1973, Jamathi springlevend

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 418 keren
Contacteer:

1973, Jamathi springlevend

#1 Bericht door Maarten » 08 jun 2019, 19:21

1973, Jamathi springlevend


Bron: Moto 73, No. 7, 06-04-1973

Scan: peter G


Afbeelding


Nadat het wedstrijdseizoen 1972 met de G.P. van Spanje was afgesloten, keerde de rust in de motorwereld voor wat betreft de 50 cc motoren terug. Hierdoor had het er alle schijn van, dat er niets gebeurde, doch niets is minder waar.

Dat vele activiteiten verborgen blijven vindt zijn oorsprong in liet feit, dat men zich niet graag blootgeeft, voor-aleer de tijd van de krachtmetingen werkelijk weer is aangebroken. Dit laatste geldt wel in bijzondere mate voor de 50 cc racer van eigen bodem: Jamathi. Na de grote actie in de winter van 1971/'72 hebben Jan Thiel en zijn medewerkers alles in het werk gesteld om zich het in hun gestelde vertrouwen waardig te tonen. Het onvoorziene uittreden van Paul Lodewijkx heeft natuurlijk wel deprimerend gewerkt, maar men heeft zich hierdoor toch niet uit het veld laten slaan.

Ondanks het feit, dat de voor 1972 volledig nieuw geconstrueerde motor niet het prestatiepeil bereikte, dat nodig was om aan de top mee te spelen, hebben de Jamathi-getrouwen toch het genoegen van een G.P.-overwinning mogen smaken, nl. op de Sachsenring in de DDR. In de verlopen winterperiode heeft men zich opnieuw in de problemen verdiept en een aantal verbeteringen aan de constructie van de motorfiets aan-gebracht, die wellicht het gewenste resultaat weer een stapje nader gebracht hebben.

Problemen en tegenslag schijnen bij Jamathi te horen als C bij A of V bij D zo men wil. Het is daarom temeer te bewonderen, dat de betrokkenen altijd maar weer de moed vinden om verder te gaan en tegen beter uitgeruste en financieel sterkere merken in het strijdperk te treden. Het gezicht van 1973 in de 50 cc klasse zal in vele opzichten mede door Jamathi worden bepaald en het ware te wensen, dat zich nog meerdere firma's voor dit project gingen inzetten, dan nu al het geval is.

Want hoewel de actie van verleden jaar een succesvolle mag worden genoemd. mag men niet vergeten, dat een achterstand inhalen, ook in financieel opzicht heel snel de beschikbare middelen heeft uitgeput. Men heeft nu voldoende machine-materieel, doch kan voor de komende tijd best nog wat steun gebruiken.

Wellicht is er in onze lezerskring een sportieve directie, die hieraan eens de gedachten zou willen wijden. Wij zouden graag bemiddelen om eventuele geïnteresseerden bij elkaar te brengen en de weg te banen voor een vruchtbare samenwerking. Het om Jan Thiel heen verzamelde team van Martien Mijwaart, getrouwe van het eerste uur, Theo Timmer, begaafd stuurman en enthousiast technicus, en de opkomende kracht Jan Mijwaart, die o.a. in Heeswijk liet zien aan de top mee te kunnen draaien, zal alles in het werk stellen hun sponsors niet teleur te stellen.

Een woord van waardering is ook zeer op zijn plaats voor de begeleiding i.c. de Stichting Steun Jamathi Racing Team, die weinig op de voorgrond treedt, doch onontbeerlijke steun biedt.

Foto: De watergekoelde motor hangt onder een kleine hoek onder het nieuwe monocoque-frame om het frontale oppervlak van de stroomlijn zo klein mogelijk te houden.

Foto: Theo Timmer, Martien Mijwaart en Jan Thiel hard aan het werk aan de 1973 G.P.-Jamathi.

Foto: Duidelijk is te zien dat de radiateur in de neus van de stroomlijn is ondergebracht.

Plaats reactie