1974, Angel Nieto nog steeds zonder contract

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1974, Angel Nieto nog steeds zonder contract

#1 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 21:00

Angel Nieto nog steeds zonder contract (1974)

Bron: Moto 73, No. 6, 22-03-1974
Tekst en foto's: Jaime Alquersuari

Scan: peter G


Afbeelding

Foto: Het beeld in 1973: Nieto op de 125 cc Morbidelli-twin.

Wat zal het worden in 1974?

Angel Nieto nog steeds zonder contract

Met nog twee maanden te gaan voordat het seizoen 1974 van start gaat, wilden we graag een interview hebben met Nieto, maar hij is nooit makkelijk te vinden. Hij is namelijk een even-goed zakenman als rijder en hij blijft nooit lang in zijn woonplaats Madrid, waar hij een garagebedrijf heeft met zijn broer en zwager.
Gelukkig wist ik hem op te sporen, juist nadat in Spaanse racekringen een sensationeel nieuwtje explodeerde: Juan, Nieto's persoonlijke mecanicien, die met hem mee gegaan was naar Morbidelli, had het ltaliaanse merk de rug toegekeerd en was eind januari teruggekeerd bij Derbi. Maar waarom?
Er is niets zeker, maar men mag veronderstellen, dat hij zich niet kon verenigen met de plannen die Giancarlo Morbidelli voor het komende seizoen koesterde en volgens de geruchten, wilde hij niet langer zijn tijd of die van Nieto verspillen aan experimentele projecten.
Het is inmiddels bekend, dat Jorg Möller, de chef-constructeur van Van Veen en de man die de fabuleuze Kreidlers voor Jan de Vries construeerde, thans gecontracteerd is door Morbidelli voor een bedrag van f 90.000,-- om dit jaar de Morbidelli's snel te maken.
En terwijl Nieto wachtte op de komst van Möller om voor hem de problemen met de Morbidelli twins op te lossen, verliet Juan, Nieto's monteur en persoonlijke vriend, de fabriek in Pesaro omdat hij het niet eens kon zijn met de ideeën zoals die uitgevoerd zullen gaan worden. Wat steekt daar achter ?
Wij spoorden Nieto op in zijn favoriete hotel in Barcelona. Na wat „snelle’' praat over en weer gingen wij gezamenlijk (mijn vriend Benjamin Grau, de Spaanse 50 cc kampioen, was ook van de partij) een hapje eten in de International Nautical Club in Barcelona, waar ik als interviewer aan Nieto in een ongedwongen sfeer wat vragen stelde.

J.A.: Angel, heb je al een contract getekend bij Morbidelli?
A.N.: Nog niet, Dit jaar wil ik de dingen goed doen. Wat vorig jaar gebeurde kan én mag niet meer voorkomen. Ik ben 5-voudig wereldkampioen en dus wil ik een goede machine, waarmee ik die reputatie opnieuw kan waarmaken,

J.A.: Wat was er aan de hand met Juan bij Morbidelli?
A.N.: Ik weet het niet, ik veronderstel dat men het niet eens kon worden over bepaalde zaken.

J.A.: Is Jorg Möller al bij Morbidelli?
A.N.: Ja, hij werkt momenteel al aan de machines.

J.A.: In welke klassen zal je starten ?
A.N.: Als de 125 cc-er naar tevredenheid loopt, zal ik me alleen op deze klasse concentreren. Ik zou graag ook een 50 cc Morbidelli hebben gehad, maar Möller heeft een overeenkomst met Van Veen geen 50 cc Morbidelli te bouwen.

J.A.: Wanneer denk je te tekenen ?
A.N.: Pas als de fiets gelijkwaardig is aan de concurrerende Yams, dàn en geen seconde eerder! Dit jaar wil ik de bèste machine, zo niet, dan zal ik geen deel uit maken van het „Continental Circus’.

J.A.: Zou je in dat geval terug gaan naar Derbi?
A.N.: Ik ben er van overtuigd, dat ik met de 125 cc Derbi de wereldtitel had kunnen behouden, maar vanzelfsprekend wil ik Derbi niet dwingen. Als ik Morbidelli afwijs, dan zal ik zeker naar Derbi toe stappen en hen vragen opnieuw te gaan racen, maar weigeren zij, dan zal ik zeker niet aan blijven dringen.
Tenslotte weet een fabriek beter dan wie ook, waarmee hun belangen het meest gebaat zijn.

Dus dit zijn de feiten: aan het eind van februari, heeft Angel Nieto nog steeds geen zekerheid of hij zal racen of niet in 1974.
Wat zal het worden? Derbi of Morbidelli? Persoonlijk zou ik dolgraag de fabriek uit het Spaanse Mollet del Valles weer terug willen zien in de GP-racerij, maar de werkelijkheid maakt een come-back hoogst onwaarschijnlijk. Bij Derbi werkt men momenteel keihard aan de vergroting van de produktiecapaciteit in de middelzware klasse. Evenmin is het een geheim, dat Derbi momenteel 125 cc produktie-racers aan het bouwen is met een geclaimd vermogen van 35 pk en dat er verder watergekoelde kits ontwikkeld worden voor de 18,5 pk 50 cc produktieracers.
Neen, het zou bijna een wonder zijn als Derbi besloot om Nieto weer te gaan steunen.
Angel Nieto is een strijdlustige, dappere rijder van absolute wereldklasse, een echte winnaar en één van de weinigen die geschiedenis geschreven heeft in dit tijdperk van de moderne Grand Prix-racerij.


Afbeelding

Tesamen met Derbi bereikte hij meer dan waarvan de meeste wegrenners ooit durven dromen: niet minder dan 5 wereldkampioenschappen!
Maar 1973 was een nachtmerrie in de carrière van de meest controversiële rijder in de lichtere inhoudsklassen. Na afloop van het seizoen 1972 trok Derbi, die niets meer te winnen had maar alles te verliezen, zich terug uit de wegracerij na een seizoen waarin men bloed, zweet en tranen moest vergieten om de wereldtitels in de 50 en 125 cc klasse in Spaanse handen te houden.
Jan de Vries en de ultra snelle Van Veen-Kreidlers stuwden Nieto naar de limiet van zijn kunnen, soms zelfs daar over heen en in de gedenkwaardige race aan het eind van ‘72 op het Montjuich circuit in Barcelona stond de naald van de toerenteller meer in het rode toerengebied dan er tegen aan! Jan de Vries had zich in de jaren daarvoor, dankzij zijn ijzeren wil, ontwikkeld tot een echte prijsvechter, een gevaarlijke kandidaat voor de titel en een volleerd rijder in de letterlijke zin van het woord. Gelijktijdig ontwikkelden de Van Veen-Kreidlers zich meer en meer tot technische juweeltjes, die thans tot de absoluut snelste vijftigers ter wereld gerekend mogen worden.

Foto: Onze correspondent Jaime Alquersuari in gesprek met Nieto.

In de 125 cc klasse werd Angel Nieto en Derbi al evenmin tijd om adem te halen gegund. In het begin van het seizoen werden zij achtervolgd door de veel betreurde Gilberto Parlotti, en na Parlotti's dood in de TT op het eiland Man, door de opkomende Chas Mortimer, terwijl aan het eind van het seizoen de superster’ van Yamaha-troef Kent Andersson begon te schijnen.
Het was ongetwijfeld een enorme opgave voor een klein familiebedrijf als Derbi om met twee tegenstanders van het formaat van Van Veen-Kreidler en Yamaha geconfronteerd te worden.
De Vries-Van Veen en Andersson-Yamaha. Halfweg het 1972-seizoen stond zowat de gehele fabriek telkenmale in angstige afwachting van de verrichtingen van Nieto; bijna elke werknemer had er onrustige nachten door en meermalen kwamen de lopende banden van de standaard motorfietsen (die uiteindelijk toch voor de noodzakelijke winst moesten zorgen) tot stilstand, omdat er vakmensen ingezet moesten worden om Nieto nog op tijd aan nieuwe onderdelen voor de rode fabrieksracers te kunnen helpen.
Het zou te ver voeren om alle wijzigingen op te sommen, die Nieto's Derbi’s in de loop van het 1972-seizoen ondergingen om de machines aan de top te kunnen houden, maar ik kan u verzekeren dat het er heel wat waren: complete nieuwe versnellingsbakken en nieuwe cilinders gingen binnen een maand van het tekenbord naar de circuits …!
Meer dan 50 man sterk was soms het team dat werkte aan het veroveren van de wereldtitels!
En uiteindelijk werden ze in de laatste GP in Barcelona ook gewonnen, maar Jan de Vries beëindigde het seizoen in een betere vorm dan ooit en wat Kent Andersson betreft, van hem had een week later het nieuwe seizoen al weer mogen beginnen. Logischerwijze had een familiebedrijf als Derbi weinig interesse zich op deze basis nogmaals aan een jaar van intense inspanningen bloot te stellen en dat niet alleen, maar ook aan produktieverliezen en grote financiële investeringen.
En dus besloot Derbi aan het eind van het seizoen '72 de slanke, vuurrode racers terug te trekken uit de GP-racerij.
Voor een prof als Angel Nieto, een knaap die bovendien helemaal gek is van racen, was dit begrijpelijke besluit een moeilijke zaak, maar met zijn capaciteiten was er snel een nieuwe baas gevonden. Hij tekende een contract met Morbidelli en het 1973-seizoen begon. Wel, de rest van het verhaal is bekend, is het niet?
Pech en nog eens pech. De machine was slechts zelden bij de snelste finishers te vinden en meermalen maakte Angel Nieto dankzij mechanische mankementen kennis met het asfalt.
Met elke wedstrijd werd de moraal van de 5-voudig wereldkampioen verder ondermijnd, totdat Angel het uiteindelijk welletjes vond! Tot hier en niet verder!
Na de ervaringen van 1973 lijkt het eerder aannemelijk dat Angel Nieto in 1974 naar de wereldkampioenschappen zal gaan als .... toeschouwer!


Foto: De toppers uit de 125 cc in 1972: Mortimer, de betreurde Parlotti, Nieto, Jonsson en Andersson.

Foto: Komt deze tijd terug? Nieto met het Derbi-team.

Plaats reactie