1972, Jan de Vries na winst GP van Zweden weer aan de leiding

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9764
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1972, Jan de Vries na winst GP van Zweden weer aan de leiding

#1 Bericht door Maarten » 24 mei 2019, 21:10

Jan de Vries na winst GP van Zweden weer aan de leiding (1972)


Bron: Motor, Nr. 30, 28-07-1972
Tekst: Coen Verburg
Foto's: Frans Hesselmans e.a.

Scan: peter G


Jan de Vries won G.P. van Zweden


Afbeelding


Grand Prix Zweden: Jan de Vries weer aan de leiding


Afbeelding


Zo ongelooflijk hard knokten Jan de Vries en Angel Nieto op het circuit van Anderstorp — de Scandinavian Raceway — om de vitale wereldkampioenschapspunten, dat Jan de Vries na afloop aan Eef Brouwers van het Studio Sport team verklaarde: „Elke bocht gingen we driftend door. Dat moest wel fout gaan voor een van ons beiden!”

Angel Nieto was in de training een fractie sneller geweest, om precies te zijn 16/100-ste seconde. Theo Timmer bezette de derde plaats met een kleine 5 seconden verschil.
Kunz stond op de vierde plaats, terwijl Teunis Ramaker, die door Van Veen aangetrokken werd om Jan de Vries te steunen, op de vijfde startplaats stond.

Niet minder dan 42 deelnemers stormden bij de 50 cc start op de eerste bocht af. Angel Nieto probeerde direct een gat te slaan op het 4 km lange stuurcircuit van Anderstorp, maar in iets meer dan een ronde zat Jan de Vries al aan zijn wiel en ging hem in de tweede ronde zelfs op superieure wijze
voorbij. Angel beantwoordde de aanval door in de slipstream te kruipen, waarna een adembenemend duel begon. Teunis Ramaker had eveneens een goede start, maar tegen het geweld aan de kop kon hij niet op. Jos Schurgers reed dit jaar ook weer voor het eerst een 50 cc race en wel op de privé Kreidler van Ramaker. Theo Timmer en Jan Bruins hadden bij de start weinig geluk, want beiden moesten zich na een slechte start door het veld naar voren worstelen, wat zij op voortreffelijke wijze deden. Theo wist de achterstand uiteindelijk beperkt te houden tot anderhalve minuut, waarmee hij zich toch 24 seconden sneller toonde dan de Spaanse Derbi rijder Juan Parés, die op het laatste ogenblik de start overnam van Benjamin Grau, die in de training gevallen was.

Het duel aan de kop eindigde abrupt in de 11e ronde toen Nieto komend van het rechte eind te snel een linkerbocht wilde insteken, een voetje op de weg moest zetten en de controle over zijn Derbi verloor.
Jan de Vries zag zijn concurrent vlak voor zijn wielen vallen, maar kon er zonder problemen langs schieten om de race vervolgens in de resterende vier ronden te consolideren.


Foto's:
Boven: Jan de Vries juichend over de finish, terwijl de uitgevallen Jos Schurgers lachend toekijkt, Links-
Onder: Jan vertelt zijn duel aan het Studio Sport team.
Rechtsonder: Een mooie 5e plaats voor Jos Schurgers in de 125 cc race.


Afbeelding


Foto's:
Links: Pasolini in duel met Braun in de 350 cc race.
Onder: Tony Jefferies liet zien wat plat gaan is in de Formule 750 race, welke gewonnen werd door Kent Andersson op een 350 Yamaha (foto rechts).

Evenals vorig jaar zal de beslissing in Spanje vallen. Jan de Vries voert met 69 punten tegen 66 punten voor Nieto de ranglijst voor het wereldkampioenschap aan. Uit een analyse van de behaalde resultaten blijkt, dat beiden moeten winnen om zich zeker te weten van de titel.
Jan's taak is om Nieto in Barcelona van de overwinning af te houden.
Wint deze namelijk in Spanje en wordt Jan tweede, dan staan beiden zowel wat het bruto als het netto totaal betreft gelijk, beiden hebben dan precies evenveel eerste en tweede plaatsen, waarna het resultaat van de laatste Grand Prix de doorslag moet geven. Op het bochtige Montjuich circuit in Barcelona zullen beiden daarom tot op de bodem van hun kunnen moeten gaan.

Het duel om de leiding in de 125 cc klasse verliep bijna nog spannender dan in de 50 cc klasse. Kent Andersson wist lange tijd aan de leiding te blijven voor Nieto, die pas in de eindfase het initiatief overnam, maar Kent Andersson niet los wist te rijden. Het verschil op de streep bedroeg slechts 3/10 seconde!
Mortimer en Jansson konden het tempo aan de kop niet helemaal volgen en moesten de beide koplopers een flinke voorsprong toestaan.
Jos Schurgers had een snelle start en wist zich op de vijfde plaats te handhaven met zijn fraaie Bridgestone.

In de 250 cc race verraste Rodney Gould vriend en vijand door er snel tussen uit te trekken. Jarno Saarinen moest hem een halve minuut toestaan. De strijd in deze race kwam van Renzo Pasolini en Kent Andersson, die vele malen stuivertje wisselden. In de slotfase wist Paso zich echter los te rijden en pakte een voorsprong van 6 seconden op Andersson. Paso's achterstand op Saarinen bedroeg op de finish echter bijna 50 seconden.

Zo groot als de Nederlandse overmacht was in de 50 cc klasse, zo weinig Nederlanders startten er in de zwaardere klassen. Cees van Dongen en Marcel Ankoné ontbraken in de 125 cc, respectievelijk 250 en 350 cc klasse, terwijl Rob Bron niet eerder dan in Spanje weer voldoende fit zal zijn.

In de 350 cc race haalde Agostini eindelijk weer een kostbare overwinning binnen. Hij had daarbij het geluk, dat Jarno Saarinen niet voluit kon gaan door versnellingsbakmoeilijkheden, want Jarno draaide wel de snelste ronde! Read, Saarinen en Ago kwamen in de eerste ronde als aan een touwtje door. Dat beeld bleef zo, totdat Jarno af moest haken door schakelmoeilijkheden. Ago nam een duidelijke voorsprong op Read, die zelfs de graskanten van de baan niet schuwde in zijn ijver om Saarinen voor te blijven, die ondanks de schakelproblemen soms toch angstig snel dichterbij wist te komen.

In de 500 cc race nam Rodney Gould na een bliksemstart verrassend de leiding en zelfs na zeven ronden bedroeg zijn voorsprong nog 100 meter op de hevig jagende Agostini, Bo Granath stuurde zijn Husqvarna twin naar de derde plaats, terwijl Dave Simmonds vierde werd. Mike van Aken gaf een knap stukje sturen weg door in enkele ronden vanaf de 32e plaats naar voren te komen, waarna hij echter in de derde ronde een langdurige pitstop moest maken, wat hem kansloos maakte.

De Formule 750 race werd gewonnen door de enige deelnemende lichte rnachine, een 350 Yamaha, die op dit stuurcircuit duidelijk in het voordeel was tegen de zware kanonnen. Kent Andersson maakte het de Norton fabrieksrijders Phil Read en Peter Williams op een 350 Yamaha zo moeilijk, dat Williams na een paar ronden viel en Phil Read uiteindelijk op 5 seconden gereden werd. Derde man Tony Jefferies kon zich ondanks spectaculair bochtenwerk — ongelooflijk zo plat als hij ging! — niet met de strijd om de kop bemoeien.

UITSLAGEN

50 cc klasse:
1. Jan de Vries, Ned, Kreidler, 30.36,94 — 118,1 km/u;
2. Theo Timmer, Ned, Jamathi, 32.067;
3. Juan Parés, Spanje, Derbi, 32.30,1;
4. Jan Bruins, Ned. Kreidler;
5. Teunis Ramaker, Ned. Kreidler;
6. Lars Persson, Zwed., Monark;
7. Leif Rosell, Zwed., Delta:
8. Jan Huberts, Ned., Kreidler;
9. Hans Hummel, O'rijk, Kreidler;
10. Henk v. Kessel, Ned, Kreidler.

Snelste ronde: Angel Nieto, Derbi, 2,00,37 = 120,2 km/u.



Plaats reactie