Effe voorstellen.

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Effe voorstellen.

#1 Bericht door capriv8driver » 14 dec 2021, 21:09

Effe voorstellen.

Mijn Naam is Paul. Mensen die in de Ford wereldje zitten zullen me beter kennen als Capri V8 Driver. Zoals de naam al laat vermoeden heb ik diverse Capri's van V8 voorzien maar ook andere Klassieke Ford's van andere motoren, voornamelijk Cosworth V6 en V8's en modernere upgrade zoals brandstof inspuiting ect. De lijst word wat lang om dat allemaal op te noemen.

Maar wat doet die gast hier? In 1979 kocht als 11jarige jongetje ik mijn eerste Kreidler voor welgeteld 25 gulden, een grijze handgeschakelde 3 versnellingen die ik ombouwde tot iets voor te crossen want niet ver bij mij vandaan was er een crossbaan en daar wou als klein kind ik ook aan mee doen. Daarna volgde een hele reeks Kreidlers die ik gebruikte voor te crossen (Alleen club wedstrijden en een paar voor op de weg). Onderdelen waren spotgoedkoop want nadat Kreidler failliet was werden Kreidler's en de onderdelen gedumpt en toen midden jaren 80 werd de 50cc klasse opgeheven en er alleen nog vanaf 80 cc gereden worden mocht worden kreeg je ook de crosser's voor een paar gulden. Geweldige tijd was dat. Het was ook de tijd dat ik mijn eerste watergekoeld Kreidler 5 gang blokje bouwde gebaseerd op een Sachs 50 cc cross cilinder.

Afbeelding

Maar ja, dan je ouder, je gaat in dienst, je gaat werken en voordat je het weet ben je opeens een heel stuk ouder. In 2017 kreeg ik tijdelijk een nieuwe collega die helemaal into oude Vespa's en kreidlers was. Eigenlijk wakkerde hij mijn liefde voor Kreidler weer aan en kocht ik in 2018 een frame met papieren en wat onderdelen van een Zundapp handelaar met de bedoeling een Kreidler te maken die ik als kind niet kon bouwen wegens een gebrek aan mogelijkheden/kunde/geld.

En dit is uiteindelijk het resultaat geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: Effe voorstellen.

#2 Bericht door vlatro » 14 dec 2021, 21:33

Welkom op het forum, leuk verhaal!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Effe voorstellen.

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 dec 2021, 21:33

Welkom. Je hebt een echte Special gebouwd naar eigen smaak.

Veel rijplezier.

Enzo

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Effe voorstellen.

#4 Bericht door capriv8driver » 14 dec 2021, 21:45

Even snel de specs:

4 versn indirect omgebouwd naar 5 gang.
Top racing krukas
Kokusan EVO Ontsteking met een p10 powerbox.
Maxwell 60cc cilinder en KT kop.
Keihin 24mm carburateur en een 32mm voorpijp met een zo genaamde fluister pijp die iets te klein is voor deze setup. Koppeling is nog een 4 plaats en hoewel nieuw deze slipt door in de 4 en 5 zodra de motor de toeren ingaat, dus daar moet ik nog wat aan doen.
15/35 tandwielen.
Originele achter naaf met een bredere velg en een 90/90-17 Kenda band. Voor: Yamaha FS1 voorwiel met adaptor plaat voor de grotere Aprilia schijf. 2/50-17 band
Marzocchi Voorvork is van Aprilia en heeft een aangepaste stuurpen zodat deze werkt met het Kreidler frame en lagers en een aangepaste kroonplaat met Yamaha stuurhouders.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Effe voorstellen.

#5 Bericht door jamojamo » 15 dec 2021, 09:30

Jammer dat je hem niet ook watergekoeld hebt gemaakt. Verder leuk ding! Als je nog eens een meevallertje hebt overweeg dan een andere buddy. Deze schijnen beroerd te zitten en hij valt een beetje uit de toon.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Effe voorstellen.

#6 Bericht door Caspar » 15 dec 2021, 09:47

Welkom Paul.
Er zit veel werk in jouw show bike.
Zelf vroeger nog een gele Capri gehad , geen V6 maar een 1.6 L.
Weet nog goed dat je in de zomer he benen verbrande op de zwarte skai bekleding.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Effe voorstellen.

#7 Bericht door capriv8driver » 16 dec 2021, 16:49

jamojamo schreef: 15 dec 2021, 09:30 Jammer dat je hem niet ook watergekoeld hebt gemaakt. Verder leuk ding! Als je nog eens een meevallertje hebt overweeg dan een andere buddy. Deze schijnen beroerd te zitten en hij valt een beetje uit de toon.
Gr.,
Eric
De watergekoelde blok die ik toen gebouwd had liep erg hard maar vergde ook veel sleutel werk. De tandwielen van de 1e versnelling in de bak en ook de koppeling waren toen, laat ik het netjes zeggen, een punt van zorg.

Maar ik heb nog een 4 gang indirect liggen voor onderdelen :D :D Dus wie weet. Al zal ik in dat geval eerder eens denken aan een cilinder van een 80 cc crosser. Ik ken iemand in België die een cilinder van een 80CC Kawasaki crosser op zijn kreidler blok heeft gezet met een andere krukas en dat loopt heel erg hard. Deze staat trouwens te koop. https://www.belgischemarkt.be/fietsen-e ... ore_i88177

Ik heb een jaar of 3 geleden eens een verhaal met foto's van een Duitser gelezen die de ingewanden en cilinder van een 125 CR Honda gebruikte, hier met CAD een Kreidler blok en cilinder omheen had getekend en dit had laten frezen en er dus een Kreidler 125 van had gemaakt. Als ik me goed herinner had hij 120 uur nodig om alleen al de CAD tekeningen te maken van de carters, nieuwe schakelwals en kick starter ect, en de cilinder en dan nog eens 200+ uur voor het frees en draai werk. Laat ik eens uitgaan van 50 euro per uur praat je al snel over 16k zonder het materiaal wat je nodig hebt. Ik mag dan wel een liefhebber zijn maar ik weet nu al heel zeker dat mijn beurs hier geen liefhebber van is. Alles kan. Maar voor de meeste onder ons is dit onbereikbaar/onbetaalbaar. Dromen mag altijd :D Helaas kan ik de link niet terug vinden.

De buddy. Ik vond de korte buddy mooier maar deze is erg hard.
Caspar schreef: 15 dec 2021, 09:47 Welkom Paul.
Er zit veel werk in jouw show bike.
Zelf vroeger nog een gele Capri gehad , geen V6 maar een 1.6 L.
Weet nog goed dat je in de zomer he benen verbrande op de zwarte skai bekleding.
Verbrande beentjes komt me bekent voor. Iets wat je met zwart skai of leer wel vaker hebt. :lol:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Effe voorstellen.

#8 Bericht door jamojamo » 17 dec 2021, 05:12

viewtopic.php?f=23&t=42653&p=805342&hil ... er#p805342
Bedoel je deze? Daar krijg ik ook kriebels van in mijn buik. Zo veel kennis en kunde maakt jaloers. Het is niet eens het bezit van zo’n uniek ding maar meer de vaardigheid zoiets te maken. Op iemand die met originele delen een af-fabriek Kreidler in elkaar steekt ben ik een stuk minder jaloers.
Dus ik bewonder ook jouw knutselwerk! Hou ons op de hoogte 🤩
Gr.,
Eric

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Effe voorstellen.

#9 Bericht door capriv8driver » 17 dec 2021, 09:26

Hoewel zeer mooi gemaakt met de Derbi ingewanden, dat was niet het artikel. Het was een artikel op een Duits Kreidler forum en hij had ook diverse filmpjes op youtube staan, maar ik kan beiden niet meer terug vinden. Hij had ook een Breidwand cilinder+ kop opnieuw laten tekenen en frezen zodat de 125cc Honda cilinder erin geperst kon worden. Het was een ouder persoon die dit gemaakt had dus de kans zou kunnen bestaan dat hij ook niet meer onder ons is.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Effe voorstellen.

#10 Bericht door jamojamo » 17 dec 2021, 16:04

capriv8driver schreef: 17 dec 2021, 09:26 Hoewel zeer mooi gemaakt met de Derbi ingewanden, dat was niet het artikel. Het was een artikel op een Duits Kreidler forum en hij had ook diverse filmpjes op youtube staan, maar ik kan beiden niet meer terug vinden. Hij had ook een Breidwand cilinder+ kop opnieuw laten tekenen en frezen zodat de 125cc Honda cilinder erin geperst kon worden. Het was een ouder persoon die dit gemaakt had dus de kans zou kunnen bestaan dat hij ook niet meer onder ons is.
Er lezen wat duitse vrienden mee die het misschien weten. Als je een linkje hebt [-o<
We hebben in Nederland tegenwoordig Ozzo carters die gefreesd zijn en Inklamo Hurth carters die nieuw gegoten zijn. De voordelen zijn dat je wat meer vlees hebt voor Minarelli, Derbi of KTM cilinders met meer spoelpoorten. Ikzelf vind een membraaninlaat op het carter een groot voordeel. Beetje zoals Kreidler het gedaan zou hebben als ze de eighties hadden overleefd.
Gr.,
Eric

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Effe voorstellen.

#11 Bericht door capriv8driver » 17 dec 2021, 16:56

Ik heb deze middag nog wat tijd besteed om het artikel of videos terug te vinden, maar helaas.
We hebben in Nederland tegenwoordig Ozzo carters die gefreesd zijn en Inklamo Hurth carters die nieuw gegoten zijn.
Voor de Inklamo Hurth carters zal wel nog interesse zijn voor mensen die echt vermogen willen uit hun straat Kreidler, al zijn deze in prijs gestegen. Ik denk dat de Ozzo CNC carters voor de meeste van ons niet aantrekkelijk is aangezien deze een roterende inlaat heeft. Toch mogen we blij zijn dat er 30 jaar nadat Kreidler failliet ging, er nog altijd onderdelen ontwikkeld en gemaakt worden voor de Kreidler's, dus op dat gebied mag ik niet klagen, denk ik.

Toen ik voor mijn kreidlertje onderdelen ging zoeken, 3 jaar geleden, en op de sites van bv Black mamba of Kiesler terecht kwam, dacht ik bij me zelf, dit is toch even wat anders dan een 6 pk superterm, de 45 mm Zeta en de cross cilinders die ik in mijn jeugd ter beschikking had.
Deze gebruikers waarderen capriv8driver voor dit bericht:
jamojamo (18 dec 2021, 04:42)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie