Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Ik dacht, ik zet dit onderwerp maar onder voorstellen. Niet van mezelf, maar van mijn laatste aankoop. Na vorig jaar een nog originele, weinig gebruikte Zweedse Kreidler gekocht te hebben [links]viewtopic.php?f=45&t=49413&p=819649#p819649[/links], kon ik nu een RMC Elektronik kopen, ook op Tradera (soort Zweedse Ebay).
Het is een bijzonder ding, want nog amper gebruikt (831 km) en blijkbaar ook goed bewaard in al die 43 jaar, want 95% is nog als nieuw. Kreidler was hier in Zweden nooit erg populair en de meesten hebben er nog nooit van gehoord. Ze zijn maar een paar jaar in wat grotere aantallen geleverd en allemaal zoals die van mij en een Mustang/Cross variant. Beiden met een 3 bak en 1 pk. Dat rijdt inderdaad net zo sloom als het klinkt.... Zoals deze RMC elektronik waren ze er niet, dus ik dacht dat het een geimporteerde Duitser was. Na de verkoper gebeld te hebben, bleek dat de eigenaar overleden was en hij de weduwvrouw hielp met de verkoop. Het fijne wist hij er niet van, maar de eigenaar had hem indertijd direkt van de Zweedse importeur gekocht, daar in de buurt (allebei in voorsteden van Stockholm). Ook was de motor vervangen door een vierbak "want origineel waren het immers vijfbakken". Dat klopte natuurlijk niet (het is geen RMCS-5) maar hoe het wel zat bleef onduidelijk.
Vrijdagmiddag met de kinderen naar Stockholm vertrokken voor een bezoekje aan de hoofdstad, want "papa moet daar toch iets ophalen". Onderweg kwam de vraag wat ik eigenlijk op moest halen. Euh, een Kreidler Het ding paste net achterin onze V70 met de helft van de bank plat.
Nu ik hem thuis heb blijkt het om een Franse Kreidler te gaan. Althans, volgens het typeplaatje. Geleverd in augustus 1977, maar dat lijkt me erg vroeg voor deze uitvoering. Misschien dat op die datum het model K53/403 is goedgekeurd en niet specifiek deze brommer? Ook zit er een, volgens de diverse cylinderlijsten, een Franse cilinder op: 15.73.80 = 2,5 pk. Helaas niet zo'n 4,2 pk. Het ding starte meteen en liep gelijk goed maar blijkt maar twee versnellingen te hebben! Het voelt niet aan also hij niet goed in z'n drie wil, maar het houdt na twee gewoon op. Mijn vermoeden is nu dat de importeur er wat mee aan het experimenteren is geweest om hem eventueel als brommer op de Zweedse markt te brengen. Zo zit er ook een klein achterlicht op en is er een lichschakelaar tussen geknutseld en de originele op de koppelingshandel ontbreekt. Blijkbaar werd geprobeerd om de brommer 30 te laten lopen door versnellingen te blokkeren? Volgens de teller haalt hij inderdaad makkelijk 30 in z'n twee..... Ik had gehoopt de vrouw van de eigenaar er iets over zou kunnen zeggen, maar die vroeg zich vooral vertwijfeld af wat ze met de rest van de verzameling van haar man moest (tig half complete brommers en motorfietsen en honderden onderdelen...). Van de Kreidler wist ze verder niks.
Dat blokje moet dan maar open. Dat is jammer, want het loopt perfekt. Aan de andere kant: het is ook al eens open geweest, wat ook te zien was aan de schroeven van het koppelingsdeksel. Iemand enig idee hoe ze die versnellingen geblokkkeerd hebben? Er vanuit gaande dat dat het is tenminste.
Verder ontbreekt een strip op de Weltmeister buddy, een strip op het zijscherm en de genoemde lichtschakelaar. Ook zijn de chromen schaaltjes van de schokdempers niet mooi meer. Da's bij mijn andere ook zo dus dat zal wel geen geweldig chroom zijn geweest. Ook is duidelijk te zien hoe dun die originele tanks in het chroom zaten. De meeste opnieuw verchroomde tanks zijn een stuk beter wat dat betreft.
Het is een bijzonder ding, want nog amper gebruikt (831 km) en blijkbaar ook goed bewaard in al die 43 jaar, want 95% is nog als nieuw. Kreidler was hier in Zweden nooit erg populair en de meesten hebben er nog nooit van gehoord. Ze zijn maar een paar jaar in wat grotere aantallen geleverd en allemaal zoals die van mij en een Mustang/Cross variant. Beiden met een 3 bak en 1 pk. Dat rijdt inderdaad net zo sloom als het klinkt.... Zoals deze RMC elektronik waren ze er niet, dus ik dacht dat het een geimporteerde Duitser was. Na de verkoper gebeld te hebben, bleek dat de eigenaar overleden was en hij de weduwvrouw hielp met de verkoop. Het fijne wist hij er niet van, maar de eigenaar had hem indertijd direkt van de Zweedse importeur gekocht, daar in de buurt (allebei in voorsteden van Stockholm). Ook was de motor vervangen door een vierbak "want origineel waren het immers vijfbakken". Dat klopte natuurlijk niet (het is geen RMCS-5) maar hoe het wel zat bleef onduidelijk.
Vrijdagmiddag met de kinderen naar Stockholm vertrokken voor een bezoekje aan de hoofdstad, want "papa moet daar toch iets ophalen". Onderweg kwam de vraag wat ik eigenlijk op moest halen. Euh, een Kreidler Het ding paste net achterin onze V70 met de helft van de bank plat.
Nu ik hem thuis heb blijkt het om een Franse Kreidler te gaan. Althans, volgens het typeplaatje. Geleverd in augustus 1977, maar dat lijkt me erg vroeg voor deze uitvoering. Misschien dat op die datum het model K53/403 is goedgekeurd en niet specifiek deze brommer? Ook zit er een, volgens de diverse cylinderlijsten, een Franse cilinder op: 15.73.80 = 2,5 pk. Helaas niet zo'n 4,2 pk. Het ding starte meteen en liep gelijk goed maar blijkt maar twee versnellingen te hebben! Het voelt niet aan also hij niet goed in z'n drie wil, maar het houdt na twee gewoon op. Mijn vermoeden is nu dat de importeur er wat mee aan het experimenteren is geweest om hem eventueel als brommer op de Zweedse markt te brengen. Zo zit er ook een klein achterlicht op en is er een lichschakelaar tussen geknutseld en de originele op de koppelingshandel ontbreekt. Blijkbaar werd geprobeerd om de brommer 30 te laten lopen door versnellingen te blokkeren? Volgens de teller haalt hij inderdaad makkelijk 30 in z'n twee..... Ik had gehoopt de vrouw van de eigenaar er iets over zou kunnen zeggen, maar die vroeg zich vooral vertwijfeld af wat ze met de rest van de verzameling van haar man moest (tig half complete brommers en motorfietsen en honderden onderdelen...). Van de Kreidler wist ze verder niks.
Dat blokje moet dan maar open. Dat is jammer, want het loopt perfekt. Aan de andere kant: het is ook al eens open geweest, wat ook te zien was aan de schroeven van het koppelingsdeksel. Iemand enig idee hoe ze die versnellingen geblokkkeerd hebben? Er vanuit gaande dat dat het is tenminste.
Verder ontbreekt een strip op de Weltmeister buddy, een strip op het zijscherm en de genoemde lichtschakelaar. Ook zijn de chromen schaaltjes van de schokdempers niet mooi meer. Da's bij mijn andere ook zo dus dat zal wel geen geweldig chroom zijn geweest. Ook is duidelijk te zien hoe dun die originele tanks in het chroom zaten. De meeste opnieuw verchroomde tanks zijn een stuk beter wat dat betreft.
Laatst gewijzigd door Helmantel op 31 okt 2022, 11:18, 6 keer totaal gewijzigd.
- Deze gebruikers waarderen Helmantel voor dit bericht:
- tomosbroeser (31 okt 2022, 09:06)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Electronic
Foto's
- Bijlagen
-
- IMG_2982[1].JPG (179.09 KiB) 2093 keer bekeken
-
- IMG_2983[1].JPG (107.01 KiB) 2093 keer bekeken
-
- IMG_2984[1].JPG (277.45 KiB) 2093 keer bekeken
-
- IMG_2986[1].JPG (284.31 KiB) 2093 keer bekeken
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Electronic
Nog meer foto's, met een familieportret van onze gemotoriseerde tweewielers tot nu toe, inclusief een Honda XR80 en een splinternieuwe Vespa van mijn dochter.
In het achterspatbord zitten twee gaatjes aan de zijkant en zijn er met een viltstift stippen gemaakt. Misschien moest daar een spatlap komen? Dat was voor auto's in die tijd verplicht in Zweden. Voor brommers weet ik het niet, maar was wel standaard op de Zweedse Kreidlers.
In het achterspatbord zitten twee gaatjes aan de zijkant en zijn er met een viltstift stippen gemaakt. Misschien moest daar een spatlap komen? Dat was voor auto's in die tijd verplicht in Zweden. Voor brommers weet ik het niet, maar was wel standaard op de Zweedse Kreidlers.
- Bijlagen
-
- IMG_2994[1].JPG (233.55 KiB) 2093 keer bekeken
-
- IMG_2990[1].JPG (276.19 KiB) 2093 keer bekeken
- Zolenheuvel
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Electronic
Mooi verhaal en leuke Kreidler waar je tegen aanloopt. Ben benieuwd wat je in het motorblok aantreft. Houd ons op de hoogte.
Groet Kees
Groet Kees
-
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 87 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Electronic
Mooie brommer hoor. Ik heb een capriblue RM van Frankrijk naar Nl. En een oranje RMC van Duitsland naar Griekenland, naar Nederland.
Ook perfect in de ori lak.
Rolando
Ook perfect in de ori lak.
Rolando
- Bijlagen
-
- image-05-09-2022_14-26-15-57.jpg (154.24 KiB) 2028 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Mooi man !
Ik vraag me alleen af of de achterrem ook werkt.
Het lijkt een rempedaal van een trapperblok , dan zitten de vaste voetsteunen in de weg.
Ik vraag me alleen af of de achterrem ook werkt.
Het lijkt een rempedaal van een trapperblok , dan zitten de vaste voetsteunen in de weg.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
nee so te zien aan de lak
voetsteun is ook teveel naar achtern voor een normale rempedal
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
De rem werkt. Prima zelfs, hoewel hij de onderdbouw net aan tikt. Ik vond hem al zo laag hangen en je hebt gelijk, het is er inderdaad eentje voor een trapperblok. Dat kan kloppen zie ik nu, want brommers in Frankrijk hadden trapperblokken: http://www.kreidler-museum.de/pics/krei ... 1978-f.jpg. Aan de onderbouw is ook gelast zie ik nu.
Ik dacht dat het blok origineel was want het bloknummer (4214271) komt aardig overeen met het framenummer (4214162). Ook staat er boven het bloknummer K53/403 49cc ingeslagen. Je zou toch zeggen dat blokje origineel is dan. In dat geval is het omgebouwd van trappers naar kickstarter. Er zit ook inderdaad een nogal lelijke kickstarter op met een wat raar rubbertje.....
Ik dacht dat het blok origineel was want het bloknummer (4214271) komt aardig overeen met het framenummer (4214162). Ook staat er boven het bloknummer K53/403 49cc ingeslagen. Je zou toch zeggen dat blokje origineel is dan. In dat geval is het omgebouwd van trappers naar kickstarter. Er zit ook inderdaad een nogal lelijke kickstarter op met een wat raar rubbertje.....
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
het is zeeker een rempedaal en een onderbouw van een trappasblok.
en ik ben echt als duitse geen Brommer trappas vakman... ma dat kan ik zo zien.
Als je ermee tevreeden bent, is alles prima
het was ook geen kritiek, ma een opmerking en so te zien dat het rempedaal hoogder moet....wat je zelfs kan zien op de lak van de voetsteun. Dat kan je ook zelfs op je foto van Kreidler-Museum zien.
Ik find een frans Kreidler uniek
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Uniek is het zeker, dat zo'n Franse Kreidler in Zweden beland. Alhoewel, mijn vrouw komt ook uit Frankrijk en is ook in Zweden beland, dus zo gek is het niet!
Ik ben er zeker tevreden mee. Dat er een beetje aan veranderd is, is niet zo erg. Op de versnellingen na dan, want met maar twee versnellingen is het niet zo vreemd dat er weinig mee gereden is.....
Ik ben er zeker tevreden mee. Dat er een beetje aan veranderd is, is niet zo erg. Op de versnellingen na dan, want met maar twee versnellingen is het niet zo vreemd dat er weinig mee gereden is.....
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
rempedaal van een kickstarter blok er op , klaar.
Als je dan toch het rempedaal er af hebt , vervang voor je eigen veiligheid dan meteen de achterrem-kabel: poeplink met die schroefnippel , daar trap je bij een noodstop doorheen.
En ik wil je graag nog wat langer op het forum zien
Als je dan toch het rempedaal er af hebt , vervang voor je eigen veiligheid dan meteen de achterrem-kabel: poeplink met die schroefnippel , daar trap je bij een noodstop doorheen.
En ik wil je graag nog wat langer op het forum zien
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Er is niet veel over Franse Kreidlers te vinden maar ik heb nog eenzelfde gevonden
https://benzin.fr/auctions/show/florett ... ac22c0f3c6
Ook met een klein achterlicht, dus dat zal wel origineel zijn voor een Franse uitvoering.
https://benzin.fr/auctions/show/florett ... ac22c0f3c6
Ook met een klein achterlicht, dus dat zal wel origineel zijn voor een Franse uitvoering.
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Gereedschapsetje zat ook nog in het kastje. Ik weet niet precies wat er in hoort te zitten. Wat zeggen de experts ervan: klopt het een beetje?
- Bijlagen
-
- IMG_3011.png (742.05 KiB) 1705 keer bekeken
-
- IMG_3012.png (796.37 KiB) 1705 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Die meest rechtse sleutel zal later toegevoegd zijn.
En ik mis de tang.
Wel mooi dat het erbij zit , zegt in mijn ogen ook wel iets over de vorige eigenaar.
En je betaald tegenwoordig de hoofdprijs voor zo'n setje.
En ik mis de tang.
Wel mooi dat het erbij zit , zegt in mijn ogen ook wel iets over de vorige eigenaar.
En je betaald tegenwoordig de hoofdprijs voor zo'n setje.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Dit is je kreidler.
Bron: kreidlerdatabase.nl
Franse Cyclomoteur had trappers
Bron: kreidlerdatabase.nl
Franse Cyclomoteur had trappers
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Inderdaad, dat is hem. Bedankt!
"Het absolute wapen in 50cc!" Die Fransen weten wel wat mooi is
Vond je die op Maloud's site? Ik heb ook gekeken onder Folders/Frankrijk, maar daar stond deze niet bij. Er was eerder ook een folderoverzicht op zijn site, maar dat lijkt er niet meer te zijn.
"Het absolute wapen in 50cc!" Die Fransen weten wel wat mooi is
Vond je die op Maloud's site? Ik heb ook gekeken onder Folders/Frankrijk, maar daar stond deze niet bij. Er was eerder ook een folderoverzicht op zijn site, maar dat lijkt er niet meer te zijn.
Laatst gewijzigd door Helmantel op 03 nov 2022, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Bedankt! Het kleine schroevendraaiertje en de tang ontbreken dus en er zitten een paar extra sleutels in (inclusief dat multi ding).
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Multi ding gebruiken ze ook bij de MofaHelmantel schreef: ↑03 nov 2022, 07:52Bedankt! Het kleine schroevendraaiertje en de tang ontbreken dus en er zitten een paar extra sleutels in (inclusief dat multi ding).
- Bijlagen
-
- 1BAF45FC-1FCE-46B1-8FD6-D58ACB3FFFCE.jpeg (71.84 KiB) 1609 keer bekeken
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Twee versnellingen verveelt snel, dus ik heb het blok maar open gemaakt. Daar was wel het één en ander aan gebeurt. Zo is iemand creatief geweest met de cilinder en er een smalle maar hoge inlaatpoort in gemaakt met ook nog en hap uit de zuiger. Ik weet niet hoeveel graden die open staat, maar het lijkt me aan de wilde kant... De uitlaatpoort is ook behoorlijk hoog (paar mm meer dan een 99er SB cilinder) en het gebrek aan een haakse freesje voor de spoelpoorten is opgelost door de zuiger af te schuinen. Ik moet zeggen dat het met die rare poorten best goed liep. Start makkelijk, loopt stationair mooi rond, en trekt lekker tussen 4 en 6000 om er dan bij 7000 geen zin meer in te hebben. Wel pakte hij vanaf stationair niet goed op zonder extra gas en spelen met de koppeling. Dat verbaast me na het zien van die inlaatpoort niet meer zo...
De versnellingsbak is ook een interessant verhaal. Het was dus oorspronkelijk een (Frans) trapperblok maar omgebouwd naar kickstarter (met twee werkende versnellingen). Wat ik vond was het volgende: Een primaire as van een vijfbak, een secundaire as ook van een vijfbak, maar zonder vijfde tandwiel en een schakelwals van een vierbak.... Het vijfde tandwiel is vervangen door een busje. Tenminste, als ik het vergelijk met de losse vijfbak en vierbak van een trapperblok dat ik hier heb liggen. Hoe een vierbak met kickstarter er precies uit ziet weet ik niet.
Al met al wel een beetje een zootje, maar de carters, krukas, lagers koppeling enz zien er allemaal prima uit. Het blokje liep ook prima en was mooi stil (voor zover ik het beoordelen kon op die paar korte ritjes hooguit een km)
De versnellingsbak is ook een interessant verhaal. Het was dus oorspronkelijk een (Frans) trapperblok maar omgebouwd naar kickstarter (met twee werkende versnellingen). Wat ik vond was het volgende: Een primaire as van een vijfbak, een secundaire as ook van een vijfbak, maar zonder vijfde tandwiel en een schakelwals van een vierbak.... Het vijfde tandwiel is vervangen door een busje. Tenminste, als ik het vergelijk met de losse vijfbak en vierbak van een trapperblok dat ik hier heb liggen. Hoe een vierbak met kickstarter er precies uit ziet weet ik niet.
Al met al wel een beetje een zootje, maar de carters, krukas, lagers koppeling enz zien er allemaal prima uit. Het blokje liep ook prima en was mooi stil (voor zover ik het beoordelen kon op die paar korte ritjes hooguit een km)
- Bijlagen
-
- versnellingsbak.jpeg (86.15 KiB) 1440 keer bekeken
-
- zuiger.jpeg (57.55 KiB) 1440 keer bekeken
-
- uitlaatpoort.jpeg (85.42 KiB) 1440 keer bekeken
-
- inlaatpoort.jpeg (64.37 KiB) 1440 keer bekeken
-
- blok.jpeg (91.56 KiB) 1440 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Interessante Bastelei ...Helmantel schreef: ↑06 nov 2022, 22:34 Wat ik vond was het volgende: Een primaire as van een vijfbak, een secundaire as ook van een vijfbak, maar zonder vijfde tandwiel en een schakelwals van een vierbak.... Het vijfde tandwiel is vervangen door een busje. Tenminste, als ik het vergelijk met de losse vijfbak en vierbak van een trapperblok dat ik hier heb liggen. Hoe een vierbak met kickstarter er precies uit ziet weet ik niet.
Die 4-Gang-Getriebe in Deutschland sehen alle so aus, also die Vorgelegewelle ist bei 4- und 5-Gang gleich, mit 5 Zahnrädern.
Die Keilwelle beim 4-Gang ist gleich dem 5-Gang, nur das eben das 5. Gang-Rad fehlt, so wie bei Deinem Getriebe.
Die Buchse anstatt des 5. Gang-Rades ist allerdings nicht normal, da sitzt normalerweise nur ein Seegering, das reicht dann ja auch aus, sh. Bild der Welle (Nut).
Die 4-Gang-Direktschalter hatten die Schaltwalze mit Absatz, ohne 5. Gang-Nut, wie bei Dir, nur anfangs hatten sie auch die 5-Gang-Schaltwalze, dann allerdings ohne die Gabel.
Mit der geänderten Schaltwalze sollte das nachträgliche Umrüsten auf 5-Gang erschwert werden, Anti-Tuning-Maßnahme.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Bedankt Flocke. Ik kwam na het zoeken in verschillende onderdelenlijsten net zelf ook tot de conclusie dat de tandwielassen voor vier en vijfbakken met kickstarter verreweg hetzelfde zijn. Dan zal er wel gewoon een vierbak van een kickstarterblok gemonteerd zijn. Dan zou het in principe met deze onderdelen ook moeten schakelen....
Zit er nog verschil in de tandwielassen van indirecte en directe blokken en dat een directe schakelwals niet werkt in combinatie met een indirecte tandwielset? De nummers van de onderdelen zijn hetzelfde, dus dat zal wel niet dan.
Zit er nog verschil in de tandwielassen van indirecte en directe blokken en dat een directe schakelwals niet werkt in combinatie met een indirecte tandwielset? De nummers van de onderdelen zijn hetzelfde, dus dat zal wel niet dan.
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: Zweedse Kreidler deel 2: RMC Elektronik
Soweit ich weiß, sind die Getriebewellen zwischen indirektem und direktem Getriebe austauschbar.
Die Keilwelle inkl. Zahnräder haben die selbe Teilenummer, die Vorgelegewelle hat eine andere Nummer, weil später die Vielzahnaufnahme zur Kupplungsmuffe kam.
Nur die ganz alten indirekten Getriebewellen (etwa vor 1971) sind zum Teil anders und haben andere Übersetzungen, kann man auch alles anhand der Ersatzteillisten erkennen.
Also von daher solltest Du für einen direkten Block auch die Getriebewellen vom indirekten verwenden können, sofern es sich wie gesagt nicht um die ganz alten Wellen handelt.
Gruß
Carsten