2006, De dubbele Rittberger
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
1 naar boven en de rest naar onder is vrijwel standaard op alle race motoren op een paar uitzonderingen na maar dat is meestal de wens van de rijder , v Veen GP bak heeft het ook , bij mijn wegmotoren bouw ik het ook meteen andersom voor op het circuit....probeer je voet er maar een onder te krijgen in een bochtpax00l schreef:He TONKeven dit war was daar nou het voordeel van,het motorblok op zn kop,ik heb wel eens meer gekeken naar dat spul, ja dat de uit laat beter tot zn recht kom,en dat je rechts schakelt,en alles naar beneden,een 1 naar boven
GR LOUIS
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Herbert was nogal gecharmeerd van de Suzuki van Hans-Georg Anscheidt, dus bouwde hij het frame na en moest de uitlaat bovenlangs.
Hij schakelt wel links zoals je zien kunt op de foto, de schakelklok is links buiten het blok aangebracht.
Nu kan dat natuurlijk anders, ik heb jarenlang met de uitlaat bovenlangs gereden, zowel met rijwind- als watergekoelde cilinder.
Echter niet het motorblok maar de cilinder omgedraaid, hiervoor is vanzelfsprekend het krukascarter aangepast, de spoelkanalen staan dus ook "op hun kop".
Mijn voorkeur voor schakelen was één neer en de rest op, op een Hemeyla bak is dat standaard, bij het Kreidler GP blok heb ik de schakelrichting omgedraaid door het schakelpedaal "andersom" te monteren, de schakelstang loopt daarbij vanaf het blok gezien naar de bovenzijde van het pedaal.
Deze schakelvolgorde had mijn voorkeur i.v.m. sneller terugschakelen, je komt heel vaak op topsnelheid op een haakse bocht afvliegen waarbij de tijd om terug te schakelen erg kort is.
Je krijgt dan wel het probleem zoals Ed schrijft dat je in linker bochten niet kunt opschakelen maar dat komt niet vaak voor.
Hij schakelt wel links zoals je zien kunt op de foto, de schakelklok is links buiten het blok aangebracht.
Nu kan dat natuurlijk anders, ik heb jarenlang met de uitlaat bovenlangs gereden, zowel met rijwind- als watergekoelde cilinder.
Echter niet het motorblok maar de cilinder omgedraaid, hiervoor is vanzelfsprekend het krukascarter aangepast, de spoelkanalen staan dus ook "op hun kop".
Mijn voorkeur voor schakelen was één neer en de rest op, op een Hemeyla bak is dat standaard, bij het Kreidler GP blok heb ik de schakelrichting omgedraaid door het schakelpedaal "andersom" te monteren, de schakelstang loopt daarbij vanaf het blok gezien naar de bovenzijde van het pedaal.
Deze schakelvolgorde had mijn voorkeur i.v.m. sneller terugschakelen, je komt heel vaak op topsnelheid op een haakse bocht afvliegen waarbij de tijd om terug te schakelen erg kort is.
Je krijgt dan wel het probleem zoals Ed schrijft dat je in linker bochten niet kunt opschakelen maar dat komt niet vaak voor.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja wat ik altijd afvraag, waar om doe je zulke dingen als het geen pkjes opbreng dan kan je het beter laten,of je moet om werk verlegen zitten [kijk de ham vraag is wat levert het op]het is bewezen dat
uit laten onder benzine of zadels nadelig werk de koeling die een
uit laat moet hebben is er niet,benzine moet koel blijven maar hete lucht stijg,[misschien heb jij een andere mening]
GR LOUIS
uit laten onder benzine of zadels nadelig werk de koeling die een
uit laat moet hebben is er niet,benzine moet koel blijven maar hete lucht stijg,[misschien heb jij een andere mening]
GR LOUIS
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
De hoop en gedachte was dat het wel wat vermogen zou opleveren, volgens Jan Thiel door een betere afdichting van de uitlaatpoort tijdens de werkslag, en aangezien vermogenswinst altijd welkom was werd dat beetje werk er aan besteed.
Tijdens rijden is er voldoende stroming van (opgewarmde) lucht uit de radiateur daar zal de benzine niet warmer van geworden zijn.
Warmdraaien deed ik maar heel kort omdat met warm water gevuld werd.
Een redelijk (hoge) gelijkmatige temperatuur van de uitlaat is gunstig, afkoeling van het uitlaatgas is energieverlies
En er zat uiteraard een lekker laagje isolerende Castrolkool in die pijp.
Tijdens rijden is er voldoende stroming van (opgewarmde) lucht uit de radiateur daar zal de benzine niet warmer van geworden zijn.
Warmdraaien deed ik maar heel kort omdat met warm water gevuld werd.
Een redelijk (hoge) gelijkmatige temperatuur van de uitlaat is gunstig, afkoeling van het uitlaatgas is energieverlies
En er zat uiteraard een lekker laagje isolerende Castrolkool in die pijp.
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Omdat de werkzijde van de zuiger tijdens de arbeidsslag aan de uitlaatkant komt te liggen, neem ik aan?TonK schreef:De hoop en gedachte was dat het wel wat vermogen zou opleveren, volgens Jan Thiel door een betere afdichting van de uitlaatpoort tijdens de werkslag, en aangezien vermogenswinst altijd welkom was werd dat beetje werk er aan besteed.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja ja oke ik vond het altijd al raar.maar je doet het voor de pkjes te pakken,een kennis van ons werkte in japan bij de 500cc honda race afdeling,die deed niets anders dan cilinder koppen maken en testen ,hij zij daar kwam geen einde aan,ook weer voor meer pkjes , maaar dat is ook weer voor bij.
He TONK kan het zijn dat jij ook een racer heb staan in dat museum in LEXMOND ik zag een HEMEYLA [als ik het goed zag],grijs met blauw frame op de film die ik had
GR LOUIS
He TONK kan het zijn dat jij ook een racer heb staan in dat museum in LEXMOND ik zag een HEMEYLA [als ik het goed zag],grijs met blauw frame op de film die ik had
GR LOUIS
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja TONK toen ik daar was in LEXMOND toen zat er en klein jongetje op je racer en een man om hem vast te houden,een mooi ding joh, ik was uitgenodigd door de jukebox man die daar ook zit ,ik ben zn naam kwijt,met hem reden we ook bij O M S, ik ging voor een roal nord schakel wals om hem na te maken die heb ik toen te leen gehad ,ik ben je link geweest maar mooie machines joh ,he TONK zijn dat home made s ,ik bedoel frame blok kuip enz.
GR LOUIS
GR LOUIS
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren