1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!

Wegrace artikelen en informatie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!

#1 Bericht door Maarten » 22 okt 2008, 17:39

Grand Prix Racer 1978 Leverbaar!

De 1 juni 1977 opgerichte Kreidler-Van Veen Sport GmbH te Duderstadt presenteert met gepaste trots een volwaardige 50-cc Grand Prix racemachine voor de coureurs die in de voetsporen van wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel willen treden.


Afbeelding


Afbeelding
Kreidler-Van Veen's fabriekscoureur Eugenio Lazzarini


DE KREIDLER-VAN VEEN GRAND PRIX RACER 1978


fabriek voor sportmotoren


De nieuwe maatschappij, die na jarenlange samenwerking tussen de Kreidler-fabriek en haar Nederlandse importeur Van Veen ontstaan is, stelt zich ten doel te komen tot de productie van hoogwaardige machines voor de wedstrijdsport.
Nadrukkelijk stelt de importeur dat de nieuwe racer geenszins een replica is van één van de oudere, succesvolle fabrieksracers. Kreidler-Van Veen Sport GmbH heeft een totaal nieuwe machine ontwikkeld en ook het fabrieksteam zal zich van deze nieuweling bedienen. Ook daarmee zorgt de nieuwe firma voor een primeur: het is nog nooit voorgekomen dat de niet-fabriekscoureur in hetzelfde seisoen over replica's van de fabrieksmachines kunnen beschikken.

gegevens van de wegracer


Motor: Kreidler GP 50-cc, 1 cyl, 2-takt, watergekoeld
Vermogen: bij 16.000 tpm.12 kw (16,5pk) aan de versnellingsbakuitgang
Compressieverhouding: 1 : 15
Smering: 1 : 20 Shell Racing
Ontsteking: Kröber zonder kontaktpunten
Koppeling: 6 aluminium platen - droog
Versnellingsbak: 6 versnellingen - klauwgeschakeld
Frame: Kreidler-Van Veen GP
Framebouw: CO2 gelast precisiebuis, naaldgelagerde achtervork
Voorvering: Magnesium Kreidler telescoopvork, hydraulisch gedempt, veerweg 65 mm
Achtervering: Gas-hydraulisch gedempte veerelementen, instelbaar, veerweg 55 mm
Voorwiel: 3 spaaks magnesiumwiel, schijfrem Ø210 mm, voorband 2.00x18"
Achterwiel: 6 spaaks magnesiumwiel met kettingwielschokdemper, schijfrem Ø190 mm, achterband 2.25x18"
Opbouw: Tank, zitje en stroomlijn van glasvezel versterkt polyester
Gewicht: rijklaar ca. 55 kg
Toebehoren: Kettingtandwielen 14t -16t (motor), 35t - 45t (achterwiel)
De machine wordt rijklaar afgeleverd.

Afbeelding


gegevens van het motorblok
Vermogen: 12 kw (16,5pk) bij 16.000 tpm
  • watergekoelde cylinder met 4 spoelkanalen
  • gesmede zuiger met 1 L zuigerveer
  • watergekoelde cylinderkop (compressieverhouding 1 : 15)
  • volle krukas
  • roterend inlaatsysteem
  • radiateur en electrische waterpomp
  • Kröber electronische ontsteking
  • gedempte expansie-uitlaat
  • droge koppeling met 6 aluminium platen
  • rechte vertanding voor de primaire overbrenging, verhouding 3,7:1
  • klauwgeschakelde 6 versnellingsbak, nieuwe binnenschakeling in de verhoudingen 2,33 - 1,76 - 1,46 - 1,27 - 1,14 - 1,07 : 1
  • kettingtandwielen 13, 14, 15 en 16t
De prijs van dit geheel complete motorblok: Hfl. 4232,80 excl. BTW Hfl. 4994,70 incl. BTW

versnellingbak en koppeling

Voor degenen, die momenteel met de huidige racekits rijden, is een
klauwgeschakelde 6 versnellingsbak leverbaar met de bekende buiten schakeling
Deze versnellingsbak past in de standaard RS en kitcarters.

Tevens is hiervoor een droge koppeling met 6 aluminium platen leverbaar. De koppeling wordt compleet met rechte vertanding van de primaire overbrenging geleverd, in de verhouding 4,13 : 1

De versnellingsbak heeft de volgende verhoudingen:
2,18 - 1,68 - 1,38 - 1,17 - 1,04 - 0,96 : 1

Tevens is bij de versnellingsbak een extra eerste versnelling bijgeleverd (verhouding 2,33 : 1), die uitwisselbaar is met de gemonteerde eerste versnelling.

Afbeelding


De versnellingsbakken en koppelingen worden afzonderlijk geleverd.
De prijs van de complete 6 versnellingsbak: Fl. 1950,-- excl. BTW, Fl. 2301,-- incl. BTW
De prijs van de complete koppeling:Fl. 680,20 excl. BTW, Fl. 802,65 incl. BTW


Afbeelding




Meer informatie:

Overzicht wegrace artikelen


Van Veen: Fabrieks-replica's voor privécoureurs (1978)

Artikel gescand door Hans (hamol52)
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2008, 07:50

Mooi artikel. Ik heb het ook thuis met een speiciale herrinering. Namelijk verkregen op de Van Veen stand op de RAI in Amsterdam.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler Arthur
Berichten: 1254
Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Kreidler Arthur » 12 nov 2008, 08:23

Mooi hoor Maarten!!!!
Konden we ze nog maar kopen voor de bedragen die op de brocure staan....
Dan kocht ik er gelijk 2 :!:

Gtzz Arthur

Theo
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 feb 2007, 20:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Theo » 12 nov 2008, 10:48

Prachtig stukje nostalgie :clap
Smering 1:15 #-o

Theo
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 feb 2007, 20:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Theo » 12 nov 2008, 10:50

Theo schreef:Prachtig stukje nostalgie :clap
Smering 1:15 #-o
1:20 :oops:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#6 Bericht door TonK » 12 nov 2008, 10:53

Theo schreef:
Theo schreef:Prachtig stukje nostalgie :clap
Smering 1:15 #-o
1:20 :oops:
Dat was nodig om het big-end lager heel te houden.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door marinus » 12 nov 2008, 12:34

Zelf rijd ik ook 1:20, Theove en ook mijn zoon rijd 1:20.

Boven de 13.500 zeker aan te bevelen om de boel wat langer heel te houden.

Marinus
:internetbrommer

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#8 Bericht door hermanp » 12 nov 2008, 12:38

Hoe vet smeren de mensen die momenteel een (replica)racer hebben? Of de cupracers? Ik dacht dat het tegenwoordig met 1:35-40 ook wel genoeg was, zelfs met die extreme toerentallen.
Trouwens wel mooi om al die prijzen te zien. Thuis heb ik nog een prijslijst van een paar jaar eerder, toen was het nog een stukje goedkoper om te racen.

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door RicM » 12 nov 2008, 12:50

hermanp schreef:Hoe vet smeren de mensen die momenteel een (replica)racer hebben? Of de cupracers? Ik dacht dat het tegenwoordig met 1:35-40 ook wel genoeg was, zelfs met die extreme toerentallen.
Trouwens wel mooi om al die prijzen te zien. Thuis heb ik nog een prijslijst van een paar jaar eerder, toen was het nog een stukje goedkoper om te racen.
Onze expi-machine wordt 1:40 gesmeerd met Agip volsyntheet...
En dat is ruim voldoende!!
Straatgebruik? Gewoon lekker 1:50 smeren met een goede olie.

De olie die wij gebruiken is behoorlijk kleverig. Als ik na de wedstrijd de cilinder eraf haal dan druipt het big-end lager gewoon van de olie. Zit er zelfs aan te denken om 1:45 te proberen...

Welke olie werd er in die dagen gebruikt?? Ze zullen toen ook wel getest hebben met minder olie. 1:20 vind ik nogal heel erg vet, dat kost serieus vermogen denk ik.... ?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#10 Bericht door TonK » 12 nov 2008, 13:29

Shell Racing M of Castrol R, olie op ricinus basis.

De circuits waar we reden waren wel een stukje langer dan een SOBW baantje, soms 14 km aan één stuk op toptoerental.

Het zal wel meevallen wat vermogensverlies betreft, iedereen heeft tegenwoordig een testbank dus dat is snel te bepalen.

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 67 keren

#11 Bericht door Helmantel » 12 nov 2008, 14:50

Kreidler Arthur schreef:Mooi hoor Maarten!!!!
Konden we ze nog maar kopen voor de bedragen die op de brocure staan....
Dan kocht ik er gelijk 2 :!:

Gtzz Arthur
Hoewel goedkoop vergeleken met wat het tegenwoordig kost, moest een versnellingsbak toch 2300 gulden kosten, oftewel een dikke duizend Euro. Da's niet zo heel veel goedkoper dan de 6 bakken die De Jager tegenwoordig aanbiedt.

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#12 Bericht door azzink » 12 nov 2008, 15:17

Dat zijn ook heel andere versnellingsbakken, dit zij close ratio bakken met speciale bakverhoudingen die specifiek voor gp racers zijn. En bij een de jager mis je dan nog de schakelvorken etc, dit zal wel echt een geheel complete bak zijn.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#13 Bericht door TonK » 12 nov 2008, 16:00

Dat is juist, een complete bak.

Het maakt wat prijs betreft niets uit welke verhoudingen er toegepast worden.

Overigens heeft het geen zin om op die wijze prijzen te vergelijken, één Euro nu zal ongeveer 0,75 Gulden van toen zijn.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

#14 Bericht door Eifelyeti » 12 nov 2008, 16:03

8) Made in W. Germany :clap

groetjes,

Roman

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#15 Bericht door TonK » 12 nov 2008, 16:10

Op een haar na E. Germany :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#16 Bericht door dijk » 12 nov 2008, 16:15

en de tandwielen draaien op naaldlagers van een gp bak :wink:

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

#17 Bericht door Eifelyeti » 12 nov 2008, 17:22

TonK schreef:Op een haar na E. Germany :wink:

jaep :lol:

Roman

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door RicM » 12 nov 2008, 17:47

TonK schreef:Shell Racing M of Castrol R, olie op ricinus basis.

De circuits waar we reden waren wel een stukje langer dan een SOBW baantje, soms 14 km aan één stuk op toptoerental.

Het zal wel meevallen wat vermogensverlies betreft, iedereen heeft tegenwoordig een testbank dus dat is snel te bepalen.
Ja dan moet je wel maatregelen gaan nemen ja :P

Ben toch wel benieuwd hoeveel machines er in die dagen vastgelopen zijn. 14KM volgas rechtdoor... Dat veroorzaakt toch wel behoorlijk wat warmte hier en daar...

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#19 Bericht door TonK » 12 nov 2008, 17:58

Hoho, niet bepaald rechtdoor hoor, op de oren door de bochten, de vodden aan de banden.

Viel wel mee met het aantal vastlopers, vaak meer afvallers dan uitvallers.

Koelt goed met die snelheden, Jan ging me met 204 km/h voorbij, ben maar niet afgestapt, doet pijn bij 185 km/h.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#20 Bericht door Michiel » 12 nov 2008, 18:48

over wegracers uit die tijd en veel smeren gesproken;
ik heb zo'n boekje; "Kies uw motor" uit 1976, daar staan ook produktieracers in.
Bij de Yamaha TZ racers (250, 350 en 750) staat dat je 1:15 moet smeren. De HD 250 en 350 racers zouden 1:20 gesmeerd moeten worden. Misschien gaat de fabrikant ook wel aan de veilige kant zitten qua opgave van de mengverhouding.

grt

Michiel

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door marinus » 12 nov 2008, 18:50

Als je met de Zoetermeerse en Haagse bluffers op weg gaat kom je al snel op de snelweg terecht en dan is het ook wel lang aanhouden, de 50cc. van mij draait dan op een haar na 14.500 rmp., het zal bij mij gewoon de angst zijn waarom ik zo rijk smeer. :roll:
Ik weet het, hoe schraler hoe beter hij draait. :wink:
Maar hij doet het goed en met een NKG no.10 bijft hij toch mooi schoon
Toen mijn zoon nog 70 km. reed smeerde ik 1:70 met een moderne olie.
(Rock oil gold cross olie)
Rij voor het eerste jaar Kreidler dus is het voor mij ook zoeken en bovendien ben ik er 30 jaar tussen uit geweest en weet dus niet wat de moderne smeermiddelen kunnen. :?:

:internetbrommer

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 67 keren

#22 Bericht door Helmantel » 12 nov 2008, 19:04

TonK schreef:Dat is juist, een complete bak.

Het maakt wat prijs betreft niets uit welke verhoudingen er toegepast worden.

Overigens heeft het geen zin om op die wijze prijzen te vergelijken, één Euro nu zal ongeveer 0,75 Gulden van toen zijn.
Dat bedoelde ik er ook eigenlijk mee te zeggen. Zelfs nu is 1100 Euro niet echt spotgoedkoop. Dertig jaar geleden moet het helemaal een hoop geld geweest zijn.

Maar goed, het ging natuurlijk ook om professioneel race spul, niet om brommeraccesoires. In verhouding met de totaalkosten van een seizoen racen zal ook toen 2300 gulden niet zo veel zijn geweest.

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 944
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

#23 Bericht door rene albers 2takt » 12 nov 2008, 19:35

motul 800 is hele goede olie voor bij de benzine

dan 1:50 smeren is altijd goed :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#24 Bericht door Lieuw » 12 nov 2008, 19:56

azzink schreef:Dat zijn ook heel andere versnellingsbakken, dit zij close ratio bakken met speciale bakverhoudingen die specifiek voor gp racers zijn. En bij een de jager mis je dan nog de schakelvorken etc, dit zal wel echt een geheel complete bak zijn.
Bij ons krijg je ook een complete bak, en wat betreft de overbrengingen er worden op het moment ook bakken met de overbrengingen ala GP gemaakt.

M.v.g. Alexander de Jager

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door tet » 12 nov 2008, 20:39

RicM schreef:
hermanp schreef:Hoe vet smeren de mensen die momenteel een (replica)racer hebben? Of de cupracers? Ik dacht dat het tegenwoordig met 1:35-40 ook wel genoeg was, zelfs met die extreme toerentallen.
Trouwens wel mooi om al die prijzen te zien. Thuis heb ik nog een prijslijst van een paar jaar eerder, toen was het nog een stukje goedkoper om te racen.
Onze expi-machine wordt 1:40 gesmeerd met Agip volsyntheet...
En dat is ruim voldoende!!
Straatgebruik? Gewoon lekker 1:50 smeren met een goede olie.

De olie die wij gebruiken is behoorlijk kleverig. Als ik na de wedstrijd de cilinder eraf haal dan druipt het big-end lager gewoon van de olie. Zit er zelfs aan te denken om 1:45 te proberen...

Welke olie werd er in die dagen gebruikt?? Ze zullen toen ook wel getest hebben met minder olie. 1:20 vind ik nogal heel erg vet, dat kost serieus vermogen denk ik.... ?
ik smeer mijn racer 1:25 castrol R,bevalt prima.
bij schraler smeren nog nooit vermogenswinst geboekt.
waar het vermogen uitkomt is de benzine/lucht verhouding,niet de olie.
wil je meer vermogen?......zien dat er meer mengsel in komt.
ik vind het,,veiliger,,om vet te smeren,heb nog nooit gehoord van een vastloper omdat er te vet gesmeerd was :lol:
rene

Plaats reactie