Kreidler Enduro

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
retteketet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Kreidler Enduro

#201 Bericht door retteketet » 29 okt 2021, 09:57

Mijn excuses aan al diegenen die het beter wisten dan ik! Inderdaad vertelde ook Chris van Homoet namelijk dat de Chinese Bing 20 mm carburateur een prul is. Op zowel mijn straatfietsje als op de enduro zit straks een 17/18 mm. Voor mijn LF met een naar vroege RS specificaties (1969) omgebouwd maar wel direct geschakeld kickstarterblok vind ik het voorlopig allemaal oké. Daarmee komt ie normaliter gewoon door de motorkeuring en dan zie ik 2022 of 2023 wel verder. Voor de enduro is het ook voldoende. Tenslotte gaat het hier alleen om de RDW keuring.

Er kwamen verder ook een paar andere dingen aan de orde. De voornaaf zit er omgedraaid in zodat de remhevel nu aan de linkerzijde zit. Dat is het probleem niet maar wel de aandrijving van de kilometerteller én mogelijkerwijs de maat (19 inch) van het wiel. Chris gaat dus nu in zijn aanzienlijke voorraad onderdelen op zoek.
De standaard zit op dit moment - opgeklapt - inderdaad te laag en moet dus veranderd worden. Het probleem van de niet correcte doorvoer van de remkabel besproken. Het blijkt dat het desbetreffende buisje veel steviger aan dit omgebouwde 65'er er bromfietsframe is gelast dan het originele én - zoals eerder al door iemand hier opgemerkt(!) - een motorkap is volgens Chris een prima extra stevigheid. Er moet dan bij de overstap naar het grasbaanblok met de schuine DellOrto wel een stuk uit worden gezaagd. Prijs mij gelukkig dat ik nog een oude kap in reserve heb... Verder hebben wij de mogelijkheden besproken m.b.t. de doorvoer van de remkabel. Voor mij blijft er eigenlijk maar een oplossing over, namelijk het verlengen van het rempedaal. Bij de andere oplossingen bestaat er m.i. kans op breuk of problemen met de lak.
Wij hebben samen nog eens met een sterke zaklamp het framenummer geprobeerd te ontcijferen. Puur ter controle. Het resultaat is het advies van Chris om het framenummer blank te maken want waarschijnlijk voor de RDW te slecht leesbaar. Hij stelt dat hij dat ook bij een gecoate frame met een goede afbijtbeits heeft gedaan, met succes. Gewoon goed afplakken en geduld hebben want veel werk.
Conclusie van Chris: een goed opgebouwd machientje met een mooie kleurencombinatie en leuke/goede details zoals het verstelbare achterlicht, de lichtschakelaar (klein, licht van gewicht en beter van kwaliteit dan die blikken troep), de originele Ceriani koplampoortjes uit de late 60'er jaren, goed weggewerkte bekabeling en een mooi kettingschermpje. Een heel net dingetje zoals ook een amateur zonder speciaal gereedschap en dito geld die in de 60'er jaren opgebouwd zou kunnen hebben .Precies mijn bedoeling dus.

retteketet

#202 Bericht door retteketet » 10 nov 2021, 10:13

Mijn tankstickers zijn klaar. Zijn door de stickerman in een naburig dorp gemaakt voor 24 euro. Het (ongeduldig) wachten is nu op het gereed zijn van de enduro. Dan kan ik eindelijk alle stickers erop plakken en dan zie ie er veel fraaier uit. Ik heb trouwens definitief besloten om het framenummer door middel van beitsen toch maar veel beter zichtbaar te maken en dat wordt een tijdrovend klusje.
Bijlagen
tanksticker.jpg
tanksticker.jpg (31.13 KiB) 126 keer bekeken

retteketet

#203 Bericht door retteketet » 10 nov 2021, 10:44

Als ik even tijd heb ga ik alvast een oude motorscherm (kleine breitwand) passen op mijn grasbaanmachine. Daar zit tenslotte nog het blok onder wat uiteindelijk in de enduro komt en dat blok heeft een Dellorto (22mm) op een schuine inlaat. Om voldoende stevigheid te krijgen betreffende de ophanging van het rempedaal zet ik er dus toch maar een motorscherm op. Helaas! Een en ander betekent dus wel dat ik straks een stuk uit het motorscherm moet zagen. Tot mijn spijt gaat dat namelijk vermoedelijk niet lukken met het kleine zwarte (glasvezel) motorschermpje (https://www.caferacernet.nl) welke eigenlijk bestemd is voor de Mustang Crosser uit de 70'er jaren. Slechts twee ophangpunten én bovendien wordt het schermpje in mijn geval waarschijnlijk te slap als er nog een hap uit moet... Nota bene, mijn schermpje op de foto is aan de cilinderzijde door mij wat ingekort.
Bijlagen
motorscherm glasvezel voor Kreidler Mustang crosser.jpg
motorscherm glasvezel voor Kreidler Mustang crosser.jpg (37.63 KiB) 118 keer bekeken

Plaats reactie