Ben nu zelf bezig met reviseren.

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

meedoen

#3 Bericht door brommer » 05 jan 2003, 20:08

Heb ook wel intresse om mee te doen.

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door RMC groen » 06 jan 2003, 10:31

jha lijkt me wel leuk, ben nu zelf ook aan het reviseren, misschien dat ik dan nog wat opsteek aan kennis

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door shalom » 06 jan 2003, 11:22

Ik heb net me eigen blokkie gereviseert. het is niet zo moeilijk als je denkt hoor. Als je vragen of zo hebt stel ze gerust. Ik beantwoord ze graag. Hier ff een paar tips

-Als je je blok reviseer doe dan alles!!!!! Hoofdlagers, baklagers, keer en o ringen, koppelingplaten en pakkingen. Evt ook een nieuwe zuigerveer.

-Als je je blok dichtdraait en hij wil de laatste 5mm niet draai dan ff de schroef van de schakelklok eruit!! Dit is de schroef boven de aftapplug (sleutel 19).

-Zorg voor lagertrekkers!!. als je die niet hebt: bij de krukas de binnenste ringen goed verwarmen (tot hij ijzer een blauwe kleur krijgt) en eraf tikken. Als dit niet lukt met een slijptol VOORZICH inslijpen en eraf tikken met een hamertje. Die lagercups in de carters doorslijpen met een dremel met schuursteentjes erop. Dit alleen als je geen binnentrekker hebt.

-Koppelingplaten helemaal vast draaien en 2 slagen los. Als er veel speling op de koppelingshendel zit die as opvullen met een rond kogeltje of een m6 moetje waar je de schroefdraad iets van afslijp.

-Gooi van te voren (voral op de krukaslagers) ff wat olie zodat ze goed lopen.

-Voor je het blok dicht maak zorgen dat de veer van de schakelarm goed in die schroef valt die in de linker carterhelft zit (die rare ongecentreerde schroef).

-Maak je blok met reviseren helemaal schoon met thinner. Dan is al het vuil weg.

En ff rustig laten warmlopen en inlopen.


Als je verdere vragen hebt beantwoordt ik ze graag

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door shalom » 06 jan 2003, 11:23

Ik kan foto's maken van een nederlandse 4 bak met alle onderdeln die ik nog los heb liggen!!!! zeg maar wat je niet snapt

Gebruikersavatar
flip
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:27
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door flip » 06 jan 2003, 17:51

Heey shalom ik ben ook bezig met reviseren. Het lukt aardig. Ik heb al nieuwe koppelingsplaten en pakkingen. Moet alleen effe bloklager kopen en keerringen en o-ringen weet alleen niet pcies welke ik moet hebben! Wie kan mij dat vertelllen. Ik heb een indirecte 3 bak kickstarter blok. Ik denk dat ik mijn krukas laat reviseren want je moet hem ook uitbalanseren enzo. En revisie krukas kost dacht ik maar 17,50 . Ik heb alleen nog 3 problemen.

- Mijn koppeling werkt niet erg goed mijn koperen hevel is niet ingesleten dus ik mis denk ik een stukje buis ik heb 1 lange buis en een korte met 2 ringetjes. Weet jij of daar nog iets tussen moet?

- Mijn schakelmechanisme werkt niet fantastish maar daar is 1 onderdeel van kapot dus die zal ik wel eerst effe vervangen en dan kijken of ie het doet.

- Mijn kickstarter deed het voordat ik hem uit elkaar haalde heb hem nu volgens mij weer goed in elkaar maar hij doet het niet echt. Die veer zit in het puntje dus hij komt wel terug.

Lijkt me wel rielekst als je jou plaatjes effe plaats vindt het altijd leuk om daarna te kijken ook al is het een ander blok.

Ik heb onderdeel 2 en 6 van het plaatje nog nodig, ook zijn mijn veertjes van onderdeel 2 aardig verbogen dus die zoek ik ook nog. Wie weet waar ik die kan kopen?

Met vriendelijk groet Flip
Bijlagen
klemhevel.jpg
klemhevel.jpg (4.57 KiB) 4453 keer bekeken
Laatst gewijzigd door flip op 06 jan 2003, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#8 Bericht door Ries » 06 jan 2003, 20:22

shalom schreef: -Zorg voor lagertrekkers!!. als je die niet hebt: bij de krukas de binnenste ringen goed verwarmen (tot hij ijzer een blauwe kleur krijgt) en eraf tikken. Als dit niet lukt met een slijptol VOORZICH inslijpen en eraf tikken met een hamertje. Die lagercups in de carters doorslijpen met een dremel met schuursteentjes erop.
In de algemene beschrijving staat dat je de carterhelften moet VERWARMEN om de lagerschalen en de baklagers eruit te halen en er nieuwe in te zetten, hier ga je toch niet in slijpen????

Wat betreft de krukaslagers, die binnenschalen krijg je er met een platte houtbijtel er ook goed vanaf, eerst een stuk ertussen tikken, dan met twee schroevendraaiers eraf wippen, met lagertrekkers is het natuurlijk veel beter...

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door shalom » 08 jan 2003, 13:15

Beste flip

Op www.vdpparts.nl staan 4 soorten krukaslagers. Ik heb die van 13 euro erop zitten. je kunt ook duurdere of goedkopere nemen. Duurder is gewoon beter, maar als je origineel rijd zijn die van 13 euro goed genoeg.

Die keer en o ringen moet je gewoon ff opmeten. Voor de krukas moet je duo keerringen bestellen. Die zijn best goed.

Bij de koppeling kun je het hendeltje vervangen. Ook kun je met een m6 moertje waar je de schroefdrrad van af haald de lange as opvullen. Denk ook ff aan dat kogeltje. die moet bovenop.

tussne die lange buis en die ringetje hoort inderdaad iets te zitten. Is ene kort stukje as dat eerst even dik is als die lange as, daarnaa een heel klein stukje even dik als die ringetje en daarna zo dun dat die ringetje er overhhen kunnen. Die duwt tegen die deksel van de koppelingplaten aan (dat dunne deel valt in het kleine gaatje van die beksel. de ringetjes zij als opvulling. hier kun je ook je speling mee wegwerken).

Bij je schakelklok moet je de veer wel onder spanning erop zetten. dus niet die veel los in dat puntje knikkeren.

Verder kan ik indirecte bakken niet zo goed. Dus voor het schakelmechanisme moet je iemand anders aanspreken

ik hoop dat je hiermee verder komt

Plaats reactie