Nieuw forumlid GP 5 speed
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Nieuw forumlid GP 5 speed
Hallo, ik ben Jeroen, mid 40 en heb een Kreidler GP 4 speed uit 1973.
Deze Kreidler is nu nog een bromfiets maar zal binnenkort legaal wat harder de weg over mogen met een motorkenteken.
Het begin. Al op jonge leeftijd was er interesse in oude techniek. Op mijn 12e werd de eerste automotor gedemonteerd, een boxer uit een Daf 600. Alleen om eens een echte zuiger en klep in de handen te hebben. Van plaatjes en boekjes kende ik het allemaal wel maar wilde het eens zelf zien. De boel werd na een grondige schoonmaak in een oude speciekuip weer in elkaar gezet. Pakkingen knippen van karton, één zuigerveer overleefde het en de motor wilde niet meer helemaal rond want ik had nog nooit gehoord van nokkenastiming. Toen een jaar later mijn pa gek werd van het gezeur om een brommer kwam er een Tomos 4TL crossbrommer. Binnen een paar uur lag ie uit elkaar. Pa zorgde dat ie weer schakelde en ik had de eerste verfspuit, verharder en verdunner ervaring bij oom Wim op de deel. Inmiddels te mooi om op te crossen maar goed. Er volgden meer van dit soort opknap projecten.
Pa werd inmiddels ook weer enthousiast van brommers en de Kreidler van opa die opa in 1968 nieuw had gekocht werd door hem gerestaureerd. Dit speelde zich af begin ’90 toen net de Kreidler Club Oost Nederland werd opgericht. Met zo’n ‘68er hoorde je er toen net niet bij. De brommer niet eens 25 jaar oud en je moest minimaal een eitank hebben om serieus genomen te worden.
In “mijn tijd” kwamen de plastic scooters in opmars als woon/school vervoer maar ik wilde ook zo’n Kreidler. Net voor mijn 16e kocht ik een oranje uit 1973. Alle ziel en zaligheid en centen in deze Kreidler gestopt en het resultaat was zeer geslaagd voor een 16 jarige. Bijna alle onderdelen origineel nieuw kunnen kopen. Zo’n 1973er was nog niet zo heel waardevol als Kreidler. Al het plaatwerk nieuw, de hendels compleet, velgen spaken etc. etc. Gewoon nieuw origineel Kreidler te koop bij de lokale fietsenmaker of op een beurs. Je had toen één adres en dat was in Wolfheze. Die had dan alles wat de fietsenmaker niet meer had.
Lid van de Kreidler club, veel ritten gereden, pa organiseerde ritten en zelf redelijk wat “blokjes” gereviseerd voor lokale clubleden die wel zelf goed konden poetsen en laten spuiten maar niet aan de motor durfden te beginnen. De lokale fietsenmaker had origineel gereedschap zoals de benodigde trekkers en als ik daar weer een setje lagers en keeringen kocht dan mocht het gereedschap even mee naar huis. Vervangers voor kapotte motordelen kon ik daar zelf uitzoeken. Bakken vol met blokken en onderdelen.
Deze oranje Kreidler heb ik nog steeds. Ongeveer 20 jaar geleden kwam het plan om er een RS van te maken. Grote Campagnolo’s en een directe 5 bak werden aangeschaft voor een paar tientjes. Nu bijna 20 jaar later, na een stalling van bijna 20 jaar en 20 jaar wijzer, is het plan iets gewijzigd. Het uiterlijk moet zoveel mogelijk gelijk blijven zoals ie de laatste 30 jaar was. Wel een extra versnelling, een vijfbak maar dan indirect, dat was ie nu ook. Trappers en een kleine cilinder. Geen brede tap zoals de destijds aangeschafte directe vijfbak heeft. Alleen i.p.v. een verzekeringsplaatje een motorkenteken en wat grotere naven. Verder niets anders.
Nu ik onlangs weer in de Kreidler wereld ben gedoken zag ik dat een paar tientjes voor een vijfbak niet meer bestaat… Ook het originele spul bij de fietsenmakers was op… en er zijn nu webshops..
Op marktplaats stond pas een indirecte vijf te koop. Te koop omdat de eigenaar graag een directe vijf wilde. De deal was snel rond en met wat bijbetaling van zijn kant waren we beide gelukkig.
Op het moment is het oriënteren wat is er allemaal te koop, wat moet je wel en wat absoluut niet kopen. Veel leeswerk op dit forum is al achter de rug. De tuning werd destijds allemaal zelf gedaan met de vijl en dat ging allemaal wel goed maar na het lezen van veel positieve reacties op dit forum is er een cilinder besteld bij dhr. Claus Langeveld.
Ik probeer hier zoveel mogelijk updates van het project te geven en reageer en verbeter als je iets ziet wat niet juist is of dat een bepaald onderdeel niet datgene is wat je in of aan je Kreidler wilt. Ik ben geen sneeuwvlokje dus brand los. Ik begin weer als Kreidler maagd en heb al gezien van veel onderdelen dat wat vroeger normaal te koop was en van een bewezen kwaliteit was er allang niet meer is maar ook veel nieuwerwetse onderdelen gezien die het Kreidler leven kunnen veraangenamen. De onderstaande foto’s zijn van rond 1990/91. De onderdelen op de slaapkamer, zo ging dat…
Deze Kreidler is nu nog een bromfiets maar zal binnenkort legaal wat harder de weg over mogen met een motorkenteken.
Het begin. Al op jonge leeftijd was er interesse in oude techniek. Op mijn 12e werd de eerste automotor gedemonteerd, een boxer uit een Daf 600. Alleen om eens een echte zuiger en klep in de handen te hebben. Van plaatjes en boekjes kende ik het allemaal wel maar wilde het eens zelf zien. De boel werd na een grondige schoonmaak in een oude speciekuip weer in elkaar gezet. Pakkingen knippen van karton, één zuigerveer overleefde het en de motor wilde niet meer helemaal rond want ik had nog nooit gehoord van nokkenastiming. Toen een jaar later mijn pa gek werd van het gezeur om een brommer kwam er een Tomos 4TL crossbrommer. Binnen een paar uur lag ie uit elkaar. Pa zorgde dat ie weer schakelde en ik had de eerste verfspuit, verharder en verdunner ervaring bij oom Wim op de deel. Inmiddels te mooi om op te crossen maar goed. Er volgden meer van dit soort opknap projecten.
Pa werd inmiddels ook weer enthousiast van brommers en de Kreidler van opa die opa in 1968 nieuw had gekocht werd door hem gerestaureerd. Dit speelde zich af begin ’90 toen net de Kreidler Club Oost Nederland werd opgericht. Met zo’n ‘68er hoorde je er toen net niet bij. De brommer niet eens 25 jaar oud en je moest minimaal een eitank hebben om serieus genomen te worden.
In “mijn tijd” kwamen de plastic scooters in opmars als woon/school vervoer maar ik wilde ook zo’n Kreidler. Net voor mijn 16e kocht ik een oranje uit 1973. Alle ziel en zaligheid en centen in deze Kreidler gestopt en het resultaat was zeer geslaagd voor een 16 jarige. Bijna alle onderdelen origineel nieuw kunnen kopen. Zo’n 1973er was nog niet zo heel waardevol als Kreidler. Al het plaatwerk nieuw, de hendels compleet, velgen spaken etc. etc. Gewoon nieuw origineel Kreidler te koop bij de lokale fietsenmaker of op een beurs. Je had toen één adres en dat was in Wolfheze. Die had dan alles wat de fietsenmaker niet meer had.
Lid van de Kreidler club, veel ritten gereden, pa organiseerde ritten en zelf redelijk wat “blokjes” gereviseerd voor lokale clubleden die wel zelf goed konden poetsen en laten spuiten maar niet aan de motor durfden te beginnen. De lokale fietsenmaker had origineel gereedschap zoals de benodigde trekkers en als ik daar weer een setje lagers en keeringen kocht dan mocht het gereedschap even mee naar huis. Vervangers voor kapotte motordelen kon ik daar zelf uitzoeken. Bakken vol met blokken en onderdelen.
Deze oranje Kreidler heb ik nog steeds. Ongeveer 20 jaar geleden kwam het plan om er een RS van te maken. Grote Campagnolo’s en een directe 5 bak werden aangeschaft voor een paar tientjes. Nu bijna 20 jaar later, na een stalling van bijna 20 jaar en 20 jaar wijzer, is het plan iets gewijzigd. Het uiterlijk moet zoveel mogelijk gelijk blijven zoals ie de laatste 30 jaar was. Wel een extra versnelling, een vijfbak maar dan indirect, dat was ie nu ook. Trappers en een kleine cilinder. Geen brede tap zoals de destijds aangeschafte directe vijfbak heeft. Alleen i.p.v. een verzekeringsplaatje een motorkenteken en wat grotere naven. Verder niets anders.
Nu ik onlangs weer in de Kreidler wereld ben gedoken zag ik dat een paar tientjes voor een vijfbak niet meer bestaat… Ook het originele spul bij de fietsenmakers was op… en er zijn nu webshops..
Op marktplaats stond pas een indirecte vijf te koop. Te koop omdat de eigenaar graag een directe vijf wilde. De deal was snel rond en met wat bijbetaling van zijn kant waren we beide gelukkig.
Op het moment is het oriënteren wat is er allemaal te koop, wat moet je wel en wat absoluut niet kopen. Veel leeswerk op dit forum is al achter de rug. De tuning werd destijds allemaal zelf gedaan met de vijl en dat ging allemaal wel goed maar na het lezen van veel positieve reacties op dit forum is er een cilinder besteld bij dhr. Claus Langeveld.
Ik probeer hier zoveel mogelijk updates van het project te geven en reageer en verbeter als je iets ziet wat niet juist is of dat een bepaald onderdeel niet datgene is wat je in of aan je Kreidler wilt. Ik ben geen sneeuwvlokje dus brand los. Ik begin weer als Kreidler maagd en heb al gezien van veel onderdelen dat wat vroeger normaal te koop was en van een bewezen kwaliteit was er allang niet meer is maar ook veel nieuwerwetse onderdelen gezien die het Kreidler leven kunnen veraangenamen. De onderstaande foto’s zijn van rond 1990/91. De onderdelen op de slaapkamer, zo ging dat…
- Bijlagen
-
- De aanschaf
- 12.jpg (114.59 KiB) 2480 keer bekeken
-
- 4 speed
- 11.jpg (111.49 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Frame gestraald op de slaapkamer. Spatbord nieuw origineel.
- 10.jpg (96.33 KiB) 2480 keer bekeken
-
- 9.jpg (73.62 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Doos met glim glim.
- 8.jpg (99.95 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Die map in het gras naast de Kreidler is er ook nog.
- 7.jpg (144.2 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Best trots als 16 jarige
- 6.jpg (154.91 KiB) 2480 keer bekeken
-
- 5.jpg (136.42 KiB) 2480 keer bekeken
-
- 4.jpg (123.23 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Het indirecte mechaniek werd uitgeboord met overmaat pennetjes erin. Revisiespul was toen niet kant en klaar te koop.
- 3.jpg (62.01 KiB) 2480 keer bekeken
-
- 1.jpg (118.63 KiB) 2480 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 2):
- Flocke (07 jun 2021, 10:29) • groen (07 jun 2021, 11:16)
- Waardering: 18.18%
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Hieronder nog wat foto's. Zoals ie er nu bijstaat na 30 jaar, het spaken van de nieuwe wielen en wat nostalgie van vroeger..
In 2003 is de brommer op de dyno geweest tijdens een clubdag van een bromfietsclub. Ik was geen lid van die club maar kende de mensen van de dyno. Dat was voor hun ook de eerste keer een brommer en een tweetakt op de testbank. Beetje met de voeten de rollen in beweging brengen om de koppeling te sparen maar eenmaal rollend ging dat best goed op een auto testbank.
In 2003 is de brommer op de dyno geweest tijdens een clubdag van een bromfietsclub. Ik was geen lid van die club maar kende de mensen van de dyno. Dat was voor hun ook de eerste keer een brommer en een tweetakt op de testbank. Beetje met de voeten de rollen in beweging brengen om de koppeling te sparen maar eenmaal rollend ging dat best goed op een auto testbank.
- Bijlagen
-
- 9.jpg (161.01 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 8.jpg (120.71 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 7.jpg (114.95 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 6.jpg (70.38 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 5.jpg (68.64 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 4.jpg (89.77 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 3.jpg (104.19 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 2.jpg (97.01 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1.png (447.61 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 10.jpg (98.85 KiB) 2478 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Hallo Jeroen, herzlich willkommen !
Eine sehr schöne Erzählung aus den alten Zeiten, zum Teil entdeckt sich der eine oder andere sicher wieder und es wird in Erinnerung gerufen.
Schön, dass Du das Hobby nun wieder in Angriff nimmst, Du hast ja alles, was Du brauchst und mußt es nur wieder aktivieren.
Deinen Ansatz zum Aufbau und nur leichten Veränderung des Mopeds, ohne den Charakter zu stark zu ändern, finde ich gut.
Viel Freude dabei, Gruß
Carsten
Eine sehr schöne Erzählung aus den alten Zeiten, zum Teil entdeckt sich der eine oder andere sicher wieder und es wird in Erinnerung gerufen.
Schön, dass Du das Hobby nun wieder in Angriff nimmst, Du hast ja alles, was Du brauchst und mußt es nur wieder aktivieren.
Deinen Ansatz zum Aufbau und nur leichten Veränderung des Mopeds, ohne den Charakter zu stark zu ändern, finde ich gut.
Viel Freude dabei, Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Welkom op het forum. Dat is een mooie voorstelronde. Veel succes met de restauratie en opbouw van je RS.
- jamojamo
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Erg leuk voorstel verhaal. Een oranje buffel uit Zwitserland was mijn herintrede Kreidler. Lees ik nu dat je 5 versnellingen in een trapperblok wilt maken?
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Hallo Eric,
Net andersom. Een trapas in een vijfbak. Het aantrappen zal dan de andere kant op gaan a la kickstarter. De exacte uitwerking heb ik nog niet bedacht maar ik ben niet bang dat het niet gaat lukken.
Gr. Jeroen
Net andersom. Een trapas in een vijfbak. Het aantrappen zal dan de andere kant op gaan a la kickstarter. De exacte uitwerking heb ik nog niet bedacht maar ik ben niet bang dat het niet gaat lukken.
Gr. Jeroen
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Welkom Jeroen, en erg leuk verhaal.
Geweldig dat je m 30 jaar kon bewaren. Had ik dat maar gedaan maar zoals zo vaak: autorijbewijs binnen, dan wordt er naar de brommer niet meer omgekeken.
Gekocht bij Oude Monnink, die ken ik natuurlijk wel, zit nu hier net buiten het dorp maar helaas niet met Kreidlers maar met Harley's.
Succes en misschien kom ik je wel s tegen!
Geweldig dat je m 30 jaar kon bewaren. Had ik dat maar gedaan maar zoals zo vaak: autorijbewijs binnen, dan wordt er naar de brommer niet meer omgekeken.
Gekocht bij Oude Monnink, die ken ik natuurlijk wel, zit nu hier net buiten het dorp maar helaas niet met Kreidlers maar met Harley's.
Succes en misschien kom ik je wel s tegen!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Zou ik maar snel van afstappen.jeroensprint schreef: ↑07 jun 2021, 17:52 Hallo Eric,
Net andersom. Een trapas in een vijfbak. Het aantrappen zal dan de andere kant op gaan a la kickstarter. De exacte uitwerking heb ik nog niet bedacht maar ik ben niet bang dat het niet gaat lukken.
Gr. Jeroen
Welkom
Enzo
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
HansKarel, daar kwam ie inderdaad vandaan. Daar heb ik um natuurlijk niet gekocht, ik was er toen nog niet eens maar het is altijd een lokale brommer geweest. Ik heb um ook in mijn woonplaats gekocht destijds.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Enzo, dat heb ik inmiddels al vaker gehoord. 20 jaar geleden was dat ook de bedoeling. Super breitwand en dan ook het spatbord en de motorschermen oranje.
Ik wil um nu zoveel mogelijk brommer laten qua uiterlijk zoals ik um al 30 jaar heb. Zo'n rempedaal onder het koppelingsdeksel ipv er voorlangs vind ik vele malen mooier.
Gr. Jeroen
Ik wil um nu zoveel mogelijk brommer laten qua uiterlijk zoals ik um al 30 jaar heb. Zo'n rempedaal onder het koppelingsdeksel ipv er voorlangs vind ik vele malen mooier.
Gr. Jeroen
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Kreidlerclub oost-nederland ben ik ook nog járen lid van geweest. Was een eis om een oldtimer w.a. verzekering te kunnen afsluiten. Anders Fl. 550,- premie per jaar...
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Welkom op het forum Jeroen.
De grand prix 4-speed 1973 (wel het nieuwere model) was voor mij de laatste brommer,
want met het rijbewijs moest er een auto komen.
Jammer genoeg niet bewaard (geen ruimte)
Aan je forumnaam te zien gaat de brommer (motor) straks ontzettend hard
Succes, HermaNN
De grand prix 4-speed 1973 (wel het nieuwere model) was voor mij de laatste brommer,
want met het rijbewijs moest er een auto komen.
Jammer genoeg niet bewaard (geen ruimte)
Aan je forumnaam te zien gaat de brommer (motor) straks ontzettend hard
Succes, HermaNN
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Hermanngas dat sprint is van Triumph Dolomite Sprint. Dat was mijn eerste auto, mijn tweede etc. etc. Die heb ik alle 10 ook nog.... Nogal nostalgisch aangelegd.. Ooit een auto verkocht en nogsteeds spijt. Ik dacht dat overkomt mij niet weer.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Caspar, dat ben ik nogsteeds. Een aantal jaren geleden het jubileum speldje gekregen. Ook om dezelfde reden lid geworden maar de eerste paar jaar op naam van pa. Als 16 jarige kon je nog geen oldtimer verzekering krijgen.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Het eerste dilemma. Het was de bedoeling om de bromfiets onderdelen die vervangen gaan worden compleet te bewaren en dus ook de wielen. Kleine naaf, originele velgen met originele spaken. 30 jaar geleden nog te koop maar toen al niet meer volop. Radelli was toen het enige alternatief en daar reden de meesten toen mee.
Ik heb een set korte WWS spaken kunnen vinden met alternatieve nippels. De velgen die ik heb aangeschaft zijn Italcerchio maar de in Nederland verchroomde versie. De Portugese "originele" die ik eerst had besteld zijn retour gegaan. De kwaliteit van die viel ontzettend tegen qua afwerking en chrome. Deze Italcerchio's zijn goed geslepen, verchroomd en recht. Maar des te langer ik er naar keek, des te lelijker ik ze vond en met name de grote bulten waar de nippels invallen. Het idee om de originele wielen compleet te bewaren met daarin goede originele velgen veranderde deze week langzaam naar uit elkaar draaien en die velgen te gaan gebruiken. Waarom deze originele naar zolder om waarschijnlijk toch nooit meer te gebruiken. Vanavond de wielen onder de Kreidler gehaald en eens goed bekeken en vergeleken. Een hele andere kwaliteit velg en de nippels ga ik ook hergebruiken. Deze nippels met klaverblad passen exact in de bult en die is bult is dan ook net groot genoeg. Een veel slankere en strakkere velg nu ze zo naast elkaar staan.
De naven er maar weer uit...
Gr. Jeroen
Ik heb een set korte WWS spaken kunnen vinden met alternatieve nippels. De velgen die ik heb aangeschaft zijn Italcerchio maar de in Nederland verchroomde versie. De Portugese "originele" die ik eerst had besteld zijn retour gegaan. De kwaliteit van die viel ontzettend tegen qua afwerking en chrome. Deze Italcerchio's zijn goed geslepen, verchroomd en recht. Maar des te langer ik er naar keek, des te lelijker ik ze vond en met name de grote bulten waar de nippels invallen. Het idee om de originele wielen compleet te bewaren met daarin goede originele velgen veranderde deze week langzaam naar uit elkaar draaien en die velgen te gaan gebruiken. Waarom deze originele naar zolder om waarschijnlijk toch nooit meer te gebruiken. Vanavond de wielen onder de Kreidler gehaald en eens goed bekeken en vergeleken. Een hele andere kwaliteit velg en de nippels ga ik ook hergebruiken. Deze nippels met klaverblad passen exact in de bult en die is bult is dan ook net groot genoeg. Een veel slankere en strakkere velg nu ze zo naast elkaar staan.
De naven er maar weer uit...
Gr. Jeroen
- Bijlagen
-
- 10.jpg (89.77 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 9.jpg (104.19 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 8.jpg (97.01 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 7.jpg (96.8 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 6.jpg (122.96 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 4.jpg (83 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 3.jpg (86.92 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 2.jpg (83.89 KiB) 2227 keer bekeken
-
- 1.jpg (64.06 KiB) 2227 keer bekeken
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Remschoenen
Ik lees hier dat newfren de maat niet juist heeft van hun remschoenen. Dat is wel op te lossen maar zijn er betere (passende) alternatieven?
Ik kom de naam Forma tegen en origineel Kreidler. Hoe origineel zijn de huidige originele schoenen? Ik vond de originele in de kleine campagnolos wat tegenvallen qua bite.
Een andere mogelijkheid is de schoenen opnieuw laten bekleden met (zachte) voering naar keuze maar het liefst schaf ik iets kant en klaar aan waar meerdere mensen goede ervaringen mee hebben.
Origineel of Forma of een ander merk voor 150mm campagnolos?
Gr. Jeroen
Ik kom de naam Forma tegen en origineel Kreidler. Hoe origineel zijn de huidige originele schoenen? Ik vond de originele in de kleine campagnolos wat tegenvallen qua bite.
Een andere mogelijkheid is de schoenen opnieuw laten bekleden met (zachte) voering naar keuze maar het liefst schaf ik iets kant en klaar aan waar meerdere mensen goede ervaringen mee hebben.
Origineel of Forma of een ander merk voor 150mm campagnolos?
Gr. Jeroen
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Newfren past prima in een versleten remtrommel.
Origineel (oud) bevat nog asbest , beetje opletten.
Kan zijn dat je huidige verglaasd zijn. Glad dus.
Remtrommel en schoenen opruwen helpt.
Forma heb ik geen ervaring mee.
Origineel (oud) bevat nog asbest , beetje opletten.
Kan zijn dat je huidige verglaasd zijn. Glad dus.
Remtrommel en schoenen opruwen helpt.
Forma heb ik geen ervaring mee.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
"Forma" gab es schon damals auch beim Kreidler-Händler, soweit ich weiß.
Genauso wie es zum Beispiel auch "Adige"-Beläge für Bremse und Kupplung gab, sh. Bild.
Für die 116mm Campagnolo hatte ich mir 2013 bei John Bos mal neue Bremsbacken bestellt, geliefert wurden "Forma".
Waren soweit ok, vorn war die Bremswirkung allerdings auch nicht so gut und der Druckpunkt war weich.
Nachdem ich die Beläge vorne mal richtig eingeschliffen hatte (sh. Link), ist die Bremswirkung gut und der Druckpunkt hart.
Bremsbeläge einschleifen
Ich kann das Rad vorn ohne weiteres so stark abbremsen, dass das Hinterrad soweit entlastet wird, dass es blockiert, also mehr geht eigentlich nicht.
Mittlerweile habe ich genügend NOS-Kreidler-Beläge, aber noch nie verbaut, deswegen habe ich keinen Vergleich, aber was soll daran noch besser sein ?
Ein neues Bekleben der Träger mit weicherem Material soll aber auch gut sein.
Einige Leute aus dem Jogy-Forum schwören darauf und lassen es hier machen:
Beläge neu kleben
Gruß
Carsten
Genauso wie es zum Beispiel auch "Adige"-Beläge für Bremse und Kupplung gab, sh. Bild.
Für die 116mm Campagnolo hatte ich mir 2013 bei John Bos mal neue Bremsbacken bestellt, geliefert wurden "Forma".
Waren soweit ok, vorn war die Bremswirkung allerdings auch nicht so gut und der Druckpunkt war weich.
Nachdem ich die Beläge vorne mal richtig eingeschliffen hatte (sh. Link), ist die Bremswirkung gut und der Druckpunkt hart.
Bremsbeläge einschleifen
Ich kann das Rad vorn ohne weiteres so stark abbremsen, dass das Hinterrad soweit entlastet wird, dass es blockiert, also mehr geht eigentlich nicht.
Mittlerweile habe ich genügend NOS-Kreidler-Beläge, aber noch nie verbaut, deswegen habe ich keinen Vergleich, aber was soll daran noch besser sein ?
Ein neues Bekleben der Träger mit weicherem Material soll aber auch gut sein.
Einige Leute aus dem Jogy-Forum schwören darauf und lassen es hier machen:
Beläge neu kleben
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Carsten, net twee nos setjes Forma aangeschaft. Ik heb altijd een beter gevoel bij oude asbest remdelen qua materiaal.
Misschien destijds wel verkocht/geleverd als origineel omdat het dezelfde voering is als Kreidler/Campagnolo? Beide Italiaans. Als ik voor mijn Toyota bougies haal bij de dealer zitten er Denso bougies in de Toyota doosjes, dezelfde Denso's als in Denso doosjes...
Gr. Jeroen
Misschien destijds wel verkocht/geleverd als origineel omdat het dezelfde voering is als Kreidler/Campagnolo? Beide Italiaans. Als ik voor mijn Toyota bougies haal bij de dealer zitten er Denso bougies in de Toyota doosjes, dezelfde Denso's als in Denso doosjes...
Gr. Jeroen
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
Mit den Forma-Belägen machst Du mit Sicherheit nichts falsch.
Ich muß mal die originalen Kreidler-Bremsbacken aus den roten Pappschachteln mit den Forma-Backen vergleichen, aber ich meine, die Farbe der Beläge ist etwas anders und auf den org. Kreidler-Backen steht auch nicht "Forma" drauf.
Aber egal.
Als ich damals die "Forma"-Beläge von John Bos bekommen hatte, dachte ich, es seien Nachbauteile, aber später war ich dann darauf gekommen, dass die praktisch original sind.
Ich weiß nun nicht mehr genau, warum ich zu dem Schluß gekommen bin, dass die Forma praktisch original sind ...
Wichtig ist wie gesagt, dass Du Dir nachher das Tragbild anschaust und wie der Druckpunkt der Bremse und die Bremswirkung ist. Wenn das nicht optimal ist, die Beläge wie gezeigt einschleifen, war ein Unterschied wie Tag und Nacht.
War gut 5.000km gefahren, hatten sich von selbst nicht richtig eingeschliffen, hätte ich auch nicht gedacht.
Gruß
Carsten
Ich muß mal die originalen Kreidler-Bremsbacken aus den roten Pappschachteln mit den Forma-Backen vergleichen, aber ich meine, die Farbe der Beläge ist etwas anders und auf den org. Kreidler-Backen steht auch nicht "Forma" drauf.
Aber egal.
Als ich damals die "Forma"-Beläge von John Bos bekommen hatte, dachte ich, es seien Nachbauteile, aber später war ich dann darauf gekommen, dass die praktisch original sind.
Ich weiß nun nicht mehr genau, warum ich zu dem Schluß gekommen bin, dass die Forma praktisch original sind ...
Wichtig ist wie gesagt, dass Du Dir nachher das Tragbild anschaust und wie der Druckpunkt der Bremse und die Bremswirkung ist. Wenn das nicht optimal ist, die Beläge wie gezeigt einschleifen, war ein Unterschied wie Tag und Nacht.
War gut 5.000km gefahren, hatten sich von selbst nicht richtig eingeschliffen, hätte ich auch nicht gedacht.
Gruß
Carsten
Laatst gewijzigd door Flocke op 09 jun 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
Re: Nieuw forumlid GP 5 speed
De voering van de Forma is donker grijs, de voering van de originele zijn rood.
Naast Adige heb je ook nog de oude Newfren, in een donker groene doos.
Naast Adige heb je ook nog de oude Newfren, in een donker groene doos.