Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Bericht
Auteur
Frank1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2022, 14:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#26 Bericht door Frank1953 » 05 dec 2022, 15:18

Hallo Herr Karsten! Danke für Ihre Nachricht. Ich habe es heute Morgen überprüft. Der horizontale Teil meiner Vorderradgabel ist gerade. Es hat also nicht die von Ihnen gezeigte „Kröpfung“. Die 19” Laufräder gehören also in diese Vorderradgabel und unter diese Kreidler. Nach und nach wird mir klar, dass „mein“ Eitank Kreider tatsächlich aus vielen verschiedenen Teilen zusammengesetzt war. Forumsmitglied Henk van Vegten hat sich bereits etabliert. Meine Wiener Mutter nannte so etwas „aus jedem Dorf einen Hund“, also ist das vielleicht ein österreichischer Ausdruck. Aber auch hier habe ich wenig Mühe mit der Zusammensetzung meines Kreidlers. Mir geht es um die Atmosphäre, und die strahlt meine Kreidler komplett aus. Der Punkt ist auch, dass ich nach einem Kreidler im bestmöglichen Zustand gesucht habe. Dies war das erste schöne Eitank auf das ich während eines halben Jahres der Suche gestoßen bin. Deshalb habe ich es gekauft. Ein weiterer Grund, warum ich wenig Probleme mit der Zusammensetzung habe, ist, dass ich früher fast alles an meinem eigenen Kreidler geändert habe, was geändert werden konnte, angefangen beim Zylinder, Kolben, Vergaser, Ritzel, Auspuff, um ihn schneller laufen zu lassen. Also mein eigener Kreidler war damals noch so viel gefasster als der Kreidler, den ich am Samstag gekauft habe. Also, na ja... Herzlichen Grüss, Frank.
Deze gebruikers waarderen Frank1953 voor dit bericht (totaal 2):
Flocke (05 dec 2022, 16:31) • KJ (05 dec 2022, 22:36)
Waardering: 18.18%

Frank1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2022, 14:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#27 Bericht door Frank1953 » 05 dec 2022, 15:38

Dag Henk en andere. Dank weer voor de reacties. Aan de Duitser Carsten schreef ik, in het Duits, zojuist dit (en verstuurde het abusievelijk tweemaal omdat ik nog enigszins onhandig ben op dit forum):

‘Hallo Herr Carsten! Dank u voor uw bericht. Ik heb het vanmorgen gecontroleerd. Het horizontale deel van mijn voorvork is recht. Het heeft dus niet de door u getoonde “Kröpfung”. In deze voorvork en onder deze Kreidler horen dus de 19 inch wielen. Gaandeweg wordt het mij nu duidelijk dat ‘mijn’ eitank Kreider inderdaad uit vele verschillende delen werd samengesteld. Zoals forumlid Henk van Vegten al vaststelde. Mijn Weense moeder noemde zoiets ‘van elk dorp een hond’, dus misschien is dat een Oostenrijkse uitdrukking. Maar nogmaals, met de samengesteldheid van mijn Kreidler heb ik weinig moeite. Het gaat mij om de sfeer, en die straalt mijn Kreidler volledig uit. Het punt is ook dat ik op zoek was naar een Kreidler in een zo mooi mogelijke toestand. Dit was de eerste mooie eitank die ik tijdens een half jaar zoeken tegenkwam. Om die reden kocht ik hem. Een andere reden waarom ik weinig moeite heb met de samengesteldheid is dat ik vroeger zo ongeveer alles aan mijn eigen Kreidler veranderde wat er aan te veranderen viel, te beginnen met de cilinder, zuiger, carburateur, tandwiel, uitlaat, om hem harder te laten lopen. Mijn eigen destijdse Kreidler was dus een nog zoveel meer samengestelde dan de Kreidler die ik zaterdag kocht Dus, ach... Hartelijke groet, Frank.’

Inderdaad Henk, als ik een volstrekt nog originele eitank zou kunnen kopen die in dezelfde fraaie staat verkeert als de samengestelde die ik nu heb, dan zou ik die zeker willen kopen. Maar tot die tijd ben ik tevreden met de samengestelde. Dat ik bij inruil of verkoop dan verlies zou moeten nemen op de samengestelde, ook daar heb ik weinig moeite mee. Zoiets zie ik dan maar als ‘leergeld’. Bovendien, gezien de opbrengsten die Kreidlers op Catawiki halen, weet ik nog niet zo zeker dat ik verlies zou moeten nemen. Inclusief kosten en veilingkosten zou mijn Kreidler van € 2.850 een bedrag van € 3.400 moeten opbrengen om uit de kosten te komen, en zo’n opbrengst geef ik nog wel een kans. Maar goed, wellicht zal ik vijfhonderd of nog iets meer euro moeten verliezen. Goed, best, dat moet dan maar. Het is me nu duidelijk dat ik me waar het de originaliteit van de gekochte Kreidler betreft heb laten verblinden door de uiterst nette staat waarin hij verkeert, en dat ik tamelijk onoordeelkundig te werk ben gegaan. Inmiddels heeft hij een mooie plek in mijn hal gekregen, haaks op de gerestaureerdeLaverda 750 SF uit 1972 die ik daar heb staan. Een leuk contrast is het wel.

En dank nog voor het filmpje. Mocht de fraaie eitank-Kreidler die daarin besproken wordt te koop zijn, wel dan ben ik zeker een gegadigde. Alhoewel ik natuurlijk niet weet wat de waarde is die daarvoor gevraagd en betaald wordt.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#28 Bericht door kreidler844 » 05 dec 2022, 15:40

De juiste voorvork heb ik wel liggen, wil ik best gratis omruilen.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
adriline (05 dec 2022, 15:52)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#29 Bericht door Caspar » 05 dec 2022, 15:43

Het gaat erom dat JIJ er lol in hebt.
Je vroeg om advies , dat heb je gekregen.
En je ziet , na het voorstellen wordt je geholpen.
Veel veilige kilometers en plezier met je project.
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht (totaal 3):
Flocke (05 dec 2022, 16:31) • KJ (05 dec 2022, 22:38) • jamojamo (06 dec 2022, 16:56)
Waardering: 27.27%

Frank1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2022, 14:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#30 Bericht door Frank1953 » 05 dec 2022, 16:40

Dag Kreidler 844. Nou ja, dat is een mooi aanbod. Dank je wel. Maar is jouw vork in dezelfde kleur en nog net zo mooi als die er bij mij opzit...? En waar woon je, als ik vragen mag...? Groet, Frank.

Frank1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2022, 14:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#31 Bericht door Frank1953 » 05 dec 2022, 16:41

.........dank je wel, Caspar! Groet, Frank.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#32 Bericht door kreidler844 » 05 dec 2022, 17:25

Frank1953 schreef: 05 dec 2022, 16:40 Dag Kreidler 844. Nou ja, dat is een mooi aanbod. Dank je wel. Maar is jouw vork in dezelfde kleur en nog net zo mooi als die er bij mij opzit...? En waar woon je, als ik vragen mag...? Groet, Frank.
Volgens mij heb ik nog wel een mooie.
Ik woon in het mooie Opende...

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#33 Bericht door Flocke » 05 dec 2022, 19:00

Frank1953 schreef: 05 dec 2022, 16:40 Dag Kreidler 844. Nou ja, dat is een mooi aanbod. Dank je wel. Maar is jouw vork in dezelfde kleur en nog net zo mooi als die er bij mij opzit...? En waar woon je, als ik vragen mag...? Groet, Frank.
Du mußt ja letztlich nur das Teil mit der Kröpfung (die Schwinge) tauschen, nicht die komplette Gabel.
Ggfs. noch die Köpfe, die die Feder mit der Schwinge verbinden, da gab es mal einen Unterschied, der Rest ist gleich.
Von den Verbindungsteilen und Köpfen habe ich noch jede Menge, falls es die brauchen sollte.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#34 Bericht door kreidler844 » 05 dec 2022, 20:41

natuurlijk alleen de swing-vork
Laatst gewijzigd door kreidler844 op 06 dec 2022, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10789
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 184 keren
Ontvangen waarderingen: 563 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#35 Bericht door Henk 3bakvoet » 06 dec 2022, 08:41

Dag Frank,

De Eitank die ik zelf in de schuur heb staan bestaat of is opgebouwd uit Eitank onderdelen van drie verschillende bouwjaren uit drie landen, Duits, Zwitsers en Nederlands en is een mix van diverse modellen.
De purist of kenner zou zeggen wat een bij elkaar geraapt zootje.
Er klopt helemaal niets van! En dat klopt.
Ik kijk helemaal niet naar een waarde eenmaal in bezit, vele wel, eenmaal in bezit denkt men maar aan één ding wat is die van mij waard, wat brengt hij op. De financiële fantasie van de eigenaar neemt dan ook al snel de vrije loop aangemoedigd door marktplaats en zijn omgeving.
Frank, jij en ik hebben overeenkomsten, het boeit jou niet, als er maar een Kreidler Eitank in de hal staat.
Zo boeit het mij niet dat ik totaal niet in aanmerking kom voor de originaliteit prijs.

Als decoratie in hal is de Eitank perfect en voldoet hij aan jou wens.

P`s,

Ik las dat jou verkoper de volgende Eitank op marktplaats heeft gezet.
De kreet patina in de advertentie? Ik noem het kuis verrot.
Bijlagen
frame eitank.JPG
frame eitank.JPG (127.47 KiB) 763 keer bekeken

Frank1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2022, 14:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#36 Bericht door Frank1953 » 06 dec 2022, 14:23

Dag Henk! Dank wederom voor je bericht. Ok, jij bezit dus ook een eitank die je 'een bij elkaar geraapt zootje' noemt. Dat had ik niet verwacht. Dit enerzijds niet wegens je (positieve) kritiek inzake de originaliteit van 'mijn' Kreidler, maar anderzijds ook niet omdat ik meende gelezen te hebben dat je een prijs met een Kreidler had gewonnen. En waar het dit laatste betreft ging (en ga) ik er vanuit dat het om een volstrekt originele Kreidler ging. Maar wellicht bezit je er meerdere en is dat de verklaring.

Ja, die kreet 'patina'. Die kwam ik al vaker tegen in Kreidlerkringen, en steeds verbaasde me dat. Want ik ken de term 'patina' van de bronzen beelden en beeldjes die ik tracht te verzamelen. Wikipedia zegt er dit over: 'Patina, ook aangeduid als edelroest of koperroest, is een doffe corrosielaag die gevormd wordt op het oppervlak van voornamelijk koperen voorwerpen en koperhoudende legeringen (zoals brons) als gevolg van oxidatie van het metaal bij blootstelling aan de lucht en vocht.' Einde citaat.

Onafgewerkt koper en brons krijgen in de loop van de tijd een donkerkleurig patina. Maar een in een kleur gespoten Kreidlerframe toch niet...? Maar wellicht dat de kenners onder de Kreidlerliefhebbers zien dat er in de loop van de vijftig tot zeventig jaar die Kreidlers nu bestaan toch een herkenbare verkleuring optreedt, en dat ze díe 'patina' noemen en kunnen waarderen. Nu goed, ieder diertje z'n pleziertje, maar ik zie het niet.

Om nog een laatste opmerking over het aspect 'een bij elkaar geraapt zootje' te maken: zoals gezegd, mijn destijdse Kreidler (1969) veranderde in de loop van de twee jaar dat ik hem bezat evenzeer in een 'bij elkaar geraapt zootje', dat wel steeds uit originele Kreidleronderdelen bleef bestaan, dat wel natuurlijk (zoals bijvoorbeeld de kleinere wielen met de grote trommels van de RS die ik bij Van Veen van een total loss RS kon overnemen). En dus voel ik vandaag niet al teveel bezwaar tegen de eitank 1962 in mijn hal die, zoveel is ook mij nu wel duidelijk, eveneens een 'bij elkaar geraapt zootje' is. Maar belangrijker nog voor mij was de staat waarin de eitank verkeerde waarnaar ik op zoek was. Liever, veel liever bezit ik een prachtig glimmend en glanzend 'bij elkaar geraapt zootje', dan een doffe, hier en daar roestige maar volstrekt nog originele eitank. Sowieso ben ik in het halve jaar dat ik zocht niet één keer een originele, nétte eitank tegengekomen.

Dus inderdaad, Henk, als decoratie in mijn hal en als kristallisatiepunt voor mijn nostalgie voldoet mijn eitank perfect, en dát is wat telt. Groet, Frank.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#37 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 dec 2022, 14:44

Ook een feit dat eitanks zoals Jan in het filmpje bezit bijna NIET te vinden zijn.

Zelfs een prachtige RMC uit de latere jaren al niet.

Altijd wel aan de originaliteit geprutst.

Nogmaals originaliteit zoals ze uit de fabriek rolde is zeker geen plicht. Dat bepaald de bezitter zelf wel.


Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#38 Bericht door b.bonk » 06 dec 2022, 19:18

Grappig dat de kettingspanner weer zo zit.
Zelfde bouwer.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#39 Bericht door kreidler844 » 06 dec 2022, 22:02

hermanp schreef: 05 dec 2022, 12:22
kreidler844 schreef: 05 dec 2022, 07:53 Veel plezier met je aankoop Frank.

Ik ben ook in het bezit van een (niet gerestaureerde) Eitank van 1962 en zie wat zaken die anders zijn, die van mij is een motorfiets en oorspronkelijk in Zwitserland geleverd.
Ook ben ik nog bezig met een Mokick van 1961, deze heeft 19"wielen.
In die jaren zijn heel veel verschillende details veranderd, het is ook leuk om je daarin te verdiepen.
De stuurkap van 1961 past niet op een stuur van 1962 om maar iets te noemen, voorvork zoals Carsten ook al laat zien is anders voor 19 en 17" wielen.
Frame ter plaatse van de onderbouw is ook anders bij 19 en 17"wielen.

#Hermanp ik ben wel benieuwd naar je framenummer en typenummer?
Hoi Wietse,

het framenummer van deze Kreidler K53/1NL is 797711
het zal vaak moeilijk zijn om de exacte herkomst te herleiden, maar deze Kreidler is voor zover ik weet errug origineel en in 1962 nieuw verkocht door 'De Centrale' te Eindhoven. Als de verkoper mij de juiste informatie heeft gegeven, ben ik sinds 2019 de derde eigenaar. Ik heb er ook nog het setje bij, compleet, om het om te bouwen naar dubbele schokbrekers achter.
Heb je wat aan deze informatie, en als ik zo vrij mag zijn, wat ga je er mee doen?

Groet,
Herman
Dat is een mooi origineel in Nederland geleverd exemplaar.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Advies gevraagd inzake een Kreidler ei-tank uit 1962

#40 Bericht door Flocke » 07 dec 2022, 01:29

b.bonk schreef: 06 dec 2022, 19:18 Grappig dat de kettingspanner weer zo zit.
Zelfde bouwer.
Das wurde früher wohl häufig so montiert.

Bei meiner Eitank hatte jemand die Fahne der Spannerscheibe etwas nach außen gebogen, so dass man da leichter drauf klopfen kann.
Deswegen und wegen entsprechender Gebrauchsspuren kann man den jetzt nur noch so verwenden und es ist mir auch egal, darum lasse ich es so.

Ich habe damit aber auch technisch, also beim Kettenspannen, überhaupt gar kein Problem ...

Seltsam ist an sich auch, dass die Strichmarkierungen bei der Eitank auf beiden Seiten des Spanners angebracht sind.
Also von daher eine "richtige" als auch "falsche" Orientierung und Verwendung möglich ist.

Anscheinend hatte man das bei Kreidler damals aber auch nicht immer beachtet bzw. so eng gesehen. :D

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2022-12-07 um 01.19.49.png
Bildschirmfoto 2022-12-07 um 01.19.49.png (850.49 KiB) 664 keer bekeken
Bildschirmfoto 2022-12-07 um 01.16.12.png
Bildschirmfoto 2022-12-07 um 01.16.12.png (1.45 MiB) 664 keer bekeken
Bildschirmfoto 2022-12-07 um 02.15.46.png
Bildschirmfoto 2022-12-07 um 02.15.46.png (441.68 KiB) 658 keer bekeken

Plaats reactie