1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!

Wegrace artikelen en informatie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door pax00l » 12 nov 2008, 20:40

En jongens vergeet niet wat voor materiaal de tand wielen van de versnellingsbak waren,maar dat wil niet zeggen dat de tand wielen van nou slecht zijn hoor. :lol:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#27 Bericht door Luc » 13 nov 2008, 10:57

Ik even gekeken naar de bijgeleverde tandwielen om te checken welke topsnelheden haalbaar geweest moeten zijn op de GP circuits.
Er waren 2 bakken mogelijk, de standaard was de bak uit het R77 blok.
De 2e lijkt zeer sterk op de Schafleitner met iets kortere lage versnellingen.

De uitkomst voor beide is ca 200 km/h voor op de snelle banen.

En v.w.b. de smering 1:20 werd ook door van Veen en door ons eind jaren 60 gesmeerd. Castrol R20 nu niet meer leverbaar, maar ik heb het nog steeds. R30 is wel leverbaar.
Wij hebben de laatste jaren ook proeven met moderne oliesoorten gedaan met lagere mengverhoudingen, maar leverde ondanks alle theorie niets op. Nu smeer ik voor race en sprint 1:25 met R20.
De hoge smering is in de eerste plaats nodig voor het bigend, dus niet voor de cilinder, precies wat TonK ook al schreef.

Groeten,
Luc
Bijlagen
GP6bak.JPG
GP6bak.JPG (24.17 KiB) 7566 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door pax00l » 13 nov 2008, 18:17

He LUC heb jij wel eens mee gemaakt dat die tandwielen scheurde BVB
van 2e of 3e versnelling :?:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#29 Bericht door TonK » 13 nov 2008, 18:34

In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.

Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.

De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje. :lol:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#30 Bericht door Ries » 13 nov 2008, 18:46

TonK schreef:In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.

Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.

De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje. :lol:
heb eens een circuitdag gehad met regen, met de yamaha, de bandjes glimden na die circuitdag op assen ook! hoe kan dat? door vers asfalt dan?

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#31 Bericht door pax00l » 13 nov 2008, 18:50

Ja als ik zo zie dan heeft mijn maatje aardig wat van dat spul verkocht
en voor een goede prijs, :shock:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#32 Bericht door Luc » 13 nov 2008, 19:44

pax00l schreef:He LUC heb jij wel eens mee gemaakt dat die tandwielen scheurde BVB
van 2e of 3e versnelling :?:
Nee nooit een bak of tandwiel kapot.
Alleen 2 jaar gelden een aandrijftand wiel de platte kantjes eruit gedraaid op de sprinter, maar dat bedoelde je niet.

TonK 15x35 16.2k = 187 km/h
Ik zou toch maar niet afstappen ook al komt Jan met 200+ voorbij.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#33 Bericht door TonK » 13 nov 2008, 20:09

Ries schreef:
TonK schreef:In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.

Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.

De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje. :lol:
heb eens een circuitdag gehad met regen, met de yamaha, de bandjes glimden na die circuitdag op assen ook! hoe kan dat? door vers asfalt dan?
In België wel toen, eerste training ook nog een natte baan erbij, er dreef een oliefilm op uit dat nieuwe asfalt, hele toestanden met rijdersstaking enz., ze zijn hele nachten met tig bezemwages etc. bezig geweest om het een beetje berijdbaar te krijgen.

De race was droog maar nog steeds gepolijste banden, er was gewoon te weinig grip om de banden echt te laten werken.

Op Assen nooit gehad zoiets, ook bij natte baan uitzonderlijk veel grip, bij een droge baan hingen de vodden rubber er aan de zijkanten aan. 8)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60400
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#34 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 nov 2008, 20:21

Banen waar auto´s hebben gereden zit altijd veel olie en rubber in. Vooral de bochten. Dat willen motorijders niet.
Raceasfalt heeft veel meer grip dan asfalt op de openbare weg. Vliegtuigbanen hebben nog meer grip. Maar dat is te. :lol:

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#35 Bericht door TonK » 13 nov 2008, 20:31

Praat me niet over circuits waar veel met auto's gereden werd, neem b.v. Zandvoort, daar mocht je bij natte baan wel zijwieltjes monteren om overeind te blijven.

In 1976 hadden we een kampioenswedstrijd daar met natte baan, ik op kop weg, de tweede bocht zo plat als een dubbeltje terwijl het nog helemaal niet zo snel ging. :oops:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#36 Bericht door TonK » 13 nov 2008, 20:34

Er staat nog een artikel over deze Calimero racer op de site, Frits moest zo nodig ook eens een 50cc racer proberen. :lol:

Link

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door pax00l » 14 nov 2008, 15:11

Nou ik ben vanmiddag bij M. V D JAGT in barendrecht geweest,nou moet ik zeggen dat hij goed aan de weg timmert ,wat race spullen betreft,het was niet duur en alles is met het handje gemaakt ,ik kwam voor een paar tandwielen van de versnellingsbak.
Ja LUC ik had er ook nog nooit van gehoord,wel van de tanden er af enzo, maar hier kwam er een met het spul in zijn hand, de 2e en 3e gescheurd :D :D

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#38 Bericht door RicM » 17 nov 2008, 23:01

TonK schreef:Praat me niet over circuits waar veel met auto's gereden werd, neem b.v. Zandvoort, daar mocht je bij natte baan wel zijwieltjes monteren om overeind te blijven.

In 1976 hadden we een kampioenswedstrijd daar met natte baan, ik op kop weg, de tweede bocht zo plat als een dubbeltje terwijl het nog helemaal niet zo snel ging. :oops:
Klinkt bekend, van de zomer nog een circuitdag daar gedaan met m'n RS250...

Hele dag regen, ik heb het 6 ronden volgehouden, en heb 4 keer m'n voet op het asfalt moeten zetten om overeind te blijven bij het remmen...

Nare ervaringen noemen ze dat, echt spiegelglad....

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#39 Bericht door Melvin » 18 nov 2008, 00:59

kan je beter een daggie naar de nordschleife gaan...

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#40 Bericht door pax00l » 23 nov 2008, 20:10

JA JA maar het ligt er wel aan wat voor bandjes er onder zitten,de ene band is de andere niet,maar ik ben het wel eens het blijf glad. :lol:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60400
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: 1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!

#41 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 feb 2023, 06:43

Zo ging het naar Engeland

Eind jaren zeventig 2500 pond voor complete fiets. Complete motor en uitlaat enz 1500 pond.
Bijlagen
1901AA13-446C-40E6-B115-76AD36B138F3.jpeg
1901AA13-446C-40E6-B115-76AD36B138F3.jpeg (120.35 KiB) 982 keer bekeken
BA70F0DD-27A7-4604-937F-22CF28857CBD.jpeg
BA70F0DD-27A7-4604-937F-22CF28857CBD.jpeg (154.27 KiB) 982 keer bekeken
5F411019-70A8-44C1-B29D-BEABE379ADEF.jpeg
5F411019-70A8-44C1-B29D-BEABE379ADEF.jpeg (113.74 KiB) 982 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: 1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!

#42 Bericht door dijk » 08 feb 2023, 09:43

Leuk bericht tjerry!

Plaats reactie