Kreidler Enduro

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#201 Bericht door retteketet » 29 okt 2021, 09:57

Mijn excuses aan al diegenen die het beter wisten dan ik! Inderdaad vertelde ook Chris van Homoet namelijk dat de Chinese Bing 20 mm carburateur een prul is. Op zowel mijn straatfietsje als op de enduro zit straks een 17/18 mm. Voor mijn LF met een naar vroege RS specificaties (1969) omgebouwd maar wel direct geschakeld kickstarterblok vind ik het voorlopig allemaal oké. Daarmee komt ie normaliter gewoon door de motorkeuring en dan zie ik 2022 of 2023 wel verder. Voor de enduro is het ook voldoende. Tenslotte gaat het hier alleen om de RDW keuring.

Er kwamen verder ook een paar andere dingen aan de orde. De voornaaf zit er omgedraaid in zodat de remhevel nu aan de linkerzijde zit. Dat is het probleem niet maar wel de aandrijving van de kilometerteller én mogelijkerwijs de maat (19 inch) van het wiel. Chris gaat dus nu in zijn aanzienlijke voorraad onderdelen op zoek.
De standaard zit op dit moment - opgeklapt - inderdaad te laag en moet dus veranderd worden. Het probleem van de niet correcte doorvoer van de remkabel besproken. Het blijkt dat het desbetreffende buisje veel steviger aan dit omgebouwde 65'er er bromfietsframe is gelast dan het originele én - zoals eerder al door iemand hier opgemerkt(!) - een motorkap is volgens Chris een prima extra stevigheid. Er moet dan bij de overstap naar het grasbaanblok met de schuine DellOrto wel een stuk uit worden gezaagd. Prijs mij gelukkig dat ik nog een oude kap in reserve heb... Verder hebben wij de mogelijkheden besproken m.b.t. de doorvoer van de remkabel. Voor mij blijft er eigenlijk maar een oplossing over, namelijk het verlengen van het rempedaal. Bij de andere oplossingen bestaat er m.i. kans op breuk of problemen met de lak.
Wij hebben samen nog eens met een sterke zaklamp het framenummer geprobeerd te ontcijferen. Puur ter controle. Het resultaat is het advies van Chris om het framenummer blank te maken want waarschijnlijk voor de RDW te slecht leesbaar. Hij stelt dat hij dat ook bij een gecoate frame met een goede afbijtbeits heeft gedaan, met succes. Gewoon goed afplakken en geduld hebben want veel werk.
Conclusie van Chris: een goed opgebouwd machientje met een mooie kleurencombinatie en leuke/goede details zoals het verstelbare achterlicht, de lichtschakelaar (klein, licht van gewicht en beter van kwaliteit dan die blikken troep), de originele Ceriani koplampoortjes uit de late 60'er jaren, goed weggewerkte bekabeling en een mooi kettingschermpje. Een heel net dingetje zoals ook een amateur zonder speciaal gereedschap en dito geld die in de 60'er jaren opgebouwd zou kunnen hebben .Precies mijn bedoeling dus.

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#202 Bericht door retteketet » 10 nov 2021, 10:13

Mijn tankstickers zijn klaar. Zijn door de stickerman in een naburig dorp gemaakt voor 24 euro. Het (ongeduldig) wachten is nu op het gereed zijn van de enduro. Dan kan ik eindelijk alle stickers erop plakken en dan zie ie er veel fraaier uit. Ik heb trouwens definitief besloten om het framenummer door middel van beitsen toch maar veel beter zichtbaar te maken en dat wordt een tijdrovend klusje.
Bijlagen
tanksticker.jpg
tanksticker.jpg (31.13 KiB) 2070 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#203 Bericht door retteketet » 10 nov 2021, 10:44

Als ik even tijd heb ga ik alvast een oude motorscherm (kleine breitwand) passen op mijn grasbaanmachine. Daar zit tenslotte nog het blok onder wat uiteindelijk in de enduro komt en dat blok heeft een Dellorto (22mm) op een schuine inlaat. Om voldoende stevigheid te krijgen betreffende de ophanging van het rempedaal zet ik er dus toch maar een motorscherm op. Helaas! Een en ander betekent dus wel dat ik straks een stuk uit het motorscherm moet zagen. Tot mijn spijt gaat dat namelijk vermoedelijk niet lukken met het kleine zwarte (glasvezel) motorschermpje (https://www.caferacernet.nl) welke eigenlijk bestemd is voor de Mustang Crosser uit de 70'er jaren. Slechts twee ophangpunten én bovendien wordt het schermpje in mijn geval waarschijnlijk te slap als er nog een hap uit moet... Nota bene, mijn schermpje op de foto is aan de cilinderzijde door mij wat ingekort.
Bijlagen
motorscherm glasvezel voor Kreidler Mustang crosser.jpg
motorscherm glasvezel voor Kreidler Mustang crosser.jpg (37.63 KiB) 2063 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#204 Bericht door retteketet » 30 nov 2021, 13:39

Het machientje is klaar hoorde ik van Chris. Er waren wat dingetjes welke hij heeft moeten aanpassen. Als ik 'm ophaal laat ik mij precies vertellen hoe en wat en post ik dat. Ter leringhe ende vermaeck... Denk trouwens dart het volgende week wordt en dan z.s.m. de stickers er op. Dat maakt het tenslotte helemaal af, toch? Uiteraard plaats ik foto's. Het enig echte probleem wat ik op dit moment nog zie is het framenummer en ook dat zal uiteindelijk wel goed komen.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Kreidler Enduro

#205 Bericht door b.bonk » 30 nov 2021, 13:50

retteketet schreef: 30 nov 2021, 13:39 Het machientje is klaar hoorde ik van Chris. Er waren wat dingetjes welke hij heeft moeten aanpassen. Als ik 'm ophaal laat ik mij precies vertellen hoe en wat en post ik dat. Ter leringhe ende vermaeck... Denk trouwens dart het volgende week wordt en dan z.s.m. de stickers er op. Dat maakt het tenslotte helemaal af, toch? Uiteraard plaats ik foto's. Het enig echte probleem wat ik op dit moment nog zie is het framenummer en ook dat zal uiteindelijk wel goed komen.
tussen soest en zuid oost nederland ligt het kolderieke dorpje terschuur volgens mij.
zou met een half oog kunnen kijken of ik daar een oplossing voor kan verzinnen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Kreidler Enduro

#206 Bericht door Caspar » 30 nov 2021, 19:19

Waar is de " like" knop nou weer gebleven ?

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#207 Bericht door retteketet » 02 dec 2021, 17:09

Looman Special (replica).jpg
Looman Special (replica).jpg (65.59 KiB) 1861 keer bekeken
Hoi Bertus, Terschuur?? Was het maar waar althans betreffende de afstand naar Soest en de locaties van de classic grasbaanwedstrijden...Ik woon in Obbicht en dat is een dorpje met +/- 2000 inwoners gelegen aan de oude Maas en onderdeel van de gemeente Sittard-Geleen. Als ik de meestal smalle rivier oversteek bevind ik mij direct in België. Nota bene, ik ben van oorsprong een Tukker. En wat het framenummer betreft, ik zet het apparaat lekker bij mij in de warme woonkamer en ga eens rustig aan de slag met tape en een sterke beits. Tijd zat. Geen vrouw die mij op de vingers kijkt en/of dat ding zo spoedig mogelijk uit de kamer wil hebben. Zo deed ik dat ook met mijn Looman (replica) welke elke winter in de woonkamer kwam en dan weer verder werd verfijnd of te wel een beter gelijkende replica werd.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Kreidler Enduro

#208 Bericht door b.bonk » 02 dec 2021, 17:24

retteketet schreef: 02 dec 2021, 17:09 Looman Special (replica).jpgHoi Bertus, Terschuur?? Was het maar waar althans betreffende de afstand naar Soest en de locaties van de classic grasbaanwedstrijden...Ik woon in Obbicht en dat is een dorpje met +/- 2000 inwoners gelegen aan de oude Maas en onderdeel van de gemeente Sittard-Geleen. Als ik de meestal smalle rivier oversteek bevind ik mij direct in België. Nota bene, ik ben van oorsprong een Tukker. En wat het framenummer betreft, ik zet het apparaat lekker bij mij in de warme woonkamer en ga eens rustig aan de slag met tape en een sterke beits. Tijd zat. Geen vrouw die mij op de vingers kijkt en/of dat ding zo spoedig mogelijk uit de kamer wil hebben. Zo deed ik dat ook met mijn Looman (replica) welke elke winter in de woonkamer kwam en dan weer verder werd verfijnd of te wel een beter gelijkende replica werd.
a zo,
dacht dat je naar soest ging om het op te halen.
dat is hier 25 km vandaan.
maar je krijgt het zelf ook wel voor mekaar :thumbsup

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10241
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 327 keren

Re: Kreidler Enduro

#209 Bericht door Andy » 02 dec 2021, 17:36

Leuke brommert geworden, krijg ook zin om 1 te bouwen 2/3 van de spullen heb ik al liggen..

Andy,

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#210 Bericht door retteketet » 02 dec 2021, 22:51

Hoi Andy, bedoel jij de Looman of de enduro? Ben overigens met beiden zéér tevreden over het resultaat.

Ik zoek trouwens alleen oor de Looman nog een echte Boele of een Alfons Mohr cilinderkop....smalle tap uiteraard!! Toch maar eens kijken of Dick Baan een onbewerkte Mohr wil verkopen en of ie voor mij betaalbaar is. Chris heeft al aangeboden de kop dan pas te maken. Ik begin alwéér te watertanden...!!

Bertus, mogelijk gaat het hierbij om een misverstand. Ik haal de Kreidler op bij Chris van Homoet maar de afbijtbeits heb ik reeds thuis. Gewone superbeits en gekocht bij Hornbach. Heb al wat geprobeerd op een gepoedercoat stukje blik en het lijkt te doen te zijn. Weliswaar een "klote" werkje maar goed. Chris heeft het ook eens gedaan en was er drie avonden zoet mee.

Het weer is zodanig dat ik morgen (vrijdag) naar Chris ga. Uiteraard vermeld ik dan het resultaat, uiterlijk zaterdag in de loop van de dag.

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#211 Bericht door retteketet » 04 dec 2021, 11:01

Een paar weken terug hadden wij het hier nog over het verloop van de remkabel en hoe dat op te lossen. Omdat ik tegen het lassen aan het frame was, vanwege het beschadigen van de lak, is het rempedaal aan de bovenkant iets verlengd. Ik doe er wat chroomlak op en dan vind ik het prima zo. Ben heel pragmatisch in zulke dingen en bovendien bedenk ik mij altijd hoe die vaak zelfbouw (eitank) crossertjes uit de 60'er jaren er vaak bijstonden. Ik heb ze in mijn jeugdjaren gezien.....
Zoals eerder vermeld gebruik ik, in ieder geval tijdelijk, Marzocchi poten in Ceriani kroonplaten. Echter, daartoe moest wel het wiel er andersom in of te wel de remhevel zit nu links. Mooi bedacht maar "foutje, bedankt". De Ceriani kroonplaten blijken iets minder breed dan de Marzocchi. De(standaard) remtrommel was hierdoor iets te breed waardoor de poten iets gespreid stonden en er nauwelijks vering was. Chris heeft de trommel iets afgedraaid en "voila".
De standaard paste niet helemaal en ik vond 'm eigenlijk in ingeklapte staat ook wat te laag hangen. Daar bleek echter niet veel aan te doen en dat komt door de uitlaat. Deze hangt op de normale (standaard) wijze onder het frame. Een oplossing zou zijn om de bocht aan te passen en uitlaat wat hoger te laten lopen of op de een of andere nette(!) manier een zijstandaard er op te zetten. De foto van de enduro in z'n geheel is wat vertekend, maar ja...
Met uitlaat en 18mm Chinese Bing.jpg
Met uitlaat en 18mm Chinese Bing.jpg (94.99 KiB) 1793 keer bekeken
rempedaal aangepast.jpg
rempedaal aangepast.jpg (54.94 KiB) 1793 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#212 Bericht door retteketet » 04 dec 2021, 11:35

verloop remkabel en afgedraaide voornaaf.jpg
verloop remkabel en afgedraaide voornaaf.jpg (64.14 KiB) 1789 keer bekeken
kabelverloop.jpg
kabelverloop.jpg (58.05 KiB) 1789 keer bekeken
Ik vind dat kabels zo min mogelijk die ergens achter moeten kunnen haken. Dat geldt m.i. nog meer voor offroad gebruik. Chris heeft de Bing er op gezet en afgesteld en daarbij de gaskabel mooi weggewerkt. De remkabel wordt naar mijn smaak mooi geleid via een kabelhouder. Verder vond en vind ik dat gepriegel met de koppelingskabel door het frame waardeloos. Daarom gebruik ik nu iets wat ik vond bij Black Mamba Parts. Veel simpeler en dus sneller te vervangen.
Op het stuur zo min mogelijk poespas en vandaar dat kleine zwarte schakelaartje. Zoals ik al eerder memoreerde, vind ik die imitatie blikken dingen absoluut niks. Ik heb 3 van die dingen gekocht en alle drie waardeloos. Het kost niks en het is ook niks...Binnen recordtijd functioneerden ze niet meer naar behoren. Recordtijd betekent in dit geval binnen drie keer alle functies gebruiken!
Het framenummer is overigens bekend! Chris heeft het nummer- op eigen initiatief - blank gemaakt en naar zijn zeggen is het een fluitje van een cent met de huidige poederlakken omdat deze vanwege milieu eisen anders van samenstelling zijn dan vroeger en daarom minder hard/sterk.
Komende week maar eens kijken of en hoe ik de kilometerteller er op zet. Verder uiteraard de stickers er op en de kappen. Wordt vervolgd...

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#213 Bericht door retteketet » 04 dec 2021, 11:42

(slechte) foto van schakelaar (+ is aan  en - is uit).jpg
(slechte) foto van schakelaar (+ is aan en - is uit).jpg (44.81 KiB) 1791 keer bekeken
stuur met paralel verlopende gaskabel.jpg
stuur met paralel verlopende gaskabel.jpg (36.5 KiB) 1791 keer bekeken
verloop remkabel en afgedraaide voornaaf.jpg
verloop remkabel en afgedraaide voornaaf.jpg (64.14 KiB) 1791 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#214 Bericht door retteketet » 04 dec 2021, 11:50

Gewoon met sterke afbijt beits. Twee keer was voldoende, aldus Chris.
framenummer.jpg
framenummer.jpg (41.34 KiB) 1791 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#215 Bericht door retteketet » 04 dec 2021, 13:09

De handvatten zijn overigens imitatie Amal. Ik gebruik ze ook op de LF evenals tot een paar jaar terug op de Looman. Op die laatste heb ik nu Magura's en wel met die grijze rubberen hoesjes. Zowel de Amal's als de Magura's liggen prettig in de hand. Voor mij is een passende handgreep heel belangrijk omdat ik behoorlijk kleine handen heb en ik besteed dan ook extra veel tijd/aandacht aan de absoluut meest prettige stand. Dat betekent dat ik mij dan comfortabel voel, ik hoef mij niet te concentreren op het "vinden" van de greep en dat betekent weer dat ik minder afleiding heb c.q. mij beter kan focussen op het rijden op zich. Niets is zo vervelend om in bepaalde situaties als het ware te moeten zoeken naar de rem of koppeling, zoals ik in het verre verleden al eens mocht ondervinden!

Betreffende comfort moet ik bekennen dat ik ook hier, denk ook maar terug aan de steun van het achterrempedaal, niet goed heb opgelet qua hoogte van de machine. Hij is zo'n 3 cm lager dan de Looman maar voor offroad voor mijn persoontje eigenlijk toch nog zo'n 2 á 3 cm te hoog. Ik ben niet groot maar heb helaas ook korte benen. De Looman moet ik iets schuin houden om er op te stappen en op de grasbaan is het bij het wachten aan het startlint nog net te doen, eigenlijk sta ik net niet op de tenen(!), en daarna speelt het geen rol meer. Als je echter in het terrein moet mee steppen of je moet er af om te duwen en daarna weer er op - eventueel meerdere malen - wordt het het toch allemaal wel iets anders. Heb zonet de schokbrekers nog maar weer eens een keer opgemeten maar die zijn gewoon 32 cm van hart tot hart. Maar eens op zoek naar goede schokbrekers van bijvoorbeeld 30 cm. De voorvork moet dan nog iets doorzakken maar dat vind ik geen probleem.

buell killer
Berichten: 368
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#216 Bericht door buell killer » 05 dec 2021, 12:27

Jw, ziet er goed uit, word hij nu als bromfiets of motorfiets gekeurd?

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#217 Bericht door retteketet » 05 dec 2021, 16:45

Motorfiets natuurlijk....Als je met een zwaar opgevoerd ding (bromfiets) gaat rondrijden en je iemand van de sokken rijdt heb je óók een verzekeringstechnisch probleem! Jaren geleden zag ik in Geel (België) Nederlandse 100c Zündapps met een bromfietskenteken en dan over het fietspad naar huis (Eindhoven). Voor mij onbegrijpelijk. Voor de goede orde, ik was jaren werkzaam in de buitendienst bij een verzekeringsmaatschappij.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler Enduro

#218 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 dec 2021, 17:08

retteketet schreef: 05 dec 2021, 16:45 Motorfiets natuurlijk....Als je met een zwaar opgevoerd ding (bromfiets) gaat rondrijden en je iemand van de sokken rijdt heb je óók een verzekeringstechnisch probleem! Jaren geleden zag ik in Geel (België) Nederlandse 100c Zündapps met een bromfietskenteken en dan over het fietspad naar huis (Eindhoven). Voor mij onbegrijpelijk. Voor de goede orde, ik was jaren werkzaam in de buitendienst bij een verzekeringsmaatschappij.
Ook met 125 cc volop. Je vergeet nog de motorkentekens met bestuurders zonder A-rijbewijs :!: :!:

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Kreidler Enduro

#219 Bericht door Caspar » 05 dec 2021, 17:35

off topic: Ik reed laatst met mijn Kreidler RS berg op , ca 60km/u.
Komt er een scooter naast me rijden met een blauwe snorfiets kentekenplaat , geen helm op.
Hoppa , wheely en weg was hij....

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#220 Bericht door retteketet » 05 dec 2021, 18:12

Wat zal een mens zeggen, dus zegt ie maar niets....

Ik ben blij dat er in ieder geval minstens twee volgers zijn welke dezelfde gedachtegang hebben als ik.

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#221 Bericht door retteketet » 05 dec 2021, 18:12

Wat zal een mens zeggen, dus zegt ie maar niets....

Ik ben blij dat er in ieder geval minstens twee volgers zijn welke dezelfde gedachtegang hebben als ik.

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#222 Bericht door retteketet » 07 dec 2021, 11:08

Vond in de berging nog een paar oude en niet bepaald fraaie schermen. Omdat ik de zwarte van glasvezel eigenlijk te kort vind, de achterste rand loopt niet gelijk aan het frame, heb ik besloten die oude dingen aan te passen. De zwarte gebruik ik hierbij als een soort mal waarbij de voorste rand van het metalen scherm nu wel de originele ronding blijft houden. Op de foto zie je wat ik bedoel. De achterstand rand is al aangepast aan het frame en steekt dus niet meer uit. Aan de onderzijde kan ik nog de contouren van de zwarte volgen maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Wel is het scherm daar ook afgezaagd.
motorscherm.jpg
motorscherm.jpg (71.24 KiB) 1666 keer bekeken
motorscherm gedeeltelijk aangepast.jpg
motorscherm gedeeltelijk aangepast.jpg (45.12 KiB) 1666 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#223 Bericht door retteketet » 07 dec 2021, 15:38

Heb in het begin al eens gezegd dat je mij geen gereedschapssleutel in de hand moet geven....Volgens Ger geldt dat ook voor een flex e.d. In mijn enthousiasme heb ik namelijk totaal vergeten dat op de wijze zoals ik het heb gedaan de stevigheid uit het scherm gaat. De originele schermen hebben allemaal een (omgebogen) rand en dus had ik het scherm ietsje pietsje te lang moeten laten zodat de rand iets kon worden omgebogen. Gelukkig dan maar dat ik nog maar 1 scherm heb bewerkt!

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#224 Bericht door retteketet » 08 dec 2021, 10:33

Tijdje geleden al eens een foto geplaatst van een km teller op de rechtervorkpoot van mijn Kr.. Was er niet zo tevreden over omdat ik de teller wel erg grof (60mm) vond en ik de bevestiging d.m.v. "ordinaire" slangenklemmen ook niet echt fraai. Nu vond ik deze foto van een 125 cc Zündapp fabrieksmachine uit 1977. Denk dat ik het op dezelfde wijze doe want beter goed gejat dan slecht zelf bedacht. Zie bijvoorbeeld de schuine stand van de kilometertelleraandrijving. Ongetwijfeld om de kabel zo strak mogelijk langs de poot te laten lopen, onder andere om de kans kleiner te maken dat de kabel tijdens het rijden ergen achter blijft haken.
Ik heb op het internet inmiddels een 48mm teller gevonden en als deze binnenkomt maak ik eerst alles passend waarna het hele spul er tijdelijk weer vanaf gaat. Betreffende de RDW zet ik namelijk een draadloze GPS teller op het stuur...
km teller op Dapp 125 cc fabrieks machine 1977.jpg
km teller op Dapp 125 cc fabrieks machine 1977.jpg (62.33 KiB) 1615 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#225 Bericht door retteketet » 08 dec 2021, 15:11

Wat mij betreft had GJ Special duidelijk groter gemogen maar op zich ben ik tevreden over het resultaat. GJ Spec. is een eerbetoon aan de bouwer, mijn kameraad Ger, welke het eerst niet wilde maar nu toch wel leuk vindt. Hij wilde graag deze grootte... Deze oude en half versleten kap wordt waarschijnlijk ingekort, opgeknapt en matzwart gespten. Dat laatste is een idee van
Tank met GJ Special.jpg
Tank met GJ Special.jpg (47.7 KiB) 1594 keer bekeken
Buell Killer.

Plaats reactie