Nieuw forumlid GP 5 speed

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Bericht
Auteur
jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Nieuw forumlid GP 5 speed

#1 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 02:16

Hallo, ik ben Jeroen, mid 40 en heb een Kreidler GP 4 speed uit 1973.

Deze Kreidler is nu nog een bromfiets maar zal binnenkort legaal wat harder de weg over mogen met een motorkenteken.

Het begin. Al op jonge leeftijd was er interesse in oude techniek. Op mijn 12e werd de eerste automotor gedemonteerd, een boxer uit een Daf 600. Alleen om eens een echte zuiger en klep in de handen te hebben. Van plaatjes en boekjes kende ik het allemaal wel maar wilde het eens zelf zien. De boel werd na een grondige schoonmaak in een oude speciekuip weer in elkaar gezet. Pakkingen knippen van karton, één zuigerveer overleefde het en de motor wilde niet meer helemaal rond want ik had nog nooit gehoord van nokkenastiming. Toen een jaar later mijn pa gek werd van het gezeur om een brommer kwam er een Tomos 4TL crossbrommer. Binnen een paar uur lag ie uit elkaar. Pa zorgde dat ie weer schakelde en ik had de eerste verfspuit, verharder en verdunner ervaring bij oom Wim op de deel. Inmiddels te mooi om op te crossen maar goed. Er volgden meer van dit soort opknap projecten.

Pa werd inmiddels ook weer enthousiast van brommers en de Kreidler van opa die opa in 1968 nieuw had gekocht werd door hem gerestaureerd. Dit speelde zich af begin ’90 toen net de Kreidler Club Oost Nederland werd opgericht. Met zo’n ‘68er hoorde je er toen net niet bij. De brommer niet eens 25 jaar oud en je moest minimaal een eitank hebben om serieus genomen te worden.

In “mijn tijd” kwamen de plastic scooters in opmars als woon/school vervoer maar ik wilde ook zo’n Kreidler. Net voor mijn 16e kocht ik een oranje uit 1973. Alle ziel en zaligheid en centen in deze Kreidler gestopt en het resultaat was zeer geslaagd voor een 16 jarige. Bijna alle onderdelen origineel nieuw kunnen kopen. Zo’n 1973er was nog niet zo heel waardevol als Kreidler. Al het plaatwerk nieuw, de hendels compleet, velgen spaken etc. etc. Gewoon nieuw origineel Kreidler te koop bij de lokale fietsenmaker of op een beurs. Je had toen één adres en dat was in Wolfheze. Die had dan alles wat de fietsenmaker niet meer had.
Lid van de Kreidler club, veel ritten gereden, pa organiseerde ritten en zelf redelijk wat “blokjes” gereviseerd voor lokale clubleden die wel zelf goed konden poetsen en laten spuiten maar niet aan de motor durfden te beginnen. De lokale fietsenmaker had origineel gereedschap zoals de benodigde trekkers en als ik daar weer een setje lagers en keeringen kocht dan mocht het gereedschap even mee naar huis. Vervangers voor kapotte motordelen kon ik daar zelf uitzoeken. Bakken vol met blokken en onderdelen.

Deze oranje Kreidler heb ik nog steeds. Ongeveer 20 jaar geleden kwam het plan om er een RS van te maken. Grote Campagnolo’s en een directe 5 bak werden aangeschaft voor een paar tientjes. Nu bijna 20 jaar later, na een stalling van bijna 20 jaar en 20 jaar wijzer, is het plan iets gewijzigd. Het uiterlijk moet zoveel mogelijk gelijk blijven zoals ie de laatste 30 jaar was. Wel een extra versnelling, een vijfbak maar dan indirect, dat was ie nu ook. Trappers en een kleine cilinder. Geen brede tap zoals de destijds aangeschafte directe vijfbak heeft. Alleen i.p.v. een verzekeringsplaatje een motorkenteken en wat grotere naven. Verder niets anders.

Nu ik onlangs weer in de Kreidler wereld ben gedoken zag ik dat een paar tientjes voor een vijfbak niet meer bestaat… Ook het originele spul bij de fietsenmakers was op… en er zijn nu webshops..

Op marktplaats stond pas een indirecte vijf te koop. Te koop omdat de eigenaar graag een directe vijf wilde. De deal was snel rond en met wat bijbetaling van zijn kant waren we beide gelukkig.

Op het moment is het oriënteren wat is er allemaal te koop, wat moet je wel en wat absoluut niet kopen. Veel leeswerk op dit forum is al achter de rug. De tuning werd destijds allemaal zelf gedaan met de vijl en dat ging allemaal wel goed maar na het lezen van veel positieve reacties op dit forum is er een cilinder besteld bij dhr. Claus Langeveld.

Ik probeer hier zoveel mogelijk updates van het project te geven en reageer en verbeter als je iets ziet wat niet juist is of dat een bepaald onderdeel niet datgene is wat je in of aan je Kreidler wilt. Ik ben geen sneeuwvlokje dus brand los. Ik begin weer als Kreidler maagd en heb al gezien van veel onderdelen dat wat vroeger normaal te koop was en van een bewezen kwaliteit was er allang niet meer is maar ook veel nieuwerwetse onderdelen gezien die het Kreidler leven kunnen veraangenamen. De onderstaande foto’s zijn van rond 1990/91. De onderdelen op de slaapkamer, zo ging dat…
Bijlagen
De aanschaf
De aanschaf
12.jpg (114.59 KiB) 2421 keer bekeken
4 speed
4 speed
11.jpg (111.49 KiB) 2421 keer bekeken
Frame gestraald op de slaapkamer. Spatbord nieuw origineel.
Frame gestraald op de slaapkamer. Spatbord nieuw origineel.
10.jpg (96.33 KiB) 2421 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (73.62 KiB) 2421 keer bekeken
Doos met glim glim.
Doos met glim glim.
8.jpg (99.95 KiB) 2421 keer bekeken
Die map in het gras naast de Kreidler is er ook nog.
Die map in het gras naast de Kreidler is er ook nog.
7.jpg (144.2 KiB) 2421 keer bekeken
Best trots als 16 jarige
Best trots als 16 jarige
6.jpg (154.91 KiB) 2421 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (136.42 KiB) 2421 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (123.23 KiB) 2421 keer bekeken
Het indirecte mechaniek werd uitgeboord met overmaat pennetjes erin. Revisiespul was toen niet kant en klaar te koop.
Het indirecte mechaniek werd uitgeboord met overmaat pennetjes erin. Revisiespul was toen niet kant en klaar te koop.
3.jpg (62.01 KiB) 2421 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (118.63 KiB) 2421 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 2):
Flocke (07 jun 2021, 10:29) • groen (07 jun 2021, 11:16)
Waardering: 18.18%

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#2 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 02:28

Hieronder nog wat foto's. Zoals ie er nu bijstaat na 30 jaar, het spaken van de nieuwe wielen en wat nostalgie van vroeger..

In 2003 is de brommer op de dyno geweest tijdens een clubdag van een bromfietsclub. Ik was geen lid van die club maar kende de mensen van de dyno. Dat was voor hun ook de eerste keer een brommer en een tweetakt op de testbank. Beetje met de voeten de rollen in beweging brengen om de koppeling te sparen maar eenmaal rollend ging dat best goed op een auto testbank.
Bijlagen
9.jpg
9.jpg (161.01 KiB) 2419 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (120.71 KiB) 2419 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (114.95 KiB) 2419 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (70.38 KiB) 2419 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (68.64 KiB) 2419 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (89.77 KiB) 2419 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (104.19 KiB) 2419 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (97.01 KiB) 2419 keer bekeken
1.png
1.png (447.61 KiB) 2419 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (98.85 KiB) 2419 keer bekeken

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#3 Bericht door adriline » 07 jun 2021, 07:10

Welkom. Mooi om te lezen. Nog veel plezier
A3

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#4 Bericht door Flocke » 07 jun 2021, 10:20

Hallo Jeroen, herzlich willkommen ! :D

Eine sehr schöne Erzählung aus den alten Zeiten, zum Teil entdeckt sich der eine oder andere sicher wieder und es wird in Erinnerung gerufen.

Schön, dass Du das Hobby nun wieder in Angriff nimmst, Du hast ja alles, was Du brauchst und mußt es nur wieder aktivieren.
Deinen Ansatz zum Aufbau und nur leichten Veränderung des Mopeds, ohne den Charakter zu stark zu ändern, finde ich gut.

Viel Freude dabei, Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#5 Bericht door nozems » 07 jun 2021, 10:26

Welkom op het forum. Dat is een mooie voorstelronde. Veel succes met de restauratie en opbouw van je RS.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#6 Bericht door Roland » 07 jun 2021, 11:27

Welkom, je pakt de zaken goed aan. Straks heeeel veel plezier met toeren enz.

ro

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#7 Bericht door jamojamo » 07 jun 2021, 17:00

Erg leuk voorstel verhaal. Een oranje buffel uit Zwitserland was mijn herintrede Kreidler. Lees ik nu dat je 5 versnellingen in een trapperblok wilt maken?
Gr.,
Eric

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#8 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 17:52

Hallo Eric,

Net andersom. Een trapas in een vijfbak. Het aantrappen zal dan de andere kant op gaan a la kickstarter. De exacte uitwerking heb ik nog niet bedacht maar ik ben niet bang dat het niet gaat lukken.

Gr. Jeroen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#9 Bericht door Caspar » 07 jun 2021, 19:01

Welkom Jeroen.
Complimenten voor je voorstelling. Mooi man

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#10 Bericht door HansKarel » 07 jun 2021, 19:06

Welkom Jeroen, en erg leuk verhaal.
Geweldig dat je m 30 jaar kon bewaren. Had ik dat maar gedaan maar zoals zo vaak: autorijbewijs binnen, dan wordt er naar de brommer niet meer omgekeken.
Gekocht bij Oude Monnink, die ken ik natuurlijk wel, zit nu hier net buiten het dorp maar helaas niet met Kreidlers maar met Harley's.
Succes en misschien kom ik je wel s tegen!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jun 2021, 19:33

jeroensprint schreef: 07 jun 2021, 17:52 Hallo Eric,

Net andersom. Een trapas in een vijfbak. Het aantrappen zal dan de andere kant op gaan a la kickstarter. De exacte uitwerking heb ik nog niet bedacht maar ik ben niet bang dat het niet gaat lukken.

Gr. Jeroen
Zou ik maar snel van afstappen.

Welkom

Enzo

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#12 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 19:47

HansKarel, daar kwam ie inderdaad vandaan. Daar heb ik um natuurlijk niet gekocht, ik was er toen nog niet eens maar het is altijd een lokale brommer geweest. Ik heb um ook in mijn woonplaats gekocht destijds.

Gr. Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#13 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 19:52

Enzo, dat heb ik inmiddels al vaker gehoord. 20 jaar geleden was dat ook de bedoeling. Super breitwand en dan ook het spatbord en de motorschermen oranje.

Ik wil um nu zoveel mogelijk brommer laten qua uiterlijk zoals ik um al 30 jaar heb. Zo'n rempedaal onder het koppelingsdeksel ipv er voorlangs vind ik vele malen mooier.

Gr. Jeroen

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#14 Bericht door kabouter » 07 jun 2021, 20:09

Jeroen welkom bij de kreidlerclub .

gr Paul

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#15 Bericht door Caspar » 07 jun 2021, 21:42

Kreidlerclub oost-nederland ben ik ook nog járen lid van geweest. Was een eis om een oldtimer w.a. verzekering te kunnen afsluiten. Anders Fl. 550,- premie per jaar...

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#16 Bericht door hermanngas » 07 jun 2021, 22:13

Welkom op het forum Jeroen.
De grand prix 4-speed 1973 (wel het nieuwere model) was voor mij de laatste brommer,
want met het rijbewijs moest er een auto komen.
Jammer genoeg niet bewaard (geen ruimte)
Aan je forumnaam te zien gaat de brommer (motor) straks ontzettend hard ;-)
Succes, HermaNN

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#17 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 22:20

Hermanngas dat sprint is van Triumph Dolomite Sprint. Dat was mijn eerste auto, mijn tweede etc. etc. Die heb ik alle 10 ook nog.... Nogal nostalgisch aangelegd.. Ooit een auto verkocht en nogsteeds spijt. Ik dacht dat overkomt mij niet weer.

Gr. Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#18 Bericht door jeroensprint » 07 jun 2021, 22:23

Caspar, dat ben ik nogsteeds. Een aantal jaren geleden het jubileum speldje gekregen. Ook om dezelfde reden lid geworden maar de eerste paar jaar op naam van pa. Als 16 jarige kon je nog geen oldtimer verzekering krijgen.

Gr. Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#19 Bericht door jeroensprint » 08 jun 2021, 01:04

Het eerste dilemma. Het was de bedoeling om de bromfiets onderdelen die vervangen gaan worden compleet te bewaren en dus ook de wielen. Kleine naaf, originele velgen met originele spaken. 30 jaar geleden nog te koop maar toen al niet meer volop. Radelli was toen het enige alternatief en daar reden de meesten toen mee.

Ik heb een set korte WWS spaken kunnen vinden met alternatieve nippels. De velgen die ik heb aangeschaft zijn Italcerchio maar de in Nederland verchroomde versie. De Portugese "originele" die ik eerst had besteld zijn retour gegaan. De kwaliteit van die viel ontzettend tegen qua afwerking en chrome. Deze Italcerchio's zijn goed geslepen, verchroomd en recht. Maar des te langer ik er naar keek, des te lelijker ik ze vond en met name de grote bulten waar de nippels invallen. Het idee om de originele wielen compleet te bewaren met daarin goede originele velgen veranderde deze week langzaam naar uit elkaar draaien en die velgen te gaan gebruiken. Waarom deze originele naar zolder om waarschijnlijk toch nooit meer te gebruiken. Vanavond de wielen onder de Kreidler gehaald en eens goed bekeken en vergeleken. Een hele andere kwaliteit velg en de nippels ga ik ook hergebruiken. Deze nippels met klaverblad passen exact in de bult en die is bult is dan ook net groot genoeg. Een veel slankere en strakkere velg nu ze zo naast elkaar staan.

De naven er maar weer uit...

Gr. Jeroen
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (89.77 KiB) 2168 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (104.19 KiB) 2168 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (97.01 KiB) 2168 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (96.8 KiB) 2168 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (122.96 KiB) 2168 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (83 KiB) 2168 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (86.92 KiB) 2168 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (83.89 KiB) 2168 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (64.06 KiB) 2168 keer bekeken

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Remschoenen

#20 Bericht door jeroensprint » 09 jun 2021, 10:52

Ik lees hier dat newfren de maat niet juist heeft van hun remschoenen. Dat is wel op te lossen maar zijn er betere (passende) alternatieven?

Ik kom de naam Forma tegen en origineel Kreidler. Hoe origineel zijn de huidige originele schoenen? Ik vond de originele in de kleine campagnolos wat tegenvallen qua bite.

Een andere mogelijkheid is de schoenen opnieuw laten bekleden met (zachte) voering naar keuze maar het liefst schaf ik iets kant en klaar aan waar meerdere mensen goede ervaringen mee hebben.

Origineel of Forma of een ander merk voor 150mm campagnolos?

Gr. Jeroen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#21 Bericht door Caspar » 09 jun 2021, 11:15

Newfren past prima in een versleten remtrommel.

Origineel (oud) bevat nog asbest , beetje opletten.
Kan zijn dat je huidige verglaasd zijn. Glad dus.
Remtrommel en schoenen opruwen helpt.

Forma heb ik geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#22 Bericht door Flocke » 09 jun 2021, 12:05

"Forma" gab es schon damals auch beim Kreidler-Händler, soweit ich weiß.
Genauso wie es zum Beispiel auch "Adige"-Beläge für Bremse und Kupplung gab, sh. Bild.

Für die 116mm Campagnolo hatte ich mir 2013 bei John Bos mal neue Bremsbacken bestellt, geliefert wurden "Forma".

Waren soweit ok, vorn war die Bremswirkung allerdings auch nicht so gut und der Druckpunkt war weich.

Nachdem ich die Beläge vorne mal richtig eingeschliffen hatte (sh. Link), ist die Bremswirkung gut und der Druckpunkt hart.
Bremsbeläge einschleifen
Ich kann das Rad vorn ohne weiteres so stark abbremsen, dass das Hinterrad soweit entlastet wird, dass es blockiert, also mehr geht eigentlich nicht.

Mittlerweile habe ich genügend NOS-Kreidler-Beläge, aber noch nie verbaut, deswegen habe ich keinen Vergleich, aber was soll daran noch besser sein ?

Ein neues Bekleben der Träger mit weicherem Material soll aber auch gut sein.
Einige Leute aus dem Jogy-Forum schwören darauf und lassen es hier machen:
Beläge neu kleben


Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-06-09 um 12.07.22 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-06-09 um 12.07.22 Kopie.jpg (185.36 KiB) 1794 keer bekeken

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#23 Bericht door jeroensprint » 09 jun 2021, 22:12

Carsten, net twee nos setjes Forma aangeschaft. Ik heb altijd een beter gevoel bij oude asbest remdelen qua materiaal.

Misschien destijds wel verkocht/geleverd als origineel omdat het dezelfde voering is als Kreidler/Campagnolo? Beide Italiaans. Als ik voor mijn Toyota bougies haal bij de dealer zitten er Denso bougies in de Toyota doosjes, dezelfde Denso's als in Denso doosjes...

Gr. Jeroen

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#24 Bericht door Flocke » 09 jun 2021, 22:42

Mit den Forma-Belägen machst Du mit Sicherheit nichts falsch.

Ich muß mal die originalen Kreidler-Bremsbacken aus den roten Pappschachteln mit den Forma-Backen vergleichen, aber ich meine, die Farbe der Beläge ist etwas anders und auf den org. Kreidler-Backen steht auch nicht "Forma" drauf.
Aber egal.

Als ich damals die "Forma"-Beläge von John Bos bekommen hatte, dachte ich, es seien Nachbauteile, aber später war ich dann darauf gekommen, dass die praktisch original sind.
Ich weiß nun nicht mehr genau, warum ich zu dem Schluß gekommen bin, dass die Forma praktisch original sind ... :-k

Wichtig ist wie gesagt, dass Du Dir nachher das Tragbild anschaust und wie der Druckpunkt der Bremse und die Bremswirkung ist. Wenn das nicht optimal ist, die Beläge wie gezeigt einschleifen, war ein Unterschied wie Tag und Nacht.
War gut 5.000km gefahren, hatten sich von selbst nicht richtig eingeschliffen, hätte ich auch nicht gedacht.

Gruß

Carsten
Laatst gewijzigd door Flocke op 09 jun 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Nieuw forumlid GP 5 speed

#25 Bericht door pimvandongen » 09 jun 2021, 22:46

De voering van de Forma is donker grijs, de voering van de originele zijn rood.
Naast Adige heb je ook nog de oude Newfren, in een donker groene doos.

Plaats reactie