1974, Gran Premio de España - Winst van Kessel

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1974, Gran Premio de España - Winst van Kessel

#1 Bericht door Maarten » 01 jun 2019, 18:11

1974, Gran Premio de España - Winst van Kessel


Montjuich Park Circuit Barcelona


Bron: Moto 73, No. 20, 04-10-1974
Tekst: Jan Heese

Scan: peter G


Afbeelding


Afbeelding


De vele per charter naar Spanje gevlogen Nederlandse supporters maakten niet helemaal een vergeefse reis naar Barcelona. Henk van Kessel „redde" wederom de eer door de 50 cc klasse met zijn Van Veen-Kreidler te winnen. Direct na de start nam hij de leiding om die niet weer af te staan (foto 1). Alleen Rittberger stuurde in fraaie stijl dicht in de buurt van Van Kessel om het minste foutje van Henk te kunnen afstraffen. Hij loerde echter tevergeefs en moest nog goed op zijn tweede plaats passen, want Juliën Van Zeebroeck kwam herhaaldelijk in zijn slipstream. Ook Jan Huberts draaide opvallend snel. Dat kwam niet alleen doordat Jan „zijn dag" had en prima stuurde, maar ook omdat hij in zijn Protar-Kreidler een speciaal blokje van Jan de Vries had. Een losgelopen bougie maakte helaas een einde aan zijn illusies. „Ik herinner me, dat ik hem nog had vastgezet" mijmerde Jan spijtig (moet je het maar door een monteur laten doen, dan heb je iemand om je gemoed op te kunnen luchten). Theo Timmer pakte met zijn privé-Jamathi dankzij een 9e plaats nog twee puntjes, uiteraard „meegenomen", maar Theo heeft toch betere tijden gekend...

Benjamin Grau liet in de 125 cc klasse met Derbi geen twijfel bestaan over zijn plannen. Hij nam na één ronde al een enorme voorsprong en zag kans om niemand in zijn buurt te laten komen. En dat was een imponerend stukje werk van hem gezien de felle duels, die achter zijn rug werden uitgevochten tussen o.a. Buscherini en Kneubuhler om de tweede plaats en Andersson en Nieto om de vierde plaats. Foto 2 laat een gedeelte van de 125 cc klasse zien vlak na de start. Grau is op dat moment al in de voorste gelederen (15) met vlak bij hem in de buurt Gustafsson (5), Nieto (3), Andersson (1) en Bianchi (30). Verder nog KneubUhler (8), Minhoff (17), Van Kessel (14), Tuxworth (24) en Kinnunen (20). Uiteraard was er aan de finish een warm welkom voor Grau bij de Derbi-sleutelaars (foto 3). Links op de foto Buscherini (Malanca), die 2e werd zonder protesten, zoals in Joegoslavië.

Ook de kwartliterklasse telde een favoriet voor de eerste plaats, met name Katayama die op foto 4 reeds uit beeld is. Hij wordt hier gevolgd door Dodds (2), Andersson (10), Mortimer (4), Guignabodet (14), Minhoff (18), Pons (9), Solberg (35), Herron (33), Palomo (20), KneubUhler (6), v.d. Zande (15) en Samaranch (24). Het zou voor Katayama niet van een leien dakje gaan, want Dodds boenderde met dezelfde plannen rond. Katayama hield echter de leiding en slechts eenmaal kreeg Dodds de kans om voor Katayama te komen, die deze situatie echter nog geen ronde liet bestaan. Het zag er dan ook naar uit dat Katayama, die inmiddels 23 ronden op kop had doorgebracht, met de hoogste eer zou gaan strijken. Een overstekende brandweerman, die losse onderdelen van de baan wilde verwijderen van een eerder gevallen rijder, de Fransman Benjamin Fau, werd Katayama echter fataal. Vóór de tribunes van start en finish werd de brandweerman in één slag vreselijk verminkt, terwijl Katayama op zeer hoge snelheid ten val komend er met slechts onbeduidende verwondingen afkwam. Dodds, die achter Katayama aanjoeg, kon alle narigheid ontwijken, maar Patrick Pons kwam eveneens ten val en toen de race drie ronden later (te vroeg) werd afgevlagd was het Dodds die als eerste over de eindstreep joeg. Voor veel toeschouwers was toen de race al lang afgelopen, diep onder de indruk van de chaotische toestanden rondom de slachtoffers, welke tijdens de ongelukken in de kwartliter race ontstonden. Foto 5 geeft nog een beeld van de achter Katayama aanjagende Dodds.

Veel pech, maar van veel minder ernstige aard, viel er te noteren in de 350 cc klasse, in het bijzonder voor de Finse deelnemers. Pentti Korhonen (foto 6), die dit jaar al menigmaal opviel door zijn snelle rijstijl en daaraan verbonden goede resultaten, leidde van begin af aan de race met niet ver achter zich zijn landgenoot Nurmi. Na enkele ronden wist Agostini zich tussen dit tweetal in te dringen en tenslotte Korhonen tot op een meter of twintig te naderen. Korhonen, die van het naderende gevaar af wist, slaagde erin de afstand middels een snelste ronde weer iets te vergroten, waarna Ago na een pitstbp definitief verdween. Tot en met de laatste ronde bleven de beide Finnen de eerste en tweede plaats bezetten, beiden in dezelfde stijl die we ons nog zo goed van Jarno Saarinen herinneren. Echter, een gebroken ketting maakte van de droom van Korhonen een nachtmerrie en kennelijk onder het motto „gedeelde smart is halve smart", klopte de pechduivel ook bij Nurmi aan Verdriet bij de Finnen, vreugde bij de Spanjaarden, die hadden gezien in een bijna 35 ronden durend duel hoe Dieter Braun het af moest leggen tegen Victor Palomo, die zijn derde plaats plotseling „verguld" zag worden in een eerste! De enige Nederlander die nog W.K.-puntjes wegsleepte buiten de 50 cc-klasse was Nico van der Zanden op zijn Sterglas/Valvoline/etc. Yamaha 350, die in deze klasse 9e werd (foto 7). Het optreden van BP van der Wal en „Den Boet" (foto 8 ) bleek misschien wel leerzaam, maar in ieder geval niet voldoende voor een vermelding in de FIM-kalender. Dat gold trouwens ook voor Eric Offenstadt die met een driecilinder Motobecane in de 350 cc klasse rondfladderde (foto 9).

Het Grand Prix seizoen werd in Spanje dan ook besloten met alle gewenste en helaas ook ongewenste ingrediënten. Rest ons slechts te hopen dat het volgende seizoen Het Geluk een regelmatige deelnemer zal zijn.

Reportage Jan Heese

UITSLAGEN

50 cc klasse:

1. H. van Kessel, NL, Kreidler, 32.42,42 = 111.265 km/ uur;
2. H. Rittberger, D, Kreidler, 32.45,80;
3. J. Van Zeebroeck, B, Kreidler, 32.54,05;
4. G. Thurow, D, Kreidler, 33.02,10;
5. U. Graf, CH, Kreidler, 33,51,45;
6. S. Dorflinger, CH, Kreidler, 34.11,52;
7. R. Kunz, D, Kreidler, 34,16,02;
8. J. A. López, E, Derbi, 34.49,35;
9. T. Timmer, NL, Jamathi, 34.54, 51;
10. N. Pesche, D, Kreidler, 32.53,87.
Snelste ronde: J. Van Zeebroeck, Kreidler, 2.00,00 = 113.719 km/uur.

125 cc klasse:

1. Benjamin Grau, E, Derbi, 50.20,54;
2. O Buscherini, I, Malanca, 50.34,90;
3. B. Kneubuher, CH, Yamaha, 50.35,42;
4. Kent Andersson, S, Yamaha;
5. Angel Nieto, E, Derbi;
6. (op één ronde) M. Salonen, SF, Yamaha;
7. Guignabodet, F, Yamaha;
8. Schirnhbfer, Suzuki;
9. Frohnmeyer, Maico;
10. Aldo Pero, Carem.

250 cc klasse:

1. J. Dodds, A, Yamaha, 48.53,42 -= 125.604 km/u.;
2. P. Korhonen, SF, Yamaha, 49.801,60;
3. D. Braun, D, Yamaha, 47.19,79;
4. B. Kneubuhler, CH, Yamaha, 47.25,97;
5. V. Palomo, E, Yamaha, 47.32,75;
6. R. Minhoff, D, Yamaha, 48.14,56;
7. J. L. Guignabodet, F, Yamaha, 48.26,49;
8. 0. Chevallier, F, Yamaha, 48.26, 73;
9. A. S. George, GB, V. Yamaha, 48.32,32;
10. H. MUhlebach, CH, Yamaha, 48.52,87.
Snelste ronde: Katayama, Yamaha, 1.46,42 = 128.230 km/uur.

350 cc klasse:

1. V. Palomo, E, Yamaha, 1.03.17,17 = 125.783 km/ uur;
2. D. Braun, D, Yamaha, 1.03.18,21;
3. 0. Chevallier, F, Ya-maha, 1.03.44,84;
4. A. S. George, GB, Vesco-Yarnaha, 1.03.45,04;
5. Ch. Mortimer, GB, Yamaha, 1.04. 10,47;
6. H. MUhlebach, CH, Yamaha, 1.04.22,49;
7. B. Henderson, GB, Yamaha, 1.03.24,92;
8. U. Graf, CH, Yamaha, 1.03.48,16;
9. N. van der Zanden, NL, Yamaha, 1.04.00,45;
10. K. Solberg, N. Yamaha, 1.04.14,52.
Snelste ronde: Korhonen, Yamaha, 1.45,24 = 129.668 km/uur.

Plaats reactie