Index Wegrace / Roadrace

Wegrace artikelen en informatie
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Index Wegrace / Roadrace

#1 Bericht door Maarten » 09 jul 2007, 17:56

Overzicht Wegrace / Motorsport Artikelen


1961 - 1983 Kreidler/Van Veen Wegrace archief
203 pagina's over de activiteiten van Kreidler/Van Veen in de wegracerij in de periode 1961 tm 1983.
Lees verder...




1962 - Jan Huberts GP zege Frankrijk
Jan Huberts, door Engelse vakpersmensen al de flying Dutchman van Clermont Ferrand genoemd na zijn opzienbarende overwinning in de 50 cc race, is vorige week even op onze redactie komen aanwippen, waar natuurlijk een stevige boom is opgezet over dit eerste grote succes voor hem en zijn fabrieks Kreidler...
Lees verder...




1965 - Record-machines
Hoe bestaat het! 18 pk uit 50 cc Kreidler.
Het lijkt ongelofelijk, maar toch is het waar, de Kreidler technici zijn er in geslaagd om het fabelachtige vermogen van 18 pk uit een 50 cc motortje te peuteren. Natuurlijk is het wel een ander machientje dan de u welbekende Florett.
Lees verder...




1965 - Op bezoek bij Herman Meijer
Het merkwaardige feit doet zich voor dat Herman Meijer, ondanks een junior kampioenschap in 1964 en een nationaal kampioenschap in 1975 in de 50 cc klasse, bij lange na niet de bekendheid geniet van andere prominente cracks. (Hemeyla = Herman Meijer Laren)
Lees verder...




1965 - TT-Pitpraat
Want vrijdag is de dag van de keuring. Morgen is de race! Door technische experts worden de racemachines op alle eventuele gebreken bekeken, waarbij speciaal gelet wordt op de speling tussen stuur en stroomlijnkuip, remmen en scheurtjes in het materiaal.
Lees verder...




1966 - Acht-versnellingsbak
De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen.
Lees verder...




1966 - TT Assen
Taveri won de 50cc. Taveri bleek de acht ronden te hebben afgelegd in 29.38,2; dat is 124.782 km/u. en ondanks de regen en de slechte weersomstandigheden ruim een halve minuut sneller dan de winnaar van vorig jaar.
Lees verder...




1967 - TT Assen
Aalt Toersen op Kreidler werd voor Nederland de ster van deze wedstrijd. Deze lichte motorjockey (57 kg) speelde van het begin af de belangrijkste rol bij de amateurs.
Lees verder...




1967 - 50cc Kreidler Produktieracer
Om wantoestanden als in de crosswereld, waarin Kreidlers onder allerlei eigennamen worden ingeschreven, tegen te gaan, zullen eventuele kopers een contract moeten tekenen, dat bepaalt dat tenminste twee jaar onder de merknaam Kreidler gereden zal moeten worden. Bij verkoop gaat deze bepaling over op de volgende eigenaar. Nog maar enkele weken geleden is de eerste produktieracer gereed gekomen.
Lees verder...





1968 - Met Aalt Toersen op wereldrecordjacht
Een simpel verhaal. Maar het was ook simpel, vertelde de altijd bescheiden nieuwe wereldrecordhouder.
Lees verder...




1968 - Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is.
Lees verder...




1968 - TT Assen
Een klein, zwart figuurtje, opgevouwen op een snerpend ma­chientje, hield 31 minuten en 32 seconden lang de ademloze aan­dacht gevangen van 130.000 paar starende ogen. Toen ontlaadde de opgekropte spanning zich in een massale juichkreet. Paul Lodewijkx op de volbloed Nederlandse Jamathi wist op de streep de tweevoudige wereldkampioen in de 50 cc klasse Hans Georg Anscheidt met een wiellengte te kloppen. Na 20 jaar eindelijk weer een Nederlandse zege in de Nederlandse T.T. op een Nederlandse machine!
Lees verder...




1968 - Racekit voor Kreidler Florett RS
De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd.
Lees verder...




1968 - Racekit voor Kreidler RS
Hard gaan voor weinig geld
Lees verder...




1968 - Jan Huberts - Portret van een KAMPIOEN
De woorden rollen vlot over de lippen van de nu 30-jarige Hagenaar Jan Huberts, de man die in 1962 internationale faam verwierf door zijn resultaten als fabrieksrijder voor Kreidler.
Lees verder...




1969 - Nieuw wapen voor Aalt Toersen
Watergekoelde Van Veen Kreidler.
Lees verder...




1969 - Broekhoven wegraceframes
Sedert de oprichting in 1947 is deze firma voornamelijk gespecialiseerd geweest in de bouw van rijwielframes en sedert 1964 ook in het richten van frames, uitdeuken en moffelen van tanks van bromfietsen.
Lees verder...




1969 - Van Veen Kreidlers trainden weer met een oog gericht op wereldkampioenschap
Deze, voor Rikus Foekema bestemde machine mochten wij ook enkele rondjes over het circuit sturen, waarbij we spoedig gezelschap kregen van Aalt Toersen op een andere produktieracer die echter net iets minder hard liep dan de onze.
Lees verder...




1969 - TT Assen
Derbi nam revanche in Assen
Maar van Veen-Kreidler team toch tevreden!
Lees verder...




1969 - Net niet! Geen wereldkampioen, toch tevreden!
De hele zondag heeft de telefoon op onze redactie roodgloeiend gestaan. Zelfs voordat de Grand Prix in Joegoslavië begonnen was wilde motorrijdend Nederland al weten „of we al wat gehoord hadden". We moesten een teleurstellend antwoord geven.
Lees verder...




1969 - Claus Klüglich
Daarom reden we naar Woschbach (in de buurt van Karlsruhe) om daar in de Hauptstrasse naar de "fabriek" van Claus Klüglich te zoeken.
Lees verder...




1969 - König roterende inlaat op Kreidler
Een van de weinig wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent.
Lees verder...




1969 - 50 cc Kreidler en Jamathi Grand Prix racers
Steeds sterkere technische troeven.
Lees verder...




1969 - Van Veen Kreidlers
Vijf maanden lang besteedden Van Veen en racemanager Leferink al hun tijd aan de bouw van een aantal Grand Prix racemachines die er zijn mogen. En het werden juweeltjes, fabelachtig mooi en naar we zonder chauvinistisch te zijn mogen verwachten ook fabelachtig snel.
Lees verder...




1969 - Kreidler houdt het hoofd koel
In een gezamenlijk streven om de titel voor Aalt Toersen veilig te stellen ontwikkelden zowel de fabriek in Stuttgart als de importeur in Amsterdam (wie de fabriek alle benodigde onderdelen leverde) een watergekoelde versie van de luchtgekoelde 6-versnellingsracer.
Lees verder...




1969 - Motoren in Assen
Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben.
Lees verder...




1970 - Teunis Ramaker
Grasbaan en wegracekampioen.
Is het toeval dat zoveel prominente 50 cc wegrenners afkomstig zijn uit de grasbaanracerij?
Lees verder...




1970 - Den Biggelaar Kreidler
De top van de machine ligt boven de 150 km/u vertelt de 25 jarige Jan den Biggelaar. Om precies te zijn heb ik 157 km/u gemeten.
Lees verder...




1970 - TT Assen
Nieto Niet te Kloppen.
50cc Race: Nog geen ommekeer.
Lees verder...




1970 - Aalt Toersen Tuning: De klant is koning
Aalt Toersen: Om een goed belegde boterham te hebben met het runnen van een tuningsbedrijf voor wedstrijdmotoren moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn.
Lees verder...




1970 - De Machines: Vervolmaking Van Het Bestaande (TT)
Bespreking van alle motorfietsen voor de TT 1970
De 50 cc klasse: Derbi staat op dit moment absoluut aan de kop. Volgens Jan de Vries loopt de Derbi van Nieto (alleen die machine schijnt zo snel te zijn) ongeveer 6 à 7 kilometer harder dan de Kreidlers en de Jamathi's die onderling gelijkwaardig zijn.
Lees verder...




1970 - Van Veen Kreidler 17,5 pk
De nieuwe, uiterlijk slechts weinig gewijzigde versie van de Kreidler racer levert volgens de heer Van Veen zeker 10 % meer vermogen.
Lees verder...




1970 - Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen
Toen Aalt Toersen op de Van Veen Kreidler bij de eerste Grand Prix met meer dan 15 seconden voorsprong als winnaar in de 50 cc klasse werd afgevlagd, had hij voor een sensatie gezorgd.
Lees verder...




1970 - De drie directeuren van het Nederlandse GP circus
Drie heren met de voornaam Henk, en drie maal begint hun achternaam met een V. Hun namen: Henk Viscaal, Henk Vink en Henk van Veen. In 1970 zijn zij de drie directeuren van het Nederlandse GP circus.
Lees verder...




1971 - Van Veen Kreidlers Recordtijden op de Nürburgring
Nadat in Asten een tegen het schakelmechanisme geklapperde ketting hem tot opgeven had gedwongen, heeft Jos Schurgers op de Nürburgring, tijdens de grote internationale voorjaarsrace, overduidelijk laten zien welk een geweldig potentieel de 1971 versies van de Van Veen-Kreidlers moeten bezitten.
Lees verder...




1971 - Die schnellsten Fünfziger
De auteur is een Hollander en als zodanig met recht trots op het ontwikkelingswerk dat de Van Veen Kreidler dit jaar nog sneller zou moeten maken.
Lees verder...




1971 - TT Assen
Geen Wilhelmus Klonk Over De Drentse Heide
Lees verder...




1971 - Van Salzburg tot Madrid
Zelden heeft een duel om een wereldkampioenschap zovelen, zolang in spanning gehouden als de strijd om de wereldtitel wegraces 50 cc. Het vorig jaar werd deze pas in de voorlaatste wedstrijd behaald door de Spanjaard Angel Nieto, na het hele seizoen een nek-aan-nek gevecht te hebben geleverd met onze landgenoot Jan de Vries.
Lees verder...




1971 - Jan de Vries: Wegracen? Mij niet gezien!
„Ik wegracen? Mij niet gezien, veel te gevaarlijk!" Dat was de reactie van de thans 27-jarige Van Veen-Kreidler coureur Jan de Vries, toen vrienden hem in 1965 op wilden porren om mee te doen aan de coureursselectie voor de 12-versnellings fabrieks Kreidlers.
Lees verder...




1972 - Jan Bruins won nooit in eigen land!
'Ik ga me hier toch niet te barsten rijden. Als hij mij wil inhalen doet hij dat toch wel!' Wel het lukte Nieto niet om Jan Bruins in te halen.
Lees verder...




1972 - Phantom 50 cc racer
Telefoontje uit Amsterdam: „Zeg, jullie kunnen zeker wel wat bladvulling gebruiken. Jullie wijden toch vaker artikelen aan de bouw van wegrace machines. Nou, bij mij kunnen jullie hetzelfde zien, dat garandeer ik!"
Lees verder...




1972 - TT Topmachines
De Kreidler van Jan de Vries was tot dusver de snelste machine in de 50 cc-klasse, net even beter dan de Derbi van Nieto. Het vermogen van de van Veen Kreidler ligt rond de 19 pk; de Derbi staat te boek voor 18,5 pk. Het toptoerental van beide machines is met 16.000 tpm gelijk.
Lees verder...




1973 - Roton: voor 1974 Grand Prix plannen
Op de wegacecircuits van Nederland weet vrijwel iedere toeschouwer te vertellen dat de naam Roton komt van 'roterend' samengevoegd met de voornaam Ton.
Lees verder...




1973 - Jörg Möller
De man achter de race-successen van de Van Veen Kreidlers.
Lees verder...




1973 - TT Assen
Welhaast iedereen beschouwde Jan de Vries als favoriet voor de overwinning bij de 50-cc-ers, wat niet zo onlogisch was als men de voorsprong na de eerste ronde aanzag. Doch een voorsprong bij het ingaan van de tweede ronden helpt aan de finish niet veel, als men de strijd voortijdig heeft moeten staken.
Lees verder...




1973 - 50 CC Wegraces
Het complete boek over de 50 cc wegrace in Nederland, geschreven door dhr. G. Klomps. (Tip!)
Lees verder...




1973 - Van Veen Kreidler naakt!
De 1973 wereldkampioenschaps Van Veen Kreidler is in alle opzichten een wonder op wielen. Een vermogen van bijna 20 pk bij 16.000 tpm, een absolute topsnelheid van 204 km/uur en dat alles gebundeld in een krachtbron van slechts 50 cc!
Lees verder...





1973 - Jan de Vries stopt
Tweevoudig wereldkampioen 50 cc Jan de Vries heeft afgelopen donderdag tijdens een persconferentie ten huize van zijn werkgever, de Fa. Van Veen Import, bekend gemaakt te zullen stoppen met de actieve wegracerij.
Lees verder...




1974 - Afscheid van Jan de Vries
Dag Jan, tot weerziens!
2-voudig wereldkampioen nam afscheid van de actieve wegracesport
Lees verder...




1974 - Juliaan van Zeebroeck
Er staat buiten ook een caravan van Champion-bougies. Hier zou iemand kunnen wonen, die iets met de racerij te maken heeft. Dat klopt, want men staat pal voor de woonstee van één van de gekendste Belgische snelheidspiloten: Juliaan Van Zeebroeck.
Lees verder...




1974 - TT Assen
De donkere wolken voor Henk van Kessel, respectievelijk Van Veen Kreidler, pakten zich al in de training samen.
Lees verder...




1974 - Henk van Kessel
Kroonprins 50 cc GP-racerij
Lees verder...




1974 - Henk van Kessel Wereldkampioen!
De Beslissende Slag
Lees verder...




1974 - Hoe word ik wegrace-coureur?
Prachtig Duits artikel over de WK wegrace ombouwset.
Lees verder...




1975 - MOTORRAD reed Kreidler-Grand Prix racer
Kreidlers overmacht in de kleinste GrandPrix klasse is onbetwistbaar. Wij reden de 75-er uitvoering.
Lees verder...




1975 - Angel Nieto's debuut op van Veen Kreidler
Wie donderdag 27 februari op de omloop van Zolder was, kon een wereldprimeur meemaken die beslist de nodige interesse zal krijgen in de motorwereld en dan vooral de snelheidsracerij. Voor Nieto betekende die zonnige dag op Zolder dat hij voor het eerst in zijn leven een Van Veen-Kreidler bestuurde.
Lees verder...




1975 - Henk van Kessel - Wereldkampioen zonder Motor
De klap kwam voor Henk van Kessel hard aan toen Van Veen op het einde van het vorige seizoen te kennen gaf definitief geen race-motoren meer in te zetten voor wedstrijden om het 50 cc wereldkampioenschap en andere belangrijke internationale motorsport-evenementen.
Lees verder...




1975 - TT Assen
Zelden was de Dutch TT zo mooi als dit jaar. Het was in ieder geval de mooiste racedag van de laatste 10 jaar. In drie van de zes races was het tot de laatste tik van de klok een open vraag wie er met de overwinning zou gaan strijken, en in twee van die races waren het zelfs meer dan twee rijders die daarvoor in aanmerking kwamen.
Lees verder...




1976 - NGK Grand Prix Kreidler
Racertest van de 50 cc Grand Prix Kreidler van tuner Piet Plompen.
Lees verder...




1976 - Stefan Dörflinger
En dan wil ik internationale races in Nederland rijden. Ik heb al eens gereden in Raalte, Zandvoort, Oldebroek en Hengelo. Fijne stuurcircuits.
Lees verder...




1976 - Racen met brommers
In Spanje gaf Derby zwaar tegenwicht. Daar was de lichtgewicht coureur Angel Nieto erin geslaagd de Spaanse motorclub zover te krijgen om vermogens uit te trekken voor een Spaanse racer. Van Veen pakte zijn zaakjes uiterst professioneel aan. Zocht naar twee piepkleine coureurs die qua bouw en gewicht goed zouden passen op de lichte racemachines.
Lees verder...




1976 - Stefan Dörflinger
En dan wil ik internationale races in Nederland rijden. Ik heb al eens gereden in Raalte, Zandvoort, Oldebroek en Hengelo. Fijne stuurcircuits.
Lees verder...




1977 - Kleine Große
Einen der besten Tütler der Schnapsglas-Klasse holte sich Hendrik van Veen 1976 in seinem Renstall, als er den Schwaben Herbert Rittberger auf seine Kreidler setzte: 21 ps aus 50 cm3 und eine Spitzengeschwindigkeit von 210 km/h sind das Ergebnis dieser Coproduktion.
Lees verder...





1978 - Fabrieks replica's voor privé coureurs
Van Veen import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij weer op het spoor van de in het verleden behaalde successen gezet kan worden.
Lees verder...




1978 - Grand Prix racer 1978 leverbaar!
De 1 juni 1977 opgerichte Kreidler-Van Veen Sport GmbH te Duderstadt presenteert met gepaste trots een volwaardige 50-cc Grand Prix racemachine voor de coureurs die in de voetsporen van wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel willen treden.
Lees verder...




1978 - Cees van Dongen (46) : Ik stop zodra ik merk dat ik te oud word!
Cees en Kees, onafscheidelijk, samen honderd jaar, door Jaap Timmer eens de a.o.w.-ers van de motorsport genoemd, zijn met hun Peugeot vrachtwagen en caravan te vinden op alle circuits van Europa en gaan meestal met iets meer naar huis dan waarmee ze gekomen zijn: een prijs.
Lees verder...




1978 - Kreidler Wegrace Geschiedenis 1958 - 1978
De firma Kreidler was met zijn model "Florett" al jarenlang de toonaangevende fabrikant geweest bij de groep 50 cm3-tjes die in Duitsland in serie werden gemaakt. Vanaf 1958 nam Kreidler, aanvakelijk met privé-rijders, vooral deel aan de races om de voor deze cilinderinhoudscategorie uitgeloofde "Moto Cup".
Lees verder...




1979 - 50 cc Bakker frame
Nico Bakker , erkend kok op framegebied, blijft maar nieuwe recepten afleveren.
Lees verder...




1979 - Kreidler Van Veen GP-replica
Calimero racer!
Lees verder...




1980 - 50cc Wegrace Historie
50 cc races zie je overal, elke dag. Wanneer de scholen uitgaan, scheuren jonge enthousiastelingen op hun brommers door de bebouwde kom, alsof ze op het circuit van Assen zitten. En diegenen die nog enthousiaster zijn dan hun vriendjes, deinzen er niet voor terug om hun vervoermiddelen langs illegale weg op te voeren tot ver boven de „ingebouwde" maximum snelheid van 40 km per uur.
Lees verder...




1980 - Die Kleine mit dem grossen Biss
Waarom een Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen.
Lees verder...




1980 - Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan
Het begin van de succesvolle carriére van wegrace coureur Hans Spaan.
Lees verder...





1980 - Herbert Rittberger: Wheelies gaan snel vervelen
Interview in 1980 met Herbert Rittberger over de toekomst van de 50 cc Grand Prix.
Lees verder...




1982? - Half Pint With A Quart Of Power
Even before they were restricted to 30 mph no one could pretend that road-going fifties were not sluggish machines.
Unbelievably, the same one-twentieth litre capacity, the size of a tube of toothpaste, in the right hands can produce 21 bhp and propel man and machine along at 125 mph...
Lees verder...





ca. 1986 - Feuerzauber (Magisch vuur)
De strijd in de 80 cc tussen Krauser en Derbi.
30 pk, 220 km/h.
Derbi had een budget van 1,6 miljoen euro, Krauser (Herbert Rittberger) moest het doen met een schijntje. Hij had vooral zijn ervaring!
Lees verder...





1987 - De afrekening van Henk van Kessel
"Die titel bleek maar duizend gulden waard!"
Voor het eerst sinds jaren ontbrak Henk van Kessel twee weken geleden op de deelnemerslijsten van de openingsraces in Heeswijk.
Hij verkoos de beeldbuis boven het circuit, om te kijken naar zijn nieuwe hobby, tennis. Genieten van de finale van het ABN-toernooi tussen Edberg en de tierende McEnroe die rechtstreeks de ether ingezonden werd. Een vreemde gewaarwording voor het publiek op het circuit en toch ook wel een beetje een vreemd gevoel voor van Kessel zelf, die na een lange periode van afwegen de moeilijke beslissing nam om een punt achter zijn glansrijke wegrace-carrière te zetten.
Lees verder...






1988 - Wolfgang Gedlich, de racende tandarts
Wolfgang Gedlich, nu 52 jaar en vroeger samen met Hans-Georg Anscheidt en Rudolf Kunz één van de drie “Kreidler-Musketiers„, is namelijk tandarts en zoals het een goede arts betaamt hecht hij waarde aan een benadering met gevoel.
Lees verder...




1988/1989 - Die Gröẞten der Kleinen
Als die Firma Kreidler 1957 das Kleinkraftrad "Florett" vorstellte, war er motorisch ein ganz groẞer Wurf gelungen. Die Mechanik der 3 PS starken Antriebseinheit wies keine Schwachstelle auf, die Bauteile waren so reichlich dimensioniert, daẞ selbst die dreifache Leistung klaglos verkraftet wurde.
Lees verder...




1989 - Kreidler 50cc Racing Motorcycles
Leuk overzichtje van de "Worlds Fastest 50cc Bikes Ever"!
Lees verder...




1991 - Zwartwerk
Zonder dat de chefconstructeur ergens iets van wist ontstond bij Kreidler het prototype van een motor met twee inlaatschijven en twee carburateurs.
Lees verder...




1993 - Kreidler, van Florett naar Van Veen
Oorspronkelijke titel: "Kreidler, Du Florett au Van Veen"
1974, Grote Prijs van België, een minuscule bolide in groen en oranje van 55 kg passeert de rechte lijn van Spa Francorchamps aan een ongelooflijke snelheid; de chrono is formeel, 202 km/u! de prestaties van de Kreidler Van Veen van de piloot Van Kessel zijn historisch, een verhaal van een “kopje koffie” zoals geen ander..
Lees verder...




1994 - Het "snelle" gietwerk van Harry den Boer - Dutch Racing Motors (DRM)
Al is een coureur nog zo goed, met slecht materiaal kan hij niet winnen. Dat in de jaren `60 en '70 mannen als Paul Lodewijkx, Jan de Vries en Aalt Toersen schitterden in de 50 cc klasse was dan ook mede te danken aan hun kwalitatief voortreffelijke machines. Kwaliteit die - en dat is minder bekend - deels zijn oorsprong vond in de gieterij van Harry den Boer uit De Meern.
Lees verder...




ca. 1998 - Geschiedenis Van Veen Kreidler GP racer
Geboren in 1962, overleden in 1989. Dat staat geschreven op de grafsteen van de vlieggewicht racerij. De drie decennia van Grand Prix met minuscule motortjes, aanvankelijk met piepkleine 50 cc cilinders en vanaf 1984 met meer gepaste 80 cc afmetingen, schonken het publiek vrijwel zonder uitzondering een reeks super spannende races en kampioenschappen.
Lees verder...




1998 - Classic 50 cc-Feest in Assen!
Ooit waren Nederlandse coureurs en hun snerpende 50 cee-cee-tjes spelbepalers in de Grands Prix. Die tijden moeten herleven tijdens de Centenial Classic TT, die van 8 t/m 10 mei in Assen wordt gehouden. Onder de deelnemers bevindt zich Theo Timmer met zijn ranke Bultaco.
Lees verder...




1999 - De Vries Kampioen ondanks Spaanse pesterijen
Twee keer wereldkampioen op de kleine maar vreselijk pittige 'snorfietsen' in de lichtste klasse van de Grand Prix. Bejubelde prestaties van Bildtker Jan de Vries, maar opvallend genoeg ontbreekt op zijn erelijst een overwinning op de enige Nederlandse Grand Prix, meetellend voor het wereldkampioenschap, de TT van Assen.
Lees verder...




1999 - Henk van Kessel - Duik in het archief
Eén keer de wereldtitel voor Henk van Kessel in 1974 toen hij met de ex-Jan de Vries Van Veen Kreidler deze hoogste eer behaalde. Tevens tien keer Nederlands Kampioen in de 50cc, de 125cc en de 250cc.
Lees verder...




2000 - Slank en Snel!
Oude raceglorie: Jan de Vries & 50 cc Van Veen Kreidler.
Lees verder...




2000 - 36 versnellingen!
3 Kreidlers met elk 12 versnellingen! AMK ging ze bekijken in het museum in Lexmond.
Lees verder...




2001 - Terugkeer naar de 50 cc werd mogelijk
Meeleven met de coureurs dat was de realiteit, de Nederlandse jongens en minimaal even belangrijk was de techniek.
Lees verder...




2002 - Wedergeboorte 12 versnellingen Kreidler
Ooit begon Aalt Toersen zijn racecarriére op een twaalfversnellingen Kreidler: Inmiddels heeft hij, na veel bloed, zweet en tranen, weer zo'n snelle en zeldzame 50 cc Grand Prix machine in zijn collectie. Fred Kust noteerde hoe dat tot stand kwam.
Lees verder...




2003 - Vakwerk van Gerard Mostert
Voor Gerard Mostert begon het eigenlijk allemaal 2 decennia terug met de rode Kreidler van zijn vader.. Dat ding reed 90!
Lees verder...





2003 - Kreidler: Voorbestemd tot racen
Direct bij het verschijnen van de eerste Kreidler Florett in 1956 viel op dat het hier een buitengewoon solide en krachtige Kleinkraftrad en later ook Moped op de wielen was gezet. Ook de mensen die graag motorsport bedreven in de 50cc klasse - immers betaalbaar - ontdekten dit. Het maakte Kreidler tot een legendarisch racemerk in de borrelglaasjesklasse, waarin Nederland een cruciale rol zou spelen. Win Heeroma zette die snelle geschiedenis op papier.
Lees verder...





2003 - Racen met een Kreidler bij de SOBW
Richard van der Kolk: Samen met mijn kameraad hadden wij een bromfietsrace op de Wijthemerplas bezocht. We waren meteen besmet met het racen.
Lees verder...




2005 - Franse Kreidler racers
Na de Scrab Kreidler kwam er nog een monocoque frame zoals bij Bultaco gemaakt werd ook weer met een zesbak Kreidler blok er onder met alles er op en aan: dus vloeistofkoeling, roterend, droge koppeling. Ja, hier stonden dan wel geen Van Veen Kreidlers, maar net iets andere, zeer appetijtelijke, racers.
Lees verder...




2006 - Gerhard Singer en zijn edelstaal
Als 8-jarig jongetje was Gerhard Singer met zijn vader in 1960 onder de toeschouwers bij de grote prijs van Duitsland. Van toen af was het met de jongen gebeurd.
Lees verder...




2006 - Dubbele Rittberger
Klassik Motorrad zocht de techneut in het Schwabische land op, de man die veel successen behaalde als coureur, tuner en constructeur.
Lees verder...




2006 - Zwitserse glorie
Zo'n 10 jaar lang was Stefan Dörflinger een van de coureurs die voor een groot gedeelte het beeld in de races voor het wereldkampioenschap in de lichtste klasse bepaalde.
Lees verder...




2007 - Komt een Kreidler bij de dokter
Een dergelijk verhaal klopt niet want ik weet ook wel dat een Kreidler niet kan praten. Echter de dokter was er, een Kreidlerblok was er en ook de transplantaties zijn uitgevoerd.
Lees verder...




2008 - Kreidler.nl magazine april 2008
Voor de liefhebbers van de 50 cc racemachines.
- Circuit test met de Van Veen Kreidler van Eugenio Lazzarini.
- Spionagefoto's: Eerste FST watergekoelde cilinder!
- Vaandel te gebruiken op de Kreidler.nl meetings.
- Effe een bakkie doen.
- Met prachtige tekeningen en interactieve animaties van 6-bakken!
- Rijk - De grote Tekentovenaar - Kreidlerclublid april 2008.
Lees verder...



2009 - Jaap Groot & Wil Doodeman
Kreidler racers - Het gevecht van twee rivalen
Geen duimbreedte geven ze aan elkaar toe. Iedere centimeter raceasfalt wordt bestreden. Een racedemo? Zeker, maar dan om te demonstreren dat je ook kunt winnen tijdens zo'n klassieke race. Jaap Groot, 54 jaar en Wil Doodeman, 56 jaar en tevens oude rotten in het racewereldje binden regelmatig de strijd met elkaar aan om met het mooie aantal van 19 pk's aan het achterwiel over de finish te flitsen.
Lees verder...



2010 - Kreidler, Voorbestemd Tot Racen
Al in de jaren vijftig werd er met de opgevoerde brommers geracet op circuits waarvan de namen nog maar bij enkelen bekend zijn; Rockanje, Stadspark Groningen, vliegveld Beek, waren klinkende namen bij het jonge racevolk. Hier werd de kiem gelegd voor de latere successen van de vele bekende Nederlandse coureurs. De vader van dhr. Houtman heeft jarenlang races georganiseerd op de wielerbaan Duinhorst in Wassenaar. Zoon André heeft het race virus dus van geen vreemde en inmiddels is ook kleinzoon Robin met het virus besmet. Ook hij sleutelt met veel liefde aan de kleine motorfietsen.
Lees verder...



ca. 2010 - Interview met Luc Foekema
Één van die jongens van het eerste uur was Luc Foekema. Ook hij was een echte techneut en verdiepte zich in de geheimen die zich nu eenmaal afspelen in het carter, cylinder en uitlaat van de tweetakt. Dat hem dat met zeer bescheiden middelen toch goed afging bleek wel in 1968 toen hij tijdens de Dutch TT met zijn zelf geprepareerde Kreidler moeiteloos met de Wereldtop mee wist te draaien. Hieronder treft u een aantal vragen die Luc zeer uitgebreid heeft beantwoord.
Lees verder...



ca. 2013 - Ton Kooyman - Hemeyla coureur
Ton Kooyman (05-07-1947 - 12-02-2016) was een wegrace coureur en technicus.
Ton legde een enorm foto-archief aan op het gebied van de 50 cc wegrace.
Zijn kennis en uitleg was ook op dit Kreidlerforum van zeer grote waarde.
Ton heeft geraced met motoren van het merk Hemeyla.
Lees verder...



2013 - Jan Huberts: Topcoureur, Manager en Zakenman
Je zult toch - zoals Jan Huberts - je leven lang hebben gehoopt óp (en gewerkt aan) een racecarrière met zwaardere motoren - Norton's bijvoorbeeld, maar ook NSU's, Suzuki's en Honda's - en dan uitgerekend wereldroem weten te vergaren op een... bromfiets! Op een razendsnelle 50 cc Kreidler nog wel, met zo'n super-lastige twaalfversnellingsbak...
Lees verder...




Interessante wegrace topics


Wegrace historie - Herinneringen opgehaald door oud coureurs
In deze topic praten de coureurs over wat ze vroeger hebben meegemaakt...
Lees verder...




Oude wegracers - Foto's
Deze topic staat boordevol foto's...
Lees verder...




Organisatie klassieke wegrace (demorace)


CRT - Classic Racing Team
Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de CRT...





HMV - Historische Motorsport Vereniging
Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de HMV...

Gesloten