Snelle kleintjes uit Rotsterhaule (1967)

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Snelle kleintjes uit Rotsterhaule (1967)

#1 Bericht door Maarten » 29 jun 2019, 11:39

Snelle kleintjes uit Rotsterhaule (1967)


Bron: Motor, Nr. 35, 01-09-1967
Tekst: Guus van de Beek


Scan: peter G


Afbeelding

SNELLE KLEINTJES UIT ROTSTERHAULE

AGS, een nieuwe naam aan het firmament van de 50 cc crosswereld, een wereld waarin de zelfbouwers welig tieren. De een met veel, de ander met weinig succes. Hoewel het merk AGS nog niet lang bestaat en dus nog niet veel bekendheid geniet, mogen we toch wel zeggen dat dit „merk" tot de eerste categorie behoort, want er zijn al een paar eclatante successen mee geboekt. Successen die niet alom in den lande bekend zijn, maar wel in het noorden, waar de grasbaansport zeer geliefd is. Op de grasbaan is dit kleine machientje namelijk dominerend over de rest van de deelnemende 50 cc-ers. Anton Gebben, tweede in het Nederlands senior-kampioenschap bij de 50 cc crossers (op een andere machine) wist van de in totaal 30 manches van de 6 wedstrijden die telden voor het grasbaankampioenschap er maar liefst 28 te winnen, en dat het er geen 30 waren was een kwestie van tactiek, omdat de twee tweede plaatsen in de andere twee manches ruim voldoende waren om toch eindoverwinnaar te worden. Zes gewonnen wedstrijden van de zes die er verreden werden, een opvallend goed resultaat!

Waaraan was dit te danken? Natuurlijk kan Anton wel rijden, dat heeft hij in de loop van dit en voorgaande cross-seizoenen wel bewezen. Maar belangrijk was ook de machine die hij voor het grasbaanwerk tot zijn beschikking kreeg. Sinds korte tijd is hij namelijk „fabrieksrijder" voor AGS, een machine die in de zaak van de heer Akkerman in Rotsterhaule (Fr.) door Jan de Groot op een speciale manier wordt klaargemaakt. Jan de Groot i's eigenlijk automonteur van beroep, maar door zijn grote kundigheid heeft hij nu een full-time job aan het klaarmaken van de door hem zelf ontworpen cross- en grasbaanmotoren. Wat voor soort machine er uit de bus komt als Jan enige tijd getekend, gelast, gefreesd en geslepen heeft, is volkomen afhankelijk van wat hij zelf of de eventuele klant op dat moment wil hebben. Het is dus geen vastomlijnd ontwerp, er kan op alle mogelijke manieren gekozen worden tussen verschillende frames en tussen verschillende motorblokjes. Zijn grote kracht ligt echter in het klaarmaken van 50 cc Zundapp blokjes. Door de grote ervaring die Jan de Groot met deze blokjes heeft, is hij in staat om binnen de twee dagen een standaard 6,5 pk blokje op te voeren tot minstens 8,5 pk. Nu zal elke tuner zeggen dat dit niet zo'n geweldig probleem is, maar om het blokje met dit grote vermogen een bruikbare powerband te geven van ruim 3000 toeren (van 6000 tot meer dan 9000), dat valt niet mee, en dat hebben de blokjes van Jan de Groot nu net wel. Deze getallen zijn allemaal echt, gecontroleerd in de Zundapp fabrieken op de proefbank. De fabriekstechnici waren verbaasd over het resultaat!

Het rijden met een dergelijk machientje is volgens de rijders betrekkelijk gemakkelijk, omdat er weinig geschakeld hoeft te worden. Op sommige circuits maar twee maal (als men eenmaal gestart is), van vier naar drie en omgekeerd. De vijfde versnelling wordt alleen gebruikt op lange rechte einden. Door de keuzemogelijkheid in de vijfbak behoeft de machine nooit vergeard te worden, er is altijd wel een passende versnelling.



Afbeelding


Wat gebeurt er nu met de blokjes? Eigenlijk niets bijzonders, alles gebeurt volgens de bekende opvoerregels. Alle kanalen worden aanzienlijk vergroot en vloeiend van vorm gemaakt. De zuiger wordt aan de inlaatzijde ingekort om de „ademhalingstijd" te vergroten. Het derde overstroomkanaal krijgt een meer geciviliseerde vorm, want in de fabrieksuitvoering kan men nauwelijks van een kanaal spreken. Het is trouwens geen echt kanaal, maar alleen een ondiepe, lange hap uit de cilinderwand. De zuiger heeft vlak onder de ene L-compressieveer een gat dat correspondeert met dit derde kanaal. De twee normale overstroompoorten richten de gasstroom niet naar boven, maar recht naar elkaar toe. De derde poort spoelt het verbrande mengsel uit de dode hoek tussen de twee stromingen in, en zorgt daardoor voor een betere vulling. De cilinderkop wordt afgedraaid en er wordt een nieuwe vorm aan de verbrandingsruimte gegeven. De compressieverhouding wordt daardoor verhoogd, maar hoe groot deze nu is, weet Jan zelf niet. Proeven hebben uitgewezen dat het zo goed is. Datzelfde geldt voor de uitlaat (die gedempt is), en waarvan er eerst een groot aantal gemaakt is.

De frames hadden dit seizoen nog geen duidelijk omschreven vorm, maar voor het komende seizoen heeft Jan een zeer mooi frame ontworpen en gebouwd. Het is een dubbel wiegframe van buis van 22 x 19. Daarin kunnen verschillende voorvorken gemonteerd worden. Voor eigen gebruik (fabrieksmachine) komt er een lange Ceriani in, een vork die volgens de rijders de beste is. Helaas ook de duurste, bijna f 300,—. Bij het bouwen van 50 cc crossers wil Jan de Groot het echter niet laten. Voor het volgend jaar is er ook een wegracer gepland, ook met een Zundapp blokje. Omdat hij over de nodige relaties beschikt, zal dit iets zeer bijzonders kunnen worden.

Dit zijn de plannen: De zijwanden van het eigenlijke carter-gedeelte van het blokje worden finaal afgedraaid. Vervolgens worden er nieuwe wanden ingegoten, waarin de kanalen voor twee roterende inlaten gepland zijn. Aan beide zijden van, het blokje wordt dus een carburateur gemonteerd. Het is dan de bedoeling er ook een andere tandwielset in te monteren die een meer close-ratio karakter heeft met vijf, misschien méér versnellingen. De fabriek heeft namelijk de toezegging gedaan dat er een 6- of 7-bak ontwikkeld zal worden, en de tandwielset hiervan (die in het bestaande blokje zou passen) zou De Groot dan kunnen monteren. Ook voor de wegracer wordt een dubbel wiegframe gebouwd, dat echter lager is dan dat van de crosser. Daarin komt dan de korte Ceriani voorvork. Wij zijn benieuwd naar het resultaat!

U ziet, de ontwikkeling van speciale sportmachines staat nog in de kleuterschoenen, maar de resultaten zijn al van dien aard dat ze voor technicus Jan de Groot en de rijders Anton Gebben en Hilbert Visser hoopgevend zijn.

G. v. d. B.


Foto linksboven: Twee machines, zeer verschillend maar toch beide door Jan de Groot (op de rechter machine) geprepareerd. De motorblokjes zijn gelijk, maar frames en voorvorken lijken niet op elkaar. De linker machine heeft een Belgische Aerts voorvork, de rechter een Ceriani. Beide motortjes hebben Girling achterveerelementen.

Foto: Op de onderste foto is een van de bovenstaande machines eens van de andere kant bekeken. Opvallend is de dikke uitlaat, dik omdat er een noodzakelijke demper in zit.

Foto: Op deze pagina links het nieuwe frame voor de motoren van het volgende seizoen en daarboven enkele onderdelen van het blokje uit de machine van Anton Gebben. De bovenste cilinder is de bewerkte, het verschil in kanaalgrootte met een fabriekscilinder van Zundapp is duidelijk te zien. In het midden de zuiger en de zuigerpen die een naaldlagering heeft in de drijfstang.

Plaats reactie