1979, Van Veen steunt jong talent

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

1979, Van Veen steunt jong talent

#1 Bericht door Maarten » 25 apr 2019, 07:01

Van Veen steunt jong talent (1979)


Afbeelding


Van Veen steunt jong talent

Foto: Hans Spaan, de coureur die met ingang van dit seizoen door Van Veen zal worden gecoacht, krijgt hier een duwtje van Marti van Gaaien onder het toeziend oog van tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries, die zijn carrière op dezelfde manier begon.

Kreidler-importeur Van Veen zal dit seizoen een veelbelovende jonge 50 cc-coureur gaan begeleiden en technisch steunen. De bedoeling is, dat deze rijder in het seizoen 1979 in de klasse 50 cc nationaal zal uitkomen met als doelstelling het behalen van een plaats bij de acht snelste rijders in deze klasse, wat voor 1980 recht geeft op een internationaal start-bewijs. In 1980 zal vervolgens worden deelgenomen aan de kampioensraces, aan de grote internationale wedstrijden in Nederland, en zo mogelijk aan de TT in Assen. „We streven ernaar dat onze beschermeling zich zodanig ontwikkelt, dat hij op den duur als Nederlandse coureur deel kan gaan uitmaken van ons fabrieksteam, waarin op dit ogenblik Eugenio Lazzarini de enige rijder is", aldus Van Veen-woordvoerder Peter Beszelsen. „Wij zijn van mening dat er enorm veel potentieel talent rondloopt. Maar het is god-geklaagd, hoe weinig er aan gedaan wordt. En daarin willen wij verandering brengen. De rijder van onze keuze zal dit jaar technisch gecoacht worden door Nico Polane, terwijl ex-wereldkampioen Jan de Vries vanuit de ontwikkelingsafdeling zonodig zal adviseren".

Eindselektie op Zolder

Van Veen-mensen hebben in de loop van 1978 ais het ware een talentenjacht gehouden, waaruit tenslotte een vijftal jongelui werden geselekteerd. Uit dit vijftal zou via een eindselektie op het circuit van Zolder één coureur worden gekozen, die door Van Veen zal worden gesteund. De proefritten op Zolder leverden echter niet één, maar twee kandidaten op. Op de eerste plaats is dat Hans Spaan, een twintigjarige motormonteur uit Castricum, die halverwege het afgelopen seizoen bij de NMB begon te racen en een derde, een tweede en twee eerste plaatsen behaalde, wat hem in de eindstand een elfde plaats opleverde. Dat Hans reeds eerder op een racer had gezeten, bleek op Zolder al in de eerste ronde toen hij een fikse voorsprong nam op Jan de Vries die met een Yamaha XS 500 de aspirant-coureurs volgde om hun vaardigheden te kunnen beoordelen. De tweede uitverkorene werd de veertienjarige Marti van Gaalen uit Den Haag die al vanaf zijn achtste jaar motorrijdt en bovendien al het sleutelwerk zelf verricht. Marti had nog nooit op een racemotor gezeten, maar ging dadelijk zo enthousiast op pad, dat Jan de Vries al in de eerste bocht naast hem kwam rijden om te beduiden, dat hel best iets langzamer mocht. „In die eerste ronde maakte hij een paar flinke fouten", aldus de ex-wereldkampioen. „Maar hij leerde bijzonder vlug; na die verkenningsronde ging er niets meer verkeerd". Bovendien behaalde Marti, die momenteel 1.65 meter groot is en slechts 46,5 kg weegt, van alle kandidaten de hoogste topsnelheid. Vanwege zijn leeftijd zal hij echter in 1979 nog niet in wedstrijden kunnen uitkomen. „Maar we houden hem in de gaten', aldus de Van Veen-ploeg. De snelste rondetijd kwam uiteraard op naam van de al ervaren Hans Spaan, maar iemand die eveneens een goede indruk achterliet, was Jos van Dongen, de 18-jarige zoon van veelvoudig Nederlands kampioen Cees. Jos had evenals Marti nog nooit in het zadel van een racer gezeten, maar uit de alsmaar beter wordende rondetijden bleek duidelijk dat hij het talent van zijn vader heeft geërfd. Slechts zijn lichaamsbouw die voor een 50 cc-coureur aan de forse kant is, weerhield Van Veen-mensen ervan, hem als kandidaat te kiezen.

Herhaalt de geschiedenis zich?

Het lijkt misschien vreemd om een coureur te kiezen uit een aantal jongens, waarvan de meesten nog geen enkele wegrace-ervaring hebben. Maar dat een dergelijke aanpak resultaten kan opleveren, is in het verleden wel gebleken. In 1964 besloot de Kreidlerfabriek te stoppen met racen. Twee fabrieksracers werden ter beschikking gesteld van de Nederlandse Kreidler-importeur Van Veen, en deze riep via een advertentie kandidaten op om de machines te berijden. De eisen die gesteld werden, waren een lengte van niet meer dan 1.65 m en een gewicht van maximaal 60 kg. De twee kandidaten die toentertijd werden uitgekozen. beschikten wel over grasbaan-ervaring, maar hadden geen van beiden ooit op een wegracer gezeten. Hun namen: Jan de Vries en Aalt Toersen. Het resultaat: Aalt Toersen moest in 1969 met één punt verschil de wereldtitel aan Angel Nieto laten; Jan de Vries werd in 1971 de eerste wereldkampioen in de geschiedenis van de Nederlandse motorsport en veroverde in 1973 opnieuw de wereldtitel. Zal de geschiedenis zich herhalen met Hans Spaan en Marti van Gaalen? De tijd zal het leren....

Plaats reactie