Brommers bouwde hij om tot snelheidsmonsters
Bron: De Weekkrant, IJssel- en Lekstreek, 25 mrt 2011
Auteur: Paul Lange
Foto: Leendert van der Waal
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Cees van Dongen, het fenomeen van de nationale motorsportgeschiedenis, stopt met racen. De in Crooswijk geboren Capellenaar, die veertienmaal Nederlands kampioen is geweest en de meeste starts op de TT van Assen op zijn naam heeft staan, heeft gas terug moeten nemen wegens ziekte. Vorige week tijdens de viering van zijn 79e verjaardag maakte hij zijn afscheid van de motorsport bekend. Van Dongen heeft nog heel wat uitnodigingen uit geheel Europa op zak om dit jaar te komen rijden, samen met zijn vrienden Aalt Toersen en Jan de Vries, maar het gaat gewoon niet meer, zo vertelt hij.
Cees van Dongen, neemt gas terug.„Het gaat niet meer„.
Foto Leendert van der Waal
Cees van Dongen heeft in zijn lange carriére heel veel bewonderaars verworven. Niet alleen om zijn prestaties op de circuits, maar ook als mens is hij met zijn grappen altijd het middelpunt van de belangstelling. Dat er nooit over deze 'Motorpietjebell' een boek is verschenen is onbegrijpelijk, want als er een veel heeft meegemaakt tijdens de ontelbare wedstrijden in binnen- en buitenland, is hij dat wel geweest. Een carriére als voetballertje bij Nado Vooruitgang, wielrenner bij Apollo (hij won de 1e Ronde van Crooswijk bij de nieuwelingen, redactie) en de vele overwinningen op zijn razendsnelle twaalf versnellingen Kreidler 50cc, waaronder tal van Grand Prix en zijn 3e plek tijdens de WK in 1970, zijn slechts enkele paragrafen daarvoor. Op zijn 48ste werd hij nog Nederlands kampioen in de 125cc klasse.
Van Dongen is Lid van Verdienste van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en houder van de Hans de Beaufortbeker, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse motorwereld.
“Het zijn echter niet alleen de prestaties op de motorcircuits die Van Dongen tot zo'n bijzonder (sport)mens hebben gemaakt. Zijn enorme doorzettingsvermogen, een grotendeels zelf ontwikkelde technische vaardigheid en de wil om collega's te helpen maakte van hem een groot motorsportambassadeur„, aldus de KNMV.
Stoppen met de motorsport betekent niet dat Van Dongen geen schroevendraaiers, inbus- of steeksleutels meer ter hand neemt. In zijn garage heeft hij een werkbank gemaakt zodat hij zittend kan blijven knutselen aan zijn supersnelle tweewielers. Zijn hobby is nog steeds om van oude vehikels racemonsters te maken.
“We hebben veel meegemaakt tijdens de wedstrijden in het verleden, zoals een dominee op Hemelvaartsdag die uit protest spijkers en punaises op het circuit strooide. En in België, toen er een helikopter tijdens de start verscheen en alle wc's, compleet met bezoekers, omwaaide. Of die keer toen we de eerste bocht uitkwamen van een stratencircuit en daar, op het parcours, een Belg op zijn gemak zijn auto stond te wassen. Ja, die dingen gebeurden„. Van Dongen lacht smakelijk als hij vertelt.
Toen Cees van Dongen in 1980 in Assen stopte met officiële wedstrijden (dan is hij al 50 jaar) ging hij met zijn team 'Golden 50cc Racing Riders' het demonstratiecircuit in. Door zijn vroegere prestaties was hij een geziene gast en konden de bezoekers genieten van zijn stuurmanskunst en de snelheid waarmee hij door de bochten vloog. De laatste keer was vorig jaar september op het circuit van Frohburg (Duitsland).
“Het regende pijpenstelen. Omdat ik mijn been niet meer over de motor kreeg, moest ik bij de start geholpen worden. Ik vertrok als laatste in deze race. Het werd in de stromende regen een grote inhaalrace en ik eindigde uiteindelijk als tiende. Met pijn in mijn hart, maar vooral in mijn been moet ik stoppen.„
- Artikel gescand door Arnoud (arnoudboy1).
- Artikel geplaatst door Maarten.
- © 2011 www.kreidler.nl.
Meer wegrace/motorsport artikelen:
Overzicht Wegrace/Motorsport Artikelen