Rond Sachs (1965, 1966)

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Rond Sachs (1965, 1966)

#1 Bericht door Maarten » 30 jun 2019, 18:29

Rond Sachs (1965, 1966)


Bron: Motor, No. 25, 18-06-1965 en Motor, No. 8, 25-02-1966
Tekst: J. d. K., J.C.V.

Scan: peter G


Afbeelding


ROND - SACHS

50 cc wedstrijdmotoren voor cross, grasbaan, betrouwbaarheidsritten en trials



Foto: Vóór de motorentestbank (in de werkplaats van de heer Rond in Bennekom) zijn hier opgesteld een voorvork en het frame van een Rond-Sachs crossmotor. Links is nog net een glimpje te zien van een te testen motor.


De merknaam Rond-Sachs heeft in korte tijd in de Nederlandse motorsportwereld grote bekendheid gekregen. Het was in 1964, dat wedstrijdsuccessen met de 50 cc-tjes in diverse takken van motorsport elkaar als het ware aan de lopende band begonnen op te volgen; was het niet in de cross-sport, dan wel bij grasbaanraces of betrouwbaarheidsritten en een enkele keer ook in een trial. Nu was de naam van de Bennekomse tweetaktspecialist Rond in de motorsport al geen onbekende meer, maar wat de combinatie Rond-Sachs in feite inhoudt, zal velen ook thans nog niet precies duidelijk zijn. Sinds een jaartje heeft de heer Rond een officiële functie voor Nederland als wedstrijdtechnicus van Sachs. Hij vertegenwoordigt in feite Sachs hier te lande voor zover het de wedstrijdzaken betreft en dit komt ook hierin tot uiting, dat de zogenaamde sportblokjes door hem geleverd worden en niet door de Sachs importeur welke hier te lande bromfietsmotoren, remnaven en andere produkten van de Duitse Fichtel & Sachs fabrieken brengt. Wanneer gesproken wordt van een Rond-Sachs, dan betreft het een complete wedstrijdmotor, dus niet slechts een motorblokje maar tevens het rijwielgedeelte. Een Rond-Sachs is een wedstrijdmotor, bijvoorbeeld een crossmachine, met een heel speciaal frame, waarvan de vooral in trialkringen al vele jaren bekende Joop Morel de fabrikant is. Alvorens hij zich ging be-zighouden met de fabricage van de frames voor de Rond-Sachs wedstrijdmotoren, had hij al naam gemaakt als framebouwer. Met het typische Rond-Sachs crossframe, dat we zouden kunnen betitelen met brugframe — een buizenconstructie als brug tussen het balhoofd en de staande achterframebuizen, waarbij een onder- en voor-framebuis konden vervallen —heeft hij wel een mooi staaltje van zijn kunnen gegeven. Dit frame is bijzonder licht en ook de voorvork, waarvan twee simpele rechte buizen en een schommelsysteem met veerelementen de belangrijkste componenten zijn, heeft een laag gewicht. Hierdoor weegt een complete cross-Rond-Sachs niet meer dan ca. 62 kilogram; voor een machine die in het terrein opgewassen moet zijn tegen grote belastingen, zoals die bij het neerkomen na een sprong optreden, is dit een uitzonderlijk laag gewicht, dat zelfs bekende Duitse (ook Sachs inbouwende) fabrieken voor hun wedstrijdmachines nog niet gerealiseerd hebben. Rond-Sachs heeft daardoor ook in het buitenland al belangstelling getrokken! We hebben hier in eerste instantie even het framegedeelte van de Rond-Sachs ter sprake gebracht, maar dat de naam Rond met Sachs verbonden is, spruit niet slechts hieruit voort dat de heer Rond speciale frames laat maken en daar een Sachs blokje onder hangt. Wie een Rond-Sachs koopt, krijgt daarin een 50 cc Sachs motor van het type GS, waar door tuner Rond nog een volle dag aan besteed is om er dat beetje extra fut (en toeren) uit te krijgen, dat de crosser tot topman kan maken. We zouden haast kunnen zeggen, dat elke Rond-Sachs een potentiële winnaar is, waarmee we natuurlijk niet beweren, dat. de concurrentie op goed opgevoerde en prima geprepareerde andere machines bij voorbaat kansloos is. De wedstrijdresultaten wijzen wel eens anders uit, maar zij hebben toch heel vaak ook laten zien, dat de Rond-Sachs wel een „top" moet zijn onder de wedstrijdmotoren. Stef v. d. Sluis werd op een Rond-Sachs senior-cross kampioen in de 50 cc klasse in 1964, Foppe de Boer veroverde het grasbaankampioenschap en rijders zoals Beukhof, v. d. Top en diverse anderen boekten menige overwinning in crosses en betrouwbaarheidsritten: Nu de naam van Stef v. d. Sluis gevallen is, mag meteen wel die van (pa) Ab v. d. Sluis genoemd worden, want er is een hechte samenwerking Rond-Ab v. d. Sluis, waarbij de laatste speciaal ook bemoeienis heeft met de manager-kant van de wedstrijdaangelegenheden. Tweetaktspecialist Rond houdt zich speciaal bezig met de ontwikkeling van de 50 cc GS wedstrijdblokjes.


Afbeelding

De GS blokjes, die van huis-uit een z.g. Breitwand cilinder en vijf versnellingen hebben, ondergaan geen Rond-tuningsbeurt als ze los verkocht worden. Het opvoeren blijft voorbehouden aan de motoren die als krachtbron fungeren in de complete Rond-Sachs wedstrijdmachientjes.
Sachs fabriceert per jaar zo'n 250 a 300 GS blokjes, waarvan de prijs hier in Nederland f. 710,— bedraagt, zonder uitlaatbocht en demper, die apart nog eens. respectievelijk f. 12,25 en f. 23,50 kosten. Bij Sachs wordt elk GS blok op de proefbank getest en dan ondergaat elke motor, gemonteerd in een testmotorrijwiel, nog een beproeving van 35 km op de weg. Een vermogensopgave wordt door Sachs voor de GS motoren niet verstrekt, maar wel kunnen we zeggen, dat het maximumvermogen geleverd wordt bij ongeveer 9000 toeren. „Rond-tuning", waarbij aan de hand van vele opgedane ervaringen poorten en kanalen in de cilinder uiterst minutieus met vijltjes en slijpsteentjes enigszins gewijzigd worden, geeft de voor inbouw in een Rond-Sachs bestemde motortjes nog wat extra fut. Het toerental waarbij het maximumvermogen geleverd wordt, komt dan op 9300 omw./min. en alhoewel de motoren „onderin" bepaald niet futloos. zijn, begint de goede krachtsontplooiing ,,pas" bij 6000 toeren.
Over dit opvoeren willen we nog even in het bijzonder het volgende opmerken. Er is geen sprake van, dat men. door het domweg vergroten van in- en/of uitlaatpoorten en het bijwerken van overstroomkanalen zelf zo maar extra pk's kan peuren uit een GS blokje. Het resultaat dat men bereikt door te gaan vijlen zonder te weten waar fracties van millimeters weggenomen moeten worden, is meestal averechts.


Foto boven: Geheel bovenaan de Rond-Sachs cross-machine van Stef v. d. Sluis, welke nog enkele extra gewichtbesparende bewerkingen heeft ondergaan maar toch nagenoeg identiek is aan de Rond-Sachs wedstrijdmachines die men kan kopen.

Foto midden: De close-up van de Sachs GS motor is van dezelfde machine. Goed is te zien, dat de motor onder aan het zeer lichte maar ook uiterst robuuste brugframe is gehangen.

Foto onder: De Rond-Sachs betrouwbaarheidsmotor links is het strijdros van Arend v. d. Top


Afbeelding


De heer Rond heeft zijn kennis van zaken opgedaan na uitgebreide proefnemingen, „botgevierd" op vele cilinders en uitlaten en dempers mede met behulp van een testbank waarover hij in zijn werkplaats de beschikking heeft. Het resultaat van zijn ontwikkelingswerk, dat immer voortgaat, wordt steeds door Sachs op de voet gevolgd. en al menige bespreking van mogelijkheden en bereikte resultaten heeft op de fabriek in Schweinfurt plaats gevonden. De fabriek op haar beurt verleent natuurlijk alle mogelijke steun maar laat toch in eerste instantie de heer Rond pionieren in de hele speciale tweetaktmaterie. Hieruit spreekt wel een groot vertrouwen in zijn kunde, die niet alleen bestaat uit het deskundig opvoeren maar ook uit de kunst om de motoren daarbij hun hoge graad van betrouwbaarheid te doen behouden. Zoals gezegd gaat het ontwikkelingswerk daar in Bennekom steeds voort en als men het tijdstip gekomen acht om een volgend stapje in het ontwikkelingsstadium aan de praktijk te toetsen — wat slechts een enkel keertje per jaar gebeurt — dan is het in eerste instantie de machine van Rond-Sachs rijder no. 1, Stef v. d. Sluis, die hiervoor in aanmerking komt. We kunnen echter stellen, dat de motor in zijn Rond-Sachs nagenoeg gelijk is aan die welke in andere Rond-Sachs wedstrijdmachines gemonteerd worden. Een fractie van een pk meer is bovendien niet zonder meer pure winst, want verder opvoeren gaat meestal gepaard met een grotere toerengevoeligheid. Menige bezitter van een motorrijwiel met Sachs 50S motor zal zich wellicht al eens afgevraagd hebben, of geen ombouw tot het GS type mogelijk is. Het antwoord moet luiden, dat men met een S-ombouw Praktisch nooit het niveau van een GS type zal bereiken of zelfs benaderen. De speciaal getunede Sachs GS blokken worden dus alleen verkocht als krachtbron voor een Rond-Sachs. Als een crossmachine van dit merk geheel gemonteerd is — de aanschaffing omvat dan dus het frame, voor- en achtervering, wielen met naven, tank, filterkast, uitlaat met demper, kortom alles wat er op en aan een complete crossmotor hoort te zitten — komt hij op rond f 1700,—. Rond-Sachs wedstrijdmachines kan men kopen als men startbewijshouder is en voor zover ze leverbaar zijn. Doorgaans zal op zijn minst rekening gehouden moeten worden met een levertijd van vier weken, daar de frameproduktie niet in massa geschiedt en de vraag vooral vlak vóór en tijdens het wedstrijdseizoen groter is dan waar de produktiemogelijkheden aan kunnen beantwoorden.
In verband met dit laatste en ook omdat Sachs-specialist Rond de wedstrijdmensen graag tevens wat goedkopers voor Sachs inbouw wil kunnen bieden, heeft hij sinds kort de mogelijkheid gerealiseerd om een bouwset aan te schaffen. Deze set omvat een frame van buitenlandse makelij, een voorvork en achter- vork (zonder veerelementen), naven (1300 mm, met uitstekende remmen), voetrusten, filterkast, maar o.a. geen spatborden, tank en buddy. Een Sachs GS motor (niet speciaal getuned maar toch royaal voldoende pk's biedend om in wedstrijden goed voorin mee te kunnen draaien) past er zo in. De wat handige doe-het-zelver zal met de samenbouw geen moeite hebben en om het geheel zo laag mogelijk in prijs te houden, kan men natuurlijk ergens een tweede-hands tankje opscharrelen, eventueel zelf een zetel maken en zo de machine completeren. De bouwset kost f 450,—. Wordt de reeds genoemde prijs voor een GS blok hierbij opgeteld en weet men verdere benodigde delen enigszins gunstig. aan te schaffen, dan hoeft de prijs van een complete bouwset cross-motor niet boven de f 1250,— f 1500,— te komen. De echte Rond-Sachs blijft het topmodel uit Bennekom, maar daarnaast is de bouwset met GS-blok zeker een aantrekkelijke neven-aanbieding!

J. de K.


Afbeelding


Motor PRIMEUR

Rond-Sachs presenteert de 1966-er Cross- en Betrouwbaarheids-machines


Kopfoto: Tweetaktspecialist Rond bij zijn laatste geesteskind. Hieronder de gereconstrueerde voorvork met Oostduitse veerelementen. De aluminium wielen zijn voorzien van de nieuwe Sachs naven. De Rond-Sachs zal te zien zijn op de RAI.,


De produkten van Rond-Sachs zullen voor de bezoekers van cross-, grasbaan- en betrouwbaarheidswedstrijden zeker geen onbekende verschijning meer vormen. Enkel de merknaam alleen is voldoende om wedstrijdrijders, die het in de afgelopen seizoenen tegen deze razendsnelle machientjes moesten opnemen, slapeloze nachten te bezorgen. Wel, sinds wij de. 1966 modellen hebben mogen bewonderen, kunnen wij met een gerust hart zeggen, dat de slapeloze nachten wel eens in nachtmerries zouden kunnen veranderen, waarbij het hoofdthema van deze angstwekkende nachtmerries wel eens kon draaien om het aantal indrukwekkende paardekrachten, die dank zij de „Rond-tuning" in het OS-blokje zijn gaan huizen. In nummer 25 van de vorige jaargang heeft u reeds het een en ander over de Bennekomse tweetaktspecialist kunnen lezen, die nu bijna twee jaar de officiële functie heeft van wedstrijdtechnicus voor Nederland. In deze hoedanigheid werkt de heer Rond wel nauw samen met de wedstrijd- en ontwikkelingsafdeling van de Fichtel & Sachs fabrieken; maar zijn vindingen en wedstrijd-motoren staan daar verder volkomen los van. In tegenstelling tot vorig jaar worden de machientjes nu geheel in eigen huis vervaardigd. Ook het bijzondere cross-frame, dat heel moeilijk te definiëren valt, maar dat het best te vergelijken is met het zogenaamde ruggegraat-frame. Het geheel bestaat in feite uit een piramidevormige buisconstructie, die het balhoofd en de ophangings-steunen van het blok met elkaar verbindt. Van een achterframe is er nauwelijks sprake, omdat de naar achter doorlopende buis slechts dient tot steun voor de buddyseat en het lichtmetalen. achterspatbord. Met het beschrijven van liet frame, hebben wij tegelijkertijd één van de belangrijkste vernieuwingen ter sprake gebracht. Op de rechterpagina hebben wij ter vergelijking het oude en het nieuwe frame afgebeeld. Het nieuwe frame heeft niet alleen in de langdurige beproevingen door het ,.fabrieksteam" bewezen aanzienlijk stijver te zijn, maar belangrijker bij dergelijke machientjes is nog het totale gewicht. Het nieuwe, van Reynolds pijp geconstrueerde frame, weegt slechts 6,3 kg, dat is bijna de helft minder dan het oude exemplaar. Door enkele verdere detailwijzigingen kon het totale gewicht van 65 tot 56,5 kg omlaag gebracht worden, een aantal


Afbeelding


kilogrammen dat door slechts weinig andere merken benaderd zal worden. De zijdelingse stijfheid werd bevorderd door de meer driehoekige constructie van het buizengedeelte, hetgeen op de tweede foto heel duidelijk te zien is.
De veranderingen aan het rijwielgedeelte omvatten verder een gereconstrueerde voorvork, die onder een andere hoek geplaatst werd — de wielbasis werd in totaal 1 cm langer —, waardoor de toch reeds goede stuureigenschappen, vooral in het mulle zand, nog aanzienlijk verbeterd werden. In de nieuwe modellen zullen thans ook voor de eerste maal de lichtmetalen naven van Sachs gemonteerd worden, die, behalve een niet uit te wissen gewichtsvermindering, ook van ruimer bemeten remmen zijn voorzien. Zowel voor als achter zijn de wielen uitgerust met een steekas. Voor de lagering van zowel de voor- als de achtervork heeft men gebruik gemaakt van zogenaamde silent-blocks, welke geen onderhoud vereisen. De 19 inch wielen zijn van bijzonder stevig geprofileerd duraluminium. Een punt, waar de Rond-Sachs-rijders nog wel even aan moesten wennen is, dat de machine ruim 4 cm lager is geworden. Voor de kleine Te Lindert (ja u heeft het goed gelezen; kampioen Stef van der Sluis is overgestapt naar de kwartliters) met zijn gewicht van nog geen 60 kg was dit zelfs gunstiger, maar voor Beukhof en Van de Top, die beiden wat forser van afmeting zijn, betekende dit wel even wennen. Een ding staat echter als een paal boven water, alle rijders zijn enthousiast over de stuurkwaliteiten en de prestaties van deze machines. Tweetaktspecialist Rond heeft in de afgelopen wintermaanden de GS-blokjes nog eens minutieus onder de loep genomen, omdat hij over de prestaties nog niet helemaal tevreden was (wij vinden overigens twee crosskampioenschappen achter elkaar met daarbij vele andere successen wel een pluim waard). Rond houdt bij het opvoeren van de motortjes dezelfde lijn aan als de fabriek, d.w.z. hij maakt ze zodanig, dat zijn creaties net iets sneller zijn dan de tegenstanders, maar meer ook niet. Wel zorgt men natuurlijk, dat er weer een iets krachtiger versie voor eventuele „noodgevallen" klaar ligt, maar zolang het niet noodzakelijk is hier een beroep op te doen, blijft men met de iets minder geavanceerde blokjes rijden. Hoewel het vermogen geheim moest blijven, mogen wij u wel verklappen, dat door toepassing van een verbeterde krukas, een nieuwe cilinder en cilinderkop met gewijzigde compressieruimte het topvermogen aanmerkelijk is gestegen en dat vooral de zogenaamde powerband een veel ruimer nuttig toerengebied bestrijkt. Het maximum toerental bedraagt thans 10.000 t/m. De verbetering van de krukas bestaat voornamelijk hierin, dat de duraluminium drijfstang bij het pistonpenoog verzwaard is. Nieuw is ook de luchtfilter-constructie (werd tot 11 maal toe herzien), die op de laatste afbeelding duidelijk te bewonderen is. Hij bestaat uit een papieren filterelement, dat geplaatst is boven op een vierkant trommeltje, waarin de aangezogen lucht eerst tot rust komt. In het inwendige van het blok werd tevens de vijfversnellingsbak herzien. Vooral bij grasbaanwedstrijden bleken de overbrengingsverhoudingen — in het bijzonder de korte eerste versnelling — niet te voldoen. Daarom werd een volkomen nieuwe bak ontworpen, die exclusief voor Nederland gemaakt wordt op de Sachs-fabriek. De eerste versnelling is wat langer geworden, terwijl de bak meer een close-ratio karakter gekregen heeft. De extra borging van de trekspieschakeling, wat reeds in 1964 noodzakelijk bleek, bleef ook nu gehandhaafd.

J. C. V.

Foto's: Van boven naar beneden het oude en het nieuwe frame, waarvan de afbeeldingen voor zich zelf spreken. Daaronder de verzwaarde krukas (op de achtergrond), de nieuwe close-ratio 5-versnellingsbak met op de voorgrond rechts de extra borging van de trekspieschakeling. Tenslotte het „Rond-tuning" GS-blokje met nieuwe kop, nieuwe cilinder, luchtfilter en opgebogen uitlaat.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#2 Bericht door retteketet » 23 dec 2022, 16:03

Vroege Rond-Sachs 50cc
Vroege Rond-Sachs 50cc
Vroege Rond-Sachs 50cc.jpg (106.32 KiB) 1709 keer bekeken

Vroege Rond-Sachs 50cc

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#3 Bericht door retteketet » 28 dec 2022, 15:26

Bennie te Lindert op 50cc Rond-Sachs 1966.jpg
Bennie te Lindert op 50cc Rond-Sachs 1966.jpg (62.91 KiB) 1656 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#4 Bericht door retteketet » 28 dec 2022, 15:26

Stef van de Sluis op 50cc Rond-Sachs 1966.jpg
Stef van de Sluis op 50cc Rond-Sachs 1966.jpg (75.18 KiB) 1656 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#5 Bericht door retteketet » 28 dec 2022, 15:32

Weekblad Motor waarop Stef is van 3 april 1966 en die waarop Bennie is van 17 juni 1966. Zie de andere voorvering!!

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#6 Bericht door retteketet » 15 mar 2023, 11:32

Geen echt goede foto helaas.
Rond-Sachs 50 MC.jpg
Rond-Sachs 50 MC.jpg (54.41 KiB) 1395 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Rond Sachs (1965, 1966)

#7 Bericht door retteketet » 20 mar 2023, 12:00

Rond Sachs 50cc gerestaureerd.jpg
Rond Sachs 50cc gerestaureerd.jpg (91.11 KiB) 1300 keer bekeken

Plaats reactie