Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
In mijn tienerjaren altijd heel veel plezier gehad van mijn zeer betrouwbare Puch Maxi uit 1978. In de midden jaren negentig waren schakelbrommers als tiener bijna niet te betalen wat betreft aanschaf en verzekering. Maar altijd blijven dromen ooit een keer een echte Kreidler te kunnen aanschaffen . En nu 25 jaar later, is het dan eindelijk zover. Mijn eerste Kreidler RMC K53 402 uit 1976. Geweldig om dit nu te kunnen zeggen.
Het orginele instructieboekje heb ik erbij gekregen met vermelding van de eerste eigenaar uit Rotterdam. Orgineel was deze oranje rood en met waarschijnlijk spaakwielen. Ook de carburateur is niet meer orgineel. Nu een bing 1/17/54 i.p.v. de destijds geleverde bing 1/12/237A. Serienummers op frame en typeplaatje en het motornummer komen wel overeen met dat wat in het instructieboekje vermeld staat.
Enkele puntjes die ik motorisch heb opgemerkt. Graag jullie visie hierover als ervaren Kreidler rijders.
Hij lekt een klein beetje benzine uit het vlotterventiel als hij in de garage staat. Dat deed mijn Puch ook altijd wel een beetje. Lijkt me niet heel schokkend.
Iets minder is dat de uitlaat niet lekker lijkt af te dichten op de cilinder. Hierdoor lekt er wat olie/zwarte smurrie tussen cilinder en uitlaat. Dit is dus niet luchtdicht.Uiteraard is dit niet zoals het hoort, maar vraag me af of dit een risico is voor de motor?
Hij start wel bij de eerste trap gelijk en rijd prima. Ook schakelt en rijd hij soepel zonder rare of ratelende geluiden. Het schakelpedaal heeft wel speling op de as, terwijl de bevestigingsschroef van de arm volledig vastgedraaid is. Met name axiaal wel redelijk wat speling. radiaal valt het wel mee. Lijkt mij dat de vertanding op de as, of vertanding pedaal, ietwat uitgesleten is. Dit oplossen zal vervanging van de as betekenen en dus revisie van het blok verwacht ik.
Voordat ik hier aan wil denken eerst hopelijk toch een paar kilometer genieten van m'n Kreidler.
Gr. Marcel
Het orginele instructieboekje heb ik erbij gekregen met vermelding van de eerste eigenaar uit Rotterdam. Orgineel was deze oranje rood en met waarschijnlijk spaakwielen. Ook de carburateur is niet meer orgineel. Nu een bing 1/17/54 i.p.v. de destijds geleverde bing 1/12/237A. Serienummers op frame en typeplaatje en het motornummer komen wel overeen met dat wat in het instructieboekje vermeld staat.
Enkele puntjes die ik motorisch heb opgemerkt. Graag jullie visie hierover als ervaren Kreidler rijders.
Hij lekt een klein beetje benzine uit het vlotterventiel als hij in de garage staat. Dat deed mijn Puch ook altijd wel een beetje. Lijkt me niet heel schokkend.
Iets minder is dat de uitlaat niet lekker lijkt af te dichten op de cilinder. Hierdoor lekt er wat olie/zwarte smurrie tussen cilinder en uitlaat. Dit is dus niet luchtdicht.Uiteraard is dit niet zoals het hoort, maar vraag me af of dit een risico is voor de motor?
Hij start wel bij de eerste trap gelijk en rijd prima. Ook schakelt en rijd hij soepel zonder rare of ratelende geluiden. Het schakelpedaal heeft wel speling op de as, terwijl de bevestigingsschroef van de arm volledig vastgedraaid is. Met name axiaal wel redelijk wat speling. radiaal valt het wel mee. Lijkt mij dat de vertanding op de as, of vertanding pedaal, ietwat uitgesleten is. Dit oplossen zal vervanging van de as betekenen en dus revisie van het blok verwacht ik.
Voordat ik hier aan wil denken eerst hopelijk toch een paar kilometer genieten van m'n Kreidler.
Gr. Marcel
- Bijlagen
-
- IMG-20190601-WA0005-edit1.jpg (224.6 KiB) 3298 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Kijk dat is nog eens voorstellen
Welkom op het forum. Alle expertise en kennis is hier aanwezig.
De nummers uit het boekje kloppen nog met frame en motorblok. Altijd super.
Qua uiterlijk is er HEEL veel veranderd in de loop der jaren. Zowel met originele Kreidler onderdelen ( tellers, wielen) maar ook imitatie onderdelen zoals achterschokdempers, koplamp, kettingrandje, buddy, achterspatbord....
Dus wat je plannen zijn weet ik niet.
- Je kan hem nalopen en lekker mee gaan rijden
- Je kan hem in de originele staat terug brengen
- Je kan hem nog wat veranderen met zaken die jij nog leuk vind
Kortom mogelijkheden te over.
Enzo
Welkom op het forum. Alle expertise en kennis is hier aanwezig.
De nummers uit het boekje kloppen nog met frame en motorblok. Altijd super.
Qua uiterlijk is er HEEL veel veranderd in de loop der jaren. Zowel met originele Kreidler onderdelen ( tellers, wielen) maar ook imitatie onderdelen zoals achterschokdempers, koplamp, kettingrandje, buddy, achterspatbord....
Dus wat je plannen zijn weet ik niet.
- Je kan hem nalopen en lekker mee gaan rijden
- Je kan hem in de originele staat terug brengen
- Je kan hem nog wat veranderen met zaken die jij nog leuk vind
Kortom mogelijkheden te over.
Enzo
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Welkom op het forum Marcel en veel rij- en sleutelplezier gewenst!!
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Welkom Marcel.
De cilinder die jij er op hebt , heeft een tuit aansluiting voor de uitlaat. Als alles nieuw en origineel is dicht dat prima af. Maar als de tuit op de cilinder wat versleten is , of als er een slecht passende bocht op zit , dan geeft dit nog wel eens lekkage.
Daar zijn oplossingen voor : provisorisch met uitlaatkit.
Of grondig door de tuit te laten veranderen in een flens.
Als er een 17mm carburateur op zit , dan zal het niet meer de 2pk cilinder zijn , denk ik
De cilinder die jij er op hebt , heeft een tuit aansluiting voor de uitlaat. Als alles nieuw en origineel is dicht dat prima af. Maar als de tuit op de cilinder wat versleten is , of als er een slecht passende bocht op zit , dan geeft dit nog wel eens lekkage.
Daar zijn oplossingen voor : provisorisch met uitlaatkit.
Of grondig door de tuit te laten veranderen in een flens.
Als er een 17mm carburateur op zit , dan zal het niet meer de 2pk cilinder zijn , denk ik
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Ook het originele blok niet meer lijkt mij. Zit nu kickstarter blokje op. Met NL type.
Enzo
Enzo
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Welkom op het forum Marcel,
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven met je Kreidler.
Dat je op alle vragen antwoord krijgt zul je na 8 jaar op het forum rondsnuffelen wel weten.
HermaNN
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven met je Kreidler.
Dat je op alle vragen antwoord krijgt zul je na 8 jaar op het forum rondsnuffelen wel weten.
HermaNN
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Wat de speling of de versnelling betreft. Lijkt mij dat je bedoeld een directe schakeling en dat de versnellingspook de vertanding gaar is door ooit ondeskundige montage.
Misschien te redden om de gleuf in te zagen en daarna goed vast te zetten.
Of het schroefdraad ligt uit de pook en dan een langere bout met moertje monteren.
Beste is natuurlijk een betere pook of nieuwe te monteren
Enzo
Misschien te redden om de gleuf in te zagen en daarna goed vast te zetten.
Of het schroefdraad ligt uit de pook en dan een langere bout met moertje monteren.
Beste is natuurlijk een betere pook of nieuwe te monteren
Enzo
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Ombouwen naar orgineel is niet direct mijn intentie. Ben niet echt een purist en zoals hij nu is, bevalt hij me eigenlijk wel. Maar ben natuurlijk wel benieuwd hoe hij af fabriek uitgezien moet hebben. Daarom ook aangemeld bij de Kreidlerdatabase. Benieuwd wat daar uit komt.
@Enzo: Als het motornummer overeenkomt met het orginele nummer uit 1976, kan dit dan ooit op welke manier dan ook, omgebouwd zijn naar kickstart?
Op de brommer en documenten staat bouwjaar 1976, terwijl de eerste toelating volgens RDW op 31-12-1977 is. Iemand die dit zou kunnen verklaren en of dit wel meer voorkomt?
En wat betekend eigenlijk het nummer op de foto? Dit zit rechtsachter onder het zadel naast het typeplaatje. Is dit misschien iets van een verzekering? In het orginele boekje staat dit namelijk als verzekeringspolisnummer.
@Enzo: Als het motornummer overeenkomt met het orginele nummer uit 1976, kan dit dan ooit op welke manier dan ook, omgebouwd zijn naar kickstart?
Op de brommer en documenten staat bouwjaar 1976, terwijl de eerste toelating volgens RDW op 31-12-1977 is. Iemand die dit zou kunnen verklaren en of dit wel meer voorkomt?
En wat betekend eigenlijk het nummer op de foto? Dit zit rechtsachter onder het zadel naast het typeplaatje. Is dit misschien iets van een verzekering? In het orginele boekje staat dit namelijk als verzekeringspolisnummer.
- Bijlagen
-
- 20190603_204235.jpg (119.29 KiB) 3225 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
B2003 is het typegoedkeuringsnummer van een kreidler uit 1968
viewtopic.php?f=25&t=13991
Dat hoort er dus niet op.
Je frameplaatje is beginnend met 11 is dus nederlands frame
De kans dat jou bloknummer van de 1976 trappers is omgebouwd naar kickstart is zeer klein. dat is er later onder gehangen. Meteen ook een andere onderbouw met voetsteunen.
Motornummer is nooit gelijk aan framenummer. Ligt alleen in de buurt
Registreer bij www.kreidlerdatase.nl dan krijg je alle info gratis
Enzo
viewtopic.php?f=25&t=13991
Dat hoort er dus niet op.
Je frameplaatje is beginnend met 11 is dus nederlands frame
De kans dat jou bloknummer van de 1976 trappers is omgebouwd naar kickstart is zeer klein. dat is er later onder gehangen. Meteen ook een andere onderbouw met voetsteunen.
Motornummer is nooit gelijk aan framenummer. Ligt alleen in de buurt
Registreer bij www.kreidlerdatase.nl dan krijg je alle info gratis
Enzo
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Kreidler lekte benzine uit de carburateur. Daarom maar deze gedemonteerd. Bleek de dekselpakking een stukje te missen en de vlotterpakking was zo poreus dat het een wonder is dat deze niet gebroken is bij demontage. Het is een 1/17/54. Voorzover mij bekend is dit een imitatie. Echter staat er wel overal Bing of een B al dan niet met logo. Is dit nu wel of niet een orginele Bing?
In de carburateur zit een hoofdsproeier van 68 en een naaldsproeier 2217. Op zich start de motor prima zelfs zonder choke. Loopt koud wel iets hoog in toeren stationair. De top ligt bij ongeveer 70km/u en de maximale toeren rond de 9000 in de 3e versnelling. In de 4e versnelling haalt hij deze toeren eigenlijk niet alleen bergaf. Helaas heb ikzelf geen idee welke cilinder erop zit. Wat mij eigenlijk ergert is dat hij warm niet stationair loopt. Bij het afremmen voor bv een stoplicht moet je echt gas bijgeven wil hij niet afslaan. Het opnieuw starten als hij warm is gaat veel lastiger dan als hij koud is. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe dit op te lossen?
Tevens las ik op het forum hier dat de messing kleurige luchtfilters wel eens het probleem hebben dat deze weinig lucht doorlaten. Ik heb dus ook een dergelijk lichtfilter. Iemand een beter alternatief?
Deze week alles maar eens ultrasoon reinigen en nieuwe pakkingen halen.In de carburateur zit een hoofdsproeier van 68 en een naaldsproeier 2217. Op zich start de motor prima zelfs zonder choke. Loopt koud wel iets hoog in toeren stationair. De top ligt bij ongeveer 70km/u en de maximale toeren rond de 9000 in de 3e versnelling. In de 4e versnelling haalt hij deze toeren eigenlijk niet alleen bergaf. Helaas heb ikzelf geen idee welke cilinder erop zit. Wat mij eigenlijk ergert is dat hij warm niet stationair loopt. Bij het afremmen voor bv een stoplicht moet je echt gas bijgeven wil hij niet afslaan. Het opnieuw starten als hij warm is gaat veel lastiger dan als hij koud is. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe dit op te lossen?
Tevens las ik op het forum hier dat de messing kleurige luchtfilters wel eens het probleem hebben dat deze weinig lucht doorlaten. Ik heb dus ook een dergelijk lichtfilter. Iemand een beter alternatief?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Carburateur is origineel Bing. Maar nooit op een Kreidler geleverd. Als ik de plaatjes zie GEEN topper.
Enzo
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Cilindernummer staat als het ori Mahle is op de zijkant
- Bijlagen
-
- E4736703-A952-44F6-A3E4-4F18F6773D02.jpeg (95.8 KiB) 2757 keer bekeken
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
vanwaar "geen topper"? Zie jij punten waardoor deze niet goed zou werken? Alle info/advies is welkom.
enkele bouten en de vlotterkamer waren belachelijk vast aangedraaid. gelukkig heb ik die kunnen loshalen zonder verdere beschadigingen. Maar dat alles is uitwendig. Inwendig heb ik geen beschadigingen kunnen zien. Behalve dat die wel eens schoon gemaakt mag worden.
enkele bouten en de vlotterkamer waren belachelijk vast aangedraaid. gelukkig heb ik die kunnen loshalen zonder verdere beschadigingen. Maar dat alles is uitwendig. Inwendig heb ik geen beschadigingen kunnen zien. Behalve dat die wel eens schoon gemaakt mag worden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Was ook te verwachten als hij 70 gaat. Dan is het geen ori brommer cilinder ( of hij is getuned ).
mooi stationair kan alleen bij frisse carburateur
goed afgestelde ontsteking
goede cilinder/passende zuiger ( meestal niet bij imi cilinders )
waardeloze hoogtoerige timing hebben ze meestal
Geen kracht in 4 is niet normaal. Of te zwaar vertand of versleten cilinder/zuiger
Enzo
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
Het feit dat hij koud goed start (zelfs zonder choke) en hoog stationair loopt is een teken dat het motortje het lekker vind (lees rijk) dat breekt hem warm natuurlijk op en met als gevolg afslaan en slecht starten.
- b.bonk
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 519 keren
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
zelfs de tot in de tot 100 punten afgestelde van nozems , en de mijne maar zo afgestelde
hebben met die 40 graden moeite met stationeer lopen.
met normale temperaturen afstellen zou ik zeggen.
mvg bertus
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
@b.bonk/Bertus: wat ik beschrijf is bij normale zomertemperaturen(ca. 25 graden). Toen het zo warm was stond hij binnen met een lekke band.
@Ed.P: Dus ik zou hem wat minder rijk moeten afstellen naar jouw idee? Zal ik zeker eens gaan proberen zodra ik nieuwe onderdelen binnen heb voor de carburateur.
Hij houd naar mijn idee ook iets in op volgas. Niet veel maar toch. Enig advies met het opnieuw afstellen?
@Ed.P: Dus ik zou hem wat minder rijk moeten afstellen naar jouw idee? Zal ik zeker eens gaan proberen zodra ik nieuwe onderdelen binnen heb voor de carburateur.
Hij houd naar mijn idee ook iets in op volgas. Niet veel maar toch. Enig advies met het opnieuw afstellen?
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- cippo
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Cippo stelt zijn allereerste Kreidler aan u voor.
@Eifelyeti, dat zag ik ook. Ook de startschuif(chocke) heeft behoorlijk wat slijtagesporen, al vind ik dat minder erg dan van de gasschuif. Ik wilde daarom ook al een nieuwe orginele gasschuif bestellen. Dan is de slijtage van het binnendeel in iedergeval al verholpen. In de kamer van de schuif in de carburateur zelf durf ik niets te polijsten of iets dergelijks, bang dat dit dan te ruim wordt. Ben nog op zoek naar een nieuwe orginele gasnaald hiervoor, dan heb ik alle binnendelen orgineel nieuw.
Op zich liep hij best goed met deze carburateur, voordat ik hem uit elkaar gehaald heb. Zelfs met de aanwezige vervuiling en slijtage. Het was dat de pakkingen lekten en ik me hieraan ging storen. Ik hoop dat hij minimaal straks even goed en soepel zal lopen en hopelijk nog iets beter.
Als iemand nog een adres weet voor orginele Bing onderdelen, naast kreidlerparts.com, hoor ik het graag. (overal vind je meestal imitatie)
Of iemand moet een goed alternatief merk/type carburateur weten, dan hou ik me zeker aanbevolen.
Op zich liep hij best goed met deze carburateur, voordat ik hem uit elkaar gehaald heb. Zelfs met de aanwezige vervuiling en slijtage. Het was dat de pakkingen lekten en ik me hieraan ging storen. Ik hoop dat hij minimaal straks even goed en soepel zal lopen en hopelijk nog iets beter.
Als iemand nog een adres weet voor orginele Bing onderdelen, naast kreidlerparts.com, hoor ik het graag. (overal vind je meestal imitatie)
Of iemand moet een goed alternatief merk/type carburateur weten, dan hou ik me zeker aanbevolen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren