30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#1 Bericht door BertG » 25 apr 2020, 23:37

Beste mensen van de Kreidler Club,

Ik ben Bert, momenteel 42 jaar en woon in het noordoosten van Groningen. Ik ben al een tijdje lid (sinds 2003) en ik lees gebruikelijk meer de interessante restauratieverslagen, nieuws en artikelen dan dat ik zelf iets plaats. Maar ik bedacht mij gisteren dat ik dit jaar 30 jaar mijn Kreidler heb (sinds mijn 12e), dat jubileum leek mij wel een goed moment mij eens voor te stellen. Te meer omdat je op zulke momenten vaak de betreffende periode even overdenkt.

Mijn eerste brommer was echter een Mobylette (die heb ik overigens ook nog staan, maar dat ter zijde), die ik bij de plaatselijke fietsenmaker had gekocht voor 100 gulden. Toen was ik 11 en mijn buurjongen had ook een Mobylette om mee te crossen, dus vandaar dat mij dat de ideale brommer leek. Mijn vader vertelde dat hij dan wel vroeger een Puch had maar dat er vroeger ook jongens met Kreidlers en Zundapps waren, die werden opgevoerd en konden volgens hem wel 100. Dat leek de 11-jarige-ik ook wel wat, dus nadat ik wat tips had gekregen van waarschijnlijk de fietsenmaker of een van de jongens daar, ben ik begonnen met carburateur groter boren, onderkant van de zuiger afzagen, cilinderkop afvlakken etc. Daarna ging mijn Mobylette nog maar 25 in plaats van bijna 40, als hij al startte. Kortom was de motor gewoon stuk en moest ik wat anders. Later heb ik eens weer een ander blok onder gehangen, en die doet het nog steeds.

Inmiddels was ik 12 en had een andere vriend van mij net een hele voorraad oude (sloop)brommers en onderdelen gekregen uit een schuuropruiming. Dat waren voor zover ik mij herinner Sparta's, Batavus en nog wat Nederlandse brommers uit de jaren 60-70. Nog meer geluk, er waren ook Kreidlers bij. Dit waren oudere met buffeltank en ook RM/RMC's. Uit deze voorraad heb ik toen mijn eerste cross Kreidler gekocht met wat onderdelen (onder andere het RMC frame dat ik nu dus nog steeds heb). Mijn eerste Kreidler was dus een crossmodel (amateur/zelfbouw grasbaan machine) met buffeltank. Deze sprak mij toen het meeste aan om te crossen, mijn vriend hield vooral de RM/RMC delen. De crosser was voorzien van een indirect geschakelde 4-bak, maar deze werd direct geschakeld met pook op plek waar normaal het heveltje hoort te zitten. De slag van de schakelpook was daarmee wel onhandig, het werkte wel. Achter had deze een 17" versleten noppen profielband en voor een 19" versleten band met noppen. Het frame was verbouwd, de achtervork met opgelaste blokjes verhoogt en de voorvork was verlengd met bussen onder de veren. Een voorrem had hij niet, achterrem ging niet met een kabel maar met een stang van betonijzer. Er zat een snelle cilinder (13 ribben) op met schuine inlaat, een uitlaat met een smal pijpje en geen demper. Waarschijnlijk had er ooit een carburateur met kelk o.i.d. opgezeten, want er zat een kort inlaatspruitstukje op toen ik hem kreeg maar dus geen carburateur. Ik heb hem altijd met een 16 of 17 mm Bing met gewone schuine inlaatspruitstuk gereden. Er zat een erg breed Motocross stuur op, van 85 cm breed. Hij had een klein voortandwiel, ik meen te herinneren 11 tanden. Ik kon er in tweede versnelling mee op het achterwiel rijden (wel voeten aan de grond), maar daar was hij eigenlijk te zwaar voor. Voor de gelegenheid heb ik vandaag in de schuur gezocht naar onderdelen van deze crosser. Ik heb het frame nog gevonden, de spatborden en het achterwiel. Voor de foto heb ik er een oude voorvork ingezet, maar eigenlijk zat er een oude type voorvork in waar bevestigingen voor voorspatbord aan waren gelast. Ook was het frame wit. Het oorspronkelijke indirecte blok heb ik allang niet meer, want ik had de crosser steeds meer opgebouwd met RMC onderdelen waaronder ook een directe 4-bak. Dat schakelde wat makkelijker. Dit uiteindelijke blok van de crosser heb ik later uitgerust met een 70cc'tje (dat zal een Zeta 63 cc o.i.d. zijn) en het geheel onder een RMC gezet. Zie hieronder foto van wat rest van de crosser (dealersticker is van een (brom)fietsenhandel uit Zuidlaren ter algemene info).
Onderdelen crosser, voor de foto even bij elkaar gezet
Onderdelen crosser, voor de foto even bij elkaar gezet
IMG_20200425_141450862.jpg (151.71 KiB) 3989 keer bekeken
Inmiddels had ik er wat aardigheid aan om aan brommers te sleutelen en dit heb ik mijn hele middelbareschooltijd gedaan. Dat waren vooral Kreidlers, maar ik heb ook Honda SS50, Honda MB5, MB8, Yamaha RD en diverse Vespa Ciao en Puch Maxi gehad. Deze verkocht ik dan weer op school of via de lokale advertentiekrant. Op deze wijze verzamelde ik ook steeds meer onderdelen voor de RMC waarmee ik op mijn 16e naar school zou willen gaan. Dat begon met het frame van toen ik 12 was, en langzamerhand kwam er steeds weer een mooiere tank, een beter blok, betere cilinder en zuiger, andere ontsteking, mooiere wielen (niet die lelijke gietwielen, maar mooie modernere Weinmann velgen met schijfrem #-o ) enzovoorts. Inmiddels ben ik dus circa 16 in het verhaal en is het 1993. Uiteindelijk heb ik er nog eventjes een 5-bak met superbreitwand onder gehad van een uit Duitsland gehaalde RS. Maar dat blok had ik toen weer verkocht omdat ik er op dat moment een mooi bedragje voor kon krijgen. Althans veel meer dan ik er voor betaald had. Bovendien viel dat blok te veel op bij de politie als ik daarmee naar school ging. Ik ben er een keer mee aangehouden, maar dat was een lichtcontrole voor scholieren. De agent die mij controleerde heeft mij toen flink gematst, want ik merkte dat hij donders goed wist dat dat niet het standaard brommerblok was (mogelijk omdat hij toevallig mijn vader kende). Ik ben toen teruggegaan naar de 4-bak met door mijzelf getunede 50cc 6.3 cilinder, 19 mm Bing en Bos demper. Dat vond ik minder opvallend :shock: . Dit blok zit er nu nog steeds ongewijzigd onder. Ik weet dat er een foto moet zijn van mij de eerste keer op de Kreidler naar school, maar die is waarschijnlijk bij mijn ouders ergens in een fotoboek of mapje. Mijn Kreidler heb ik overigens maar 1 jaar gebruikt om naar school te gaan, dit omdat toen de verzekeringspremie voor schakelbrommers enorm omhoog ging ten opzichte van automaat. Verder vond ik het ook steeds jammer als mijn Kreidler in de regen stond en in de winter ging ik sowieso liever op de fiets vanwege het zout op de wegen. Toen heb ik een Puch Maxi gekocht voor schoolverkeer, gekocht bij Ab de Groot Tweewielers in Blijham (toen wist ik niet dat hij vroeger ook grasbaanraces heeft gereden). Hieronder nog wel een foto die ik vond uit 1997, toen studeerde ik inmiddels (werktuigbouw). Volgens mij heb ik op dat moment van de foto nog een kleine trommelrem achter (de schuur is sinds 1997 ook niet echt veranderd zie ik :o ). In het begin van mijn studie sleutelde ik ook nog wel af en toe aan mijn Kreidler en ik heb in elk geval uiteindelijk een groter type achterrem geplaatst.
scan van mijn Kreidler in 1997, met nog wat andere die ik toen ook nog had.
scan van mijn Kreidler in 1997, met nog wat andere die ik toen ook nog had.
kreidlers.jpg (88.57 KiB) 3989 keer bekeken
Uiteindelijk was ik in 2003 afgestudeerd, en toen had ik even tijd om op het internet rond te surfen. Hoewel ik toen al bijna niet meer met oude brommers sleutelde (afstuderen, stages, vriendin etc.) was ik mijn Kreidler niet vergeten natuurlijk. Dus al zoekende of er ook informatie van Kreidler op het internet zou staan kwam ik toen Maartens Kreidler Club tegen, en heb mij toen ook aangemeld als lid. Hieronder nog een foto uit 2003. De kettingspanner heb ik vroeger zelf zo gemaakt, werkt prima.
Kreidler in 2003
Kreidler in 2003
Kreidler RMC-S.jpg (102.78 KiB) 3989 keer bekeken
Vanaf hier komt de Kreidler wat op een lager pitje te staan. Af en toe was ik wel bezig met het lezen van informatie op kreidler.nl. En in 2005 heb ik nog eens wat onderdelen verzamelt om weer een andere Kreidler op te bouwen, aangestoken door restauratieverslagen, maar dit uitgesteld voor de langere termijn. Ik heb toen wel nog een reeds gekochte nieuwe imitatie buddieseat op mijn RMC gezet, maar daarna vanwege trouwen, kinderen, werk etc. niet meer actief iets gedaan met mijn Kreidler. In de tussentijd is nog kentekenplicht ingegaan en heb ik toen wel de Kreidler (en de Mobylette ook) op kenteken laten zetten.

En inmiddels zijn we weer 15 jaar verder en zit iedereen momenteel thuis en gaat men nergens heen. Ook ik, dus afgelopen vrijdag keek ik weer eens naar mijn oude trouwe Kreidler in de schuur. Ik besefte toen dat ik hem nu 30 jaar heb, althans het frame dus. Hij had sinds 2005/2006 ook niet meer gelopen, maar met olie op zuiger weggezet en af en toe draaide ik blok eens rond. Ik heb gisteren het blok even gecontroleerd en ik heb nieuwe benzine (Aspen van mijn kettingzaag) in de tank gegooid, contactpuntjes schoongemaakt, bougie en carburateur schoongemaakt. De brommer heeft trapperblok met afgezaagde trapperas, dus ik moet hem altijd al aanduwen. Na enkele meters duwen begon hij al te pruttelen, even doorzetten en hij liep weer voor het eerst in circa 14 jaar. Hieronder gisteren na ritje gemaakte foto. Omdat ik er uiteindelijk maar weinig op naar school ben gereden en hij ook altijd binnen heeft gestaan, is de brommer redelijk netjes gebleven. Onder andere de kabelboom is niet origineel, maar ik laat deze brommer zoals ik hem ooit heb gebouwd. Het werkt in principe allemaal wel.
Kreidler in 2020
Kreidler in 2020
IMG_20200424_173536556.jpg (156.24 KiB) 3989 keer bekeken
Na een kilometertje inrijden vond ik dat alles wel weer goed klonk, en heb ik gas even weer eens opengetrokken. Dit blok inclusief de versnellingsbak en de ontsteking heb ik helemaal zelf opgebouwd uit losse onderdelen en ook opgevoerd c.q. getuned zoals dat nu heet toen ik 14 a 15 was. Dus ik ben daar best wel trots op :clap . De complete set tandwielen, lagers en assen van de versnellingsbak heb ik ooit geruild tegen een voorraadje buffelonderdelen dat ik had verzameld. Deze onderdelen zaten destijds toen ik ze kreeg ingepakt in oliepapier en zouden volgens degene die ze ruilde voor mijn buffelonderdelen toen nog nieuw en ongebruikt zijn geweest. Dat is nu natuurlijk niet meer na te gaan, maar vind ik wel een leuk feitje. Diegene was iets van 10 a 20 jaar ouder dan ik denk ik, misschien ook nog wel met Kreidler bezig en mogelijk zelfs op dit forum. Dat vraag ik mij nu dan ineens af.

Mijn Kreidler loopt in elk geval nog vrijwel net als vroeger. Dat is wel met een handleiding, want ik heb hem vroeger op hoge toeren en topsnelheid gebouwd en ingesteld. Stationair heeft hij nooit willen lopen, het is altijd aanduwen en wegrijden. En in de tijd dat ik er mee naar school reed, reed ik meestal maximaal in de derde versnelling (circa 60 km/uur) omdat het anders te hard ging. Gisteren heb ik even de 90 aangetikt (op zijn eigen waarschijnlijk "optimistische" teller). Helaas ben ik wat zwaarder nu, dus sneller zal het ook niet meer worden :D .

Groeten, Bert.

PS. voor mensen die mij (her)kennen. Vragen als "ben jij dan die en die en woon je daar en daar" graag via PM als je contact zou willen opnemen.
Deze gebruikers waarderen BertG voor dit bericht:
groen (26 apr 2020, 00:26)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 apr 2020, 07:11

Mooi verhaal Bert.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#3 Bericht door Caspar » 26 apr 2020, 09:20

Zo herkenbaar allemaal , heerlijk om te lezen.
Veel plezier met je Kreidler en het forum

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 944
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#4 Bericht door rene albers 2takt » 26 apr 2020, 09:45

Leuk verhaal Bert!

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#5 Bericht door BertG » 26 apr 2020, 09:57

Graag gedaan, vond het ook wel leuk om eens op te schrijven. Mijn vader had gezegd hoeveel spijt hij had (en nog steeds af en toe volgens mij) dat hij zijn Puch had verkocht vroeger, dus heb ik mij toen voorgenomen deze Kreidler nooit weg te doen.

Maar er zijn desondanks toch verschillende brommers en onderdelen die ik heb gehad waarvan ik nu denk dat ik die nooit weg had moeten doen :( . De gietwielen die ik had bij deze Kreidler, een buizenframe van een crossbrommer (geen idee wat voor, er kon een Kreidlerblok onder, maar ik had toch de rest van de onderdelen niet), andere mooie Kreidler RMC's, mijn Duitse RS (de velgen van mijn RMC komen daar onder vandaan denk ik edit: dat is zo), de Honda SS50 (toch een speciaal ding zo'n 4-takt), onderdelen die nu goud geld kosten etc. Maar goed, als ik toen een en ander niet had verkocht en verhandeld, had ik de Kreidler niet zoals hij nu is. En ik heb voorlopig in elk geval nog genoeg reservedelen om deze te onderhouden :) .

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#6 Bericht door jvr » 26 apr 2020, 12:24

Leuk verhaal en niks meer wegdoen, je hebt een grote schuur dus alles bewaren, sukses met de kreidlers !!

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#7 Bericht door BertG » 26 apr 2020, 13:14

Klopt, de schuur is bij mijn ouderlijk huis. Gelukkig mocht mijn brommer er blijven staan van mijn ouders, en inmiddels wonen wij er zelf weer.

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#8 Bericht door Bongers-70 » 27 apr 2020, 11:17

Wat een leuk verhaal Bert!

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#9 Bericht door Leopold Hogenhuis » 27 apr 2020, 14:23

Prachtig verhaal Bert , geweldig !
Zo herkenbaar , erg leuk .
Groeten , Leopold .

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#10 Bericht door Jan » 27 apr 2020, 16:45

Mooi verhaal, alleen jammer dat het niet zo uitgebreid is! :D

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#11 Bericht door BertG » 27 apr 2020, 21:42

Dank voor de mooie reacties, ben nog even in de schuur aan het rommelen geweest en de cilinder en kop van de crosser weer gevonden. Mijn eerste Kreidler cilinder :D
15.43.92
15.43.92
IMG_20200427_203407606.jpg (98.8 KiB) 3647 keer bekeken
kop en ciiinder
kop en ciiinder
IMG_20200427_203448193.jpg (117.09 KiB) 3647 keer bekeken

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#12 Bericht door Writer » 27 apr 2020, 22:09

Leuk verhaal Bert welkom!

Paul

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#13 Bericht door polite » 29 apr 2020, 00:10

Heel leuk verhaal Bert! En uiteraard welkom op het forum!

Groet,

Polite

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#14 Bericht door Eifelyeti » 29 apr 2020, 10:13

leuk verhaal

cilinder heft nieuwe wand noodig :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 apr 2020, 10:23

Eifelyeti schreef: 29 apr 2020, 10:13 leuk verhaal

cilinder heft nieuwe wand noodig :)
Helemaal grijs (alu) door de harde chroomwand heen.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#16 Bericht door jamojamo » 29 apr 2020, 12:05

Er gaat niets boven (noordoost zoals ik lees) Groningen. Je hebt de geschiedenis nog helder voor de geest. Ikzelf ben dat allemaal kwijt, maarja ik was aan mijn 13e brommer bezig toen ik na mijn diensttijd een vaste baan kreeg. Ruilen en kopen/ verkopen met meestal spijt achteraf.
Nu ben ik een stuk honkvaster en mijn RS die ik in 2009 heb opgeknapt daar heb ik tot vorig jaar op rond gereden. Met die cilinder van je zou je eens langs Klaasjan van Kreidlerservice Grijpskerk of Wietse van WTR tuning in Opende langs kunnen gaan voor een nieuw wandje. Geloof me, het is de moeite en kosten waard. Ik had een vergelijkbare cilinder met een kras laten opboren naar 42mm en van een nieuw wandje laten voorzien. Doet het nog steeds goed en heeft in combinatie met een binnenkopje meer porrie dan origineel.
Leuk dat je je hebt voorgesteld op deze manier en hopelijk tot ziens bij een toertje in het hoge noorden!

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#17 Bericht door BertG » 29 apr 2020, 22:39

Tja, die cilinder kan wel een ander wandje gebruiken misschien. Het is een vrij snelle cilinder, maar volgens mij niet zo snel/sterk als mijn huidige cilinder. Dus waarschijnlijk blijft hij nog wel tijdje op de plank liggen. Heb ook nog een Kreidler staan, daar zit een 5-bak met superbreidwand onder (edit: dit is de Kreidler waar ik in 2004/2005 mee begonnen ben deze op te knappen. Niet toonbaar voor restauratieverslag, maar hij deed het uiteindelijk wel). Die cilinder moet ook andere wand, want zit een kras in. Zou nog wel moeten kunnen lopen trouwens, dat wil ik binnen paar weken eens proberen of er leven in zit.

Zie afgelopen weekenden wel vaak historische brommers, motoren en auto's langsrijden inderdaad. Mooi weer en ik woon langs een vrij toeristische route. Wie weet dat ik nog eens een rondje ga rijden, maar ben tot nu toe niet zo van het toeren. Denk dat mijn Kreidler grootste deel van zijn leven (hij is van 1979 volgens framenummer, RMC Superstar) alleen maar de weg waaraan ik woon heen en weer heeft gereden :D .Is overigens wel 8 km heen en terug.
Laatst gewijzigd door BertG op 02 mei 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#18 Bericht door RS69 » 29 apr 2020, 22:56

Mooi Verhaal :clap ,
En de 13 ribs Mahle 15.43.92 cilinder inderdaad, zuinig op zijn.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 apr 2020, 00:18

RS69 schreef: 29 apr 2020, 22:56 Mooi Verhaal :clap ,
En de 13 ribs Mahle 15.43.92 cilinder inderdaad, zuinig op zijn.
Gr :rs
Die is een nikasil behandeling wel waard.

Enzo

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#20 Bericht door BertG » 30 apr 2020, 07:36

Enzo-tvdzijden schreef: 30 apr 2020, 00:18 Die is een nikasil behandeling wel waard.

Enzo
Ik zal het in mijn achterhoofd houden, begrijp dat het inmiddels als een specialere cilinder wordt beschouwd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 apr 2020, 08:07

BertG schreef: 30 apr 2020, 07:36
Enzo-tvdzijden schreef: 30 apr 2020, 00:18 Die is een nikasil behandeling wel waard.

Enzo
Ik zal het in mijn achterhoofd houden, begrijp dat het inmiddels als een specialere cilinder wordt beschouwd.
Model is anders en heeft maar kort op de eerste RS gezeten.

Enzo

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#22 Bericht door RS69 » 30 apr 2020, 11:12

Enzo-tvdzijden schreef: 30 apr 2020, 08:07
BertG schreef: 30 apr 2020, 07:36
Enzo-tvdzijden schreef: 30 apr 2020, 00:18 Die is een nikasil behandeling wel waard.

Enzo
Ik zal het in mijn achterhoofd houden, begrijp dat het inmiddels als een specialere cilinder wordt beschouwd.
Model is anders en heeft maar kort op de eerste RS gezeten.

Enzo
Ja zijn er niet zoveel van, van 1968 tot begin 1969. toen kwam de 15 ribs 15.43.97
:rs

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#23 Bericht door BertG » 30 apr 2020, 11:30

RS69 schreef: 30 apr 2020, 11:12 Ja zijn er niet zoveel van, van 1968 tot begin 1969. toen kwam de 15 ribs 15.43.97
:rs
Helaas heb ik geen 1968 RS, maar ik zal er zuinig op zijn. Ik heb ook nog wel 15 ribs, meeste als Zeta, onder andere onder mijn RMC van hier boven. Zal in het weekend dozen met cilinders e.d. even doorspitten. Komt omdat mijn brommersleutelhobby langzaam door tijdgebrek op zeer laag pitje is komen te staan, meeste van Kreidler is gewoon in dozen in de schuur blijven staan. Rest Puch, Vespa etc. heb ik opgeruimd en is rond 1998 naar een jongere generatie sleutelaar in de buurt gegaan.

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#24 Bericht door azzink » 30 apr 2020, 13:42

Gaaf dat je dat allemaal bewaard hebt, in opende zit wietse(kreidler844 hier op het forum) Die kan je eventueel wel helpen met de cilinders voorzien van een nieuwe wand.

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 30 jaar mijn Kreidler en even voorstellen

#25 Bericht door BertG » 02 mei 2020, 19:48

Wie wat bewaard, die heeft wat. Nog een een blokje in onderdelen, zijn 5-bakcarters.
setje carters met ontsteking, mis nog wel een deel van ontsteking o.a. vliegwiel.
setje carters met ontsteking, mis nog wel een deel van ontsteking o.a. vliegwiel.
IMG_20200502_162555518.jpg (142.16 KiB) 3340 keer bekeken
De ingewanden zitten in een andere doos, helaas beetje vochtig gelegen op de grond in de schuur #-o . Maar ik heb vroeger wel roestigere onderdelen weer gangbaar gemaakt :wink:
5 bak tandwielen als ik mij niet vergis
5 bak tandwielen als ik mij niet vergis
IMG_20200502_163638242.jpg (124.3 KiB) 3340 keer bekeken
En ook nog 15.43.99 cilinder, zuiger + kop. Volgens mij is deze in redelijke goede staat, 20 mm Bing carburateur is ook nog ergens.
cilinder + kop
cilinder + kop
IMG_20200502_164010367.jpg (152.48 KiB) 3340 keer bekeken
Ik heb ooit groene Kreidler met geforceerde koeling en 3-bak gehad, maar dat vond ik destijds niet zo stoer 8). Een herbouw met 4-bak en snellere cilinder met schuine inlaat is er (nog) niet van gekomen, qua model met kappen vind ik zo'n geforceerde koeling wel wat hebben, vooral als hij stiekem wat sneller is dan hij er uitziet.

Plaats reactie