De 1 juni 1977 opgerichte Kreidler-Van Veen Sport GmbH te Duderstadt presenteert met gepaste trots een volwaardige 50-cc Grand Prix racemachine voor de coureurs die in de voetsporen van wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel willen treden.
Kreidler-Van Veen's fabriekscoureur Eugenio Lazzarini
DE KREIDLER-VAN VEEN GRAND PRIX RACER 1978
fabriek voor sportmotoren
De nieuwe maatschappij, die na jarenlange samenwerking tussen de Kreidler-fabriek en haar Nederlandse importeur Van Veen ontstaan is, stelt zich ten doel te komen tot de productie van hoogwaardige machines voor de wedstrijdsport.
Nadrukkelijk stelt de importeur dat de nieuwe racer geenszins een replica is van één van de oudere, succesvolle fabrieksracers. Kreidler-Van Veen Sport GmbH heeft een totaal nieuwe machine ontwikkeld en ook het fabrieksteam zal zich van deze nieuweling bedienen. Ook daarmee zorgt de nieuwe firma voor een primeur: het is nog nooit voorgekomen dat de niet-fabriekscoureur in hetzelfde seisoen over replica's van de fabrieksmachines kunnen beschikken.
gegevens van de wegracer
Motor: Kreidler GP 50-cc, 1 cyl, 2-takt, watergekoeld
Vermogen: bij 16.000 tpm.12 kw (16,5pk) aan de versnellingsbakuitgang
Compressieverhouding: 1 : 15
Smering: 1 : 20 Shell Racing
Ontsteking: Kröber zonder kontaktpunten
Koppeling: 6 aluminium platen - droog
Versnellingsbak: 6 versnellingen - klauwgeschakeld
Frame: Kreidler-Van Veen GP
Framebouw: CO2 gelast precisiebuis, naaldgelagerde achtervork
Voorvering: Magnesium Kreidler telescoopvork, hydraulisch gedempt, veerweg 65 mm
Achtervering: Gas-hydraulisch gedempte veerelementen, instelbaar, veerweg 55 mm
Voorwiel: 3 spaaks magnesiumwiel, schijfrem Ø210 mm, voorband 2.00x18"
Achterwiel: 6 spaaks magnesiumwiel met kettingwielschokdemper, schijfrem Ø190 mm, achterband 2.25x18"
Opbouw: Tank, zitje en stroomlijn van glasvezel versterkt polyester
Gewicht: rijklaar ca. 55 kg
Toebehoren: Kettingtandwielen 14t -16t (motor), 35t - 45t (achterwiel)
De machine wordt rijklaar afgeleverd.
gegevens van het motorblok
Vermogen: 12 kw (16,5pk) bij 16.000 tpm
- watergekoelde cylinder met 4 spoelkanalen
- gesmede zuiger met 1 L zuigerveer
- watergekoelde cylinderkop (compressieverhouding 1 : 15)
- volle krukas
- roterend inlaatsysteem
- radiateur en electrische waterpomp
- Kröber electronische ontsteking
- gedempte expansie-uitlaat
- droge koppeling met 6 aluminium platen
- rechte vertanding voor de primaire overbrenging, verhouding 3,7:1
- klauwgeschakelde 6 versnellingsbak, nieuwe binnenschakeling in de verhoudingen 2,33 - 1,76 - 1,46 - 1,27 - 1,14 - 1,07 : 1
- kettingtandwielen 13, 14, 15 en 16t
versnellingbak en koppeling
Voor degenen, die momenteel met de huidige racekits rijden, is een
klauwgeschakelde 6 versnellingsbak leverbaar met de bekende buiten schakeling
Deze versnellingsbak past in de standaard RS en kitcarters.
Tevens is hiervoor een droge koppeling met 6 aluminium platen leverbaar. De koppeling wordt compleet met rechte vertanding van de primaire overbrenging geleverd, in de verhouding 4,13 : 1
De versnellingsbak heeft de volgende verhoudingen:
2,18 - 1,68 - 1,38 - 1,17 - 1,04 - 0,96 : 1
Tevens is bij de versnellingsbak een extra eerste versnelling bijgeleverd (verhouding 2,33 : 1), die uitwisselbaar is met de gemonteerde eerste versnelling.
De versnellingsbakken en koppelingen worden afzonderlijk geleverd.
De prijs van de complete 6 versnellingsbak: Fl. 1950,-- excl. BTW, Fl. 2301,-- incl. BTW
De prijs van de complete koppeling:Fl. 680,20 excl. BTW, Fl. 802,65 incl. BTW
Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
•Van Veen: Fabrieks-replica's voor privécoureurs (1978)
Artikel gescand door Hans (hamol52)
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl