1970-07-12, Wegrace Grand Prix Oost-Duitsland

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 418 keren
Contacteer:

1970-07-12, Wegrace Grand Prix Oost-Duitsland

#1 Bericht door Maarten » 12 jun 2019, 12:26

Wegrace Grand Prix Oost-Duitsland (12 juli 1970)


Bron: Motor, No. 30, 24-07-1970
Tekst: David Dixon

Scan: peter G


Afbeelding


OOST-DUITSE GRAND PRIX

DOOR DAVID DIXON

Om hun grootste sportevenement niet te missen, maken zo'n 250.000 Oost-Duitsers jaarlijks een pelgrimstocht naar de 8,72 km lange Sachsenring bij Karl Marx Stadt (het vroegere Chemnitz). Al dagen véér de training stromen de liefhebbers toe om hun tentjes langs het circuit op te zetten en het resultaat is, dat de trainingsdagen meer publiek trekken dan elke andere Grand Prix op de racedag zelf! Maar ondanks het vele geld dat binnenstroomt, betalen de organisatoren de renners minder dan waar ook en dit jaar waren de startgelden schandalig laag, zelfs voor de wereldkampioenen. Het merendeel van de renners kreeg 160 tot 240 gulden totaal voor een start in twee klassen; ze hoorden dit soms ter plaatse, zodat ze wel toe moesten happen. Een dag voor de race staken de renners de koppen bij elkaar om, ter behartiging van hun belangen, de vereniging van G.P.-renners nieuw leven in te blazen. Ze stelden minimum startvergoedingen vast voor de komende races volgens een schaal, die van evenement tot evenement varieert, zodat de organisatoren die weinig publiek krijgen minder behoeven te betalen dan die, welke een grote toeloop trekken. Organisatoren die straks misschien zullen schelden op deze rennersbond en op hun eisen, moeten bedenken dat ze dit alles te danken hebben aan de Oostduitsers, zonder wier gierigheid de rijders de handen niet ineen zouden hebben geslagen.


De 50 cc race op zaterdag leverde wereldkampioen Angel Nieto (Derbi) zijn tweede nederlaag in één week op. De wijzigingen aan de Jamathi cilinder, die ook in de Belgische G.P. hun nut al hadden afgeworpen, gaven Aalt Toersen een dusdanige voorsprong op de Van Veen Kreidlers, dat Jos Schurgers en Jan de Vries Aalt na de start niet meer hebben gezien. Toersen had al na vier ronden een naar 50 cc maatstaven kolossale voorsprong van 12 sec. en ondanks het natte wegdek gevolg van een licht regentje verbeterde hij het ronderecord, dat verleden jaar door Nieto en Herrero op hun Derbi's was opgesteld. Nieto kampte met een verkeerde carburateur afstelling en had de grootste moeite met Schurgers (Kreidler) en Mijwaart (Jamathi). In elke bocht verwisselden ze van plaats en in elke ronde nam de vertwijfeling bij Nieto duidelijk toe. Maar Schurgers perste er in de laatste ronde een voorsprong van 1 sec. uit, waarbij Mijwaart wat achter bleef, terwijl de Vries in de laatste bocht Rudi Kunz (Kreidler) buitenom passeerde om met een


Afbeelding


Foto: Links boven: John Dodds (Linto) was de enige rijder in de 500 cc die in dezelfde ronde als de winnaar Agostini finishte.
Foto: Links onder: Aalt Toersen, tweede overwinning op Jamathi in één week.
Foto: Rechts: Jos Schurgers (24) stuurde zijn Kreidler vóór de Derbi van wereldkampioen Nieto over de eindstreep.
Foto: Hieronder: De val van Theo Bult in de 350 cc. Op bovenste foto rechts Barnett en in het midden Nelson. Onderaan: Theo weer ter been. De twee rijders rechts zijn Findlay en Hoppe.

verschil van 0,4 sec. de 5e plaats te veroveren. Zondagochtend stelden de 350 cc rijders zich op voor de start onder een prachtige blauwe lucht, waarbij een koel briesje ervoor zorgde dat de toeschouwers niet geroosterd werden. Hoewel de fabrieks Yamaha twins van Rod Gould en Kent Andersson na de start naar voren flitsten, had Agostini ze in de straten van Hohenstein-Ernsttal, 3 km verder, al te pakken, met aan zijn wiel Pasolini. Aan het einde van de le ronde lag Ago al 6 sec. voor op Gould, Pasolini en Andersson. Kei Carruthers (Yamaha) kwam even in moeilijkheden door een schuiver van Theo Bult in de linker Queckenberg bocht naar de startplaats. Elke centimeter van de weg benuttend vergrootte Agostini zijn voorsprong tot 10 sec. aan het einde van de 2e ronde, maar nu zat Pasolini vóór Gould, Carruthers en Andersson. Deze laatste bereed een 5-versnellingsmachine omdat van zijn speciale 6-versnellings racer de dag tevoren bij de training een drijfstang gebroken was. Na 4 ronden leidde Agostini met 18 sec. Gould viel uit door een klemmende gasschuif, Carruthers was 3e met op zijn hielen Andersson en Billie Nelson (Yamaha), een heel stuk vóór Silvio Grassetti op de Jawa 4-cilinder. Terwijl Ago zijn voorsprong op Paso vergrootte, gebruikte Andersson de grotere snelheid van zijn fabrieks Yamaha om Carruthers van de 3e plaats te verdringen. Nelson, 12 sec. daarachter, kreeg het gemakkelijk toen Grassetti door een vastloper uitviel. Carruthers heroverde zijn 3e plaats toen Andersson's versnellingsbak zwaar ging schakelen. In de laatste ronde verloor hij ook zijn 4e plaats nog aan Nelson. Toen Nelson was afgevlagd
werd hem een telegram overhandigd, waarin hem de geboorte van zijn eersteling, een dochter werd bericht! Een hevig gevecht om de 6e plaats tussen de Yamaha's van Findlay, Hoppe en Pesonen werd gewonnen door Findlay (ondanlis zijn afgebroken windscherm, waardoor zijn machine op hoge snelheid moeilijk bestuurbaar was), terwijl Pesonen uitviel door een gebroken big end, zijn derde dit jaar! De hele duur van de 125 cc race was er een fel duel tussen de winnaar van de Belgische G.P. Angel Nieto (Derbi twin) en Dieter Braun (Suzuki). Zou Braun winnen, dan was hij kampioen, een overwinning voor Nieto betekende voor deze, dat hij nog een kans op de titel behield. Tot grote vreugde van de toeschouwers, die er naar snakten het Westduitse volkslied te horen spelen, had Braun 10 van de 12 ronden de leiding. Wel ging Nieto Braun af en toe voorbij, maar omdat hij geen kans zag van de Westduitser weg te lopen, ging hij maar weer achter hem hangen om zijn kans af te wachten. Toen ze in hun laatste ronde bij het ingaan van de Queckepberg bocht in het zicht van de 70.000 toeschouwers op de immense tribune kwamen, brak een enthousiast gejuich los, maar tot hun ontsteltenis remde Nieto later af en passeerde Braun om met 0,5 sec. te winnen. Het hevig teleurgestelde publiek gaf Braun een ovatie alsof hij gewonnen had en Nieto werd uitgefloten. Hoe kon de Spanjaard die mensen duidelijk maken, dat hij alleen maar belang heeft bij racen en niet bij politiek? Een eerder gevecht om de 3e plaats tussen Borge Jansson (Maico), Aalt Toersen (Suzuki) en Laslo Szabo (MZ) werd in het voordeel van Jansson beslist. De langzaam


Afbeelding


Foto: Gevecht in de 250 cc met Silvio Grassetti op kop, gevolgd door Kent Andersson en Dieter Braun

gestarte Dave Simmonds (Kawasaki) haalde Szabo in, die kort daar-na uitviel door een ontstekingsstoring, en passeerde 4 ronden voor het einde ook Toersen. Pasolini verraste Agostini in de 500 cc race door aan de start te komen met een verbeterde viercilinder Benelli en daarmee de MV-rijder vijf spannende ronden achterna te zitten. Ago slaagde er nog maar net in om voor te blijven terwijl Paso het stof aan beide kanten van de weg deed opdwarrelen. in zijn pogingen om hem voorbij te komen. Toen zag Ago eindelijk kans om aan deze druk te ontkomen, hij sloeg een gat van 2 sec., dat hij de volgende ronde verdubbelde. Bij het ingaan van de 8e ronde liep Pasolini's motor vast en zo behaalde een opgeluchte Ago weer de overwinning.

De Australiër John Dodds, nu niet op de nieuwe Konig "4" maar op zijn oude Linto, lag toen op de 2e plaats vóór Martin Carney (Kawasaki), die het in zijn eerste race in Oost-Duitsland prachtig deed. Alan Barnett (Seeley) en Christian Ravel (Kawasaki) duelleerden om de 4e plaats, waarbij zij gezelschap kregen van de langzaam gestarte Alberto Pagani (Linto) en met hun drieën gingen zij Carney voorbij. Maar toen viel Pagani uit en moest Ravel brandstof innemen, waardoor Carney dankzij zijn extra grote tank de 3e plaats terug kon pakken vóór Barnett.

Rod Gould (Yamaha) greep direct na de start van de 250 cc de kop terwijl achter zijn rug een hevige strijd om de 2e plaats ont-brandde tussen de MZ's van Grassetti, Bartusch en Braun en de Yamaha's van Carruthers, Andersson en Saarinen. Binnen drie ronden had Carruthers zich hieruit vrij gemaakt en twee ronden later zat hij achter Gould, die hij in Hohenstein voorbij ging. Gould dook in zijn slipstream, maar Carruthers reed hem los en nam 3 sec. voorsprong. Twee ronden later echter viel Carruthers uit door een gebroken onderbreker. Zo kon Gould voor de 3e maal achter elkaar winnen en met 4 overwinningen in totaal staat zijn kans op de wereldtitel gunstig.

Een flink stuk achter hem ging de strijd om de 2e plaats onafgebroken door. Bartusch viel echter terug en één ronde voor het einde kwam Braun ten val zonder zich te verwonden. In een razende laatste ronde zag Grassetti kans Andersson met 0,9 sec. achter zich te houden, terwijl Saarinen dit tweetal liet gaan en genoegen nam met de 4e plaats.


UITSLAGEN:

50 cc:

1. A. Toersen, Jamahti, 7 r. = 60,326 km in 27.18,7 = 132,5 km/u;
2. J. Schurgers, Kreidler, 27.31,9;
3. A. Nieto, Derbi, 27.32,9;
4. M. Mijwaart, Jamathi, 27.35,3;
5. J. de Vries, Kreidler, 27.37,
6. R. Kunz, Kreidler, 27.38,0;
7. L. Rinaudo, Tomos;
8. H. Bartol, Kreidler;
9. R. Mankiewicz, Kreidler;
10. G. Weser, Kreidler.

Snelste ronde: A. Toersen, Jamathi, 3.49,4 = 135,180 km/u.


125 cc:

1. A. Nieto, Derbi, 12 r. = 103,368 km in 40.34,1 152,880 km/u;
2. D. Braun, Suzuki, 40.34,6;
3. B. Jansson, Maico, 41.49,1;
4. D. Simmonds, Kawasaki;
5. A. Toersen, Suzuki;
6. H. Bischoff, MZ;
7. J. Peon (Cuba), MZ;
8. R. Rentzsch, MZ;
9. I. Koppe, MZ;
10. W. Rosch, MZ.

Snelste ronde: A. Nieto, Derbi, 3.16,8 157,757 km/u.

250 cc:

1. R. Gould, Yamaha, 15 r. = 129,210 km in 48.00 = 161,523 km/u;
2. S. Grassetti, MZ, 48.16,0;
3. K. Andersson, Yamaha;
4. J. Saarinen, Yamaha; 5.
G. Bartusch, MZ;
6. G. Masowszky, Yamaha;
7. T. Buit, Yamaha;
8. L. Szabo, MZ;
9. B. Jansson, Yamaha;
10. H. Rosenbusch, Yamaha.

Snelste ronde: K. Carruthers, Yamaha, 3.08,0 = 164,949 km/u.

350 cc:

1. G. Agostini, MV 18 r. = 155,052 km in 54.39,6 := 170,2 km/u;
2. R. Pasolini, Benelli, 55.02,1;
3. K. Carruthers, Yamaha;
4. op 1 ronde B. Nelson, Yamaha;
5. K. Andersson, Yamaha;
6. J. Findlay, Yamaha;
7. K. Hoppe, Yamaha;
8. A. Barnett, Aermacchi;
9. F. Kroon, Yamaha;
10. op 2 ronden P. Lehtel, Yamaha.

Snelste ronde: G. Agostini, 1VIV, 3.00,5 = 171,803 km/u.

500 cc:

1. G. Agostini, MV, 21 r. = 180,894 km in 63.45,1 = 170,249 km;
2. J. Dodds, Linto, 66.55,5;
3. op 1 ronde M. Carney, Kawasaki;
4. A. Barnett, Seeley;
5. Ch. Revel, Kawasaki;
6. B. Nelson, Paton;
7. E. Offenstadt, Kawasaki;
8. D. Simmonds, Kawasaki;
9. G. Nash, Norton;
10. T. Robb, Seeley.

Snelste ronde: G. Agostini, MV, 2.59,2 = 173,049 km/u.

Foto: Het felle duel in de 125 cc waarbij Nieto (21) in de laatste meters de zeker schijnende overwinning van Braun teniet deed.

Plaats reactie