Wegrace historie - Herinneringen opgehaald door oud coureurs
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Ja Ane, dat zijn wel bekende foto's: Die gevallen rijder gebeurde vlak voor mij, in 1965 op zandvoort onderaan de Hunzerug. Ik rij daar op m'n eerste 3v Kreidler. Het blok had ik in 1964 in Duitsland bij een fietsemaker gekocht voor 100DM.
Aad Baas ken ik natuurlijk ook goed, van vroeger alleen op naam, omdat hij van de vorige generatie was en vrij snel stopte toen ik begon in 1964, maar sinds 1993 zag ik hem regelmatig en hij is net als ik nog steeds enthousiast 50cc race liefhebber.
Die foto van Ricus is gemaakt in Oldenbroek 1969. Toen reed Rob Bron ook nog op een 50cc. Meestal stond Ricus dat jaar met Teunis Ramaker op het podium. Teunis werd net voor Ricus kampioen wat pas in de allerlaatste wedstrijd beslecht werd. Het jaar ervoor was net zo spannend en was de eindstand net andersom, toen werd Ricus kampioen.
En niet te vergeten Ben Majoor KNMV wedstrijdleider was ook niet weg te denken in die tijd.
Ik zie dat je nog steeds je wilde haren niet kwijt bent, nou bij mij is er al heel wat meer afgewaaid en het overblijfsel stel ook niet veel meer voor, haha
Die Garelli is zeker een apart verhaal. Ton reed in het eerste jaar op Garelli. Maar hij was mede door Ricus wel vertuigd dat hij zelf ook naar Kreidler moest switchen. Dus is hij in die tijd naar Ricus toegegaan en die heeft zijn hele blok aan hem laten zien, in zijn werkplaats bij een tuinder in Wateringen. Ton was gelijk verkocht en was daarna, zoals velen, ook niet meer van Kreidler af te slaan.
groeten,
Luc
Aad Baas ken ik natuurlijk ook goed, van vroeger alleen op naam, omdat hij van de vorige generatie was en vrij snel stopte toen ik begon in 1964, maar sinds 1993 zag ik hem regelmatig en hij is net als ik nog steeds enthousiast 50cc race liefhebber.
Die foto van Ricus is gemaakt in Oldenbroek 1969. Toen reed Rob Bron ook nog op een 50cc. Meestal stond Ricus dat jaar met Teunis Ramaker op het podium. Teunis werd net voor Ricus kampioen wat pas in de allerlaatste wedstrijd beslecht werd. Het jaar ervoor was net zo spannend en was de eindstand net andersom, toen werd Ricus kampioen.
En niet te vergeten Ben Majoor KNMV wedstrijdleider was ook niet weg te denken in die tijd.
Ik zie dat je nog steeds je wilde haren niet kwijt bent, nou bij mij is er al heel wat meer afgewaaid en het overblijfsel stel ook niet veel meer voor, haha
Die Garelli is zeker een apart verhaal. Ton reed in het eerste jaar op Garelli. Maar hij was mede door Ricus wel vertuigd dat hij zelf ook naar Kreidler moest switchen. Dus is hij in die tijd naar Ricus toegegaan en die heeft zijn hele blok aan hem laten zien, in zijn werkplaats bij een tuinder in Wateringen. Ton was gelijk verkocht en was daarna, zoals velen, ook niet meer van Kreidler af te slaan.
groeten,
Luc
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:16
- Locatie: leiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Road Racing Tonnie
Totaal verslaafd
Offline
Berichten: 8.147
9.05 CC-tjes
De tijd baart voor iedereen een HAYABUSA, Ja Ja
Re: De raceverhalen van RRT
« Antwoord #1485 Gepost op: 18 november 2006 om 21:18:30 »
--------------------------------------------------------------------------------
Ane, ik ben SUPERTROTS op jou, Öpdat zij NOOIT mogen worden vergeten""deze mensen, met hun gouden handen, hebben zoveel betekend voor de motorsport, dat is niet onder woorden tebrengen.
Zij hebben met bloed zweet en tranen, en met weinig geld, Nederland wel op de racekaart gezet.
Heel erg jammer, dat het zo allemaal gelopen is, maar dankzij jou, breng jij Ton nog wat levensvreugde, echt SUPER.
Ooit zul je daarvoor, als er hogere machten zijn, voor worden bedankt, i.i.g gebeurt dat nu al door mij.
Totaal verslaafd
Offline
Berichten: 8.147
9.05 CC-tjes
De tijd baart voor iedereen een HAYABUSA, Ja Ja
Re: De raceverhalen van RRT
« Antwoord #1485 Gepost op: 18 november 2006 om 21:18:30 »
--------------------------------------------------------------------------------
Ane, ik ben SUPERTROTS op jou, Öpdat zij NOOIT mogen worden vergeten""deze mensen, met hun gouden handen, hebben zoveel betekend voor de motorsport, dat is niet onder woorden tebrengen.
Zij hebben met bloed zweet en tranen, en met weinig geld, Nederland wel op de racekaart gezet.
Heel erg jammer, dat het zo allemaal gelopen is, maar dankzij jou, breng jij Ton nog wat levensvreugde, echt SUPER.
Ooit zul je daarvoor, als er hogere machten zijn, voor worden bedankt, i.i.g gebeurt dat nu al door mij.
- Bijlagen
-
- SL550171.JPG (96.87 KiB) 17358 keer bekeken
- W ten Klooster
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25 mei 2004, 18:55
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Dag Flipp en Ane,
De motoren op picture 002 waar MRTO (Motor Racing Team Oldebroek) op staat, zijn denk ik van Jan Zoombelt uit Oldebroek.
Een 125cc Maico (15) en een 50cc Sachs (34) eigenbouw met roterende inlaat, als ik het me goed herinner.
De nr. 25 zou van van Teunis Ramaker kunnen zijn, want Jan en Teunis trokken veel met elkaar op destijds.
De picture's 004/6/7 en 008 lijken mij op het Vree-circuit in Oldebroek te zijn genomen, gezien de bosrijke omgeving en de zware van Veen delegatie (Schurgers, Jorg Muller en de Vries v.l.n.r.). Oldebroek was destijds een Internationale wedstrijd, zoals dat werd genoemd.
En is het niet de nr 25 van Teunis Ramaker op de 3e startplaats, waarvan alleen het startnr is te zien tussen beide heren links op picture nr 004?
Het zou kunnen kloppen hé!
De motoren op picture 002 waar MRTO (Motor Racing Team Oldebroek) op staat, zijn denk ik van Jan Zoombelt uit Oldebroek.
Een 125cc Maico (15) en een 50cc Sachs (34) eigenbouw met roterende inlaat, als ik het me goed herinner.
De nr. 25 zou van van Teunis Ramaker kunnen zijn, want Jan en Teunis trokken veel met elkaar op destijds.
De picture's 004/6/7 en 008 lijken mij op het Vree-circuit in Oldebroek te zijn genomen, gezien de bosrijke omgeving en de zware van Veen delegatie (Schurgers, Jorg Muller en de Vries v.l.n.r.). Oldebroek was destijds een Internationale wedstrijd, zoals dat werd genoemd.
En is het niet de nr 25 van Teunis Ramaker op de 3e startplaats, waarvan alleen het startnr is te zien tussen beide heren links op picture nr 004?
Het zou kunnen kloppen hé!
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
De eerste foto is uiteraard op Zandvoort, maar die rijder nr 29 ken ik niet.
2e foto nr 25 is de machine van Teunis Ramaker en daarnaast 2 machines van Jan Zoombelt nr 15 is een 125cc en 34 is een 50cc Sachs.
3e foto is 1969 en waarschijnlijk Tubbergen, want vanVeen reed in dat jaar alleen internationaal en dat was Tubbergen. Tussen de benen zie je nog net nr 25 van Teunis, nr 17 is Jos Schurgers en 15 kent iedereen, Jörg Möller met papier in de hand kijkend naar de machine van Jos.
Mooie foto's maar de plaatsen zou ik ook niet meer weten.
Die Puchnaaf was toen heel gebruikelijk, in mijn 1966 racer, die ik ook nog heb, zit ook een Puch achternaaf en een Adler voornaaf. Door het toenemen van het vermogen, bleven de spaken in deze wielen niet meer heel en werden de naven vervangen door Kreidlernaven. Ik voel die spaken nog tegen m'n kont slaan en dat meestal op topsnelheid, dan wil je echt wel van het gas af. Daarom werden de spaken later op de kruising dmv een ijzerdraad aan elkaar bevestigd. Je moest daardoor wel steeds de spaken controleren, omdat je niet merkte dat er weer een gebroken was. Op dit moment breken ook de spaken in de Kreidler wielen regelmatig.
Groeten,
Luc
2e foto nr 25 is de machine van Teunis Ramaker en daarnaast 2 machines van Jan Zoombelt nr 15 is een 125cc en 34 is een 50cc Sachs.
3e foto is 1969 en waarschijnlijk Tubbergen, want vanVeen reed in dat jaar alleen internationaal en dat was Tubbergen. Tussen de benen zie je nog net nr 25 van Teunis, nr 17 is Jos Schurgers en 15 kent iedereen, Jörg Möller met papier in de hand kijkend naar de machine van Jos.
Mooie foto's maar de plaatsen zou ik ook niet meer weten.
Die Puchnaaf was toen heel gebruikelijk, in mijn 1966 racer, die ik ook nog heb, zit ook een Puch achternaaf en een Adler voornaaf. Door het toenemen van het vermogen, bleven de spaken in deze wielen niet meer heel en werden de naven vervangen door Kreidlernaven. Ik voel die spaken nog tegen m'n kont slaan en dat meestal op topsnelheid, dan wil je echt wel van het gas af. Daarom werden de spaken later op de kruising dmv een ijzerdraad aan elkaar bevestigd. Je moest daardoor wel steeds de spaken controleren, omdat je niet merkte dat er weer een gebroken was. Op dit moment breken ook de spaken in de Kreidler wielen regelmatig.
Groeten,
Luc
- korneel
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik weet niet of deze vraag hier echt op zijn plaats is, maar als ik hier nu weer die schitterende foto's “van toen„ zie opduiken dan wordt ik toch weer nieuwsgierig. (al was ik “toen„ nog niet geboren...)
Ik heb al een hele tijd een frame liggen voor een kreidlerblok (en langzaam maar zeker raakt het project compleet) maar heb geen idee om wat voor frame het gaat.
De motorsteunen die er nu aanhangen zijn er een beetje knullig aangelast door de vorige eigenaar, maar de man waar hij het vroeger van had gekocht had er blijkbaar wel steunen voor een kreidlerblok afgeslepen om een ander blok te kunnen monteren...
Naar mijn mening ziet het er iets te profesioneel uit om slechts één maal gemaakt te zijn (of om toendertijd door niemand opgemerkt te zijn) Maar verder dan lijkt wel wat op... ben ik nog niet gekomen.
Ik kocht het een paar jaar terug samen met wat andere onderdelen.
De vorige eigenaar had het ook alweer wat jaren in de schuur liggen met het idee om het weer op te bouwen, maar wist er verder weinig van (ik ben belg, en het kreidlergebeuren leeft hier ook niet zoals bij jullie)
Hier een paar foto's. Zit er iemand op het forum die me wijzer kan maken?
Ik heb al een hele tijd een frame liggen voor een kreidlerblok (en langzaam maar zeker raakt het project compleet) maar heb geen idee om wat voor frame het gaat.
De motorsteunen die er nu aanhangen zijn er een beetje knullig aangelast door de vorige eigenaar, maar de man waar hij het vroeger van had gekocht had er blijkbaar wel steunen voor een kreidlerblok afgeslepen om een ander blok te kunnen monteren...
Naar mijn mening ziet het er iets te profesioneel uit om slechts één maal gemaakt te zijn (of om toendertijd door niemand opgemerkt te zijn) Maar verder dan lijkt wel wat op... ben ik nog niet gekomen.
Ik kocht het een paar jaar terug samen met wat andere onderdelen.
De vorige eigenaar had het ook alweer wat jaren in de schuur liggen met het idee om het weer op te bouwen, maar wist er verder weinig van (ik ben belg, en het kreidlergebeuren leeft hier ook niet zoals bij jullie)
Hier een paar foto's. Zit er iemand op het forum die me wijzer kan maken?
- Bijlagen
-
- frame01.jpg (95.66 KiB) 17247 keer bekeken
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Ik heb deze frames, inmiddels al een paar keer gezien, met ook dezelfde vraag. De laatste keer op de Jamathi nieuwjaars bijeenkomst, 2 weken geleden lag er ook een dergelijk frame, maar ook daar was niemand die de herkomst kon vaststellen.
Wel een mooi frame, wat de moeite van het opnieuw opbouwen de moeite waard maakt.
Groeten,
luc
Wel een mooi frame, wat de moeite van het opnieuw opbouwen de moeite waard maakt.
Groeten,
luc
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:16
- Locatie: leiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
hallo luc ,ik weet niet of je het leuk vindt, maar ik heb van een film en video een dvd gemaakt.
die noem ik, DE HISTORIE VAN DE TT is van af de eest TT in 1925 tot
1955 dus dan kan je ook drikus veer aan het race zien.
dus als je het leuk vindt, stuur dan even een mail.
met een adres waar ik die dvd heen kan sturen, het is gratis.
die dvd is net het stukie wat wij missen tot nu.
die noem ik, DE HISTORIE VAN DE TT is van af de eest TT in 1925 tot
1955 dus dan kan je ook drikus veer aan het race zien.
dus als je het leuk vindt, stuur dan even een mail.
met een adres waar ik die dvd heen kan sturen, het is gratis.
die dvd is net het stukie wat wij missen tot nu.
- korneel
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Luc, heb je toevallig ook een foto van zo'n ander frame genomen? Ben wel benieuwd hoe daar de motorbevestiging is gerealiseerd.
Ik vraag me af of het misschien uit frankrijk/wallonie komt. Ik kocht het zelf van iemand vlakbij de franse grens.
Werden dergelijke dingen vroeger ook al “internationaal„ verkocht of was dat toch veeleer een lokaal gegeven waar elk land zijn plaatselijke beroemdheid had die frames bouwde, cilinders maakte, enz
Uiteindelijk duiken er nog steeds af en toe wel oude frame's op voor soms heel redelijke prijzen.
Het mag dan geen “van veen„ zijn het gaat wel om authentieke brommers waaraan een stukje geschiedenis vasthangt ipv. een nieuwe “zielloze„ namaakbrommer (al zit daar soms ook wel heel veel huisvlijt/vakwerk in)
Ik vraag me af of het misschien uit frankrijk/wallonie komt. Ik kocht het zelf van iemand vlakbij de franse grens.
Werden dergelijke dingen vroeger ook al “internationaal„ verkocht of was dat toch veeleer een lokaal gegeven waar elk land zijn plaatselijke beroemdheid had die frames bouwde, cilinders maakte, enz
Dat vond ik ook, daarom heb ik het toen ook gekocht. En ik ben eigenlijk ook een beetje verbaasd waarom er nu zoveel replica's van van veen's gebouwd worden.Luc schreef:
Wel een mooi frame, wat de moeite van het opnieuw opbouwen de moeite waard maakt.
Groeten,
luc
Uiteindelijk duiken er nog steeds af en toe wel oude frame's op voor soms heel redelijke prijzen.
Het mag dan geen “van veen„ zijn het gaat wel om authentieke brommers waaraan een stukje geschiedenis vasthangt ipv. een nieuwe “zielloze„ namaakbrommer (al zit daar soms ook wel heel veel huisvlijt/vakwerk in)