even voorstellen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: even voorstellen

#76 Bericht door b.bonk » 15 feb 2020, 21:11

Pfff das peanuts enzo.
Laat dit bericht maar lezen aan de beste man.
Ben elk jaar 1500 verder voor 10 km winst.
Dus tel je zegeningen.

Gebruikersavatar
OrangeRMC
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 apr 2018, 11:51
Locatie: Regio Aalsmeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: even voorstellen

#77 Bericht door OrangeRMC » 15 feb 2020, 23:39

Enzo-tvdzijden schreef: 15 feb 2020, 20:37 Marcel heeft een jaar lopen leuten met een gereviseerd 4-bak direct blok. Vroeg 450 euro

Enzo
en dat zou ik dan wel weer vertrouwen, maar alsnog zou ik hem ophalen om met Marcel over de hobby te praten!
Zo ver weg is het niet. maar zou zo maar weer om 01:30 thuis zijn :wink: :lol:

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#78 Bericht door wolliekreidler » 21 feb 2020, 23:41

Vandaag weer bezig geweest: de brommer start vlot, loopt mooi stationair als hij warm is, gas pakt goed op, en hij trekt goed op. in zn 1 en 2 geen enkele problemen, maar doorschakelen naar z´n 3 en dan valt hij best terug. (nou stond er erg veel wind bij ons op de dijken, dus helemaal goed kon ik het niet beoordelen). Ik ben een beetje gaan expirimenteren met de sproeiers en luchtfilterhuis; kleine filter in het midden, met of zonder trechter, grote filter tegen de carb, afgebouwd van sproeier 82 tot 70. Eigenlijk liep hij het mooist met sproeier 70, filter meteen op de 14mm carburateur. welke opties heb ik om in zn 3 meer trekkracht te krijgen? ik weet dat ik wat opties heb maar of het verstandig is....? de elektrode afstand is voelermaat 0,406mm, de contactpunten staan op voelermaat 0,381

13-36 veranderen naar 12/36? maar hij trekt prima in zn 1 en 2, ik weeg 93kilo

stuk van mn bocht afzagen? loopt er c.a.15 in

nog iets kleiner gaan met sproeier? bougie is droog en bruin

ontsteking iets vroeger-later? staat nu op 1,0mm

misschien een massadraadje extra aanleggen van de koplamp naar blok? elektrische gedeelte is nog vrij nieuw voor me en misschien lul ik onzin :P

ik hoor graag weer tips! gr

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: even voorstellen

#79 Bericht door hermanngas » 22 feb 2020, 00:14

Beter je uitlaat een stukje naar achteren monteren.
Bocht niet meer dan +/- 5 cm in uitlaat

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#80 Bericht door wolliekreidler » 22 feb 2020, 00:23

oke, ik kan het voorste gat in mn uitlaat aan het achterste gat van de onderbouw maken, zodat hij een centimeter of 3naar achter komt, kijken of dat iets doet

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: even voorstellen

#81 Bericht door LVS » 22 feb 2020, 08:09

:arrow: welke opties heb ik om in zn 3 meer trekkracht te krijgen? ik weet dat ik wat opties heb maar of het verstandig is....

----------------------------------------------------------

je hebt dus een brommer cilinder 1,8 pk . [ denk ik ]
maar daar zit erg weinig compressie is [ de cilinders zijn te lang ] [ de zuiger komt een stuk onder de bovenkant van de cilinder ]
ook de NL brommerkop is erg ,,hoog,,
de spoelpoorten lijken aardig groot maar inwendig zit er een vernauwing [ daar past nog geen 4 mm freesje doorheen ]
een bewerkte cilinder naar 3,5...… 4 pk loopt veel mooier .


ook zijn er brommer cilinders ,waar de laatste 2 getallen zijn ingeslagen 81 .
die hebben meestal minispoelpoorten [ met lijken wel 1,5 pk cilinders ,waar even de nummers zijn opgewaardeerd :mrgreen: ]


ook zitten de poorten soms te laag in de cilinder [ maar dat is optelossen ]

in de oud model brommer cilinders hebben de spoelpoorten geen vernauwing .

##

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#82 Bericht door wolliekreidler » 22 feb 2020, 11:20

Ik heb een 2,5 pk mahle cilinder, die werd voor de Franse markt gemaakt. Deze is , zoalsde verkoper zei, licht gehoond.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: even voorstellen

#83 Bericht door Caspar » 22 feb 2020, 13:59

Met 12/36 tandwiel verhouding gaat het al wat beter in de 3e versnelling.
Ik weet dat je een 2,5pk cilinder hebt , Maar lees het verhaal van LVS nog eens.
Dat verhaal klopt zelfs voor een 2,9pk setje.

Laat jouw set " optimaliseren " tot 4pk door een vakman en alles komt goed.

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#84 Bericht door wolliekreidler » 22 feb 2020, 22:29

Verdorie, ik denk dat ik het in een hele andere hoek moet zoeken. ik merkte dat de brommer steeds wel goed reed als ik een proefritje maakte, behalve het door trekken in zn 3 dan, maar zogauw hij wat warmer werd liep het vermogen terug, niet op toeren te krijgen. net even de bougie laten vonken op de cilinder en er kwam maar een lullig vonkje uit en tussen de contactpunten vonkte hij harder!! gewoon bij het aanslingeren van de trapper.... condensator dus, tevens merkte ik dat een stukje bougie kapel blootlag, c.a. 2mm,kwam niet tegen metaal aan, maar toch... Lijkt me het handigst dat ik voor ik verder ga met afstellen, de hele grondplaat vernieuw! Ik vermoed dat de condensator al die tijd al kapot was,maar het viel me niet op omdat de bougie goed vonkte. opeens veel minder.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: even voorstellen

#85 Bericht door Caspar » 23 feb 2020, 11:59

:idea: Goede diagnose.

Alleen is het tegenwoordig lastig om betrouwbare ontstekings delen te vinden, met name condensatoren.

Als je een VEC ontstekingsspoel vind , is dat ook een goede oplossing, anders een electronische ontsteking

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#86 Bericht door wolliekreidler » 23 feb 2020, 13:53

Ik had gisteravond meteen bij kreidlerparts een nieuwe ontsteking besteld. Als het werkt heb ik geluk, heb ik weer pech dan stuur ik hem terug, of ik maak van twee slechte een goede. Vec ga ik googlen. bedankt!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: even voorstellen

#87 Bericht door Caspar » 23 feb 2020, 14:34

Vec gaat tot 10.000tpm prima.
Alleen zeer slecht verkrijgbaar momenteel.

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#88 Bericht door wolliekreidler » 23 feb 2020, 15:04

En anders blijf ik rijden totdat deze nieuwe stuk gaat en dan electronisch. onderhand word ik ongeduldig haha. ik wil rijden!! Hopelijk werkt het nu wel en komt hij straks mooi op toeren. frustrerend isdat ik al een week bezig ben met carburatie, ontsteking etc, terwijl het nooit mogelijk is om hem af te stellen alsde bron kapot is... maar goed, weer een stapje verder. nog een vraagje: ik heb een massa draadje vanaf de lampfitting naar de stuurplaat gemaakt, maar aan het blok zit ook een clipje. is het verstandig om vanaf de stuurplaat ook een draad aan te leggen naar het blok, of van het blok naar het frame? en isdit van invloed op de levensduur van de condensator?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: even voorstellen

#89 Bericht door Caspar » 23 feb 2020, 15:09

Het is aan te raden om in de draadboom een bruine 1,0mm2 massa draad mee te nemen van het lipje op het blok , naar de koplamp én het achterlicht.

Maar dat heeft geen invloed op de levensduur van de condensator

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#90 Bericht door wolliekreidler » 23 feb 2020, 15:14

oke, hartelijk dank!

Gebruikersavatar
OrangeRMC
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 apr 2018, 11:51
Locatie: Regio Aalsmeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: even voorstellen

#91 Bericht door OrangeRMC » 23 feb 2020, 15:53

wolliekreidler schreef: 23 feb 2020, 15:04 En anders blijf ik rijden totdat deze nieuwe stuk gaat en dan electronisch. onderhand word ik ongeduldig haha. ik wil rijden!! Hopelijk werkt het nu wel en komt hij straks mooi op toeren. frustrerend isdat ik al een week bezig ben met carburatie, ontsteking etc, terwijl het nooit mogelijk is om hem af te stellen alsde bron kapot is... maar goed, weer een stapje verder. nog een vraagje: ik heb een massa draadje vanaf de lampfitting naar de stuurplaat gemaakt, maar aan het blok zit ook een clipje. is het verstandig om vanaf de stuurplaat ook een draad aan te leggen naar het blok, of van het blok naar het frame? en isdit van invloed op de levensduur van de condensator?
Niet te snel willen gaan, het is trouwens toch nog geen weer. Maar ik begrijp jouw ongeduld
Hopelijk is het de ontsteking ! Sowieso is die condensator defect

Groeten OrangeRMC

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#92 Bericht door wolliekreidler » 23 feb 2020, 17:10

Ja, gelijk heb je! trekkracht met deze storm is sws niet goed te testen, vooral hier niet met al die dijken. :p

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#93 Bericht door wolliekreidler » 28 feb 2020, 13:14

Weekend, het is weer kreidlertijd! Ik heb de complete grondplaat en bougie vervangen, ontsteking en carburateur afgesteld, 2 extra massadraden gemaakt nieuwe spie in de krukas en de brommer loopt nu heel mooi. Er was toch wel wat mis met de oude grondplaat; zo lag er zo´n 3mm kabel los van de bougie kabel, net onder het rubber waar hij het blok uit komt. ik vermoed dat hij langs het vliegwiel heeft aangelopen want het ziet er doorgesleten uit. Ook de zwarte draad heeft klem gezeten tussen carter en grondplaat want deze had twee platgedrukte stukken! ik had deze ontsteking destijds uit de 4bak gehaald waarmee ik zo opgelicht was. weer iets wat die reviseur verkloot heeft dus!! nu heb ik de volgende setup waarmee ik bijna tevreden ben:

2,5pk cilinder,

14mm carburateur 1/14/174, sproeier 74, 6mm filter direct op carb.
spruitstuk 15.63.12

ontstekingsplaat 15.02.94e, onsteking op 1.2mm voorontsteking

bougie b6hs, oude orginele metalen bougie dop van mn oude kreidler er op gezet.

sigaaruitlaat 28mm, bocht loopt nu ong 8cm de uitlaat in
tandwiel 13/36

Wat ik nog wil aanpassen: iets minder groot gat tussen twee en drie, ik denk aan een 38 tandwiel achter, voor meer trekkracht, ook omdat ik een 18inch wiel heb achter, 95 kilo weeg en misschien een beenscherm ga monteren. aangezien ik iets hogere veren heb ,gaat waarschijnlijk een kleiner voortandwiel niet lukken, de ketting zou dan te veel op de achterbrug slepen door de iets andere hoek.
verder moet ik nog mijn schakelaar na lopen want inplaats an stadslicht-groot licht, heb ik nu achterlicht- fel achterlicht.

en in het voorjaar ga ik kijken dat ik mijn voor vork reviseer, deze zweet heel iets, veert nog prima.

Als julliewat zien in mijn setup wat fout is, niet klopt, onverstandig is etc etc please vertel het me, aldoende leert men. Bedankt!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: even voorstellen

#94 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2020, 13:19

Veren doet een voorvork al snel. Gaat er om dat hij goed dempt.

Enzo

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#95 Bericht door wolliekreidler » 28 feb 2020, 14:31

hij komt mooi terug in de oude stand en voelt stugger dan mijn vroedere kreidler, die zakte altijd een paar centimeter in zogauw ik hem van de standaard haalde. Maar leuke klus voor het voorjaar, dan isdat ook gebeurt. eerst ga ik een beenscherm opknappen. misschien ook monteren als het goed staat.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: even voorstellen

#96 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2020, 14:45

wolliekreidler schreef: 28 feb 2020, 14:31 hij komt mooi terug in de oude stand en voelt stugger dan mijn vroedere kreidler, die zakte altijd een paar centimeter in zogauw ik hem van de standaard haalde. Maar leuke klus voor het voorjaar, dan isdat ook gebeurt. eerst ga ik een beenscherm opknappen. misschien ook monteren als het goed staat.
Als ik jou harmonica’s zie zou ik er meteen aan beginnen. Anders schuren je onderpoten ook nog kaal.
Bijlagen
6D8118D7-A748-49DB-8DD0-F1CB52AB2281.jpeg
6D8118D7-A748-49DB-8DD0-F1CB52AB2281.jpeg (91.58 KiB) 1431 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: even voorstellen

#97 Bericht door Caspar » 29 feb 2020, 10:45

Voor mijn gevoel lijkt sproeier 74 wat te groot , de kleur van de bougie vertelt je straks of dat klopt.

Een B6HS kán net te krap zijn.
Als hij sneuvelt : een B7HS monteren

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#98 Bericht door wolliekreidler » 29 feb 2020, 12:57

oke. hartelijk dank! jullie weten echt ALLES! top!

Kleijn.w
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 jan 2019, 20:10
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: even voorstellen

#99 Bericht door Kleijn.w » 29 feb 2020, 13:20

Gewoon de naam van de verkoper erbij zetten is een ander ook gewaarschuwd bij wie je koopt

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#100 Bericht door wolliekreidler » 29 feb 2020, 13:30

nah, ik heb in ieder geval mijn 3bakje gekocht bij J.Beitler uit Harderwijk voor 350 euro en die loopt echt SUPER! met garantie! Goede omschrijving ook in deadvertentie, duidelijke foto´s etc. Kortom erg tevreden.

De 4 bak echter, had zoals eerder vermeld, erg veel mankementen, en ik heb op facebook de reviseur aangesproken. maar aangezien hij het blok aan iemand verkocht heeft en die hem weer doorverkocht heeft aan mij vermoed ik dat deze tussenpersoon heeft lopen klooien, want de 4 bak ziet er verder extreem netjes uit. ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de reviseur een kapotte naaldlager gebruikt en de voetpakking ondersteboven plaats, wat duswel het geval was.....

Plaats reactie