1981, "Van Veen" verdwijnt van de kuip van de wegracers

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1981, "Van Veen" verdwijnt van de kuip van de wegracers

#1 Bericht door Maarten » 27 apr 2019, 17:56

"Van Veen" verdwijnt van de kuip van de wegracers (1981)


Afbeelding

In 1981 verdween de naam „Van Veen" van de kuip van de Kreidler fabrieksracers. Daarmee kwam een eind aan een roemruchte periode uit de Nederlandse wegracerij. De fabriek in Duderstad (vlak bij de Oostduitse grens) werd gesloten en de raceafdeling verhuisde naar de werkplaats van tuner Herbert Rittberger. Bovendien ging de firma Kreidler in andere handen over.

Ondanks alle wisselingen bleef het racingteam bestaan. Door het vertrek van Tormo en het geld van Krauser werd Stefan Dörflinger kopman voor het Duitse merk. De Zwitser werd bijgestaan door Hagen Klein. Voor de aanvang van het seizoen leek Dörflinger de beste papieren voor de wereldtitel te hebben, het zou echter anders lopen. De machine was snel genoeg. Dat werd door de concurrentie beaamd, maar ondanks zijn vele jaren ervaring was Stefan niet tegen de druk van het favoriet zijn opgewassen. Een val in Assen maakte aan al zijn illusies een eind.

Ondanks het feit dat de nieuw benoemde teammanager Hans Georg Anscheidt (oud-fabrieksrijder voor Kreidler en drievoudig 50 cc wereldkampioen, maar dan op Suzuki) Henk van Kessel en Rainer Kunz op een fabrieksmachine zette, greep men ook naast de merkentitel. Voor 1982 zal Rittberger verder borduren op de beproefde Kreidler motor. De watergekoelde tweetakt ééncilinder heeft een boring van 40 en een slag van 39,7 mm.

Aan de linkerkant zit de roterende inlaat, die gevoed wordt door een 28 mm Mikuni carburateur. Rechts zitten de Kröber ontsteking en de droge koppeling. Ten aanzien van de '80er modellen werd alleen de stroomlijn gewijzigd. Het ruggegraat-vakwerkframe bleef. Op aandringen van Dörflinger, die niet erg over de stuurkwaliteiten van de machine te spreken was, werden er bij Nico Bakker frames besteld. Deze werden tot op heden echter nog niet ingezet. Het vermogen zal iets meer dan 19 pk (14 kW) bij 16.000 tpm bedragen. Omdat de 50 cc klasse na 1983 van het Grand Prix toneel zal verdwijnen, staat de technische ontwikkeling op een laag pitje. De beste vooruitgang wist men bij Kreidler te boeken door voor 1982 Ricardo Tormo als kopman te contracteren.

Na het verdwijnen van de 50 cc klasse wil de Westduitse firma zich gooien op de nieuw te vormen 80 cc klasse.

Plaats reactie