Wegrace historie - Herinneringen opgehaald door oud coureurs

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#126 Bericht door Luc » 07 jun 2008, 17:44

Ja die had ik ook bij Etten staan, maar som ga ik ook twijfelen.
Moet de boeken even naslaan.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#127 Bericht door TonK » 07 jun 2008, 18:00

Veel openbare weg race- en tunings ervaring opgedaan Luc, vanaf 1965 bezocht ik bijna alle wegraces in N.L. met mijn Kreidlertje.
Bijlagen
DKW Jack Greevink & Kreidler Ton Kooyman.jpg
DKW Jack Greevink & Kreidler Ton Kooyman.jpg (65.78 KiB) 22353 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#128 Bericht door Luc » 07 jun 2008, 18:24

1965 een Kreidler, dan was je echt bevoorrecht.
En nog met racekuipen erop ook, dat was ook toen al bijzonder.
Volgens mij waren ze hier nog niet te koop.
In aug 1964 moest ik ze ook in Duitsland halen.

Maar begon je wel gelijk met een Hemyla, of met een eigen creatie?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#129 Bericht door TonK » 07 jun 2008, 18:29

Er zat wel fut in m'n eerste bouwsel, vrij simpel allemaal zoals je ziet.

RS cilindertje met chroom wand, gesmede zuiger met 1 L-veer, standaard krukas en koppeling, 5v close bak.

Het Hemeyla gebeuren kwam later dat jaar op gang door het monteren van rechte vertanding en droge koppeling.
Bijlagen
racer 1969 - 5v. close.JPG
racer 1969 - 5v. close.JPG (63 KiB) 22330 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#130 Bericht door TonK » 07 jun 2008, 18:59

Promotie naar de internationale klasse, dus genoeg te doen in de winter 1969-1970, twee nieuwe racers gebouwd, het in 1969 gebruikte blokje werd voorzien van een dikke Hemeyla krukas en zes-versnellingsbak.

Dan krijg je op het circuit te maken met de al ervaren oude rotten zoals de heren Foekema en Teunis Ramaker. :lol:
Bijlagen
26 Ton Kooyman & 25 Teunis Ramaker 1970.jpg
26 Ton Kooyman & 25 Teunis Ramaker 1970.jpg (76.54 KiB) 22308 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#131 Bericht door Luc » 08 jun 2008, 10:46

TonK schreef:Er zat wel fut in m'n eerste bouwsel, vrij simpel allemaal zoals je ziet.

RS cilindertje met chroom wand, gesmede zuiger met 1 L-veer, standaard krukas en koppeling, 5v close bak.

Het Hemeyla gebeuren kwam later dat jaar op gang door het monteren van rechte vertanding en droge koppeling.
Leuk om te zien waar jij in 1969 mee begonnen bent,
Een vanVeen productie 5v blok, althans zo ziet het eruit.
Dat is mijn eindstand geweest, na 1968 heb ik geen veranderingen aan de machine gedaan.
Je kunt dus zeggen dat jouw begin mijn eindstadium was.
Ook nu nog is dat met kleine verschillen dezelfde uitvoering.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#132 Bericht door Luc » 08 jun 2008, 11:02

TonK schreef:Promotie naar de internationale klasse, dus genoeg te doen in de winter 1969-1970, twee nieuwe racers gebouwd, het in 1969 gebruikte blokje werd voorzien van een dikke Hemeyla krukas en zes-versnellingsbak.

Dan krijg je op het circuit te maken met de al ervaren oude rotten zoals de heren Foekema en Teunis Ramaker. :lol:
Ik denk meer met Ricus, die kon toen nog wel winnen en Teunis was zijn belangrijkste conqurent.
Voor mij was stilstaan dus letterlijk langzaam achteruit gaan.
In 1969 zijn nog wel een aantal motor experimenten uitgevoerd, maar die hadden geen succes, het oude concept bleek steeds het beste te zijn.

groeten,
Luc

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#133 Bericht door dijk » 12 jun 2008, 19:17

Hans-Georg Anscheidt: De keizer in de kleinste klasse


Gedurende zijn gehele carriére was Hans-Georg Anscheidt actief in de 50cc klasse. Aanvankelijk rijdend voor de renstal van Kreidler en na een aantal keren net naast het kampioenschap te hebben gegrepen, besloot de Duitser zo halverwege zijn GP-loopbaan de overstap te maken naar het team van Suzuki. Deze switch zou Anscheidt bepaald geen windeieren leggen, want aan boord van deze Japanse machine wist hij maar liefst drie jaar achtereen de wereldtitel te pakken.

Hans-Georg Anscheidt op weg naar de 50cc-wereldtitel aan boord van de Suzuki.

In 1961 is er nog sprake van een Europees Kampioenschap 50cc, als een soort van proef om deze klasse in de toekomst aan de GP's toe te voegen. Hans-Georg Anscheidt is dat jaar terug te vinden in het EK 50cc aan boord van een Kreidler. Met overwinningen tijdens vier van de acht races is hij dat seizoen zeer succesvol, waarmee de Duitser tevens de titel naar zich toetrekt.
Met ingang van het seizoen 1962 is er officieel sprake van een wereldkampioenschap 50cc. Anscheidt vormt daarbij samen met zijn landgenoot Wolfgang Gedlich en de Nederlander Jan Huberts het Kreidler-fabrieksteam. Anscheidt begint zeer goed aan het seizoen door de openingsrace in Spanje op zijn naam te schrijven, waarmee hij tevens de eerste 50cc-GP uit de geschiedenis wint. Gedurende het jaar volgen er nog vele podiumplaatsen voor de Duitser, waaronder een tweede overwinning in Italië. Anscheidt komt daarmee aan het eind van het seizoen uit op een totaal van 43 punten; het meeste van alle coureurs. Na het hanteren van de schrapresultaten houdt hij er echter nog 36 over, terwijl zijn landgenoot en Suzuki-rijder Ernst Degner zijn aantal van 41 punten in zijn geheel mag behouden. Het is daarmee Degner die in 1962 de eerste wereldtitel in de 50cc klasse pakt, terwijl Anscheidt genoegen moet nemen met het vice-wereldkampioenschap.

In 1963 rijdt Anscheidt andermaal voor de renstal van Kreidler, waarbij hij het, haast in z'n eentje, voor een groot gedeelte op moet nemen tegen een heel leger Suzuki-rijders. Desondanks is het opnieuw de Duitser die zegeviert tijdens de openingsrace in Spanje en ook in Frankrijk en Finland is hij later dat seizoen de sterkste. De wereldtitel gaat dat jaar echter opnieuw naar een rijder uit de Suzuki-renstal en wel in de persoon van de Nieuw-Zeelander Hugh Anderson. Met een miniem verschil eindigt Anscheidt voor de tweede keer op rij op een tweede plek in de eindstand. Hij blijkt daarmee uiteindelijk wel de enige niet-Suzuki-rijder te zijn binnen de top 6 van deze zelfde eindrangschikking.

Het jaar daarop, 1964, heeft Anscheidt het met zijn Kreidler in de 50cc klasse vooral aan de stok met andermaal de Suzuki van Anderson en de Honda van Ralph Bryans. De Duitser weet zich gedurende het seizoen tijdens iedere race in de punten te rijden, waaronder een overwinning tijdens de GP van Spanje. Anderson en Bryans zijn dat jaar echter goed voor respectievelijk vier en drie zeges (samen met Anscheidt winnen ze dat jaar alle GP's) en mede door het hanteren van de schrapresultaten gaan zij er met de wereldtitel en de vice-wereldtitel vandoor, terwijl Anscheidt op zijn beurt genoegen moet nemen met een derde plek in de eindrangschikking.

In 1965 maakt Anscheidt een zeer teleurstellend seizoen mee in de 50cc klasse. Hij verschijnt aanvankelijk opnieuw voor de renstal van Kreidler aan het vertrek, waarbij hij echter niet verder komt dan een zesde plek tijdens de GP van West-Duitsland en een vijfde plaats in Spanje. Tijdens de TT's op het eiland Man en van Assen is Kreidler niet van de partij en na de trainingen van de GP van België trekt deze zelfde renstal zich per direct terug uit het wereldkampioenschap wegrace, dit vanwege de teleurstellende resultaten en de suprematie van de Japanse teams van Honda en Suzuki. Anscheidt komt daarmee tijdelijk zonder machine te zitten, maar tijdens de laatste GP van het seizoen in Japan zien we hem alsnog terug in het zadel van een Suzuki als vervanger van zijn landgenoot Degner die tijdens de GP op het circuit van Monza zwaar ten val is gekomen. In Japan komt Anscheidt als vierde over de finish, waarmee hij zijn eerste punten aan boord van een Suzuki pakt, maar in de eindstand komt de Duitser echter niet verder dan een zevende plek, ver achter de Honda's van Bryans en Luigi Taveri en de Suzuki van Anderson die dat jaar hebben gedomineerd bij de 50cc's.
Gedurende het seizoen 1965 weet Anscheidt ook voor de eerste keer in zijn carriére punten te scoren bij de achtsteliters. Hij doet dat op het circuit van Monza met een MZ die opgehangen is in het frame van een 50cc Kreidler uit 1963, waarmee hij als vijfde de finishvlag passeert.

Na aan het eind van het vorige seizoen al voor Suzuki te zijn uitgekomen, is Anscheidt vanaf 1966 één van de vaste fabrieksrijders voor deze zelfde renstal, waar hij onder andere komt te rijden naast Anderson. Bij de 50cc's doen dat jaar Anscheidt en de Honda's van Bryans en Taveri nauwelijks iets voor elkaar onder. Wat de Duitser in voorgaande seizoenen echter net te kort kwam, heeft hij dit jaar als voorsprong op zijn directe concurrenten. Mede dankzij een tweetal overwinningen pakt Anscheidt in 1966 dan ook zijn eerste wereldtitel, gelijk dus in zijn debuutseizoen met de Suzuki, waarbij hij zowel Bryans als Taveri met twee punten voorblijft.
Ook in de 125cc klasse staat Anscheidt in 1966 voor de renstal van Suzuki aan het vertrek. Daarbij komt hij niet verder dan enkel en alleen een vijfde plek in West-Duitsland, waarmee hij in deze categorie ook geen rol van betekenis in de strijd om het kampioenschap speelt.

Vanaf het seizoen 1967 trekt de renstal van Honda zich terug uit de twee lichtste categorieën van dat moment en daarmee komt in de 50cc klasse de weg geheel vrij te liggen voor de Suzuki's, opnieuw bereden door onder andere Anscheidt die een zeer sterk jaar meemaakt. Zo rijdt hij zich tijdens iedere GP in de punten, waaronder een drietal zeges. Over het gehele seizoen gezien is de Duitser dan ook net een maatje te groot gebleken voor zijn stalgenoten Yoshimi Katayama en Stuart Graham die de top 3 voor Suzuki compleet maken, met Anscheidt die zijn tweede titel pakt.
Ook in de 125cc klasse laat Anscheidt zich dat jaar een aantal keren goed van voren zien. Zo komt hij zowel in West-Duitsland als in Italië als tweede over de finish en deze resultaten leveren hem aan het eind van het seizoen een zesde plek in de eindrangschikking op.

Met ingang van het seizoen 1968 trekken de renstallen van Suzuki en Honda zich in hun geheel terug uit het wereldkampioenschap wegrace. Toch zal Anscheidt gedurende datzelfde jaar wel opnieuw met een Suzuki rijden in de 50cc klasse, want hij krijgt een ‘oude' fabrieksracer in privé-beheer. Met deze machine slaagt de Duitser er in drie van de in totaal vijf GP's te winnen, terwijl hij tijdens de TT van Assen ook nog eens een tweede plek pakt. Deze resultaten tezamen blijken voor Anscheidt ruim voldoende te zijn voor het binnenhalen van zijn derde opeenvolgende wereldtitel in de 50cc klasse.
Ook bij de achtsteliters rijdt Anscheidt dat jaar tijdens de meeste races met een in privé-beheer genomen Suzuki. Daarmee weet hij een tweede plaats te pakken tijdens de openingsrace in West-Duitsland en later dat jaar finisht hij nog een keer op een derde plek tijdens de afsluitende race in Italië, wat hem uiteindelijk een achtste plek in de eindstand oplevert.

Vanaf 1969 zien we Anscheidt niet langer terug in het wereldkampioenschap wegrace, waarmee hij de weg vrij maakt voor onder andere Angel Nieto om een gooi te doen naar het kampioenschap, waar de Duitser er dan al drie van binnen heeft gehaald. De overstap naar Suzuki bleek daarmee niet alleen een logische, maar ook een slimme zet, waarbij Anscheidt in de voetsporen van Degner en Anderson kon treden die al eerder de wereldtitel hadden weten te winnen voor Suzuki bij de 50cc's.


Erelijst van Hans-Georg Anscheidt:

14 overwinningen
3 wereldtitels

1962:
50cc: twee overwinningen, 2e in de eindstand

1963:
50cc: drie overwinningen, 2e in de eindstand

1964:
50cc: één overwinning, 3e in de eindstand

1965:
50cc: geen overwinningen, 7e in de eindstand
125cc: geen overwinningen, 21e in de eindstand

1966:
50cc: twee overwinningen, 1e in de eindstand
125cc: geen overwinningen, 12e in de eindstand

1967:
50cc: drie overwinningen, 1e in de eindstand
125cc: geen overwinningen, 6e in de eindstand

1968:
50cc: drie overwinningen, 1e in de eindstand
125cc: geen overwinningen, 8e in de eindstand

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#134 Bericht door TonK » 12 jun 2008, 21:16

8)
Bijlagen
Hans-Georg Anscheidt @ IOM TT.jpg
Hans-Georg Anscheidt @ IOM TT.jpg (63.65 KiB) 21977 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#135 Bericht door Luc » 12 jun 2008, 23:23

Mooi overzicht Dijk, en een geweldige coureur natuurlijk. Een boegbeeld voor kreidler.
Ik heb kem 2x ontmoet, 1x in de kopgroep in Assen 1968 op z'n Suzuki en bij de Classic Centennial 1998 sprak ik hem voor het eerst.

Groeten,
Luc
Bijlagen
CC98-HGA-LF.JPG
CC98-HGA-LF.JPG (28.99 KiB) 21940 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#136 Bericht door TonK » 18 jun 2008, 13:16

Heet van de naald op de Hemeyla website, 50cc op de Luttenbergring 1973.

Met Jan de Vries, Bruno Kneubuhler, Jan Bruins, Henk van Kessel, Engelbert Kip, Johan Siemerink, Willem Koerhuis, Bennie Maatkamp, Jos Disselhorst, Cees van Dongen, Nico Polane, John Koster, Martien Schoofs, Gerhard Thurow, Juliaan van Zeebroeck, Ton Kooyman, etc.
Bijlagen
Luttenbergring 1973.JPG
Luttenbergring 1973.JPG (70.14 KiB) 21759 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonK op 03 mar 2009, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#137 Bericht door Luc » 18 jun 2008, 13:35

Mooi filmpje Ton en die Hemeyla website ziet er ook fantastisch uit.
Een echte aanrader voor techneuten, of mensen die de 50cc racehistory nog eens willen lezen.
http://www.hemeyla.nl/

groeten,
luc

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#138 Bericht door dijk » 18 jun 2008, 16:38

zeker een mooi filmpje :clap

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#139 Bericht door bas mostert » 18 jun 2008, 17:03

Heb net dat filmpje van Jan en Aalt-tuning gezien over de wedstrijd in madrid. Erg leuk filmpje, vooral op die testbank waar de camera kijkt in de carberateur.. Mooi gefilmd voor die tijd :D
gr Bas

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#140 Bericht door TonK » 18 jun 2008, 23:46

Mijn racer zoals ie in Raalte 1973 was:

Eigenbouw frame met kegellagers in balhoofd en achtervorklagering.
Fontana dubbele duplex rem in Ceriani vork, Koni schokbrekers.

De carterdelen (Kreidler) met roterende inlaat komen van het 1969 blok.
Hemeyla krukas, primaire overbrenging, droge koppeling en zesbak tweede generatie.

Watergekoelde DRM cilinder met "eigen" poorten/timing, "op z'n kop" gemonteert, losse binnenkop (ook toen al), het krukascarter heb ik vanzelfsprekend aangepast, de spoelkanalen staan ook "op hun kop".

Waterpomp aangedreven d.m.v. een snaar v.a. de moer van het kettingtandwiel.

Bing 28mm carburateur, Kröber accu-CDI en toerenteller.

De expansie uitlaat ligt binnen het frame, zie tailpipe bij het zitje.

Een foto zegt meer als duizend woorden. :wink:
Bijlagen
TK Hemeyla 1973 uitlaat.JPG
TK Hemeyla 1973 uitlaat.JPG (95.45 KiB) 20739 keer bekeken
TK Hemeyla 1973 waterpomp.JPG
TK Hemeyla 1973 waterpomp.JPG (54.17 KiB) 20739 keer bekeken
Raalte 12-08-1973 Ton Kooyman Hemeyla.JPG
Raalte 12-08-1973 Ton Kooyman Hemeyla.JPG (72.96 KiB) 21587 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonK op 04 jul 2008, 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jos16
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2007, 20:34
Locatie: Mariahout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#141 Bericht door jos16 » 19 jun 2008, 17:15

Luc schreef:Mooi filmpje Ton en die Hemeyla website ziet er ook fantastisch uit.
Een echte aanrader voor techneuten, of mensen die de 50cc racehistory nog eens willen lezen.
http://www.hemeyla.nl/

groeten,
luc
Erg mooie website inderdaad,mooie verhalen en foto's,en het verhaal achter,,,hemeyla,, word goed leesbaar gebracht.

Jos

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#142 Bericht door Ruud. » 19 jun 2008, 18:45

nooie machine ton!

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#143 Bericht door TonK » 25 jun 2008, 15:13

Dagelijks TT Journaal op RTVdrenthe met De geschiedenis van de 50cc.

Met Aalt Toersen, Jan de Vries, Jan Huberts, Henk van Veen, Jaap Timmer, etc.

http://www.tvdrenthe.nl/306aa9c6-2070-4 ... 20JOURNAAL

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#144 Bericht door dijk » 25 jun 2008, 16:17

TonK schreef:Dagelijks TT Journaal op RTVdrenthe met De geschiedenis van de 50cc.

Met Aalt Toersen, Jan de Vries, Jan Huberts, Henk van Veen, Jaap Timmer, etc.

http://www.tvdrenthe.nl/306aa9c6-2070-4 ... 20JOURNAAL

daar was al een topic van ton :wink:
Laatst gewijzigd door dijk op 25 jun 2008, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#145 Bericht door TonK » 25 jun 2008, 16:50

Zeg maar Ton hoor :wink:

Inderdaad gevonden, lekker verstopt in diversen. :x

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#146 Bericht door snel » 25 jun 2008, 20:56

TonK schreef:Mijn racer zoals ie in Raalte 1973 was:

Eigenbouw frame met kegellagers in balhoofd en achtervorklagering.
Fontana dubbele duplex rem in Ceriani vork, Koni schokbrekers.

De carterdelen (Kreidler) met roterende inlaat komen van het 1969 blok.
Hemeyla krukas, primaire overbrenging, droge koppeling en zesbak tweede generatie.

Watergekoelde DRM cilinder met "eigen" poorten/timing, "op z'n kop" gemonteert, losse binnenkop (ook toen al), het krukascarter heb ik vanzelfsprekend aangepast, de spoelkanalen staan ook "op hun kop".

Waterpomp aangedreven d.m.v. een snaar v.a. de moer van het kettingtandwiel.

Bing 28mm carburateur, Kröber accu-CDI en toerenteller.

De expansie uitlaat ligt binnen het frame, zie tailpipe bij het zitje.

Een foto zegt meer als duizend woorden. :wink:

Zeg Ton,
Heb ik jouw blok soms...?
Ik heb een Kreidler motortje met smalle tappen en de poorten op zijn kop ingelast.
Opvallendste detail is het carter ,dat links en rechts een vulring heeft.
De drijfstang kijkt dus uit een gleuf omhoog.
De krukas is dus ook links en rechts klein gedraaid.
Opvallend in de krukas zijn de binnenin gemonteerde (gelaste..?) platen die de ruimte tussen de wangen nog verder verkleinen.
Ik heb de motor al langer liggen ,en tot nu toe kan niemand zeggen wat het is.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#147 Bericht door TonK » 25 jun 2008, 22:38

Dat is niet mijn blok Martijn, ik heb "vlees" gemaakt voor het spoelkanaal in de rechter carterhelft door middel van een gegoten blokje alu, wat met twee carterbouten en lijm vastgezet is.

De Hemeyla krukassen werden uit vol staal gemaakt, het type wat in mijn blok zit heeft de maximale diameter voor dit carter, met zo'n 4mm ruimte tussen de krukwangen voor een 3mm drijfstang, met recht een "dikke" krukas dus.

Het enige wat ik bedenken kan is dat het een z.g. Willesto blok is van Wim Storm, hij was één van de weinigen die de cilinder "op zijn kop" had, alhoewel bij van Veen ook ooit zo'n blok gemaakt is, dat zou Aalt moeten weten.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#148 Bericht door snel » 25 jun 2008, 23:02

Bedankt voor de snelle reactie Ton,
Het is dan inderdaad niet jouw blokje.
Een Willesto is het vermoedelijk ook niet ,aangezien hij volgens mij gewoon het hele blok op de kop inbouwde.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#149 Bericht door Luc » 25 jun 2008, 23:21

TonK schreef:Dat is niet mijn blok Martijn, ik heb "vlees" gemaakt voor het spoelkanaal in de rechter carterhelft door middel van een gegoten blokje alu, wat met twee carterbouten en lijm vastgezet is.

De Hemeyla krukassen werden uit vol staal gemaakt, het type wat in mijn blok zit heeft de maximale diameter voor dit carter, met zo'n 4mm ruimte tussen de krukwangen voor een 3mm drijfstang, met recht een "dikke" krukas dus.

Het enige wat ik bedenken kan is dat het een z.g. Willesto blok is van Wim Storm, hij was één van de weinigen die de cilinder "op zijn kop" had, alhoewel bij van Veen ook ooit zo'n blok gemaakt is, dat zou Aalt moeten weten.
Mooie machine Ton die uit 1973, waar is hij gebleven?

Die van Veen machine die jij bedoeld is uit 1968. Ricus reed daar op. Het was niet direct een succes, waarom weet ik ook niet.
viewtopic.php?t=25173&highlight=veen+zandvoort

Groeten,
Luc

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#150 Bericht door snel » 25 jun 2008, 23:45

Hallo Luc,

Ik heb de tekst even gelezen.
Dat blok is het (helaas) ook niet ,er is daar sprake van kunsthars om de poorten te verzetten.
Bij mijn blokje is het gelast.

Plaats reactie